Vage crashproblemen Athlon 2200+

Pagina: 1
Acties:

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb het volgende probleem: mn systeem crasht bij het opstarten. hij geeft dan een error dat ie een of ander inf bestand niet heeft kunnen vinden. als ie al zover komt: heel vaak komt ie niet eens bij het piepje van het booten. Het enige dat helpt is het omlaag zetten van de fsb van 133 naar minder dan 126 mhz. op 120 mhz loopt ie stabiel (muv een hele zeldzame hanger -> blauw scherm met fout in smcwin.inf, oftewel: de wifi-kaart). Op zich niet een hele erge ramp zou je zeggen: 1x de snelheid terugzetten en klaar. alleen jammer van de 2200+ die ik als upgrade heb gekocht voor mn 1700+.
Maar helaas: het moederbord dat ik heb vergeet de fsb heel vaak. als ie uit is geweest is het weg (en de stroom blijft natuurlijk gewoon aanstaan. Het is een Axper xpk7s748 mobo, volgens mij het enige dat ze hebben gemaakt. nieuw gekocht bij alternate een half jaart(tje) geleden. Het bios-batterijtje heb ik vervangen dus dat is het punt niet. En helaas is er geen nieuwe bios-firmware.

Dit is eigenlijk slechts het kernpunt. eigenlijk ben ik al een jaar bezig om de hangers van mn pc op te lossen. ik heb vervangen: ecs l7s7a2 -> axper xpk7s748, athlon 1700 -> 2200+, ouwe 250W voeding -> qtek 350W -> Aopen 350W, DDR 2x256MB elixir 2.5 heb ik om en om getest, met en zonder WLAN kaart, windows verse install (je weet maar nooit, ookal lijkt dit meer een voeding-hardware probleem). niets heeft gebaat. alleen het nieuwe mobo verminderde de vastlopers midden in windows, maar zorgde voor nieuwe vastlopers.

Heeft iemand een idee waar dit nou door zou kunnen komen? ik heb er inmiddels zoveel moeite en tijd en geld in gestoken dat ik het nou ook op MOET lossen :)

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Ik zie daar ergens vaag qtec 350 watt staan. Dit is een B-merk voeding en die zou ik eens vervangen.

http://specs.tweak.to/16567

• knuppelhout
  • Niet online
al gedaan :)

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Verwijderd

als je mobo de fsb snelheid ''vergeet'' zoals jij zegt dan is je bios waarschijnlijk gereset, dat zou betekenen dat het batterijtje op je mobo leeg is, zet eens een nieuwe batterij erin,

mischien is je bios ook wel brak en ondersteunt deze geen 2200+? (staat in de handleiding van je moederbord)

probeer dus ook eventjes je bios te flashen

• knuppelhout
  • Niet online
die qtek voeding kreeg k gratis bij de kast die ik ook heb vervangen (niet om de vastlopers, gewoon omdat ie lelijk was :) )

[ Voor 5% gewijzigd door knuppelhout op 25-11-2006 19:40 ]

• knuppelhout
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 19:36:
als je mobo de fsb snelheid ''vergeet'' zoals jij zegt dan is je bios waarschijnlijk gereset, dat zou betekenen dat het batterijtje op je mobo leeg is, zet eens een nieuwe batterij erin,

mischien is je bios ook wel brak en ondersteunt deze geen 2200+? (staat in de handleiding van je moederbord)

probeer dus ook eventjes je bios te flashen
ja batterij vervangen heb ik gedaan (zou niet leeg mogen zijn, mobo is 6 mnd oud). helpt niks.

van de axper site:

FSB400
Supports AMD FSB 400MHz CPU

kan dus n 133mhz fsb zeker wel aan toch?

edit: uit een duitse ebay ad
Prozessor: AMD Athlon XP 1500+ - 3200+

[ Voor 9% gewijzigd door knuppelhout op 25-11-2006 19:43 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
ik denk dat dit een warmte-probleem kan zijn, heb je daar al eens op gelet, verder alles wat je nog niet hebt vervangen kan een probleem zijn (ik heb al eens een verlseten harde schijf gehad die dingen deed vastlopen)

Out of the box? What box? There is no box.

• knuppelhout
  • Niet online
de processorkoeler is ook vervangen idd (temp meestal 51 gr). de harde schijf zou het evt nog kunnen zijn, ik zal de master en slave "even" een keertje omdraaien (en winXP er dan dus ook opnieuw op). Het is alleen niet zo waarschijnlijk dat de bios-vergeet-acties daardoor worden veroorzaakt toch? de gewone vastlopers wel, maar die komen niet zo vaak meer voor.
verder zou het nog de videokaart kunnen zijn, maar de pc liep ook vast met n andere erin.

oja: de voeding heeft zo'n grote stekker EN zo'n klein ATX-stekkertje erbij (de 12V stekker kan ik me hernineren). maar het meoderbord heeft geen aansluiting voor die laatste. voltages kloppen wel, maar moet ik daar wat mee?

[ Voor 20% gewijzigd door knuppelhout op 26-11-2006 16:59 ]

• StupidMonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 20:17
Het klinkt misschien stom, maar heb je je jumpers voor je Bios wel goedstaan dan? Als het niet aan de batterij ligt (batterijen uit de winkels "kunnen" ook al bijna leeg zijn, dus misschien nog even een keer extra checken). Verder, sla je het bios goed en daadwerkelijk op?

i7 950 - 12gb kingston ddr3 - nvidia 1080 8gb

• knuppelhout
  • Niet online
opslaan doe ik echt zoals t hoort (f10)
batterij heb ik vervangen, dus zou punt niet moeten zijn (of wel HEEL toevallig).
er zit 1 jumper op: auto FSB of fixed 100mhz. staat op auto, en dan kan je in de bios 133 veranderen in alle andere waarden. zonde om m op 100 te zetten, maar zal er nog eens naar kijken

• knuppelhout
  • Niet online
op 100 fsb doet ie het ook wel, maar dan is het een 1500+. en als je de fsb dan omhoog zet vergeet ie het net zo goed als bij 133 fsb.
kiezen van een andere HD als bootschijf helpt helaas ook niet (ook als de 1e niet is aangesloten). Verplaatsen van DDR helpt ook niet.
kan dus haast alleen nog de processor zelf zijn waardoor ie niet op de bedoelde 133FSB draait, en aan het Mobo moet ook nog wat zijn waardoor ie de instellingen vergeet. bios flash (met zelfde versie, er is helaas geen nieuwe bios) helpt ook niet.

Verwijderd

zit er geen bios reset jumper op het moederbord?
als daar namelijk helemaal geen jumper in hebt zitten dan krijg je deze problemen.
zie boekje van je moederbord

• knuppelhout
  • Niet online
heb ik gezocht, volgens mij is dr geen reset jumper. als je m wil resetten staat er in de manual: batterij eruit, 30sec eruit laten, powerknop inhouden en dan opnieuw erin

Verwijderd

heb je de condensators al bekeken?
Het zou ook een los contactje bij de batterij kunnen zijn maar lijkt me sterk.

• knuppelhout
  • Niet online
ja zou kunnen, maar het mobo is gewoon nieuw, en hij doet dit al vanaf t begin!
misschien moet ik r maar mee terug ofzo. gekochtbij alternate, maar heb de bon helaas niet.
verder nog n abit nf7s bordje in de kast liggen, maar die wilde niet booten (fans aan, piepje en dan alles uit, ook met koelert)

Verwijderd

bij een nieuw moederbord kan zoiets niet gebeuren idd. behalve als het intern geheugen niet goed is.
maar dat heb je denk ik ook al uitgesloten. Ik zou er maar mee terug gaan en maar hopen dat ze niet persee een bonnetje willen. Misschien is het bij je abit mobo wel het probleem met de condensators. (veel voorkomend probleem bij veel gebruikte computers)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2006 10:14 ]

• knuppelhout
  • Niet online
ik heb helaas geen extra reepje DDR om het geheugen uit te sluiten. het zijn 2 elixir 2.5T 256MB DDR reepjes, 1 met 16 chips en 1 met 8 chips erop. als ik ze verlaats of maar 1 vd 2 gebruik heb ik hetzelfde probleem. gek he?

vastlopers op 133FSB:
Voeding (-)
geheugen (-?)
videokaart (-)
mobo (zou kunnen)
Bios (-)
processor (zou kunnen, maar dan zou ie t ook niet op 120 FSB moeten doen)
Temp (- ?, proc:51 gr. chipset voelt ook niet kokend heet)
HDD (-)

vergeten v bios settings:
Mobo (zal wel)
jumpers (-)
batterij (- ?)
bios (- ?, er is er 1 maar na flashen nog steeds)
Voeding (-)

[ Voor 12% gewijzigd door knuppelhout op 28-11-2006 10:50 ]

Verwijderd

anders probeer een biosupdate, ik heb deze kunnen vinden op de site van axper
http://www.axper.com/download/BIOS/BIOS_XP-K7S748.htm

• knuppelhout
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 11:24:
anders probeer een biosupdate, ik heb deze kunnen vinden op de site van axper
http://www.axper.com/download/BIOS/BIOS_XP-K7S748.htm
al gedaan, en er is maar 1 bios

• knuppelhout
  • Niet online
nog steeds hetzelfde gezeik:

als ik m aanzet loopt ie binnen 5 tot 30 seconden vast. dan helpt resetten niet, hij moet echt helemaal uit en dan weer aan. de 2e boot kom je dan in het BIOS waar je de clockfreq kunt veranderen van 133 naar 125 oid, en dan doet ie het helemaal prima zolang je m maar niet helemaal uitzet (reset mag dus wel!). Anders is ie het weer gewoon "vergeten".
Gek detail: als ik de voltages en de freq verander en de PC gaat uit vergeet ie wel de freq maar niet de voltage-settings!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
En als je er nu eens een grote tafelventilator op het maximum opricht met de kast open. Loopt hij dan nog vast?

http://specs.tweak.to/16567

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01 19:19
Ik herken het probleem. Mijn MSI K266 Pro 2 had hetzelfde. De processor liep vast op de originele snelheid (1700+, kwam niet hoger dan 1500+ stabiel)

Ik heb ook alles geprobeerd, batterij, bios upgraden, voeding vervangen, geheugen vervangen. Alles wat jij ook hebt gedaan en bij blijft het ook hetzelfde. Misschien gewoon een brak moederbord. Heb je misschien wat bolstaande condensatoren? Die kunnen ook zulke rare stabieliteits problemen geven!

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Verwijderd

zou het wellicht mogelijk zijn dat je agp/pci lock staat ingesteld voor een 100mhz fsb en dat je deze dus in feite overclocked door hem op 120mhz te zetten?
Misschien ergens een jumpertje/bios instelling om de agp/pci lock aan te zetten of veranderen naar een 133mhz setting?

tja dat ie zich reset kan niet aan zoveel dingen liggen.. Vooral als de stroom er aan staat zou het niet aan het batterijte kunnen liggen
-reset jumper staat goed?
-kortsluiting zou een mogenlijkheid kunnen zijn, maar dat zou wel erg toevallig zijn
-je voeding zal ook wel goed aangesloten zijn (20 pins is voldoende)
-brakke bios (wellicht proberen te herflashen)
-daarna eindig je eigenlijk gewoon bij een brak moederbord > vervangen :/

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2006 14:49 ]

• knuppelhout
  • Niet online
bedankt voor de reacties (merk dat t kerstvakantie is, mensen hebben wat meer tijd ;) )!
reset jumper staat goed. heb geen bolle of zwarte condensators kunnen vinden. mobo is pas een half jaar oud (gekocht bij alternate, dus ga er misschien maar eens mee terug).

Ik heb in de handleiding niks kunnen vinden over het locken van de AGP, kan ik het bios alleen de voltages veranderen. mijn videokaart is een radeon 9000, heeft het op mn vorige mobo + proc altijd goed gedaan (ecs l7s7a2, amd 1700+). blijf het gek vinden. heb helaas geen reserve agp-kaart om t even te testen ofzo.

• knuppelhout
  • Niet online
ik heb het nu helemaal gehad:
hij deed het prima zolang ik m na aanzetten maar een keer in de bios naar 120 mhz fsb zette. bij echte power off vergat ie dat.

Vandaag pc helemaal uit elkaar gehaald om het mobo een goed van dichtbij te kunnen bekijken, contactjes evt schoonmaken enz.

nog een keertje geconcludeerd dat mn reserve abit nf7-s het echt niet doet (heb m ergens bijgekregen en toen deed ie het ook al niet, is n 2ehandsje).

en daarna alles in elkaar gezet, maar helaas boot ie nu bijna niet meer. hij post zelfs niks. de fan draait, de schijven draaien en de floppydrive rommelt maar geen piepje en het scherm gaat ook niet aan.

Ik heb de batterij nog een keer vervangen (door een hema fietslamp-batterijtje, daar zitten dezelfde in!), alle HD's een voor een geprobeerd en als ie het een keer deed naar de temp gekeken (58gr CPU). ik weet het dus niet meer, maar het mobo is gewoon zeker een deel van het probleem dus daar ga ik mee terug.
Misschien moet ik maar een upgradesetje kopen en deze spullen los verkopen (behalve dat mobo dan). Ik zat te denken aan een amd sempron 2800+ of 3000+ (boxed 40-50euro), of misschien een celeron oid. hebben jullie nog ideeen? ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste maar wil wat oudere games kunnen spelen als PES5 etc.

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Hmmm.. ik heb zoiets ook gehad en bij mij kwam het door sluiting, jawel ;)

Controleer voor álle zekerheid eens of je niet teveel afstandsbusjes onder je mobo hebt zitten die contact maken op de verkeerde plek. Een beruchte plek is bij de achterkant van de kast tussen de PCI-sloten ;)

Sommige moederborden hebben daar 1 gaatje zitten, andere 2. Als je vorige er daar twee had zitten en deze 1 en je hebt het busje niet weggehaald...tja, dan gebeurt dit. Ook het vergeten van de instellingen kan hierdoor veroorzaakt worden.

Probeer eens op te starten met de volgende config:

Mobo + 1 reep geheugen + vga + diskdrive + toetsenbord (en zorg dat je een diskette met memtest hebt)

Verder dus: geen harde schijven, dvd-spelers aan je IDE-bussen én je voeding of waar dan ook aangesloten. Verder sloop je álle PCI-kaarten uit je systeem en haal je je netwerkkabels/usb-apparatuur/je muis los.

Bijna laatste vraag: is je PC geaard aangesloten? Zo niet: sleep het beest eens naar de keuken, zeker weten dat je daar aarde hebt zitten. Een niet geaarde PC kan (wanneer al het bovenstaande en je vorige topic is uitgesloten) voor dit soort ongein zorgen.

Daarnaast gaf een medeposter hier al aan: Een Q-tec voeding is een B-merk. Je geeft aan dat je deze al eens vervangen hebt: waardoor? Verder: Een moederbord kan aangeven dat de spanningen goed zijn. Op het moment dat je voeding geen stabiele voltages afgeeft kan dit inderdaad zorgen voor vastlopers, zelfs in de bios. Denk hierbij aan dipjes/piekjes die buiten de 5%-grens vallen. Dit kun je met een digitale voltmeter (en dus ook niet met het mobo) meten. Hiervoor zul je een oscilloscoop moeten gebruiken.

Als je alles wilt uitsluiten. Leg je moederbord dan eens los op een tafel met hieronder een krant of schone a4-tjes (om krassen te voorkomen) en sluit dan eens een voeding + vga + geheugen + diskdrive + toetsenbord aan.

Bekijk ook je mobo eens kritisch zoals hierboven al aangegeven. Kijk niet alleen naar de condensatoren... er is nog zoveel meer. Kijk kritisch naar de sporen op je mobo, krasjes, misschien rotte solderingen bij je voedingsaansluiting of andere punten.

Succes en laat weten of je iets hebt aan deze tips.

Nogiets: Die Abit NF7-S. Je heeft aan dat deze niet piept, de floppy wel rommelt en het scherm niet aangaat, en dat daarna alles weer uitgaat. Dit klinkt als een mislukte flash van het bios. Misschien kun je deze alsnog tot leven wekken door de volgende stappen uit te voeren:

- Maak in een werkende PC een dos-bootable diskette.
- Verwijder alle overbodige bestanden
- Zet de bios-flash utilities + de laatste biosversie op de diskette
- Verwijder config.sys en autoexec.bat
- Maak een nieuwe autoexec.bat waarin je de flash laat uitvoeren. Door middel van switches mee te geven: Dit is een voorbeeldregel: awd802.exe newbios.bin /py /Sb /sn /cc /cp /cd /R. Meer dan dat moet en mag er niet instaan!
- Trek de stekker van die PC uit het stopcontact en druk 1 maal op de Power-button.
- Zet de clr CMOS jumper voor ong. 5 seconden om en weer terug óf haal de batterij er voor >1 minuut uit.
- Doe de zojuist gemaakte diskette in de diskdrive. Er zijn geen videokaarten of wat dan ook nodig voor deze update. Een ISA-slot is niet aanwezig, alleen via een ISA-kaart zou je beeld hebben.
- Zet de spanning weer op de kast en zet je PC aan.

Vervolgens: duimen dat het goedgaat. Op dezelfde manier heb ik een computer kunnen repareren (ik heb in een computerwinkel gewerkt vroegâh)

*) Bovenstaande informatie en wat het doet is ook terug te vinden op:
http://www.sysopt.com/tutorials/article.php/3532681

Ook voor dit ding ben ik benieuwd of het werkt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door plankie op 14-01-2007 12:15 ]

• knuppelhout
  • Niet online
hulde voor je heldere post, ik ga er morgen mee aan de slag.
vandaag met mn axper bord bij alternate geweest, en die bleek goed te werken. zij dachten dus (en die gedachte kostte me wel 13,50) dat de processor dood is.
hoe het dan kwam dat een lagere fsb de proc het prima liet doen kon ie niet vertellen

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Ik ben benieuwd wat je allemaal bent tegengekomen en of je probleem intussen is opgelost.

De processor: Een processor kan te heet geweest zijn waardoor er intern beschadigingen zijn opgetreden in de verschillende banen (en zo'n ding heeft er véél) waardoor er overspraak komt en er bitjes kunnen omvallen. Op een lagere snelheid kan deze overspraak verminderd worden zodat de proc er geen last van heeft. Of de processor stabiel is, is een tweede. Het kan zijn dat ie een tijdje goed draait en alsnog een BSOD of fouten maakt in berekeningen. Als dit gebeurt... tja... een BSOD is dan snel geboren ;)

[ Voor 84% gewijzigd door plankie op 31-01-2007 12:51 ]

• knuppelhout
  • Niet online
heb proc verkocht (deed het prima bij nieuwe eigenaar), mn mobo wordt hopelijk snel verkocht.
heb nieuw mobo (asus a8n-e), proc (athlon64 3200+) videokaart (radeon x550) en DDR (2x 512mb ECC reg pc2700) gekocht. en nu draait alles stabiel. spellen schokken nog wel eens (soort van "plakken", hij denkt soms dat je de toets langer inhoudt dan je eigenlijk doet, waardoor je wel eens van n afgrondje stort... maar gelukkig slechts bij n paar spellen)
dank voor alle hulp

Pagina: 1