Toon posts:

Hitachi Dekstar elektronisch defect.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem

Ik heb waardevolle data op een harde schijf (IDE) staan, maar windows herkent m niet. De schijf wordt echter wel gelezen in de system startup. Wat ik ontdekt heb aan mn schijf is dat er een stukje draad is afgebroken.

Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/2324/quantumbottomhiresqt4.th.jpg

Hier even een plaatje om het te verduidelijken. Dit is geen foto van mijn harde schijf, maar enkel een indicatie van de draadjes waar ik het over heb. Daar ontbreekt er nu dus één bij mij, naast het draadje wat standaard ontbreekt (waar ook geen pin op de bus zit dus in het midden).

Kan iemand mij vertellen of dit werkelijk de reden is dat ik de schijf niet gelezen wordt in windows en ik de data dus niet kan aanspreken. Zo ja...Is HD recovery (500-1000 euro) hier de enige oplossing voor of kan ik het zelf oplossen? (jumpers, programma's?, solderen, andere expert)

Even op een rijtje:

-IDE Hitachi Dekstar 160GB HDS 722516VLAT80
-Draadje aan de "blote" kant kapot.
-Wordt wel weergegeven in de systeem startup en bios
-Wordt niet weergegeven in Windows en is ook niet te vinden via "hardware toevoegen".
-help!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2006 19:31 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:39

FlyEragon

Alien Monkeys

Het zou kunnen zijn dat er ind. een pinnetje is afgebroken. Om het zeker te weten zou je in de IDE kabel kunnen kijken waar hij aan vast zat. Hoe is het probleem uberhaupt ontstaan?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vervang gewoon het printplaatje met die van een schijf van dezelfde merk/type en bij voorkeur ook dezelfde grootte. Redelijk grote kans dat je dan je data kunt recoveren :) Zie ook OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt! Ik ga proberen een soortgelijk printplaatje te vinden.

Even voor de duidelijkheid. Het pinnetje zit er aan de voorkant nog in, maar het verlengstukje dat vastgesoldeerd zit op het printplaatje is afgebroken. De oorzaak is denk ik het tientallen malen aan- en afkoppelen van de harde schijf. Ik ben wel van het upgraden, verbouwen etc...tja dan heb je dat. Misschien iets te onzorgvuldig er mee omgegaan...
Ja sorry, ik merkte dat imageshack helemaal veranderd was en heb ff snel een link gepost. Maar bedankt voor een betere link.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2006 23:20 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voordat je op zoek gaat naar een tweede hdd, kijk even welke pin (nummer) het precies is en wat deze doet. Kan heel goed zijn dat je hem niet of maar sporadisch nodig hebt en er iets anders loos is. Gisteren toevallig nog een gevalletje gehad van een IDE config die prima stond gejumpered - 1 HDD als pri. master en cdrw en dvd op tweede IDE. En dat ding herkende om de haverklap ook niet. Op een gegeven moment voor de gein op cable select gezet en ineens: gaan met die banaan 8)7
Alle problemen opgelost, herkenning ineens ok etc.

Dus als je zegt dat je veel verbouwt aan je PC: Toevallig een jumpertje vergeten en je hele IDE config al eens nagelopen? Kan ook zijn dat dat ding als single master ook nog gejumperd moet worden namelijk - zoals ik vermoed dat in bovenstaand geval eigenlijk het geval zou zijn. Maar dat kun je in de handleiding (voor je daar zover van kunt spreken ;) ) van je HDD. Zie de website van Hitachi / IBM :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:15

NBK

Weercam-Avatar

ALs je geen andere print kunt vinden kun je ook opzoek naar iemand met een goede soldeerbout en wat ervaring met solderen. Afgebroken/losgeschoten pinnetjes zijn namelijk prima te repareren.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1