6800XT of 7600GS of...?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 16:59
Ik heb mijn Shuttle SN85G4 afgelopen vrijdag voorzien van deze 6800XT. Omdat ik hem bij Mycom heb gekocht heb ik nog tot vrijdag om de kaart eventueel terug te brengen en mijn geld terug te krijgen.

Met Rivatuner heb ik 4 pipelines en 2 vertex shaders kunnen unlocken (van 8pp,4vp naar 12pp,6vp).

De verdere relevante specs:
Athlon 64 3200+
2x 512MB PC3200 Corsair Value Select
nforce 3 chipset
AGP slot

Ik heb een Samsung 205BW 20" widescreen monitor (1680x1050).

Mijn vraag:
Zou het beter zijn om in verband met warmteproductie, hoeveelheid geheugen en snelheid toch voor een 7600GS te gaan?

Door alle verschillende soorten 7600 GS en 6800 kaarten die op de markt zijn ben ik een beetje de kluts kwijt. Is bijvoorbeeld de 128bit geheugenbus van de (meeste?) 7600 kaarten een bottleneck?

Wat vind ik belangrijk:
Zo stil mogelijk (liefst passief mits dat kan zonder casefan erop)
Redelijke performance (hoeft niet 200 frames te geven op 1680x1050 in battlefield 2 maar op dit moment heb ik 1024x768 op medium moeten zetten)
Zo min mogelijk warmte ivm Shuttle behuizing
Kaart kan niet te breed zijn

Wat vind ik niet belangrijk:
HDTV (wel leuk voor de toekomst maar niet essentieel)
Overclockbaarheid (verder dan het eventueel unlocken van shaders en pipelines wil ik niet gaan)

Kaarten die ik zelf al op het oog heb:
pricewatch: MSI GeForce 7600 GS 512MB DDR2 (AGP, DVI, Pas.) NX7600GS-TD512Z
(Moet er een casefan op staan?)

pricewatch: Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2 (AGP, 1xDVI) N7600GS/HTD/256M

Budget:
Rond de 150 euro max. Als er voor 160 iets spectaculairs is wil ik het wel overwegen maar ik wil niet te veel richting 200 gaan.

Alle suggesties zijn welkom! (Ik ben trouwens niet vies van ATI)

[ Voor 4% gewijzigd door walterg op 08-10-2006 17:50 ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 09:51
het is en blijft je eigen keus. Ga eens aan het googlen naar reviews.
Een mooie vergelijking tussen een groot aantal AGP kaarten (geen 6800XT helaas):
http://xtreview.com/review140.htm

http://forums.breekpunt.n...sp?TOPIC_ID=32740&#215784

[ Voor 15% gewijzigd door Ernie op 08-10-2006 17:56 ]

• walterg
Ik heb al het een en ander op google (en ook op GoT) bekeken maar geen duidelijke antwoorden kunnen vinden. Bedankt voor de link, ik ga het artikel nu lezen :)

Verwijderd

mag je nog omruilen dan als je hem unlockt?
volgens mij pikken ze dat niet hoor.

en dit is overigens gewoon review werk hoor

• walterg
Unlocken gaat softwarematig, ik heb niet de bios geflashed of de fan eraf gehaald en er weer op gezet.

Voor zover ik weet is dat niet iets waardoor je garantie zou vervallen.

Ik heb een aantal reviews bekeken maar er zijn zoveel verschillende soorten kaarten en zoveel verschillende manieren om specs op te schrijven (het is bijvoorbeeld zelden duidelijk of ze effectieve kloksnelheid van het geheugen gebruiken of de "ddr snelheid". Plus mijn kaart heeft nu meer pipelines dan de standaard kaart.

Door al die variabelen kom ik er niet helemaal uit en dacht ik te putten uit de ervaringen van mede tweakers.

• Ernie
  • Laatst online: 31-05 09:51
Officieel verlies je je garantie als je ook maar iets aan de kaart veranderd. Dus andere koeler, overclocken/unlocken, etc. Doordat je echter niet kunt achterhalen of dit gebeurd is als je de pipes en shaders weer locked kun je hem gewoon inleveren.

Dit moet je echter vooral uit je hoofd laten. Als je de kaart gaat aanpassen voor dingen waar hij niet voor gemaakt is verlies je gewoon je garantie. Dan is het je morele plicht om de consequenties te accepteren.

Ontopic :)

Ik heb zelf een asus 6800 (12 PP, 6 Shaders) en ik ben heel erg tevreden over de prestaties. Ik draai veel games op 1024x768 met medium settings. Dus ik denk dat je met deze 6800XT een goede kaart in handen hebt. De geheugensnelheid ligt helaas wel iets lager dan bij mijn kaart (ik heb 700Mhz)
Toch raadt ik je aan om de 7600GS te halen en als je budget het toelaat zelfs voor de 7600GT. Er zit nauwelijks verschil in prijs en de prestaties zijn ook redelijk gelijk, dus dan zou ik voor de nieuwere techniek gaan.

@leonpwner1

Ik weet dat je niet aan mensen uit mag leggen hoe mislukte overclocks en mods kunt verbergen zodat je de garantie alsnog kunt claimen. Ik dacht dat het in dit geval wel toegestaan omdat dit niet echt schade verbergen is ofzo. pixel pipelines/shaders unlocken veroorzaakt namelijk (bijna) nooit schade aan de hardware.
Toch biedt ik hierbij mn excuses aan voor deze ietwat dubieuze post en hiermee zal ik dit onderwerp laten rusten.

[ Voor 81% gewijzigd door Ernie op 08-10-2006 19:11 . Reden: toevoeging ]

• Avalaxy
  • Laatst online: 12-03 15:40
arno e schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 18:44:
Officieel verlies je je garantie als je ook maar iets aan de kaart veranderd. Dus andere koeler, overclocken/unlocken, etc. Doordat je echter niet kunt achterhalen of dit gebeurd is als je de pipes en shaders weer locked kun je hem gewoon inleveren.
dat zijn minder legale dingen en mogen eigenlijk niet op GoT besproken worden.

• walterg
Over het unlocken en de garantie daarvan wil ik alleen nog kwijt dat als de kaart daardoor stuk zou gaan ik dat zou melden bij het inleveren. Maar goed, dat is verder niet relevant.

Waar ik antwoord op hoop te krijgen is of mensen ervaringen hadden met de warmteproductie van een passief gekoelde 7600GS en die MSI in het bijzonder. Ik vind het namelijk een beetje eng aangezien de fan in de shuttle er niet direct op staat en de warmte niet makkelijk weg kan.

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-07 23:46

Church of Noise

Drive it like you stole it

Ik heb 'n Asus EN7600GS Silent, met 512mb ram. Deze is ook passief gekoeld en, volgens de laatste NVidia drivers draait ie idle aan 58°C en stressed aan +- 70°C, mooi binnen de grenzen van het toelaatbare. Wat de overige koeling betreft: de kaart zit in 'n Antec Sonata II kast, zonder specifieke fan erop gericht. Hoop dat dit je wat vooruit helpt...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Je topicstart is uitgebreid, maar je lijkt zelf in het geheel niet bezig geweest om zelf te toetsen in hoeverre de kaarten die je op het oog hebt voldoen aan je eisen of niet. Begin daar gewoon zelf mee, reviews en ervaringen (op GoT en elders) zat.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.