Toon posts:

[Athlon64] IHS - Core 10~17 graden verschil?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo,

Ik heb laatst de nieuwste versie van speedfan gedownload, hiermee kan ik nu ook de core temp. van mijn 3500+ zien. Nu zag ik bij speedfan dat mijn core temp. vaakt tot 17 graden verschilt van mijn "gewone" cpu temp. Hoe kan dit? Wordt de "gewone" cpu temp gemeten aan de socket? En kan dit dan toch 17 graden verschillen? Ik heb als koeler de TT Big Typhoon, en de gewone cpu temp zit altijd onder de 35, maar de core temp zit vaker op 53 graden (op stock speed)! Dit vind ik toch wel hoog voor een BT. Ligt dit nu aan het contact tussen de IHS en de core? Anders kan ik dit(de ruimte tusen core en IHS) toch gewoon opvullen met slaolie?

Verwijderd

Op welk voltage draaid je 3500+? Je kan ook het voltage verlagen, bij mijn 3000+ liep hij op het begin 1,4v en dit heb ik succesvol kunnen verlagen naar 1,1v met dezelfde snelheid nog! Probeer dit eerst, het opvullen van de ruimte met sla olie kan risky zijn, en als je nog garantie op je processor heb zou ik het niet doen. En hoe wil je de slaolie tussen de IHS en core krijgen? Een gaatje in het isolatiespul maken en het met een spuitje d'r in spuiten? Als je dat is gelukt, hoe wil je dat gaatje dan opvullen?

Verwijderd

Topicstarter
Oké ik zal eens proberen het voltage te verlagen, maar ik wil er later nog mee overclocken als ik een nieuw mobo heb. Dat van die slaolie is een suggestie, mss zijn er nog andere manieren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 20:04:
Oké ik zal eens proberen het voltage te verlagen, maar ik wil er later nog mee overclocken als ik een nieuw mobo heb. Dat van die slaolie is een suggestie, mss zijn er nog andere manieren?
Wat ik bij mijn vorige 3000+ heb gedaan, is de IHS er volledig van afslopen, het isolatiespul heb ik met een flinterdun mesje opengehaald, wel even oppassen dat je geen andere electronica op de printplaat wegsnijd! Als je goed hebt doorgesneden kan je een beetje spelen met de IHS en raakt hij vanzelf los, de core ligt dan helemaal bloot dus wees daar extra alert op, er is een grote kans dat je met grote gewichten de core kan verpletteren. De processor waarvan ik de IHS af had gehaald draaid nog vrolijk met een zalman cnps7700-cu op z'n dak.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Ik heb exact hetzelfde "probleem"
Met speedfan geeft hij 45 stressed en coretemp (de sensor in de core) geeft stressed iets van 32 - 34 aan.
Je moet onthouden dat de temperatuursensoren in je moederbord meestal niet van een geweldige kwaliteit zijn en dat zelfs de temperatuursensoren van fancontrollers nog enkele graden afwijking kunnen hebben. Het lijkt mij dan ook meer dat je het als indicatie van de temperatuur moet zien en niet aannemen dat die sensoren er niet naast zitten. Je kunt dit wel zien aan het verschil tussen de 2 sensoren terwijl die ongeveer dezelfde temperatuur moeten geven.

Het lijkt mij dat de moederbordsensor nog het meest onbetrouwbaar is. Aangezien deze sensor in de socket zit is de temperatuur daar anders dan in de core. Dus denk ik dat er een berekening wordt losgelaten op de temperatuur die deze sensor weergeeft. Die berekening gaat dan uit van een gemiddelde computerkast met een beetje airflow en de stock koeler. Dus lijkt het mij dat jouw temperatuur sowieso te hoog uitkomt.
Als je echt zeker wilt weten wat de temperatuur is kun je een fancontroller kopen en bekijken of goed geijkt zijn door ze in een bakje met smeltend ijs te houden. (wel ff waterdicht maken die sensor)
Of je koopt een dure temperatuurmeter die ik mensen met een phase-change koeling heb zien gebruiken.

Ik heb hier een tijdje geleden ook een topic over gemaakt.
tempsensoren uitlezen en begrijpen.

@ Dark Crow
Je kunt speedfan aanpassen naar je eigen wensen. configure> selecteer betreffende sensor> "f2" en dan kun je een aparte naam intypen.
Dat kan natuurlijk ook met Fanspeeds en voltages. Je kunt ook sommige instellingen van de sensoren veranderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernie op 09-10-2006 20:34 . Reden: Linkje toegevoegd ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Als het goed is, staan er bij Speedfan alleen 'temp1', 'temp2' en 'temp3'. Dus ik weet niet waar je op baseert dat het verschil tussen de core en de IHS 10-17 graden is.
Temp1 is in ieder geval de CPU-core. Als die >50graden komt en je hebt niet overgeclockt, dan draai je óf de hele tijd onder volle belasting óf de airflow in de kast is vrij matig. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor alle replies. Ik begin nu het idee te krijgen dat die core sensor nogal onbetrouwbaar is. Hij verspringt soms gewoon 6 graden! De IHS kan ik helaas niet helmaal verwijderen, ik heb dus die BT en deze is te zwaar om gewoon recht op de core te zetten. Dit bleek na wat googlen, wat denken jullie van die core sensor?

EDIT: kast staat open :)

Afbeeldingslocatie: http://img241.imageshack.us/img241/5431/coretempdl3.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/5161/tempsvw3.th.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 20:49 . Reden: Opmerking en Foto's ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Nou eh als ik mijn pc een minuutje stress kan de core temp zelf 15 graden oplopen. Het verschil tussen de CPU en Core sensor is er ook nogal aanwezig, maar ik weet niet of het wel zo betrouwbaar is.

• Survivor1979
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-10-2025
Een interessant topic over een vergelijkbaar probleem staat in de bugtracker van speedfan: http://www.bugtrack.almico.com/view.php?id=598

Hier staat in ieder geval in, dat de interne sensor van de AMD K8 niet gedocumenteerd is door AMD, en dat de reden voor AMD om dit niet te documenteren misschien was omdat niet alle sensors correct werken in de CPU's...

Dit lijkt me namelijk een typisch gevalletje van een slecht werkende sensor: of de moederbord sensor is onzuiver, of de K8 sensor.

Voor mensen die een te lage CPU uitlezing hebben: dit zou kunnen komen als je Everest hebt draaien; bij mij zakt de CPU core temperatuur zo'n 10 graden als ik Everest op start. Zie ook http://www.bugtrack.almico.com/view.php?id=651

Verwijderd

Topicstarter
Thx, dat topic heeft me echt verder geholpen. Ik denk dat ik het maar hou op een onbetrouwbare temp sensor. Als hij wel betruwbaar is blijk dit wel uit de oc prestaties :)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

_the_crow_ schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 20:29:
Als het goed is, staan er bij Speedfan alleen 'temp1', 'temp2' en 'temp3'. Dus ik weet niet waar je op baseert dat het verschil tussen de core en de IHS 10-17 graden is.
Temp1 is in ieder geval de CPU-core. Als die >50graden komt en je hebt niet overgeclockt, dan draai je óf de hele tijd onder volle belasting óf de airflow in de kast is vrij matig. :)
Ik heb de nieuwste versie van speedfan ook gedownload omdat ik de moederbord temp nooit vertrouwde. Standaard heet de coretemp in Speedfan iets van "K8 core", dus hij is wel te herkennen. En inderdaad, tussen het moederbord en de core zit +/- 10 graden verschil zoals ik al vermoedde. 't Is ook nogal ongeloofwaardig dat het moederbord 26 graden aangeeft bij startup, terwijl de kamertemperatuur al bijna 30 is |:(

🖥️ | 🚗

Pagina: 1