Losse draad op koeler killt moederbord?

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• Emphyrio
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 22:43
Ik ben al een tijdje bezig om m'n pc te reanimeren en heb net de vermoedelijke boosdoener gevonden. Het was de CPU koeler. De gele draad (die voor de fanspeed monitoring) zit los in de koeler. Hij had daar alle gelegenheid om contact te maken met de rode (voedings)draad of met de zwarte gronddraad.

Nu vermoed ik dat spanning op de gele draad niet goed kan zijn voor het moederbord. Jammer is wel dat ik nu zit met twee moederborden die niet willen booten (ik had al een nieuwe aangeschaft omdat ik dacht dat het moederbord de oorzaak was). Ik heb een andere werkende koeler geprobeerd, maar ook daarmee booten ze niet. Ik ben bang dat de moederborden zijn overleden, maar aan de andere kant: zo erg kan het toch ook niet zijn, zo'n losse draad?

Hebben jullie nog ideeen over wat ik kan proberen? Is er bijvoorbeeld een manier om te omzeilen dat het moederbord checkt of de fanspeed op orde is? Misschien dat het moederbord alleen maar denkt dat er geen koeler draait en daarom ook niet boot. Of enige andere tip om toch nog iets met het moederbord te proberen?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34
Controleer eerst eens of je voeding het nog wel doet. Hoe dat moet, staat in de FAQ uitgelegd. Probeer daarna eens zo kaal mogelijk op te starten. Zorg wel dat je een CPU koeler hebt die RPM uitlezing ondersteunt (en bij welke het werkt uiteraard) wat dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn dat de pc niet opstart, om veiligheidsredenen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom een nieuw topic als je er al eentje had lopen over zelfde probleem :?

Een heel taai boot probleem

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.