Maxtor 160gb Sata boot problemen

Pagina: 1
Acties:

• Mangeloos
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
momenteel heb ik net een nieuwe pc geïnstalleerd. Specs:

ASUS A8V-XE
AMD64 3200
2x512mb RAM
ASUS X1600Pro
Maxtor 160gb 6V160E0 Sata

Alles monteren ging prima ;) , maar de instal van windows XP liep minder vlot. Geen RAID dus geen floppy gebruikt bij de instal van windows, het werkte prima tot de 1e herstart na het kopïeren van bestanden. Ik heb het daarna met floppy geprobeerd (SATA RAID drivers) en toen werkte het nog niet helemaal.

Telkens bij het booten, net als hij de hd wil gaan lezen, loopt ie vast, zwart scherm waar normaal het winxp logo moet komen. Het gekke is dat dit ongeveer 2/3 keer gebeurd. de andere keer start hij vrolijk op. Af en toe krijg ik de melding: schijfleesfout.

De windows instal is inmiddels klaar en eenmaal in windows kan ik af en toe mijn muis niet bewegen (freeze) als de hd wordt benaderd.

Op GoT zoeken leverde niet echt veel op, alleen over de A8N+maxtor combi.
- Een nieuwe bios zit er al op
- heb geprobeerd zonder/met RAID mode aan te booten, geen verschil
- Maxtor gerequest om ee nieuwe firmware

verder twijfel ik aan het teruggaan naar de winkel met de hd, het lijkt meer op een driver/bios probleem vind ik...

wat kan ik nog meer doen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De HD testen, geheugen testen lijkt me het eerst waarschijnlijke.

ARME AOW’er

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Download powermax van de maxtor website en doe daar eens wat checks mee. :)

[search=a8v maxtor probleem]
Levert mij trouwens een heleboel topics op, misschien kan je daar eens tussen kijken. :)

Het lijkt er op dat de DM10 schijven ook al niet compatible zijn met deze chipset.
Als je hier uitsluitsel over kan vinden zou ik als de brandweer terug gaan om hem om te ruilen zo lang dat nog kan.
Het is het gedoe echt niet waard, geloof me. ;)

schopt z'n DM10

[ Voor 85% gewijzigd door Gonadan op 11-10-2006 17:55 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Naast de reeds gegeven tips zorg er ook voor dat je de boot volgorde van je schijven goed hebt ingesteld, wanneer deze niet goed staat kunnen dergelijke problemen onstaan. Mogelijk dat je moet aangeven dat je van een externe controller (S-ATA RAID controller) wilt booten. Het kan ook zijn dat de S-ATA RAID controller een eigen BIOS heeft waarin je ook moet opgeven dat je vanaf deze controller wilt booten en dan moet je ook aangeven van welke S-ATA poort/Schijf.
Gonadan schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 17:51:
Download powermax van de maxtor website en doe daar eens wat checks mee. :)

[search=a8v maxtor probleem]
Levert mij trouwens een heleboel topics op, misschien kan je daar eens tussen kijken. :)

Het lijkt er op dat de DM10 schijven ook al niet compatible zijn met deze chipset.
Als je hier uitsluitsel over kan vinden zou ik als de brandweer terug gaan om hem om te ruilen zo lang dat nog kan.

schopt z'n DM10
Je hoeft niet zozeer/alleen de schijf te schoppen of Maxtor. De fouten liggen over het algemeen net zo goed bij de fabrikant van de controller, bijvoorbeeld bij de Nforce4 chipset is dit mede het geval.

Maar om welke controller gaat het precies als ik mag vragen.

Ik heb hier acht Diamondmax 10 in een RAID5 set draaien zonder enig probleem. Dit nadat RAIDcore/Broadcom een firmware update had uitgegeven voor hun RAID5 S-ATA controllers begin 2005. De fout ligt niet alleen bij Maxtor

[ Voor 56% gewijzigd door _Dune_ op 11-10-2006 17:59 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Mangeloos
Gonadan schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 17:51:

schopt z'n DM10
dit is om te ruilen? dat is idd ook maar wat ik van plan ben ja... maar die hd's zitten altijd vacuüm verpakt... dus de folie is kapot..

@_Dune_:
het is juist geen nforce4 chipset, maar een k8t890 van VIA (southbridge:VT8251)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mangeloos schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 18:55:
[...]
@_Dune_:
het is juist geen nforce4 chipset, maar een k8t890 van VIA (southbridge:VT8251)
Dat weet ik ;) ik nam de Nforce dan ook als voorbeeld, maar er was ook één VIA controller die problemen gaf. Deze wordt volgens mij in de faq wel genoemd.

Als het al een wat oudere S-ATA controller is welke tevens geen S-ATA II features ondersteund kan het zijn dat je de S-ATA II features van de schijf moet uitschakelen doormiddel van de aanwezige jumpers. Het kan nu eenmaal zijn dat de oudere controllers toch niet helemaal overweg kunnen met deze nieuwe features. Al-hoe-wel controllers en schijven welke S-ATA II features ondersteunen in principe volledig compatible moeten zijn met schijven/controllers welke deze niet ondersteunen.

Mocht het toch problemen opleveren zijn er dus jumpers om deze functies uit te schakelen. Je hebt er overigen toch ook niks aan wanneer één van de twee (schijf of controller) de features niet ondersteund. Ze moeten het namelijk beide ondersteunen wil je er ook gebruik van maken.

[ Voor 51% gewijzigd door _Dune_ op 11-10-2006 23:16 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Gonadan

Gonadan

Ik wil Maxtor ook niet de schuld geven, ik weet ook wel dat het 'gesjoemel' met de 'standaarden' is waardoor het komt. ;)

Als ik de schijf in windows wil gebruiken dan moet ik eerst opstarten en pas als ik in windows zit de schijf aansluiten (voeding). Ik heb uiteindelijk de molex maar buiten de kast om gelegd zodat ik die kan lostrekken als ik windows in wil.

Linux boeit het helemaal niets dat de schijf problemen heeft met de chipset of andersom. Dus ik wil ook nog wel een schop aan windows geven. ;)

In Linux boot hij gewoon en de schijf werkt daar zonder problemen.
Vaag 8)7

Ik gebruik hem met een nForce3 trouwens :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Mangeloos
Gonadan schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 10:48:
Ik wil Maxtor ook niet de schuld geven, ik weet ook wel dat het 'gesjoemel' met de 'standaarden' is waardoor het komt. ;)

Als ik de schijf in windows wil gebruiken dan moet ik eerst opstarten en pas als ik in windows zit de schijf aansluiten (voeding). Ik heb uiteindelijk de molex maar buiten de kast om gelegd zodat ik die kan lostrekken als ik windows in wil.

Linux boeit het helemaal niets dat de schijf problemen heeft met de chipset of andersom. Dus ik wil ook nog wel een schop aan windows geven. ;)

In Linux boot hij gewoon en de schijf werkt daar zonder problemen.
Vaag 8)7

Ik gebruik hem met een nForce3 trouwens :)
vaag, bij mij boot hij niet eens, lijkt me sterk dat linux wel werkt, maargoed..
er zit volgens mij de nieuwste firmware op (va111900), dus lijkt me ook niet dat een nieuwere firmware nog uitsluitsel kan geven.. hopelijk kan ik em nog ruilen

• Gonadan

Gonadan

Mangeloos schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 11:18:
vaag, bij mij boot hij niet eens, lijkt me sterk dat linux wel werkt, maargoed..
er zit volgens mij de nieuwste firmware op (va111900), dus lijkt me ook niet dat een nieuwere firmware nog uitsluitsel kan geven.. hopelijk kan ik em nog ruilen
Windows boot bij mij ook niet, behalve als de schijf 'opgewarmd' is ofzo. 8)7
Dus na een aantal keer proberen, of als hij al gewerkt heeft.
Als je hem een half uur laat staat dan start hij waarschijnlijk gewoon door.
Tot je verkenner opent, dan kost het je weer 5 minuten. :+
Linux boeit het gewoon wat minder dat er wat conflicten zijn, als het maar werkt. ;)

Maargoed, ik wil je niet naar linux praten.
Lekker ruilen (als dat nog kan) en lukt dat niet dan is dit misschien handig: ;)
Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4

of doorverkopen ;)

Edit:
Ik zou hem in ieder geval niet flashen of dergelijke praktijken tot je zeker weet dat je hem niet meer kan ruilen, waarschijnlijk geven ze gewoon jou de schuld als ze merken dat je hem geflashed hebt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 12-10-2006 11:23 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Mangeloos
Ja dat lijkt me ook. Proberen te ruilen, maar zoals gezegd is een hd vacuüm verpakt en dat krijg je nooit voor mekaar en accepteerd een winkel (of moeten ze dat?) binnen 3 dagen een geopende verpakking? Naja ik ga maar is bellen...

• Mangeloos
Tsja.. wat zal ik zeggen: harddisk omgeruild tegen een WD160gb SATAII, en eigenlijk zelfde problemen.
  • Bios herkent em prima
  • Windows instal gaat ok, tot bij formateren, dan geeftie fout: schijf mogelijk beschadigd kan niet formateren.
lijkt wel als of er een verkeerde driver in zit of zo.... vaag.. iig: ik gebruik een driver disk en SATA is mode IDE
Pagina: 1