Toon posts:

Nieuwe processor of niet.

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een nieuwe processor op mijn moederbord zetten maar ik weet niet of het verstandig is vanwege mijn oude moederbord en of hij het wel aankan.

Moederbord:
Chaintech 9BIF3 moederbord
http://www.motherboard.cz/mb/chaintech/9BIF3.htm

Chipset:
Intel 845G
Socket 478 Intel® Celeron/Pentium 4 400/533MHz FSB
http://developer.intel.com/products/chipsets/845g/index.htm

Processor:
Intel Celeron, 1733 mhz willamette-128
FSB: 400
Volts: 1.75
Socket-478
L1: 8kB Data + 12kB ETC
L2: 128kB (Full)
Size: 0.18µ
Temp: 76°C
Power: 64W

Heb nog geen zin om een nieuwe pc aan te schaffen dus zou ik deze bijvoorbeeld voor 112 euro erop kunnen zetten.

Intel Pentium 4 2.4GHz (S478, 1MB, 533Mhz FSB, Boxed)

Ik wil niet die-hard gamen, en het hoeft ook niet allemaal op hoogste resolutie maar ik wil gewoon een beetje redelijk age of empires 3 draaien bv.
Voor de rest heb ik er 1256 mb geheugen inzitten en nog een nvidia fx5500, maar die is ook aan vervanging toe.
Dus ik dacht als ik er nou gewoon nog iets van 200 euro insteek voor videokaart en processor dat ik dan wel weer een klein beetje meekan.

Ik heb zon beetje heel internet afgezocht naar cpu support voor chaintech 9bif3 maar dat staat dus niet meer online. Hier heb ik zelf ook gezocht en de faq doorgenomen maar hier kon ik ook geen duidelijk antwoord vinden.

Dus ik hoop dat jullie me wat meer kunnen inlichten of het verstandig is om dit systeem met een redelijke processor en videokaart te updaten.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Persoonlijk zou ik het niet doen. 112 euro voor een 2.4 GHZ p4 is wel erg prijzig. En die is eigenlijk ook weer sterk verouderd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een ander cpu is sowieso wel aan te raden. Intel Willamettes zijn namelijk gewoon extreem traag. Het moet wel lukken om een Northwood voor een paar euro op de kop te tikken lijkt me.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:39
misschien dat je ergens tweedehands een goede P4 processor kan krijgen?

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

Verwijderd

Topicstarter
Intel Pentium 4 2.4GHz (S478, 512KB, 533MHz FSB)

Op vraag en aanbod staat deze processor voor 65 euro
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/42177

En nieuw is hij 85 euro
pricewatch: Intel Pentium 4 2.4GHz (S478, 512KB, 533MHz FSB)

Ergens anders kan ik ze tweedehands niet zo vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2006 19:01 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32

Thandor

SilverStreak

Wat moet dit in Complete Systemen & Laptops?
Voor deze kleine basic vragen hebben we een topic: Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 13. Niettemin toch een uitleg:

Verder: Ben je er wel van bewust dat je in de topicstart een Intel Pentium 4 2.4GHz 'Prescott' hebt geselecteerd en in de laatste reactie aan komt zetten met Intel Pentium 4 2.4GHz 'Northwood' processoren?

Het grootste verschil tussen de 'Prescott' en de oudere 'Northwood' is dat de eerstgenoemde gebakken is op het 90nm procedé. De Northwood op 130nm.
Voor jouw doeleinden is de oudere Intel Pentium 4 'Northwood' het aantrekkelijkste. Deze is héél iets sneller en aanzienlijk koeler. De 'Prescott' mag dan wel 512KB L2 cache méér hebben maar heeft ook langere pipelines waardoor berekeningen trager worden. De grotere cache is dus niet zozeer een groot voordeel maar eerder een manier om het prestatieniveau recht te trekken t.o.v. de vorige generatie processoren :)
'Prescott' wordt overigens pas sneller dan de 'Northwood' bij klokfrequenties vanaf 3GHz en hoger.

Wat betreft de processor support: Een Intel Pentium 4 'Northwood' gaat (ervanuitgaande dat de link die je gaf overeenkomt met het bord dat jij hebt) sowieso werken :)
Dit kan ik afleiden aan
CPU Supports Intel Socket 478 CPU with Hyper-Threading Technology (845G B-step)
Hyper Threading Technologie heeft Intel pas vanaf de latere Intel Pentium 4 'Northwood' processoren geactiveerd. Een Intel Pentium 4 3,06GHz 'Northwood' zal dus prima moeten werken. Daarmee zullen alle voorgaande Intel Pentium 4 'Northwood' processoren met een 133MHz (QDR533) dus óók compatible zijn :)

Blijf dus bij een Intel Pentium 4 'Northwood' en alles zal prima verlopen. Zodra je een 'Prescott' neemt kun je tegen problemen aanlopen omdat deze processor simpelweg zwaardere eisen stelt aan de voltage regulatoren (e.d.) en mogelijk heeft een ouder moederbord dus de ondersteuning voor nieuwere processoren nog niet :)

Ter info:
The BalusC Server - Alle Intel Pentium 4 'Northwood' processoren
The BalusC Server - Alle Intel Pentium 4 'Prescott' processoren
De Intel Celeron processoren staan er ook tussen. Deze kun je beter vermijden. Om een idee van de performance te geven: Een AMD Duron 1600 'Applebred' en een Intel Pentium 4 1,8GHz 'Northwood' zijn sneller dan een Intel Celeron 2,66GHz 'Northwood'. (Alledrie de systemen met DDR-SDRAM uiteraard)

En een slotje wegens eerder genoemde redenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 08-10-2006 21:24 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.