Toon posts:

Acer vs Sony

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Welke lijkt jullie het beste?
Ze zijn ongeveer hetzelfde en zitten in dezelfde prijsklasse en gebruiksniveau. Ik wil 1 van deze 2, ik weet alleen nog niet welke :)

Acer Aspire 5684WLMib

Windows® XP Media Center Edition 2005,
Intel® Core™ 2 Duo processor T5600 1.83GHz (FSB: 667MHz),
2MB L2 Cache
15.4"TFT WXGA 16ms CrystalBrite, 1280 x 800
Slot-in DVD-Super Multi Double Layer drive
2048MB DDR II RAM (2x 1024),
S-ATA 120GB HDD (5400rpm),
Super Multi DVD-RW Double Layer, 8-cell LiIon,
NVIDIA® GeForce® Go 7600-SE with 128/256 MB of external GDDR2 VRAM
DVI-D (true digital video interface) with HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) support, S-video / TV-out (NTSC/PAL) support
71W 8-cell Li-ion battery pack, up to 3.5-hour battery life
358 (W) x 265 (D) x 36 (H) mm 2.77 kg

http://www.acer.be/acereu...ctx4=BeLux&crc=3375746693

Sony Vaio VGNFE-31M

Intel® Core™ 2 Duo-processor T5600 (1.83ghz, 2Mb L2 cache, 667MHz )
1GB DDR2 SDRAM (2 x 512 MB) 533MHz
160GB S-ATA (4200RPM)
15.4" WXGA 1280x800
NVIDIA® GeForce® Go 7600 with 128 MB of VRAM
Lithium-ionbatterij (VGP-BPS2B)
2.8kg

http://vaio.sony-europe.c...iew&category=VN+FE+Series

Buiten de harde schijf en de grafische kaart zie ik niet onmiddelijk een verschil... Dus ik had graag jullie meningen gehoord.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je krijgt bij de Sony wat minder hardware (half geheugen, tragere schijf maar wel een beter afgewerkte laptop dan de Acer, ook zijn Sony schermen altijd van erg goede kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Dat waren ook mijn bedenkingen. en de Sony is verdomd mooi...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De Sony zal inderdaad de meest gelikte van de 2 zijn qua uiterlijk.
Voor de specs zou ik toch echt voor de Acer kiezen. Die 5400rpm schijf is toch wel een stuk prettiger werken dan een 4200rpm. Tenzij je binnen je budget natuurlijk de Sony kan upgraden naar een 5400rpm, of nog beter 7200rpm natuurlijk.
Geheugen upgrade zou ook wel lekker zijn. Wil je over een tijdje overstappen op bijv. Vista, en je hebt eigenlijk dan 2GB nodig, zit je met je Sony met 2 x 512 waar je niets meer mee kan.

Ik zou voor de Acer kiezen. Dan maar wat meer een standaard ogende laptop, de specs liegen er niet om.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 09:42
Wat ga je ermee doen? Wat kosten ze?

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
zonder btw Vaio: 1385€ en Acer 1146€. Maar het geld speelt geen rol tussen de twee.

Ik wil er de gewone student-dingen mee doen. Office, internet, wat gamen en veeeel video's bekijken. Maar hij moet goed zijn in multitasking. Dus als er een zware toepassing bezig is, wil ik niet dat er iets hapert. Dat irriteert me enorm namelijk. En een beetje futureproof is ook handig...

Verwijderd

Die Acer heeft een veel betere bang for buck.
Voor 200euro minder heb je twee keer zoveel ram en een snellere harddisk.

Ik zou dus voor de Acer gaan. Wij hebben ook een laptop van Acer en met de duurzaamheid zit het echt wel goed hoor ;) Het is allemaal wat meer plastic dan de Vaio denk ik, maar daar kan je wel mee leven toch, met zulke specs :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2006 12:26 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zeker gezien je wensen, veel tegelijk doen zonder haperen, voor de Acer gaan.
Nogmaals, die heeft een snellere HDD (dat ga je echt merken met multitasken), en 2 x zo veel RAM.
Aangezien de processoren even snel zijn, zal de Acer zeker beter presteren.

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:45
Ik heb ook een acer (aspire reeks). Heb hem nu al 3 jaar, ben er wel tevreden over maar zou er nooit nog 1 kopen. Ben hem in het eerste jaar dat ik hem had 4 maanden kwijt geweest omdat het scherm steeds probs gaf (eerste keer gewoon stuk, 2de x hadden ze vga kabel vervangen, 3de keer hebben ze die kabel goed aangesloten want hij was na een week al losgekomen)

Verder zie je heel veel gebruikersschade op de laptop, verf die weggaat, toetsen die glad worden, muispad die wat losser zit, beelschermscharnieren die beginnen te kraken. Misschien dat het tegenwoordig beter is met de acers, maar toch, sta er wat wantrouwig tegenover :)

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:10
Ik zou ook voor die acer gaan, de videokaart heeft bij de Acer altijd 256mb ram dedicated geheugen en de Sony niet. Volgens http://www.notebookcheck....Benchmarkliste.735.0.html heeft de 128mb versie 64-bit geheugen en de 256mb versie 128-bit geheugen wat betekend dat de laatste een stuk beter presteert.

• SoeperKees
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-10-2025
Ik sta nu ook op het punt die Acer te kopen, hij is gewoon voor mijn doeleinde super aantrekkelijk met z'n 2gig aan geheugen en sterke videokaart.

En dat allemaal voor 1285,- is het eigenlijk een koopje....

Vraag me af waarom ze toch allemaal WMC erop hebben, geef mij maar Xp pro of een kaal systeem. Maarja kan niet alles hebben :)

[ Voor 23% gewijzigd door SoeperKees op 21-10-2006 11:40 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
SoeperKees schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:39:
Ik sta nu ook op het punt die Acer te kopen, hij is gewoon voor mijn doeleinde super aantrekkelijk met z'n 2gig aan geheugen en sterke videokaart.

En dat allemaal voor 1285,- is het eigenlijk een koopje....

Vraag me af waarom ze toch allemaal WMC erop hebben, geef mij maar Xp pro of een kaal systeem. Maarja kan niet alles hebben :)
De OEM MediaCenter licentie is een stuk goedkoper dan XP Pro :)

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:56

AirX

Tweak Guru

Je moet een afweging maken tussen beschikbaarheid/duurzaamheid/betrouwbaarheid en prestaties.
Als je de beste prestaties wilt hebben moet je voor de Acer gaan, wil je er echter van op aan kunnen dat je laptop altijd werkt moet je voor de Sony gaan.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Brede P schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 12:29:
Zeker gezien je wensen, veel tegelijk doen zonder haperen, voor de Acer gaan.
Nogmaals, die heeft een snellere HDD (dat ga je echt merken met multitasken), en 2 x zo veel RAM.
Aangezien de processoren even snel zijn, zal de Acer zeker beter presteren.
Nouja, Ik heb van de zomer mijn laptop HDD geupgrade van een 100 GB 4200 RPM model naar een 80 GB 7200 RPM model en ik ging er wel 8 MB/s op vooruit. 8)7 Ook het verschil in performance was nauwelijks merkbaar. Ik had dus in feite 100+ euro voor niks uitgegeven...

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
DaRKie schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 12:34:
Ik heb ook een acer (aspire reeks). Heb hem nu al 3 jaar, ben er wel tevreden over maar zou er nooit nog 1 kopen. Ben hem in het eerste jaar dat ik hem had 4 maanden kwijt geweest omdat het scherm steeds probs gaf (eerste keer gewoon stuk, 2de x hadden ze vga kabel vervangen, 3de keer hebben ze die kabel goed aangesloten want hij was na een week al losgekomen)

Verder zie je heel veel gebruikersschade op de laptop, verf die weggaat, toetsen die glad worden, muispad die wat losser zit, beelschermscharnieren die beginnen te kraken. Misschien dat het tegenwoordig beter is met de acers, maar toch, sta er wat wantrouwig tegenover :)
Ik moet zeggen dat ik deze mening deel... Ik heb ook een laptop van acer. Weliswaar wat ouder dan dit model van dit topic. Maak ook ik heb veel problemen gehad, nu is de laptop goed, maar heeft veel last van slijtage... Verf eraf, toetsen worden glad.

Ik zou voor de sony gaan. Puur om de kwaliteit van de behuizing.

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Er loopt hier ook een groot topic over Acer-ervaringen. Het is allemaal erg plasticfantastic. Dit is opzich geen ramp, maar als je van plan bent de notebook iedere dag te vervoeren zou ik zeker iets meer investeren in bouwkwaliteit dan in specs. Ik spreek uit ervaring: ik sleep zelf al tweeëneenhalf jaar een IBM T42 overal mee naar toe. Dan kom je er vanzelf achter dat quality feel op de lange termijn een stuk belangrijker is dan cijfertjes.

Over twee jaar zijn beide notebooks toch verouderd. Het verschil tussen de harde schijven zul je in de praktijk geen drol van merken, zoals hierboven ook al wordt aangegeven. Als je wilt gamen op een notebook heb je het sowieso meer over desktopreplacement systemen dan over mobile systemen. De 2 Gb geheugen van de Acer klinkt natuurlijk wel aantrekkelijk, maar tenzij je tegelijkertijd Photoshop, InDesign, een videobewerkingspakket, World of Warcraft en Mijnenveger tegelijkertijd open hebt staan, zult je daar in de praktijk ook weinig van merken.

Ga voor kwaliteit; ga voor de Sony.

Toch?

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Ik ben het eens met daniel_ev. Maar de harde schijf merk je echt. Juist omdat de harde schijf voor de gewone dingen zo belangrijk is. Alles moet daarvan geladen worden. Dus doe jezelf een plezier, koop de Sony en zet er een 7200 rpm schijf in. Dan heb je het beste van twee werelden.

De Sony is overigens prima geschikt voor Vista, 1 GB zal voor jouw toepassingen meer dan voldoende zijn. De grafische kaart kan ook met gemak alle grafische elementen van Vista aan.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• PCMedic
  • Laatst online: 01-02 19:55
Wanneer ik puur kijk naar de specificaties en niet naar de kwaliteit, zal ik de Acer adviseren. Deze is ook in prijs gedaald. zie 4Launch -> 1300 euro.

Wat betreft de Sony kan ik geen oordeel over geven, dit omdat ik nog geen Sony laptop heb gehad. Alleen vraag ik mij af, of het niet verstandiger is om voor de Sony Vaio FE31H te gaan ipv de FE31M.

Voordelen van de FE31H tegen over FE31M

Prijs: 1257.50 euro incl btw zie 4Launch
Accutijdsduur: 220 min ipv 160 min
120 GB SATA 5400 rpm HD ipv van 160 GB SATA 4200 rpm HD
Voor de prijs verschil kan je nog extra garantie nemen.

Nadelen van de FE31H tegen over FE31M

CPU T5500(1.66GHz zonder virtualisatie techniek) ipv T5600(1.83 GHz met virtualisatie techniek)
Grafische kaart: Geforce 7400 256MB ipv Geforce 7600 128MB
Geen dual lamp achter het scherm
kleinere HD capaciteit

Uiteindelijk mijn advies: Sony Vaio FE31H (prijs/kwaliteit verhouding)

[ Voor 4% gewijzigd door PCMedic op 21-10-2006 13:19 ]

• Str1ngS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-01 09:27

Str1ngS

Boe!

. Het is allemaal erg plasticfantastic. Dit is opzich geen ramp, maar als je van plan bent de notebook iedere dag te vervoeren zou ik zeker iets meer investeren in bouwkwaliteit dan in specs. Ik spreek uit ervaring: ik sleep zelf al tweeëneenhalf jaar een IBM T42 overal mee naar toe. Dan kom je er vanzelf achter dat quality feel op de lange termijn een stuk belangrijker is dan cijfertjes.
En ik sleep zelf al 2 jaar een acer overal mee naar toe. Tis hangt per persoon en per laptop af :P
Acer is niet per definitie slecht. Ik heb zelf echt nergens over te klagen.
Persoonlijk zou ik ook in dit geval voor de acer gaan.
Meer bang for buck en uit eigen ervaring gemerkt dat acer niks mis mee is :P

TnI 4 Life

• PCMedic
  • Laatst online: 01-02 19:55
Mijn ervaring met Acer is dat het product na 2,5 jaar bij normaal gebruik, wat zwakjes word en kraakgeluiden maakt bij het openen van het scherm. Dit was een Acer Aspire laptop.
Verder gebruikte ik de Acer laptop als desktop vervanger, en had hem maar 6 a 8 keer vervoert (Targus laptop rugzak) naar een andere plek. (school)

Offtopic: De achtste keer was in een doos, toen ik hem verkocht na 2,5 jaar :+

• SoeperKees
Nielson schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 11:56:
[...]

De OEM MediaCenter licentie is een stuk goedkoper dan XP Pro :)
En wat is een stuk? :)

• SoeperKees
daniel_ev schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 13:00:
Er loopt hier ook een groot topic over Acer-ervaringen. Het is allemaal erg plasticfantastic. Dit is opzich geen ramp, maar als je van plan bent de notebook iedere dag te vervoeren zou ik zeker iets meer investeren in bouwkwaliteit dan in specs. Ik spreek uit ervaring: ik sleep zelf al tweeëneenhalf jaar een IBM T42 overal mee naar toe. Dan kom je er vanzelf achter dat quality feel op de lange termijn een stuk belangrijker is dan cijfertjes.

Over twee jaar zijn beide notebooks toch verouderd. Het verschil tussen de harde schijven zul je in de praktijk geen drol van merken, zoals hierboven ook al wordt aangegeven. Als je wilt gamen op een notebook heb je het sowieso meer over desktopreplacement systemen dan over mobile systemen. De 2 Gb geheugen van de Acer klinkt natuurlijk wel aantrekkelijk, maar tenzij je tegelijkertijd Photoshop, InDesign, een videobewerkingspakket, World of Warcraft en Mijnenveger tegelijkertijd open hebt staan, zult je daar in de praktijk ook weinig van merken.

Ga voor kwaliteit; ga voor de Sony.
Fuck ik moet hem dus elke dag mee nemen naar school. Dan heb ik dus wel de stevigheid nodig...

En ik heb de Acer dus vanmorgen net besteld :( maar nog niet betaald....

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:47
Ik had hetzelfde probleem. Acer is idd veel voor weinig maar wil geen plastic zooi hebben. Ik heb een heleboel site's afgezocht maar ben uiteindelijk tot een ASUS A6T gekomen. Deze is kwalitatief lekker stevig, zeer mooi afgewerkt en natuurlijk erg compleet. Ik zou zeggen, asus is ook een goede overweging voor een mooie laptop. Ik moet hem ook dagelijks meesjouwen. Nu heb ik hem pas net maar dit gaat zeker goedkomen :)

• SoeperKees
Die is met AMD? Ik wil wel Intel omdat die gewoon beter presteerd in laptops..

[ Voor 67% gewijzigd door SoeperKees op 21-10-2006 18:14 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:43
SoeperKees schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 18:12:
Die is met AMD? Ik wil wel Intel omdat die gewoon beter presteerd in laptops..
Je hoeft ook niet de A6T te nemen, de nieuywe F3 serie van Asus ik ook mooi. Allemaal stevig, standaard 2 jaar garantie! Verder stevig en in mijn ogen most bang for buck. En hoeze is AMD slechter? De AMD Turion 64 X2 TL-52 1.6GHz is zelfs sneller dan zijn directe concurrent: de Core Duo T2300! Verder is de A6T de beste prijs/kwaliteit op dit moment vind ik zelf. Voor 1070 euri heb je bv de A6T en dat is geen budget, 1 dimm van het snelste geheugen wat de CPU support (mooi om up te graden), 2 jaar garantie, GF 7600 op normale snelheid en zonder TC, 5400rpm HDD, ofwel: een zeer complete laptop, acer en toshiba hebben daar ook een gelijkwaardig product maar hebben dan wel TC, of 2x traag geheugen of een budget core duo.

Toms review. De ene test wordt door de AMD gewonnen en de andere door de Core Duo. De Core 2 Duo zal er wel gehakt van maken. Ook battery time is daar groot, maar kan ook afhangen van de laptop. Mijn A6T haalt 3 uur, terwijl mn klasgenoot nog niet tot 1.5 komt met een Core Duo op zn acer (ok, mindere battery, maar toch).

Asus F3 laptop

Of nog beter:

Compal Hel-80
Compal is het merk dat barebones voor de laptops van oa Acer en Asus maakt en nu zelf ook met laptops komt, GoTters zijn lovend!

Die Compal is net iets goedkoper dan de vaio en zo veel beter, 2 GB, 7200rpm HDD, 2x zo veel VRAM en een Core 2 Duo T7400!

[ Voor 30% gewijzigd door GENETX op 21-10-2006 20:05 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:06

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb zelf de ASUS F3Ja, en enige negatieve vind ik eigelijk het scherm... blijft een stuk beter dan andere van die prijsklasse (max 1500euro)... maar als ik hem bijvoorbeeld vergelijk met duurdere VAIO laptops... die geven veel mooier beeld... maarja daar betaal je dan ook naar, en het design vind ik van de VAIO's ook strakker... maarja voor dat extra geld vond ik het ook niet waard... Als geld geen issue is.. dan wist ik wel wat ik zou kiezen ;)...

Home Assistant Configuratie V&A

• SoeperKees
Hoe komen jullie er bij dat die sony duurder is? die fe31H is 1285,- en die aj3 ofzo van asus is boven de 1400....

En ik ga alleen voor de c2d's en dan gewoon de t5500 zwaarder hoef ik niet, wil het wel maar de meer prijs is het zeker niet waard.

Maar de acer is dus de mindere in deze, als het om duurzaamheid gaat?

• GENETX
SoeperKees schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 21:44:
Hoe komen jullie er bij dat die sony duurder is? die fe31H is 1285,- en die aj3 ofzo van asus is boven de 1400....

En ik ga alleen voor de c2d's en dan gewoon de t5500 zwaarder hoef ik niet, wil het wel maar de meer prijs is het zeker niet waard.

Maar de acer is dus de mindere in deze, als het om duurzaamheid gaat?
Ja Acer kun je beter niet nemen met je budget. Die Sony prijs was toch excl BTW? Dit is inclusief! Verder: waarom zou je en tragere CPU nemen als je een snellere kan krijgen voor hetzelfde geld?

• SoeperKees
GremliN-Online schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 22:02:
[...]

Ja Acer kun je beter niet nemen met je budget. Die Sony prijs was toch excl BTW? Dit is inclusief! Verder: waarom zou je en tragere CPU nemen als je een snellere kan krijgen voor hetzelfde geld?
Nee is incl

€ 1257.50 (incl. BTW)
€ 1056.72 (ex. BTW)

In de sony zit de t5500 en de acer t5600...dat verschil is niet veel en vooral niet als de acer niet zo stevig is als de sony.

De acer is bijna even duur 1257 tegen over 1284 dus...en mijn echte max is 1300

[ Voor 7% gewijzigd door SoeperKees op 21-10-2006 22:11 ]

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Heb je ook rekening gehouden met de garantie? Ik weet dat dit bij ACER standaard 1 jaar carry In is, voor ongeveer 100 euro kun je dit uitbreiden naar 3 jaar pickup & return.. Dit zou ik persoonlijk altijd doen bij een laptop, een reparatie daarvan kost vaak al meer dan die 100 euro..

De garantie van Sony ken ik niet, maar ik neem aan dat er standaard al wel een jaar of 2 garantie op zit?

If I can't fix it, it ain't broken.

• SoeperKees
Is bij de sony ook zo, maar daar gaat het bij mij niet om....gaat er nu bij mij om welke nou gewoon echt goed sterk is kwa behuizing etc....de inhoud is bijna het zelfde net zoals de prijs.

• GENETX
SoeperKees schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 22:07:
[...]

Nee is incl

€ 1257.50 (incl. BTW)
€ 1056.72 (ex. BTW)

In de sony zit de t5500 en de acer t5600...dat verschil is niet veel en vooral niet als de acer niet zo stevig is als de sony.

De acer is bijna even duur 1257 tegen over 1284 dus...en mijn echte max is 1300
Aah zie het nu, 2 verschillende GoTters die hetzelfde zoeken.. Was wat verwarrend. Heb net gezien dat een Core 2 Duo niet veel sneller is dan een Core Duo en aangezien een Turion ongeveer hetzelfde presteert als een Core Duo is mijn lappie nog steeds lekker vlot :). Ik wil daar zelf nog wel eens een review over zien maar de Turion heeft in mijn A6T ook een paar mooie voordelen voor mensen die zich niet blind staren op een Centrino platform. Hierdoor wisselt mijn laptop automatisch van videokaart bij energiebesparing: van GF Go 7600 256MB ded. naar GF 6150 Integrated met 256MB dedicated vram van de GF 7600! Die CPU maakt echt geen reet uit, RAM is tegenwoordig veel belangrijker heb ik wel gemerkt, een Athlon 1800+ hield het hier 4 jaar uit terwijl mn GFX en Ram na 3 jaar aan een upgrade toe waren! Ik weet dat je de C2D neemt, maarja ik wil dit eigenlijk duidelijk hebben dat ook AMD hele mooie dingen heeft!

• SoeperKees
Hmmm ik blijf het nog erg lastig vinden dit :)

• SoeperKees
Zijn er nog mensen die me kunnen overtuigen om voor een van de twee laptop te kiezen? :)

• SoeperKees
Nou ik heb gekozen voor Sony, voor de mensen die het nog wouden weten :D

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Schrijf ook even een product survey, dat helpt ms anderen ;)

Hier stond een dode link.

• SoeperKees
Ja zal ik ( van achter de sony) zeker doen, maar ik ondervind nog wat problemen na een format hehe daarna ga ik die survey invullen....

Topic over de fe31h

Sony Vaio fe31h Ervaringen

[ Voor 56% gewijzigd door SoeperKees op 27-10-2006 01:43 ]

• SoeperKees
strandbal schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 11:57:
Schrijf ook even een product survey, dat helpt ms anderen ;)
http://tweakers.net/productsurvey/145555 daar staat ie :)
Pagina: 1