Toon posts:

Speedtouch 716 als ATA achter een modem sip werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 967 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al een poosje bezig en het lukt met gewoon niet.

Speedtouch 716 v5 wl modem met laatste firmware (6.1.7.2) geupgraded/updated (hoe je het ook wil noemen) frustatie allom.

Wat ik wil is de speedtouch modem niet als modem gebruiken maar als wifi access point en ik wil er mee kunnen bellen via XS4ALL voip achter een andere modem.

Ik wil niet de speedtouch als modem gebruiken maar als ATA Converter zoals beschreven door raymonvdm in:
Speedtouch 716 V5 - Advanced Settings oa VOIP

Ik heb zijn advies opgevolgt en dan werkt het maar deels wat ik wil. Als ik doe zoals Raymon zegt en dhcp disable in de speedtouch 716 dan werkt het wireless deel (dhcp via eigen adsl modem) en werkt ntp. Ntp date functie neemt contact op met ntp.xs4all.nl en zet netjes de tijd en datum. (Tijd goed, datum loopt een maand achter, maar tijd klopt belangrijkste) dat werkt allemaal. Dus de speedtouch werkt dus op deze manier achter mijn modem. Dit modem ondersteund sip.

Ik ben een Linux gebruiker, als ik de Ekiga softphone gebruik op mijn computers zie ik de de Ekiga softphone (tcpdump etc) connecten met sip.xs4all.nl. Bellen en inkomenden gesprekken via sip gaat prima via de Ekiga softphone, maar wat ik ook doe met de speedtouch, daarop krijg ik het niet aan de praat.

Ik heb vele poorten (5000 to 6000 zelfs) geforward als extra na de speedtouch 716 maar het werkt niet, en dit zou in mijn ogen niet eens nodig hoeven te zijn. In de Event logs staat alleen VOIP: Send REGISTER, daar mee krijg ik de indruk dat er wel wat aankomt op de XS4ALL sip server maar verder niks.

Als ik telephony Enable in de speedtouch verschijnt er als eerste in de Event logs:
Oct 6 01:15:20 FIREWALL event (1 of 2): enabled rules
Oct 6 01:15:17 FIREWALL event (1 of 2): disabled rules

en daar na alleen maar regels met VOIP: Send REGISTER.

Dit zou dus kunnen zijn dat de ingebouwde firewall er op reageert als ik het aan zit. Firewall disabled. Mag niet baten, hij geeft dan de zelfde melding in de Event logs: FIREWALL event (1 of 2): enabled rules

De speedtouch werkt wel met voip als het als modem dienst moet doen, dus kapot is de modem niet. Het werkt allemaal. Behalve als het achter een andere modem zit.

Ik weet het ff niet meer, misschien kan iemand mij hier verder helpen.

greets Jay.

Verwijderd

Topicstarter
Ietsje verder nu. Ik las aan het einde van de topic Raymon een post van iemand die zei:
"..terwijl het bij XS4ALL alleen werkt als de Registrar ingevuld wordt met sip.xs4all.nl en de Proxy met het IP-adres ??? 8)7 "

Ik kan nu naar buiten bellen via voip, alleen ik hoor niks en een hoge piep toon. Misschien toch port forwarden? Ik kom langzaam aan stukje bij beetje verder.

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt, voor hoelang weet ik niet, hopelijk lang :P

Het enigste wat ik zelf nog veranderd had was dat van het ip adres invullen van sip.xs4all.nl bij de Proxy entry en gebruik nu port 2 in plaats van port 1.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Raymonvdm gebruikt op dit moment firmware versie 5.3.3.5 en dat is de enige versie waar ik het stabiel werkend mee heb gekregen.

Als het overigens op naam niet werkt en op ip adres wel dan zit er klaarblijke iets mis in de DNS instellingen van de speedtouch

Kan je wel nslookup doen vanaf de speedtouch ?

:dns client nslookup host=www.nu.nl
:dns client nslookup host=sip.xs4all.nl

[ Voor 50% gewijzigd door raymonvdm op 14-02-2007 21:35 ]