Toon posts:

Datacorruptie backups uit nForce4 + Maxtor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben sinds kort overgestapt naar 2 s-ata schijven, hiervoor had ik een p-ata schijf. Alles wat ik nodig had heb ik gekopieerd. Het eerste wat mij opviel was dat de Windows installatie gewoon de s-ata schijven zag, bij mijn neefje moeten de drivers vanaf een diskette geinstalleerd worden. Afijn, Windows draait zoals het hoort te draaien, maar nu blijkt dat van de eerder gekopieerde bestanden er velen corrupt zijn geraakt (voornamelijk .exe bestanden) en ook de backups die ik van mijn games heb gemaakt zijn corrupt geworden, bij de installatie kappen ze altijd op hetzelfde punt met een "cyclic redundancy error" of een crc error. Dit was trouwens MET de nVidia IDE-SW drivers (het meest recente driverpakket voor nForce 4) ik dacht eerst dat het door deze driver kwam, toen ben ik gaan lezen op internet en bleek dat bij velen andere mensen de nVidia IDE-SW driver niet goed valt!

Wat de schijven betreft, het zijn de Maxtor DiamondMax 10 series beiden S-ATA/300 eentje van 80GB en eentje van 250GB, beiden hebben NCQ, ik heb ook met de Hitachi F-Tool de acoustic management uitgezet, dit zou de seektimes van de schijven wat omlaag brengen, met beide instellingen heb ik getest maar tevergeefs.

Ook heb ik gelezen over de combinatie van Maxtor DiamondMax 10 schijven icm de nForce 4 chipset, maar de schijven die ik aangeschaft heb (paar dagen geleden) zijn waarschijnlijk al ge-fixt tegen dat probleem. Maar ik heb dus de IDE driver van nVidia weggelaten, maar mijn backups blijven corrupt (ik gebruik daemon tools om ze te mounten) en ze deden het allemaal nog op de p-ata schijf. Misschien is er wat fout gegaan tijdens de overdracht? Ik las ook dat het geheugen er mee te maken kan hebben, ik heb m'n geheugentimings wel strakker dan normaal (2-3-3-5 1T) @ Corsair TWINX512 3200-CL2 maar dat werkte op mijn vorige moederbord perfect zonder fouten (ASUS K8V Deluxe).

Als ik bijvoorbeeld de patch voor WoW binnen heb gehaald, en ik installeer hem, geeft hij een error en kapt hij er mee, ik begin dit heel erg irritant te vinden, het geeft mij de neiging om weer op p-ata over te stappen.

Ik ben dankbaar voor de hulp!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2006 15:01 ]

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op wat voor controller heb je de schijven hangen en wek moederbord heb je?

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Topicstarter
StarLite schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 15:33:
Op wat voor controller heb je de schijven hangen en wek moederbord heb je?
Het moederbord is een ASUS A8N-SLI SE en de schijven zitten op de onboard controller, er zijn 4 s-ata poorten, en ik ga er van uit dat ze alle 4 op de nForce controller aangesloten zijn (Schijven staan op poorten 1, 2).

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:47
De Nforce IDE-SW drivers kunnen, zeker met Maxtor, inderdaad voor problemen zorgen. Het eenvoudigste is om de gehele IDE drivers niet te installeren en de MS drivers te gebruiken. Deze zou je weer terug moeten kunnen zetten door de driver handmatig te kiezen (roll-back, of select compatible driver en dan MS). Ook dit is trouwens nog niet bewezen foutloos, maar tot nu toe geen serieuze errors ontdekt.

Verder nog mijn SATAII functie voor mijn Western Digital harddisk uitgeschakeld met de jumpers, alle schijven werken nu dus als SATAI disks op de Sata Nforce controller (Asus A8N Premium).

Verder heb je waarschijnlijk ook de active armor en firewall geinstalleerd. Dit had je ook niet moeten doen want het zorgt voor corrupte downloads via de Nforce ethernet connectie (Patch WOW).

Mijn suggestie is om totaal geen chipset drivers te installeren na windows, en dan nogmaals (indien mogelijk) je files van de Pata disk afhalen en opnieuw op je SATA zetten. Misschien ook even een backup DVDtje erbij branden van het meest belangrijke? Vervolgens wel de Nforce drivers installeren maar dan alleen de Ethernet (Nforce plus Marvell), SMbus en ACPI drivers voor het moederbord.

[ Voor 18% gewijzigd door Jouke74 op 08-10-2006 00:32 ]

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Topicstarter
Jouke74 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 00:23:
De Nforce IDE-SW drivers kunnen, zeker met Maxtor, inderdaad voor problemen zorgen. Het eenvoudigste is om de gehele IDE drivers niet te installeren en de MS drivers te gebruiken. Deze zou je weer terug moeten kunnen zetten door de driver handmatig te kiezen (roll-back, of select compatible driver en dan MS). Ook dit is trouwens nog niet bewezen foutloos, maar tot nu toe geen serieuze errors ontdekt.

Verder nog mijn SATAII functie voor mijn Western Digital harddisk uitgeschakeld met de jumpers, alle schijven werken nu dus als SATAI disks op de Sata Nforce controller (Asus A8N Premium).

Verder heb je waarschijnlijk ook de active armor en firewall geinstalleerd. Dit had je ook niet moeten doen want het zorgt voor corrupte downloads via de Nforce ethernet connectie (Patch WOW).

Mijn suggestie is om totaal geen chipset drivers te installeren na windows, en dan nogmaals (indien mogelijk) je files van de Pata disk afhalen en opnieuw op je SATA zetten. Misschien ook even een backup DVDtje erbij branden van het meest belangrijke? Vervolgens wel de Nforce drivers installeren maar dan alleen de Ethernet (Nforce plus Marvell), SMbus en ACPI drivers voor het moederbord.
De ActiveArmor en Firewall heb ik niet bij de netwerkkaartdrivers gekozen ;) Ik heb beide gevallen getest op de fouten (IDE driver van nVidia & driver van microsoft!) Ik ben ook van plan mijn schijven in te ruilen voor een setje WD schijven. Waarom heb je eigenlijk de sata II functie uitgeschakeld, hebben de WD's ook last van de nForce chipset? Ondervond je problemen met de sata II features aan? Ik heb in het BIOS mijn geheugen automatisch laten instellen, ik kon succesvol WoW installeren, de patch ook. En toch vertrouw ik de boel niet zo, ik lees zoveel negatieve dingen tussen die 2 dat ik toch liever een setje WD schijven d'r in ga hangen, voornamelijk ook om toekomstige dataverlies eventueel te voorkomen. Ik ben op het moment bezig om mijn backups terug te halen via EasyRecovery.

• Jouke74
Ik ben een beetje hetzelfde als jij denk ik. Het enige essentiele op mijn PC is mijn data... de PC zelf is slechts de deur tot. De rest kan allemaal vervangen worden: Windows Xp install geen probleem, programma's idem, high scores so what? Kost even tijd, maar wel te doen. Ben je echter een belangrijk project kwijt omdat een file corrupt is, dan moet je (meestal) weer overnieuw beginnen, en soms is het onvervangbaar.

Ik heb ook gelezen over Nforce4 problemen met SATA. Overal en nergens is er wel een oplossing beschikbaar, maar geen die zeker werkt. Het enige dat schijnbaar geen problemen oplevert is het gebruik van SATAI disks en MS drivers (de WD raptor met NCQ uit bijv). Na veel testen (schuiven en vergelijken van files) heb ik gemerkt dat met grote files (>4 Gb) mijn WD raptor het wel houdt op mijn Mobo. Dit eigenlijk gebruik makende van de MS drivers ofwel de Nforce drivers. Uiteindelijk de MS drivers gebruikt omdat de Nforce install bij het installeren al aangeeft dat het misschien beter is om de MS drivers te laten staan.... hoe kan je het dan nog vertrouwen?? :?

Mijn tweede HD is een 250 GB Caviar disk. Hiermee wat temperatuur problemen gehad, maar dit draait nu ook goed (lees koeler eronder). Deze heb ik gejumpered op SATAI omdat: SATAII disks zouden problemen kunnen geven met de Nforce4 chipset (staggered spinup, NCQ etc.). Verder geldt dat de data transfer rate van de single schijven (ik gebruik geen raid) toch niet voldoende is om meer dan 150 Mb/s te halen. Dus waarvoor dan SATAII gebruiken als alle forum posts ongeveer zeggen dat daarmee de problemen onstaan?

P.S. Mocht dit iets snelheidsverleis geven dan neem ik dat graag voor lief, het gaat me snel genoeg...

[ Voor 6% gewijzigd door Jouke74 op 08-10-2006 11:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jouke74 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 11:48:
Ik ben een beetje hetzelfde als jij denk ik. Het enige essentiele op mijn PC is mijn data... de PC zelf is slechts de deur tot. De rest kan allemaal vervangen worden: Windows Xp install geen probleem, programma's idem, high scores so what? Kost even tijd, maar wel te doen. Ben je echter een belangrijk project kwijt omdat een file corrupt is, dan moet je (meestal) weer overnieuw beginnen, en soms is het onvervangbaar.

Ik heb ook gelezen over Nforce4 problemen met SATA. Overal en nergens is er wel een oplossing beschikbaar, maar geen die zeker werkt. Het enige dat schijnbaar geen problemen oplevert is het gebruik van SATAI disks en MS drivers (de WD raptor met NCQ uit bijv). Na veel testen (schuiven en vergelijken van files) heb ik gemerkt dat met grote files (>4 Gb) mijn WD raptor het wel houdt op mijn Mobo. Dit eigenlijk gebruik makende van de MS drivers ofwel de Nforce drivers. Uiteindelijk de MS drivers gebruikt omdat de Nforce install bij het installeren al aangeeft dat het misschien beter is om de MS drivers te laten staan.... hoe kan je het dan nog vertrouwen?? :?

Mijn tweede HD is een 250 GB Caviar disk. Hiermee wat temperatuur problemen gehad, maar dit draait nu ook goed (lees koeler eronder). Deze heb ik gejumpered op SATAI omdat: SATAII disks zouden problemen kunnen geven met de Nforce4 chipset (staggered spinup, NCQ etc.). Verder geldt dat de data transfer rate van de single schijven (ik gebruik geen raid) toch niet voldoende is om meer dan 150 Mb/s te halen. Dus waarvoor dan SATAII gebruiken als alle forum posts ongeveer zeggen dat daarmee de problemen onstaan?

P.S. Mocht dit iets snelheidsverleis geven dan neem ik dat graag voor lief, het gaat me snel genoeg...
Ik vind dat NVIDIA bij de specificaties niet mag zetten dat de nForce chipset SATAII ondersteund, pas wanneer alle schijven goed werken! (Want bij Maxtor is het verhaal, dat ze de SATAII te streng hadden geimplementeerd) Bij andere schijven was dat niet zo, en toch hebben ze problemen met de nForce 4 chipset.

• Gotfather
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
zet je geheugen eens minder strak, voornamelijk 1T --> 2T, dit loste bij mij lang geleden een soortgelijk probleem op.

• Jouke74
Mijn geheugen, 4 x 512 MB twin corsair PC3200 2-3-3-6 staat al op 2T want ik gebruik 4 banken... Memtest heeft een nacht feilloos gedraaid. Ik heb trouwens ook zelf geen problemen, ik probeer echter anderen te helpen. Ik denk dat het uiteindelijk toch zoeken is naar het recept dat werkt op jouw PC.

Verwijderd

Topicstarter
Jouke74 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 14:50:
Mijn geheugen, 4 x 512 MB twin corsair PC3200 2-3-3-6 staat al op 2T want ik gebruik 4 banken... Memtest heeft een nacht feilloos gedraaid. Ik heb trouwens ook zelf geen problemen, ik probeer echter anderen te helpen. Ik denk dat het uiteindelijk toch zoeken is naar het recept dat werkt op jouw PC.
Ik heb de zelfde geheugenmodules als jij, maar dan 2x 512. Ik heb inmiddels in de bios de automatische instellingen laten regelen voor m'n geheugen, en tot nu toe heeft WoW en de patch probleemloos geinstalleerd. Ik heb gelezen dat de nForce 4 chipset niet goed functioneert als er teveel I/O's plaatsvinden, ik heb het zelf even uitgeprobeert door een paar grote mappen tegelijktijdig te rarren, ze naar de 80gb schijf te verplaatsen (tijdelijk) en weer terug naar de 250gb plaatsen, en uitpakken...toen vergeleek ik de mappen, en bleek inderdaad dat er wat gegevens verloren gegaan zijn, de originele mappen waren 4gig bij elkaar, tegenover 3,6gig van de mappen die ik gerarred had.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Van de nForce4 en Maxtor SATA is bekend dat het een probleemcombinatie is. Zie ook OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? Er zijn wel verzachtende oplossingen mogelijk, zoals een firmware update, maar je kunt de schijven echt het beste omruilen voor een ander merk, zoals Hitachi, WD of Seagate. Het is niet anders.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 09-10-2006 06:59 ]

• _Dune_
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ja of je gaat de Nforce4 links laten liggen. Ik lees steeds vaker dat het probleem voornamelijk in de chipset ligt wat betreft het probleem Maxtor DM10 <> Nforce4. Maxtor heeft al behoorlijk wat nieuwe firmwares uitgebracht om het probleem te omzeilen, maar van Nvidia hoor of zie je niks. Ja alleen brakke IDE en netwerk drivers welk data corruptie veroorzaken. Daarnaast zijn er ook moederbord fabrikanten geweest die getracht hebben het middels een BIOS update te omzeilen, maar als het echt in de chipset zit doe je er weinig aan.

RAIDcore/Broadcom heeft voor de BC4X52 RAID5 controllers ook nieuwe firmware gemaakt en sinds dien is er geen vuiltje meer aan de lucht. Dit hebben ze ook gelijk begin 2005 gedaan, maar nogmaals waar is Nvidia?

Ik denk dat het goedkoper en makkelijker is een leuke PCI S-ATA (met S-ATA II label) controller aan te schaffen en daar de schijven op aan te sluiten. Je moet namelijk maar afwachten of een winkel überhaubt de schijven wil omruilen/terug nemen, aangezien er niets mis is met de schijven opzich.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 09-10-2006 09:56 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Schijven omruilen is makkelijker gedaan dan mobo omruilen. Maar je hebt an sich inderdaad gelijk. Het ligt allemaal aan de nForce4 :)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

BalusC schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 10:59:
Schijven omruilen is makkelijker gedaan dan mobo omruilen. Maar je hebt an sich inderdaad gelijk. Het ligt allemaal aan de nForce4 :)
Ik weet niet of dat zo makkelijk gaat. Een computerwinkel gaat vaak zelf de schijven ook eerst testen en als geen foutcode krijgt van het Maxtor tooltje (powermax) wordt het ook een stuk moeilijker om een schijf om te ruilen. De computerwinkel kan de schijven namelijk niet retour Maxtor sturen en niet meer als nieuw verkopen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
_Dune_ schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 11:14:
[...]

Ik weet niet of dat zo makkelijk gaat. Een computerwinkel gaat vaak zelf de schijven ook eerst testen en als geen foutcode krijgt van het Maxtor tooltje (powermax) wordt het ook een stuk moeilijker om een schijf om te ruilen. De computerwinkel kan de schijven namelijk niet retour Maxtor sturen en niet meer als nieuw verkopen.
Je kan best een schijf opsturen naar Maxtor zonder foutcode hoor. Natuurlijk moet je wel een reden opgeven, dus het probleem moet wel echt in de schijf zitten, maar bij mij hebben ze nog nooit moeilijk gedaan. Ik heb zelfs weleens een schijf opgestuurd waarvan ik de IDE connector zelf gesloopt had en dat er ook bij verteld, met de opmerking dat ik weliswaar het zelf gedaan had maar ik de aansluiting wel heel fragiel vond. Toch een nieuwe gehad.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

smvs schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 12:02:
[...]
Je kan best een schijf opsturen naar Maxtor zonder foutcode hoor. Natuurlijk moet je wel een reden opgeven, dus het probleem moet wel echt in de schijf zitten, maar bij mij hebben ze nog nooit moeilijk gedaan. Ik heb zelfs weleens een schijf opgestuurd waarvan ik de IDE connector zelf gesloopt had en dat er ook bij verteld, met de opmerking dat ik weliswaar het zelf gedaan had maar ik de aansluiting wel heel fragiel vond. Toch een nieuwe gehad.
Ik weet dat Maxtor heel coulant is als je rechtstreeks met ze werkt, zelf maak ik al jaren gebruik van Maxtor schijven met volle tevredenheid. Alleen heeft TS te maken met de winkel aan gezien hij mogelijk schijven terug wil ontavngen van een andere fabrikant en dat maakt nu juist ook het probleem wat moeilijker. Daarbij is het niet zozeer Maxtor die moeilijk doet als er geen foutcode is maar de computerwinkels zelf die gaan moeilijk doen is mijn ervaring. Maar zolas gezegd zullen de schijven prima in orde zijn, daarom zal het geen zin hebben deze direct bij Maxtor in te leveren.

Pagina: 1