Antigeluid voor m'n PC

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 20:04
Het probleem: mijn PC staat in de woonkamer en maakt (door alle fans :)) volgens mijn vrouw teveel lawaai. De oplossing zou watercooling kunnen zijn, maar ook een aquarium is ongewenst. Toen kwam opeens de gedachte van antigeluid in me op. Dat moet mogelijk zijn bij zo'n constant geluid als van een PC. Heeft iemand hier al ervaring mee of een idee hoe je dit toe zou kunnen passen?

Grtz, Muyz

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Is die techniek al op de markt dan? Of heb je teveel naar dat spotje op Discovery gekeken??? ;) :P

Als het al kan is het mooi, maar goedkoop is het denk ik niet.

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

voor waterkoeling heb je geen aquarium nodig hoor..
je kan je pompje gewoon in je kast zetten, als je het een beetje netjes doet zie je aan de buitenkant niet dat je waterkoeling hebt :)
(echt waar!)

!update!
Ik heb nog een leuke link gevonden: http://www.subside.i-p.com/Garrie.html
bekijk die maar eens
!update!

• Palomar
  • Niet online
zet m in een kast met een deurtje ervoor ofzo.. je ziet je mooie PC'tje dan wel niet, maar je hoort hem ook niet..
Ik heb zelf mn PC onder de tafel staan, dat maakt ook al veel minder lawaai dan als ie open en bloot op tafel staat..

Verwijderd

misschien is dit wel bullshit hoor, maar als je nou eens het geluid van je pc met goede apparatuur opneemt en invert, krijg je dan geen antigeluid?

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

In theorie moet je het geluid van de fans inderdaad kunnen opnemen,en bij het afspelen 'm in tegenfase zetten zodat de sinusjes elkaar opheffen.(Buiken en knopen enzo.)

Heeft wel wat nadelen,je moet continu het geluid afspelen en de speaker plaatsen bij je computer.Het zal ook wel wat uitmaken waar de luisteraar zich bevind.

Greetz Jur.

• JvS
  • Laatst online: 14:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

volgens mij moet het geluid precies uit fase zijn om het te elimineren. Volgens mij werkt dat alleen maar bij vrij lage tonen. Je zou het constant op moeten nemen en dan uit fase uitzenden... succes

ps ik weet dat sony van die "noice canceling" hoofdtelefoontjes heeft. Volgens mij werkt dit ook zo (ik word er iig misselijk van)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Volgens mij was het ook simpelweg inverten.
Maar hoe invert je zoiets?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

RdB, dat is idd een leuk kastje, maar voor Muyz ongeschikt, in de site zegt de maker het volgende...
Db levels haven’t been reduced much

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Muyz
  • Laatst online: 24-08 20:04
TP70 aka Georgio:

Euhm, ik denk een transformatie van het signaal naar het frequentiedomein, inverteren en terugtransformeren naar het tijddomein...

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Kan veel simpeler...
gewoon op je stereo afspelen en op je box de + en de - omwisselen...

Als je dit met 1 box doet en die dan rechttegenover de andere zou zetten zou het geluid dus moeten wegvallen (als het mono is) maar slechts de lage tonen vallen weg... denk dus dat het niet gaat lukken, heeft namelijk heel erg met de positie van de luisteraar te maken

• AlexA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-12-2024
Hmm,

Helaas is het niet zo simpel ..

Heeft nl. ook met Directiviteit van het geluid te maken en de positie waar je in zit t.o.v. van de geluidsbron en hetgene wat het opheft ...

Enz....Enz....Enz....

Groeten,

Alex

• Jag
  • Laatst online: 19:37

Jag

Ik heb dit ook wel eens geprobeerd, maar ik kreeg het niet eens goed opgenomen. Ik wilde in eerste instantie alleen maar het geluid versterkt weergeven, maar je hoorde alleen maar geblaas, en niet het karakterestieke geluid dat mijn pc maakt. Ik heb gewoon een andere fan erin gezet, en dat hielp wel enigzins. Het idee van antigeluid is leuk, maar onuitvoerbaar.

Jag

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

het lijkt mij ook erg lastig. Geluid zijn eingelijk golven. En je moet dan als de golf omhoog gaat, geluid hebben waarbij de golf precies naar beneden gaat (even simpel gezegd). Je moet dus geluid hebben dat precies andersom is. En dat is volgens mij erg moeilijk te timen, volgens mij zo moeilijk dat dat ongeveer niet wil.

Ik lees hier dat het met lage tonen wel mogelijk is. Dat komt gewoon omdat die tonen een hele lange golf hebben, en zijn ze dus wel redelijk makkelijk stil te maken zeg maar. Bij hoge tonen zeer korte golven, dus niet goed samen te krijgen.

kortom: dit lijkt mij niet haalbaar.

zer0, ik had het niet helemaal goed gelezen dat stukje..niet minder lawaai dus. Nouja, het was ook alleen maar om aan te geven dat je met waterkoeling niet een aquarium nodig hebt :)

Verwijderd

allemaal leuk maar stel je hebt de exacte golf enzo alles wat hierbovenstaat en na een keer rebooten is een vand e fans net iets later begonnen met draaien of je schud een mat de kast en het geluid is weer helemaal anders

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:35
Je kunt proberen om een micje in je kast te plaatsen en het geluid via een versterker weer terug je kast insturen.

Inderdaad even + en - van je luidspreker verwisselen. Ik zou wel een goed afgeschermde speaker nemen, want anders gaan je HD's zo raar doen ;)

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 11:58
eeeuuuh , zet hem in een andere kamer probleem solved, of koop voor je vrouw haar lievelings cd'tje, en draai die heel de dag, dan heeft zij er ook geen last van :)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:28

Sharky

Skamn Dippy!

heb al vaak genoeg zien dat het wel mogelijk is. alleen zijn dat perfecte opstellingen met een zeer continue geluid. (kost wat, heb je ook wat)
in vliegtuigen wordt het ook al gebruikt

op school hebben we het met natuurkunde ook al een keer gedaan.

This too shall pass

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:47
ik denk dat het makkelijker is om je kast te isoleren dan om antigeluid te proberen. maak een kast van spaanplaat en plak tegen de binnenkant glaswol of zoiets. zorg dat je fan lucht kan aanzuigen via een lange slang die naar een gat in de kast gaat. (lang om het geluid te dempen) maak ook een afvoergat of slang. ik denk dat dat behoorlijk dempt.

wat ook wil helpen is de fans op 7 volt ipv 12 te laten draaien

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Probeer het eens bij www.oc-shop.nl . Zij hebben speciaal spul om op de binnenkant van je kast te plakken. Schijnt goed te helpen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1