Toon posts:

meetfout moederbord temperatuursensor

Pagina: 1
Acties:
  • 469 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn nieuwe systeem op basis van een niet overgeklokte E6400 processor en een Asus P5B wordt wat warm. Tenminste, volgens het moederbord...

De processor wordt gekoeld door een Zalman 7700Cu. Zelfs als ik die op maximaal laat lopen, wordt de processor volgens de moederbordsensor rond de 45 graden idle en 53 onder load (zowel volgens het BIOS als volgens motherboard monitor). Met de koeler op minimaal komt dit uit rond de 50 graden idle en 60 tijdens een CPU burn-in test. Dit alles bij een omgevingstemperatuur van rond de 25 graden en een moederbordttemperatuur van 40 graden. Het geheel zit in een antec P150 kast.

Dat is dus duidelijk te hoog. Echter, Core Temp geeft heel andere temperaturen. Dit programmatje haalt zijn data niet uit de moederbord sensor maar uit de in de processor ingebouwde sensor. Volgens dit programmatje is de processor niet warmer dan ongeveer 35 graden idle en 45-50 tijdens een burn-in, met de CPU koeler op minimaal. Dat zijn temperaturen waar ik mee kan leven... Vooral omdat normaal gesproken de in de core ingebouwde sensor een hogere temperatuur zou moeten aangeven dan de moederbordsensor.

Ik kan overigens de basis van de heatsink (dus onder de koelvinnen) ook na een uurtje lopen prima aanraken, deze voelt niet eens warm.

Dus, welk programma moet ik geloven? En hoe sluit ik uit dat ik een hitteprobleem heb?

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
ik zou om beide temperatuur metingen geen zorgen maken.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

1300A schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:45:
ik zou om beide temperatuur metingen geen zorgen maken.
Effe een vraag dan (hetzelfe probleem hier: >60 graden met Asus Probe II):
Is het feit dat de sensoren/bios hun werk niet goed doen genoeg reden om het moederbord als defect terug te sturen? :?

Het probleem is namelijk niet zomaar af te doen als 'geen zorgen over maken':

1. Niet dat ik bang ben dat er iets gaat sterven, maar omdat de coolers wellicht harder draaien dan nodig is.

Ik merkte sinds de install van de P5B gisteren (als vervanger voor een 775Dual-VSTA (zie draadje http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1155011/) dat de CPU fan (stock) wel erg veel toeren maakt.
Notabene had ik Qfan aanstaan! Raar...

Ik zal ook wel een Zalman in huis halen, maar echt tevreden kan ik dus niet zijn hierover. :N

2. En hoe weet je nou hoever je fatsoenlijk kunt overclocken als de temperatuur niet goed aangegeven wordt? Als je PC tijdens overclock pogingen vastloopt is het maar de vraag wat daarvan de oorzaak is.

Ik koop niet voor niks een bord van 135 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door ByteDelight op 01-09-2006 09:25 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Verwijderd

Als je op het p5b forum van asus kijkt zie je dat meerdere mensen dezelfde problemen hebben. Sowieso hebben mensen temperatuur problemen met de conroes. Ik heb zelf de p5b en een 6400 en ik heb ook last van volgens mij verkeerde uitlezingen. idle rond 40, load 57 op stock settings! Ik heb een goede airflow, de outtake fans blazen koud lucht uit, de heatsink wordt niet warm en het systeem loopt als een trein!

http://vip.asus.com/forum...model=P5B&page=1&count=23

Ik hoop dat een nieuwe bios/probe het probleem oplost.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:55:
Ik hoop dat een nieuwe bios/probe het probleem oplost.
Ik heb daar net ook een post gedaan met gedetailleerde info.

Hopelijk wordt het opgelost.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

Je moet je zozeer niet vastpinnen op de temperaturen, maar meer op het verloop van de temperaturen ... gaan ze stijl de hoogte in als je je CPU stressed of niet, zo'n dingen moet je op letten.

Geen enkele temperatuursensor is correct!

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Verwijderd

Er is een nieuwe BIOS uit voor de P5B:

P5B Release BIOS version 0509
1. Support DDR2 double side x16 module
2. Enable support for CPU ratio adjustment on Kentsfield B0 stepping CPU
3. Enable conroe/kentsfield ratio overclocking higher above default value
4. Fix CPU Fan profile mode not correct after system shotdown
5. Revise temperature reading algorithm
6. Update MRC code
7. Enhance memory compatibility for DDR533 and DDR667 modules.
8. Revise S3 fuction not stable when CPU FSB over 300MHz.
9. Add dram frequency help string

Kan iemand even controleren of de temps zijn veranderd? Ik heb tijdelijk geen RAM meer dus kan ik het zelf niet testen.

ftp://dlsvr02.asus.com/pu...ocket775/P5B/P5B-0509.zip

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2006 11:50 ]

Verwijderd

Oke, op het asus forum zijn er al wel al positieve ervaringen wat betreft de temps, er is sprake van 5-6 celsius temperature drops.

Verwijderd

Kick?

Verwijderd

Ik heb ook een P5B met een E6400, maar dan met stock cooler en ik heb ook hoge temperatuur metingen vanuit het moederbord. 49 tot 53 graden idle, 58 tot 62 stressed. Ook ik twijfel sterk aan deze waarden.
De onderkant van het cpukoelblok voelt gewoon koud aan. Ook de backplate van mijn kast voelt ter hoogte van de cpu koel aan, terwijl ik daar precies voel waar mijn north- en southbridge zitten en waar de videokaart zit.
Mijn northbridge en vooral southbrige worden wel erg heet. Northbridge kan ik met moeite 30 sec vasthouden, southbridge kan ik niet 30 seconden vasthouden.

Ik ben niet zo tevreden met de bios update.

voor de bios update:
Het gekke was dat als ik mijn casefan hoger zette, mijn cpu fan langzamer ging draaien, dus waarschijnlijk werkte de cpufan regelaar wel goed. De cpu fan draaide ook vrij langzaam (tussen de 800 en 1200 RPM idle en 1900 RPM stressed) en was dus lekker stil.

na de bios update:
In eerste instantie leek het er op dat de temperatuur reading zo'n 5 graden lager waren. Maar nu zijn ze weer even hoog. Het nadeel is nu echter dat mijn cpu fan zowel idle als stressed op 2000 tot 2200 RPM draait en dus niet meer stil is.

Coretemp geeft 10 graden lager aan dan het moederbord (ook handig dat de temperatuur per core is weergegeven). Daar kan ik een stuk beter mee leven. Nu maar hopen dat de volgende bios update een oplossing brengt.

Verwijderd

heb een p5w DH deluxe....
Cpu heeft een temp van 30/28 graden (E6600)...
Moederbord 45, krijg ook telkens een alarm.
Is dit niet onlogisch? zou het niet eerder zijn dat een cpu altijd warmer is dan een mobo?
of slaat deze gedachten nergens op?

Verwijderd

Ik weet niet waar de temperatuursensor zit van het mobo op een p5w dh deluxe, maar het lijkt me wel dat je CPU temp hoger zou moeten liggen dan je mobo temp.

Check de temps eens in de Bios.

Verwijderd

Ik heb 16 september m`n onderdelen gehaald bij 4launch. Een Asus P5B Deluxe, Pentium D 950 en een Zalman 7700-Cu koeler ( en de rest voor een complete PC). Het systeem in elkaar gezet en Asus Probe geinstalleerd, geeft ie een temperatuur aan tussen de 58 en de 65 graden. Na wat op internet gezocht te hebben een bios update gedaan, daarna een dvd gaan rippen geeft ie ineens een temperatuur aan van 74 graden. Na contact gezocht te hebben met 4launch (ja dat probleem horen we wel meer) werd verteld dat ik een RMA aan moest maken. Vandaag kreeg ik bericht ze hadden hem getest en niets gevonden, of ik even 10 euro onderzoeks kosten wilde betalen.

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

als je wilt weten of en hoeveel een cpu censor afwijkt is dat vrij eenvoudig en vrij nauwkeurig the controleren:

Start je pc op als ie koud is en ga dan in je bios kijken wat die aangeeft. na zeg 30 seconden (de tijd die 't duurde van opstarten tot uitlezen) kijk je nog een keer en 't verschil trek je van de eerste meting af. Dat zou de kamer temp moeten zijn. Zoniet dan is 't verschil tussen de kamertemp en die waarde de afwijking v'd temp die je in het bios ziet.

't zelfde heb ik hier ook (asus a7v333 & Tbird 1.4), m'n bios geeft 'n temp aan die 9 graden te hoog is.

een E6400 mag volgens intel 61.5 graden worden, hoger zorgt ervoor dat ie minder lang mee gaat, niet dat ie direct "poof" doet. dus 't valt allemaal wel mee, kijk in iedergeval ff of je koeler good contact maakt met de core. Draai ook eens met de kast open.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
45 graden idle en 53 onder load
Sinds wanneer is dit duidelijk te hoog? Je temperaturen zijn hardstikke netjes, en het verschil in temperatuur vna de verschillende sensoren zit waarhschijnlijk in de plek waar ze zitten. (misschien zit die sensor in de cpu zelf net onder jouw koeler bijvoorbeeld)

Waar het om gaat is dat je cpu warmer wordt als ie harder werkt, als dat klopt is er niks aan de hand met je temperatuur sensor (in de bios, sommige programma's hebben een te hoog/laag grondgetal of multiplier van de temperatuur)

Kortom: er is geen probleem?

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

De 10 euro onderzoekskosten heb ik niet hoeven te betalen, maar het probleem blijft.
Direct na opstarten is de temperatuur in de bios ongeveer 60 graden celsius.
Pagina: 1