Kapotte condensators?

Pagina: 1
Acties:

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 22:44

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hoi,
Ik heb via school nog 2 oude pc's op de kop kunnen tikken, best leuke dingetjes (Celeron 1000 mhz e.d.) voor een minimaal bedrag. Helaas mankeert er schijnbaar wat aan.

Als ik de pc aan doe dan gaat welliswaar het power lampje branden, ook de cpu fan gaat draaien totwaar het lijkt te werken. Helaas krijg ik geen piepjes en krijg ik ook geen beeld.

Ik heb geprobeerd vrijwel alle dingen die niet verplicht erin moesten eruit te halen, maar niks werkt. Bios gereset e.d...

Nu keek ik beter, en bedacht ik me dat het best eens kon zijn dat de condensatoren naar z'n grootje waren.

De condensatoren zijn bijna allemaal een beetje bol bovenaan, en bij 2 komt er oranje spul uit de onderkant, bij 1 komt er oranje spul uit de bovenkant (zie foto's , helaas iets onduidelijk)..

Vraag is dus:
  • Is dit waarschijnlijk het probleem? of kan dit niet mbt hij wel 'aangaat'
  • Zo wel, is dit makkelijk te vervangen? en waar moet ik op letten bij nieuwe kopen
Thanx! :)

Foto's:
http://www.beetjedronken.nl/got/img110.jpg
http://www.beetjedronken.nl/got/img109.jpg
http://www.beetjedronken.nl/got/img108.jpg
http://www.beetjedronken.nl/got/img107.jpg
http://www.beetjedronken.nl/got/img106.jpg

Oost west, 127.0.0.1 best!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:10

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Die zijn stuq ja :) Wellicht dat je van dooie donor borden nog iets kunt proberen te repareren...

Hier stond een dode link.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
zo heb je die foto's bewerkt ofzo, ik zie niets :P Kun je niet even duidelijkere foto's maken.

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:30

Spoooky

Core temp 37°C

Jep, lekke condensators... Ben je heel handig met soldderen? Dan is het zelf te doen....Anders... Jammer maar helaas....

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:49

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Dit kan inderdaad het probleem zijn. Wij hebben een hele batch IBM Netvista pc's met dit probleem gehad (gelukkig na afschrijving en vervanging) en resulteerde in rebootende of weigerende systemen.

Het zou met enig soldeer werk te vervangen zijn. Hoe moeilijk dat is weet ik niet, ik kan niet solderen ;) Heb je daar zelf ervaring mee?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb een vriend die dit een tijdje terug op zn stage heeft gedaan en sowieso nog wel aardig wat soldeert.
Die kan evt mooi helpen (Y) (Al gevraagd, wou ie wel doen...)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Die zijn hartstikke dood ja :)
Voor soldeertips: Project Florida - A motherboard is reborn :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat eventueel een optie is http://koopjes.marktplaat...%2FggIunw%3D%3D&df=1&fta=

daar zet je dan 2 x die 1 ghz celeron op :)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb vandaag met een kamaraad geprobeerd wat te vervangen.

Mobo 1 had 3 kapotte elco's van 1500uF en 10V
Mobo 2 had een stuk of 8 kapotte elco's van 1000uF en 6,4V

Nu hadden we een ander oud mobo gevonden welke nog een stuk of 3 elco's van 1500uF en 10V had. Deze hebben we gedesoldeerd. daarna op mobo 1 gezet.

Wij proberen, maar alsnog geen goedkeurend pieptoontje. Nothing at all. De pc gaat wel aan, maar doet verder niks.

De rest van de elco's op die pc zien er wel prima uit... niet opengebarsten of bol iig.

Ik heb ondertussen even wat nieuwe elco's gekocht, 1000uF 10v en 1500uF 16v (meer volt maakt niet uit dunkt me)

Iemand nog tips voor het solderen? hebben we mischien het fout gedaan? wat dan ook?

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Wat eventueel een optie is http://koopjes.marktplaat...nw%3D%3D&df=1&fta=

daar zet je dan 2 x die 1 ghz celeron op :)
dat vind ik nu een vindingrijke oplossing en je wint er waarschijnlijk ook nog snelheid mee.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:55

Shuriken

Life is all about priorities

KneppaH schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 14:27:
[...]

dat vind ik nu een vindingrijke oplossing en je wint er waarschijnlijk ook nog snelheid mee.
Ware het niet dat dat moederbord helemaal niet geschikt is voor een celeron 1000. Alleen PPGA Cellies werken op dat ding (tops 500 mhz).

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

O, jammer anders was het wel de moeite waard denk ik.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Dat mobo past sowieso niet in mn kast. Ik vind dat kastje juist zo uber en sowieso de moeite waard omdat het een klein itx kastje is.

Verwijderd

je kan trouwens meestal gratis vervang condensatoren aanvragen bij de fabrikant.

je lult gewoon wat:
ondanks dat de garantie al verlopen is......
dit probleem was duidelijk reeds aanwezig bij de productie;

zoek eens een paar nieuwsberichten op... kan je wat info uit halen.

ik heb het gedaan bij shuttle; ze stuurden een tijdje later gratis een zakje op.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet een kwestie van "gewoon wat lullen" - die condensatorproblemen zijn een goed gedocumenteerd verborgen gebrek die bij fabricage aanwezig is. Je hebt gewoon recht op vervangning!

Let wel: in theorie hoor je dat via je leverancier (winkel) te regelen. De fabrikant heeft geen overeenkomst met jou en is jou persoonlijk dus niets verplicht. Maar de meeste fabrikanten doen daar niet moeilijk over - ik heb iig goede ervaringen met Abit, AOpen en MSI - wat goed is, aangezien de meeste winkels niet echt weten wat ze ermee moeten.

Oslik blyat! Oslik!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Ik heb zelf ook goede ervaringen met MSI. Binnen een paar dagen een zakje met elco's binnen. Van dit MOBO heb ik zelf alle groene elco's (14 stuks) vervangen.
Totaal geen ervaring met solderen, maar een goede puntige soldeerbout van de Praxis en veel geduld hebben geholpen.

Handige link!
Pagina: 1