Toon posts:

[AMD2200+] Vastlopers ondanks 90% vervangingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een pc die ik sinds ongeveer een jaar aan het upgraden ben wegens traagheid en regelmatig vastlopers

amd 1700 -> 2200+ (2e hands)
ouwe gare koeler (hield 1700+ op 68 gr!) -> coolermaster koeler (nu 53 - 58 gr)
mobo ECS l7s7a2 -> axper k7 bordje
GeForce 2 -> radeon 9000 pro
nieuwe ruimere kast met eerst 350W slechte voeding en nu 350W Aopen voeding
CDRW -> DVD+-RW
CRT -> TFT
2x 256 mb elixir 2.5 pc 2100 DDR

Het punt is: hij blijft vastlopen. Freezes tijdens windows, tijdens druk HD schrijfverkeer, tijdens idle, tijdens booten, tijdens bios setup, enz. Ik word er niet goed van. Ik wil dat het ding het gewoon doet, aangezien ik m nodig heb voor studie. Tevens is het best irritant als ie vastloopt tijdens n online spelletje PES5 (heb je gelijk verloren!).

ik heb de videokaart omgewisseld met de matrox g450 uit mn andere ouwe pc, en toen bleef de nieuwe vastlopen terwijl de ouwe het nog steeds als een zonnetje doet.
Ik heb de DDR in alle slots en combi's gestopt (1 reepje van allebei getest. ze zijn qua specs hetzelfde maar 1 heeft aan 2 kanten rijen chips en 1 maar aan een kant). heb geen oud DDR liggen om helemaal uit te sluiten maar de kans dat er 2 tegelijk verrot zijn...?
de temp van de CPU is zo'n 55 gr., moet ie kunnen hebben dus. Als ik in de (zeer beperkte) BIOS wat dingen verander blijft ie het iets langer doen als ik de CPU freq van 133 naar onder de 131 zet (en dan gaat de DDR freq van 266 naar 260 oid.) je kunt de verhoudingen veranderen (dus CPU 133 en DDR 220 of CPU 130 en DDR 290) maar dat helpt ook nooit.
Nog wat: als ie vastgelopen is, is ie daarna ook de CPU freq uit de bios kwijt.
en ten slotte: er zit een virus op (de naam zal ik even opzoeken). ik heb AVG er overheen laten gaan maar die kan de bestanden (hoofdzakelijk gedownloade prut, niets essentieels) niet 'healen', dus moet ie ze in de viruskluis doen.

Wat kan het nou nog zijn? die vastlopers komen denkik niet door het virus.
ik word er een beetje ziek van dat ik geld blijf stoppen in een pc die zn beste tijd gehad heeft, maar dat ie het nog steeds niet goed doet!

update: na het verwijderen van de meeste virussen wil ie nou alleen nog maar in safe mode booten. doe ik t in de normale mode, dan meldt ie aan en meldt meteen weer af (kom je bij dat password schermpje). Heel erg raar. met hijackthis niks kunnen vinden, net als met adaware.
wordt steeds vreemder.
Ik zou bij n normale goedwerkende pc windows er opnieuw opzetten, maar ik heb even het gevoel nodig dat dat zin heeft ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2006 23:41 ]

Verwijderd

ECS bordje, en dan regelmatig bios instellingen kwijt, dat klinkt bekend. Kijk eens of je bol staande of lekkende condensators ziet (bruin goedje er bovenop). Als het mijn pc was, kocht ik voor weinig een ander bordje, een asus, abit of shuttle oid. Nooit meer ecs

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Ik zou idd je condesators eens nakijken. kijk ook eens rond je bios batt.

Als je nog een oude schijf hebt, zou ik ook eens een clean install proberen. Miss dat het virus al meer schade aangericht heeft dan gedacht. Helaas is het virus op het moment van lezen nog niet bekend dus kan ook niet zien welke effecten dat virus zou kunnen hebben.

Carpe Diem

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:27
memtest, windows er opnieuw op.

Sowieso, mobo vervangen en windows niet opnieuw installeren? Videokaarten van merk/chipset veranderen en windows niet opnieuw installeren?

Verwijderd

Topicstarter
mobo HEB ik juist vervangen (was ECS maar liep vast en is sinds 3 maanden vervangen door AXPER, simpel gigabyte bordje dus).
Windows wil ik er wel opnieuw opzetten maar ik zou eerst dat virus willen weten, en dat lukt momenteel niet omdat hij steeds afmeldt na aanmelden (na 1 sec, ik krijg zelfs geen startmenu of bureaublad te zien).

Naam van virus was iets van quintanae maar dan anders. ik probeer het op te zoeken.

heb ook windows op een "nieuwe" hardeschijf staan, iets van 3 jaar oud. er zit ook nog een 40gb oudje in waar mp3's en foto's op staan. Het nare van een clean install is dat ik niet genoeg ruimte heb op die andere schijf om alles te redden, en ik ben zowiezo bang om ge herinfecteerd te worden door die 2e HD.

M'n eerste probleem is nu dus dat aanmeld probleem, 2e welk virus en 3e de vastlopers.
Zucht.

ps. ik zal mn specs even aanpassen, misschien dat de verwarring daarvan komt

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 22:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou, ik ben eruit, het virus heet Gaelicum.A

Verwijderd

Ben je het nou ook kwijt? Anders doe je die oude schijf erin, installeer windows over de oude windows heen in dezelfde map (kost je nauwelijks tot geen extra ruimte), virusscanner erop met virusupdate, de schijf scannen. Dan originele schijf erin als slave, die scannen en na schoonmaak dezelfde procedure als met je oude schijf, mbt de windows install? Maar zoals al eerder gezegd, een nieuwe install is na een moederbord wissel toch wel vereist, hele grote kans dat daar je problemen van komen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb na installeren vh nieuwe mobo 3mnd geleden een verse winXP erop gezet. Ervoor en erna liep ie vast. Toen ik een nieuwe voeding erin zette leek het even wat minder te worden maar na een week of 2 begon het gezeik weer van voor af aan.
Inmiddels heb ik met vcleaner.exe alle virussen kunnen verwijderen met behoud van bestanden (terwijl AVG al die bestanden wil wissen). De pc start nu weer normaal op en ook AVG kan geen virussen meer vinden.
Blijft dus over: het probleem van de vastlopers. Ik neem aan dat ie nooit in de bios kan vastlopen als het probleem in de software zit. Dus het moeten onderdelen zijn. Zoals ik hierboven heb opgesomd kan het niet veel meer zijn, maar ik ben op zoek naar ervaringen: welke defecte onderdelen leveren dit soort problemen op? HDD? DDR? CPU? Video?

Verwijderd

Topicstarter
beide pc's zijn nu stabiel. de 2200+ draait als een 1900+ en sindsdien geen gezeik meer. er zit echt een stickertje/barcode op, maar zou die evt vervangen kunnen zijn? naja, het werkt nu en dat is t belangrijkste.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 08:28: welke defecte onderdelen leveren dit soort problemen op? HDD? DDR? CPU? Video?
Als het gewoon bij een biosscreen al fout gaat denk ik cpu of memory, of een brakke voeding.
Memory al getest met memtest86? Memory niet te snel getimed in het bios?
Een xp1700 als xp2200 is nauurlijk vragen om vastlopers. Mijn xp1700 hier draait stabiel op 166 mhz fsb, en tot 190 ook geen probleem, met gelockte pci en agb bus. Maar soms toch even hikken dan, en echte lockups op 200 fsb. Dus teveel gevraagd. Denk dat dat bij de jouwe ook het geval is?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 00:44:
[...]

Als het gewoon bij een biosscreen al fout gaat denk ik cpu of memory, of een brakke voeding.
Memory al getest met memtest86? Memory niet te snel getimed in het bios?
Een xp1700 als xp2200 is nauurlijk vragen om vastlopers. Mijn xp1700 hier draait stabiel op 166 mhz fsb, en tot 190 ook geen probleem, met gelockte pci en agb bus. Maar soms toch even hikken dan, en echte lockups op 200 fsb. Dus teveel gevraagd. Denk dat dat bij de jouwe ook het geval is?
memtest heb ik wel eens gedraaid en toen geen fouten. voeding is pas vervangen, is nu n goeie 350W. CPU zit n sticket op dat t een 2200+ is (was voorheen een 1700+).

draait nu stabiel op 1900+ dus laat het maar even zo. ben zelf bang dat t toch het DDR is

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 01:30:
[...] CPU zit n sticket op dat t een 2200+ is (was voorheen een 1700+).
En wie heeft die sticker er opgeplakt dan? Over de xp1700 heen? 8)7

Oh wacht, je bent ge-upgrade van een xp1700 naar een xp200?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2006 01:33 ]

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 01:32:
[...]

En wie heeft die sticker er opgeplakt dan? Over de xp1700 heen? 8)7

Oh wacht, je bent ge-upgrade van een xp1700 naar een xp200?
ben hier verder gegaan na de got-reset Vage crashproblemen Athlon 2200+

maar inderdaad: en overgestapt van 1700+ naar 2200+. de standaard fsb is 133 en dan is het een 2200+, dus dat zal wel gewoon kloppen. alleen balen dat ie het niet gewoon doet!

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Pagina: 1