tempsensoren uitlezen en begrijpen.

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Sorry voor het saaie en lange verhaal maar ik kon er niks leukers van maken O-)
Jullie willen tenslotte zoveel mogelijk info om het probleem op te lossen. 8)

specs:
Lanparty ut nf3 ultra-d
AMD 3700+ San Diego + Zalman 7000B AlCu
Asus 6800 (shader unlocked)
2 x 512 MB merkloos ram (dual channel)
Maxtor Diamondmax 10 80Gb (IDE)
Antec smartpower 500W

Koeling
Zalman 7000B AlCu (op de CPU)
1 x 80mm in sidepanel (blaast op videokaart)
1 x 120mm intake in sidepanel (blaast op CPU)
1 x 80 mm outtake (voorkant)
1 x 80 mm outtake (achterkant)
2 x 80 mm outtake van voeding

Temps:
Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/7034/tempsxa5.th.jpg

Ik heb met speedfan de temperatuur van mijn CPU uitgelezen en met een aantal andere programma's (rivatuner, MDM5, NVtune, bios) en de cpu temperatuur heeft 2 waarden die zijn te zien op de screenshot. De AMD K8 sensor is de interne sensor van de CPU en de IT8712F is de sensor van mijn moederbord. Zoals te zien is zit er nogal een verschil tussen de 2 waarden. Ik zou graag uit willen zoeken wat nu de juiste waarde is. Ik heb met mijn hand aan het koelblok gevoeld en dat is niet echt warm.
Nu ik toch bezig ben zou ik graag ook nog uit willen zoeken waarvan de Nforce2 SMbus (local en remote in speedfan) de temperatuur meet en waarvan de ACPI sensor (temp 1 in speedfan) de temperatuur meet.

Ik ben al 2 dagen met dit probleem bezig maar ik heb zeer weinig kunnen vinden omtrend mijn probleem.
Ik heb al gegoogled en op Got gezocht.
Hier is iemand met hetzelfde probleem
Temps
meetfout moederbord temperatuursensor

[ Voor 40% gewijzigd door Ernie op 25-08-2006 15:15 . Reden: lang verhaal kort gemaakt ]

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 15:12
Mischien zou je je computer eens kunnen herstarten en vervolgens in het bios kunnen bekijken of deze dezelfde temperatuur of iets gelijks aangeeft.
Eventueel zou je een biosupgrade kunnen doen mischien dat dit een bug is.
Hoe snel draait de CPU Fan?
Heb je daar een fancontroller opzitten of is die gewoon hitte afhankelijk?

• Ernie
De CPU temperatuur in de bios is volgens mij die van de IT8712F sensor. Hij heeft namelijk dezelfde IDLE waarde en de temperatuur schommelt ook in de bios. Dus dat wordt wel goed uitgelezen.
Ik had ook al aan de bios gedacht en er de allernieuwste van de DFI site ingeflashed.
De CPU fan draait op ongeveer 2700 RPM en is gewoon direct aangesloten op het moederbord.

• Ernie
*schopje*

Verwijderd

Die sensortjes zijn geen precisie waarden.

Die sensor in je mobo zit in het socket en die andere in de CPU.
Als je aan de hand van de temp in het socket de temp in de CPU wilt weten zul je daar een berekening op los moeten laten, wat eea er niet betrouwbaarder op maakt.

Wanneer eea middels een bios flash wel in de buurt komt, betekend dat ze obv ervaring die vermnigvuldigingsfactor hebben aangepast. De kans dat het dan wel bij elkaar in de buurt komt lijkt me nog niet groot, omdat eea ook afhangt van het koelvermogen van de HSF en de omgevingstemp...

Ik zou gewoon de temp van het socket negeren en die van de CPU aanhouden.

Temp 1 en local zouden bij mijn weten hetzelfde moeten zijn, nl. de temp in je systeem, volgens de sensor op je mobo. Meestal zit ie ergens rechts boven.
Die remote temp is waarschijnlijk voor een externe temp sensor die je op je mobo kunt aansluiten. Doe geen moeite die te gaan zoeken waneeer die niet is meegeleverd...

Kortom, je kunt maar beter niet al te veel waarde hechten aan datgene die metingen. Muv dan van de sensoren in de CPU en in de GPU.
Wil je temperaturen precies weten, kun je beter een goede fancontroller met temp sensoren kopen. Ik heb een Lian-Li, die akelig precies is (gecheckt met een koorts thermometer, en met smeltend ijs).
Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/images/20486-c.jpg

Ideale setup: 1 sensor achter een intake fan (is temp buiten)
1 sensor bij een outtake fan: (is temp in kast)
1 sensor in voeding (errug belangrijk !)
1 sensor op heatsink CPU (indien je daar je HSF mee wilt bedienen)

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-05 08:48
1 x 80 mm outtake (voorkant)
Maak hier intake van, heb je veel betere airflow.

• Ernie
@ Apple afvallige
Bedankt voor je reply, daar heb ik nou wat aan.
Ik heb (nog) geen fancontroller nodig maar de temperatuursensoren zijn wel erg handig lijkt mij.
Bedankt voor je tip :)

Wat is trouwens precies het nut van de voedingtemperatuur?
Ik wil er eigenlijk niet aan gaan sleutelen om er een temperatuursensor in te krijgen want dan vervalt de garantie.

@Darx Jordi
Als ik die 80 mm aan de voorkant omdraai dus op intake zet dan heb ik 2 x 80 en 1 x 120 als intake en dat werkt niet. Dan krijg ik overdruk in de kast (je voelt uit elk gaatje lucht komen ongeveer :9 ) dus dan is het slimmer om de voorste om te draaien omdat er dan veel meer lucht langs de harde schijf naar buiten stroomt. Het enige nut van de overdruk is dat de voeding extra gekoeld wordt omdat de lucht daar naar buiten geperst wordt.

Verwijderd

De temp in de voeding is belangrijk omdat het max vermogen van je voeding inkakt naarmate ie warmer wordt.
Ik heb mijn temp sensor gewoon door een vetilatie sleufje naar binnen geschoven. Kan dat niet, kun je em ook aan de achterkant hangen om de temp te meten van de lucht die er uit komt.

Succes 8)

• whimbrel46
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-03 08:19

whimbrel46

Don't ask why

Ik ben tegen hetzelfde probleem aangelopen. Hier is wat ik ervan gevonden heb:

Dit probleem wordt omschreven op www.bugtrack.almico.com, issue 598

Daar staat o.a. dat er in sommige geval een behoorlijk lagere temp voor de K8 core t.o.v. de ITF8712F aangegeven wordt. Jouw 9 graden past daar goed in. Als de proc belast wordt loopt de K8 Core temp loopt sneller op dan de ITF8712F waarde, dus het lijkt er wel op dat er serieus iets in de proc. kern gemeten wordt. Desondanks is de conclusie dat men de K8 core temp niet vertrouwt.

Bekijk de history van de ACPI temp van 30 graden eens. Is deze altijd 30 (geen veranderingen)?
Bij mij is er ook zo'n ACPI waarde, maar dan 40 graden. Komt uit de videokaart, maar is geen bruikbare waarde.

Local en remote van de SM2 bus komt me niet bekend voor.

mijn specs:
- Asus A8N-SLI (nForce4 SLI)
- AMD 4400+
- Leadtek NvidGeforce 6800 GS

Verwijderd

Wat is een K8 core ???

Meeste biossen van de meeste moederborden hebben het in de eerste versie moeilijk met temperaturen uitlezen. Vervolgens zet men een andere omreken factor in de nieuwe bios versie en dan zou het weer moeten kloppen....

Nogmaals: Wil je een ruwe indicatie van de temp, dan zijn tooltjes als speedfan handig, wil je het precies weten, gebruik dan een goede fancontroller met temp probes

• Ernie
Ik ga dus nu op zoek naar temperatuursensoren zonder een fancontroller. Dat heb ik nie nodig en fancontrollers zijn bijna altijd zwart of zilver (aluminium kleur) en de voorkant van mn kast is wit dus dat vloekt lekker en ik heb zelf ook al iets simpels gebouwd om de fans te sturen.

Ik denk dat ik voor de ruwe indicatie toch af zal moeten gaan op de K8 core temperatuursensor + 5 graden. Ik heb namelijk niet de standaard koeler maar een zalman en er zit een 120 MM 5 cm vanaf en die blaast dus ook vol op de CPU koeler en omgeving.
Het is dus logisch dat de berekening van de temperatuur van de socket verkeert uitkomt. Hij word namelijk aanzienlijk beter gekoeld dan bij de meeste mensen. (niet tweaker, het grootste publiek dus)
Die hebben vaak nie eens een casefan voor wat koele lucht.
De cpu temperatuur kan nooit 27 graden zijn denk ik. Hij is dan wel idle maar in mijn kamer zal het toch wel 20 - 22 graden zijn en dan vind ik 26 een beetje laag voor een cpu.
We gaan het maar oplossen met hardwarematige temperatuursensoren.
Heeft iemand daarover nog een goede tip?
Ik heb al in de pricewatch gekeken maar ik kan geen hardwarematige temperatuursensoren vinden zonder een complete fancontroller erbij.

Over de ACPI temp:
Momenteel is staat hij op 38.
Ik heb met asus smartdocter uitgelezen wat de temperatuur van de GPU core en GPU ram zijn en de ACPI sensor wijkt daarvanaf.
Ik heb ook even de koeler op 20 % gezet om te kijken of de temperatuur van die ACPI stijgt en dat is niet het geval. Ik zal is even wat benches/games gaan draaien om te kijken of het dan verandert.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 20:28

jgj82

Ja, maar = nee

Ik weet dat bv Innovatek losse sensoren verkoopt, (http://www.webshop-innova...www.webshop-innovatek.de/) en als je me ff een mailtje stuurt heb ik er ook wel een voor je, als de aansluiting op je bord tenminste 2pins is.

En anders gewoon een huis-tuin-en-keuken digitale thermometer, je weet wel zo'n klein zwart ding met 1 sensor en een buiten- en binnentemperatuur.

• Ernie
Ik heb genoeg informatie. Bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1