Toon posts:

Probleem bij Ibook G4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!
Sinds kort doet mijn Ibook G4, 12 inch, 1 ghz processor heel erg vreemd!
Ik zit met het volgende probleem:
Wanneer ik hem aan probeer te zetten, hoor ik geen 'gong' meer, en blijft er een ventilator alsmaar ratelen en ratelen, met als gevolg dat het een tijdje duurt voordat ik hem weer uit kan zetten, om hem vervolgens weer opnieuw aan te zetten, en hetzelfde probleem te krijgen. Hebben jullie misschien enig idee wat dit zou kunnen zijn?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Dit kan aan een hoop zaken liggen. Maar begin eens met het resetten van je PRAM. Dit doe je door de machine op te starten met de volgende toetsen ingedrukt: command, option, p, r

de command toets is de toets met het appeltje erop, option is de toets die ook als alt door het leven gaat.

Dit en een PMU reset (beide staan overigens in de manual van je iBook) kun je zelf als test doen. Mocht de iBook zich daarna nog 'dood' houden, kun je beter even bij een ASP langsgaan, ook al zit je natuurlijk ver buiten je garantie.

Launching containers into space

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik vrees het ergste voor je. Het lijkt er op dat de iBook g4's last hebben van het zelfde euvel als de G3's.

Ibook g4 niet meer stabiel

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de reset geprobeerd, maar hij reageerde er helemaal niet op. Maar nu zag ik dus dat het waarschijnlijk het Logicboard is? Ik zal even naar een ASP bellen, om te vragen of ze er nog iets aan kunnen doen, want ik heb vrij veel informatie op mn hardeschijf staan, maar die heb ik niet gebackupt. Die informatie heb ik wel nodig... Maargoed, ik zal eens even kijken wat ik eraan kan doen.

• Q
  • Nu online

Q

Verwijderd schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 10:08:
Ik heb de reset geprobeerd, maar hij reageerde er helemaal niet op. Maar nu zag ik dus dat het waarschijnlijk het Logicboard is? Ik zal even naar een ASP bellen, om te vragen of ze er nog iets aan kunnen doen, want ik heb vrij veel informatie op mn hardeschijf staan, maar die heb ik niet gebackupt. Die informatie heb ik wel nodig... Maargoed, ik zal eens even kijken wat ik eraan kan doen.
Als het ding buiten garantie is en de reparatiekosten te hoog dan kun je je HD uit je laptop slopen en in een USB/FW externe behuizing stoppen. Met een andere mac kun je dan bij je data, maar met dit alles ben je even zoet.

Verwijderd

Topicstarter
Q schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 15:59:
[...]

Als het ding buiten garantie is en de reparatiekosten te hoog dan kun je je HD uit je laptop slopen en in een USB/FW externe behuizing stoppen. Met een andere mac kun je dan bij je data, maar met dit alles ben je even zoet.
Aha! Het gaat inderdaad buiten mijn garantie vallen! Maar helaas heb ik geen andere mac hier in de buurt! MIsschien dat ze dit in de ASC voor mij kunnen doen? En de bestanden ergens opzetten of iets dergelijks? Of gewoon zeuren totdat ze m'n logicboard vervangen, maar dat lijkt me erg sterk!

• Q
  • Nu online

Q

Je zit in het zelfde schuitje als ik. Ik had zelf alleen wel backups gemaakt. Tevens had ik het geluk dat als ik 5 minuten bleef proberen en zo nu en dan hard sloeg op de linker kant van het ding, hij het soms weer even deed.

Zo kon ik 50 GB aan data en mp3 via firewire super simpel op een andere mac zetten ven verder werken. (Via de migratie assistent, onthoudt deze tip, want dit werkt ook met externe disks).

Als je snel weer door wilt werken op een mac dan is de goedkoopste optie een mac mini of mobiel: een mac book. Middels mijn eerder genoemde oplossing kun je je data overzetten en doorwerken alsof er niets gebeurd is.

Dit kost alleen flink geld. Dus dat zul je voor jezelf moeten uitmaken. Maar dit soort dingen geburen nu eenmaal.

Ik heb nu tijdelijk een mac mini zodat ik goedkoop door kan werken. Die zal in de toekomst mijn 'download' server vervangen en dan ga ik voor een 24" mac ofzo, maar daar heb ik nu geen ruimte voor.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb met mijn iBook G4 het zelfde gehad. Defect Logic Board. 15 maanden oud, 3 maanden buiten de garantie, quanta costa, 637 euro. Helemaal uit eigen zak moeten dokken.

Overigens replacen ze het logic board en blijft de data op je schijf beschikbaar na de reparatie. Dus daar hoeft je je in principe geen zorgen over te maken.

Wat je nog kan proberen om te booten is om hard te drukken op de ruimte links van het touchpad en em dan pas aan te zetten. Bij mij starte die dan wel op, maar viel uit op het moment dat ik los liet.

EDIT: repatie indien LB op voorraad (bij machouse a'dam) 4 dagen. Als de LB nog besteld moet worden ben je je machientje ongeveer 8 dagen kwijt... (Check ook even snel of je CD, bluetooth en microfoon het nog doen na de replace. Bij mij waren ze vergeten deze kabels aan te sluiten)

[ Voor 21% gewijzigd door JackBol op 07-10-2006 23:34 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Pagina: 1