Computer schakelt zichzelf uit

Pagina: 1
Acties:

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sindskort schakelt mijn pc zich op de vreemdste momenten uit.
Het betreft hier een Asus p4p800 met daarop een pentium 4 2,8Ghz en 2GB geheugen.
Wat er gebeurt: Klik, de computer schakelt zichzelf helemaal uit en is pas weer aan te zetten als ik de 220-stekker eruit haal, even wacht, en weer terugstop.

Het begon allemaal in Windows. Het eerste wat ik deed is wat software niet vertrouwen. Ik deinstalleerde pas geinstalleerde software. Maar het probleem bleef.

Toen een extra IDE controller plus harddisk verwijderd. Het leek goed te gaan, totdat ik de machine wat langer aan liet staan.

Toen een knoppix cd gepakt, alles uit de computer gehaald, een oude matrox AGP videokaart erin gezet, alleen een DVD speler aangesloten en booten die handel. Helaas schakelde het systeem na wat heen en weer klikken en programma's starten zichzelf weer uit.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- Memtest gedraaid: Heeft de hele nacht gedraaid, 16 runs en geen problemen ontdekt. Het systeem is hierop dus niet gecrasht.
- Zoveel mogelijk uit het systeem verwijderd en wat nodig is (videokaart) vervangen door een lichter exemplaar.
- Bios defaults geladen
- De temperaturen gecontroleerd: MBM beweert dat de max temperatuur die gehaald wordt met een }:O bij de 60 graden ligt en bij normaal gebruik bij de 44 graden. De bios beweert bij het booten dat hij 48 graden is. Ik ga er dan vanuit dat MBM 5 graden te weinig aangeeft. Dus zal de CPU misschien 65 graden worden en hij mag maximaal 75 graden worden.
De }:O zorgt er overigens niet voor dat ie crasht.

Wat wil ik nog doen
- De voeding vervangen (is nu een qtec, ja.. ik weet het... maar toch een van 550 watt). Toch testen ondanks de voltage lijnen wel goed zijn en het systeem crasht ook als er bijna geen hardware in zit.
- CPU cooler vervangen. Ondanks dat de computer niet crasht bij volle load, toch maar proberen omdat het koelblok niet echt warm wordt en de cpu misschien zijn warmte niet kwijt kan.

Het vreemde aan de shutdown is dat ik de stekker uit het stopcontact moet halen, voordat het systeem zichzelf weer aan kan schakelen. Dat zou duiden op een beveiliging.

Heeft iemand anders goeie ideeen wat hier aan de hand kan zijn?
De specificaties kan ik simpel houden:
- Asus p4p800 deluxe
- 2GB geheugen (merk onbekend)
- Qtec 550 watt voeding
- Voor de test een Matrox Millenium AGP kaart
- Het systeem werkte tot een paar dagen geleden zonder problemen
- De rest van het systeem heb ik al uit het systeem verwijderd, maar de machine blijft uitvallen.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik begin (ook ondanks je eigen vermoeden) te vermoeden dat je voeding het begint te begeven.
voltage lijnen wel goed zijn
.
Heb je die getest met een multimeter of heb je de lijnen uitgelezen in de BIOS? Want in sommige gevallen leest de BIOS ze niet altijd correct uit.

Wauw, een sig!

• Rob
  • Niet online
Outerspace schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 14:44:
Ik begin (ook ondanks je eigen vermoeden) te vermoeden dat je voeding het begint te begeven.

[...]
.
Heb je die getest met een multimeter of heb je de lijnen uitgelezen in de BIOS? Want in sommige gevallen leest de BIOS ze niet altijd correct uit.
Uitgelezen in de BIOS.
Ik zal eens op zoek gaan naar de meter.

Cooler vervangen lijkt wel nut te hebben qua temperatuur, maar de computer crasht nog net zo hard.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Als je aan een andere werkende voeding kunt komen probeer het daar dan eens mee. Je kunt ook een bekijken of de fan van je voeding het nog wel doet. Als hij helemaal verstopt zit met stof en hij doet het niet meer zou het kunnen dat je voeding te warm wordt.

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Controleer ook eens de elco's op het moederbord. (je weet wel, die rond dingen, 2 keer zo hoog als ze breed zijn ;) )

Kijk even of ze niet bol staan, etc.

• Rob
  • Niet online
arno e schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 16:11:
Als je aan een andere werkende voeding kunt komen probeer het daar dan eens mee. Je kunt ook een bekijken of de fan van je voeding het nog wel doet. Als hij helemaal verstopt zit met stof en hij doet het niet meer zou het kunnen dat je voeding te warm wordt.
Net gedaan. Weer een qtec, maar van 300 watt.
Hij draait nu drie kwartier non-stop (een hdtv-versie van Lost, cpu gebruik rond de 50)

Nog even een tijdje aankijken dus.
Als ie het blijft doen ga ik morgen een nieuwe voeding halen.
Wat zijn de goeie merken?

Edit: de elco's zien er normaal uit en Lost is ondertussen afgelopen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rob op 08-10-2006 17:04 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Uit Welke voeding heb ik nodig? Deel 15 tover ik voor u:
Voedingen (A-merken)

* Asus
* Tagan
* Enermax
* AOpen
* Antec
* Zalman
* Chieftec
* FSP Group
* Nexus
* Enlight
* SuperFlower
* CWT
* AC Ryan
* Huntkey
* Hiper
* Thermaltake
* Levicom
* Aerocool
* Be Quiet
* Yesico
* Cooler Master
* OCZ
* Seasonic
* Qtechnology (!! niet Q-tec !!)

Wauw, een sig!

Verwijderd

De 'symptomen' duiden er volgens mij allemaal op dat de PSU de oorzaak is :)

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-05 12:07
Aangezien je de CPU niet hebt overclockt is het dan meestal de PSU. Het blijft ook altijd gezeik met die K*t-Tec voedingen. :(

• Rob
  • Niet online
Dank! (wist niet dat dat topic bestond *schaam*)
Dat wordt dus een Huntkey of Coolermaster (die zijn hier beide dichtbij te krijgen)

• Iken374
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

Iken374

webhostingtalk.nl

Nou ik heb dus hetzelfde met hetzelfde moederbord maar dan wel met een Zallman voeding (ZM400B-APS) van enkele maanden oud. Kan het zijn dat deze voeding al rot is of is 400 watt gewoon niet genoeg voor bijvoorbeeld de 7800 GS co edition ?

HTTP://www.webhostingtalk.nl, Het discussieplatform voor en door webhosters.

Verwijderd

Ik weet niet wat voor hardware er verder nog in je systeem hangt, maar het moet toch een aardig systeempje zijn wil 400W niet voldoende zijn...

En verder kunnen natuurlijk alle voedingen rot zijn, testen dus :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 14:41 ]

Pagina: 1