Een heel taai boot probleem

Pagina: 1
Acties:

• Emphyrio
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-02 09:57
Vorige week gaf m'n PC ineens geen sjoege meer en startte niet meer op. Eén piepje, daar moest ik het mee doen. Geheugen stuk was mijn eerste gedachte. Gelukkig heb ik twee socket-A PC's staan, dus ik kon een beetje swappen om de hardware te testen.

Inmiddels heb ik er ongeveer twee volle dagen in gestoken, alle hardware door middel van swappen getest, een nieuw moederbord én een nieuwe voeding aangeschaft, maar nog steeds: TOUGH LUCK! Zelfs de ventilatoren gaan niet draaien, noch die op de CPU noch die op de videokaart.

Wat ik heb vastgesteld:
- het geheugen is goed (werkt in de andere PC)
- de videokaart is goed (werkt in de andere PC)
- de CPU is goed (werkt in de andere PC)
- de voeding leek niet te werken, maar die heb ik vervangen.
- het moederbord heb ik voor de zekerheid vervangen, want ik had al eerder wat twijfels over de stabiliteit.

Qua hardware zit nu het volgende in mekaar:
Asrock K7NF2-RAID Socket-A moederbord (AMI bios)
2x 512 Mb PC2100 Samsung DRAM
Athlon XP-M 2600+
Geforce 6800 GT AGP

Toen ik 'm net in elkaar had gezet en de eerste keer probeerde op te starten, kreeg ik een beep alert van het BIOS: eerst 2x direct gevolgd door 9 of 10x. Of het short of long was weet ik niet. Deze alert kreeg ik ook nog de tweede keer dat ik opstartte. Ventilatoren draaiden allemaal toen. Sindsdien dus niet meer, wat ik ook doe.

Hebben jullie tips over een goede aanpak? Waar moet ik dit nou zoeken? Ik dacht nog dat de CPU fan stuk kan zijn, maar waarom zou de fan op de videokaart dan ook niet draaien?

Hellupie 8)7

Verwijderd

wat heb je nog niet vervangen dan?
ik lees dat je zelfs mobo en voeding hebbt vervangen.
heb je die 2 ergens anders al wel werkend gezien, probeer ze eens in het werkende station.
2 keer een dood mobo is onwaarschijnljk maar het kan.

Alleen voeding met mobo en proccessor zou al moeten piepen, en ventilatoren moeten laten draaien.
misschien een kortsluiting in de (data) bekabeling?

http://www.computerhope.com/beep.htm voor de post-codes(aantal beep's)
maar het is nogal belangrijk of het korte of lange beeps zijn

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2006 09:31 . Reden: postcode linkje ]

• Sneak0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 13:53
Zoals dkroese aangeeft zou ik het moederbord met zo min mogelijk onderdelen buiten de huidige kast (of zelfs even met geen kast) testen. Heb een keer iets soortgelijks meegemaakt, in het begin draaiden de fans ook en even later niet meer (ik kreeg toen helemaal geen piepjes meer). Bij mij was het kortsluiting in de kast :(

[ Voor 6% gewijzigd door Sneak0r op 30-09-2006 09:35 ]

• iNSANiTi
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

iNSANiTi

...eM HaeY ! eNaSNi b2 ToG u

Jumpers allemaal nog goed ?
Stroomkabel naar voeding in orde ?
Maakt cpu wel contect met koelblok ?

En verder zou ik het ff niet weten...

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

• Emphyrio
Bedankt voor de tips! Ik ga er mee aan de slag.

Even over de mogelijkheid van kortsluiting in de draden: dat zou dan moeten zitten in de kabels die naar de frontpanel gaan? Dus bv. de power switch of reset switch o.i.d.? Kan ik alleen de power switch aansluiten en de rest los laten?

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
Emphyrio schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 09:50:

Even over de mogelijkheid van kortsluiting in de draden: dat zou dan moeten zitten in de kabels die naar de frontpanel gaan? Dus bv. de power switch of reset switch o.i.d.? Kan ik alleen de power switch aansluiten en de rest los laten?
sluit gewoon niets aan, en maak contact door met een tangetje ofzo even de 2 power pinnetjes kort te sluiten. Ben je meteen zeker

edit: je hoeft idd die stekkers niet in te steken

[ Voor 4% gewijzigd door webinn op 30-09-2006 09:53 ]

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 00:01
Emphyrio schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 09:50:

ja dat kan, gewoon je PWRSW kabel direct op je mobo aansluiten.

• Emphyrio
Oke, dat heeft iets geholpen. Het moederbord staat nu los en de fans draaien.

Eerste test deed ik met alleen de CPU. Toen kreeg ik drie lange beeps (bad memory). Dat klopt nog wel.
Tweede test met CPU én geheugen er op. De piepjes zijn: 2x kort en 9x lang(er). Het zou ook gewoon 2x kort en 9x kort kunnen zijn, hoewel de eerste 2 duidelijk sneller op elkaar volgen.

De combinatie van 2 en 9 piepjes kom ik nergens tegen in de beeplists. Kunnen dit twee verschillende foutmeldingen zijn van het BIOS?
2x short = memory parity error
9x short = ROM checksum error

Dus én het geheugen is naar z'n grootje én de BIOS chip? >:) Hoe moet ik dit interpreteren?

• _BladE2k_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-01 12:55
Ik zag het zo niet 123 staan, maar heb je nu wel/geen videokaart aangesloten? Sommige systemen starten nl. niet op zonder een videokaart. Indien je er nog 1 hebt, zo'n oud PCI geval, probeer dat eens..

Een standaard GoTter ;)

• Emphyrio
Er zit nu even geen videokaart op, omdat ik zo kaal mogelijk wil testen en dan één voor één onderdelen toevoegen. Ik zal het voor de zekerheid ook even proberen met een videokaart, maar ik ben eigenlijk vooral nieuwsgierig naar de betekenis van die beeps.

Net getest: met videokaart precies dezelfde biepjes.

[ Voor 9% gewijzigd door Emphyrio op 30-09-2006 11:12 ]

• iNSANiTi
  • Niet online

iNSANiTi

Heb je nog ander geheugen ?

En test ook verschillende geheugenbanken.

* DPAD * : DF! LP U-D S939 V2N!C2 3K+ @ +2.8GHz 24/7 TR XP-90C - AMD GeekZ : LvL 2 #1 @ 3024Mhz

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

BIOS reset gedaan? Alle stroomkabeltjes (VGA en bijv. de 12v 4 pins) aangesloten?

• iNSANiTi
  • Niet online

iNSANiTi

condensators ook nog allemaal in orde ?

Dus geen bolle of veroeste .. das nie goed :)

Tsja wat heb je nog meer ? ik zal nog ff rustig brainstormen.

Btw.. ben je al verder ???

Edit : Staan alle jumpers goed ? bv. voor speed van cpu of voor bios of voor voltages ?

[ Voor 19% gewijzigd door iNSANiTi op 30-09-2006 13:13 ]

• Emphyrio
Bedankt voor de suggesties! Fijn dat jullie even meedenken.
Heb je nog ander geheugen ?
En test ook verschillende geheugenbanken.
Nee, ander geheugen heb ik helaas niet. Ik heb nu wel het vermoeden dat het hier aan kan liggen. Hoewel het geheugen wel gewoon werkt op een ander moederbord, kan het zijn dat het niet compatibel is met deze Asrock. Ik kan alleen geen compatibiliteitslijst vinden op Google of bij Asrock.com. Nog een tip waar ik deze kan vinden?
BIOS reset gedaan? Alle stroomkabeltjes (VGA en bijv. de 12v 4 pins) aangesloten?
BIOS reset hielp niet. De stroomkabels zijn aangesloten, ATX op het moederbord en een standaard molex op de videokaart. De 4 pins 12v is niet nodig.
condensators ook nog allemaal in orde ?
Dus geen bolle of veroeste .. das nie goed :)
Ja hoor, 't is een een spliksplinternieuw moederbord, ziet er allemaal spik en span uit.
Staan alle jumpers goed ? bv. voor speed van cpu of voor bios of voor voltages ?
Jumpers voor FSB staan op 266 Mhz, dat zou moeten kloppen. De multiplier is ook nog in te stellen, maar dat is optioneel volgens de handleiding.

't Is nog al ontmoedigend, ik kom er maar niet achter waar het 'm in zit. Ik kan wel nieuwe geheugenbankjes kopen maar dan ben ik ook zo weer 150 euro verder. Daar heb ik weinig zin in.

[ Voor 4% gewijzigd door Emphyrio op 30-09-2006 15:24 ]

• Emphyrio
't Zal toch het geheugen zijn denk ik.
Ik heb net de CPU en geheugen overgepoot op een ouder moederbord. Bij deze krijg ik twee piepjes, wat duidt op defect geheugen. Heel vreemd, want ik heb het nog werkend gezien nadat de problemen begonnen. Maar als twee moederborden twee piepjes geven, kan ik haast niet anders concluderen.

Toch maar op zoek naar nieuwe bankjes!

• iNSANiTi
  • Niet online

iNSANiTi

La maar u need new ME\M i C

[ Voor 152% gewijzigd door iNSANiTi op 05-10-2006 01:25 ]

Pagina: 1