Ibook g4 niet meer stabiel

Pagina: 1
Acties:

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor mij staat een ibook g4 die sindskort crashed.
Wat er in de tijd dat hij het goed deed en het niet meer goed doet, is gebeurd... eigenlijk niets. 1 aanpassing is gedaan een paar dagen eerder: de nieuwe accu van apple erin gestopt (de vorige zat in de slechte serie)

De ibook crasht soms vlak na het inloggen, soms in het inlogscherm en soms na uren werken.
Het beeld krijgt dan allemaal lijntjes/storingen erdoorheen en de computer hangt dan echt (ik heb als test met SSH inlogd en na de crash doet dit ook niets meer). De caps lock doet het nog wel, maar deze ibook is natuurlijk niet gebouwd om alleen de caps lock te kunnen laten branden.

Heel soms wil de computer ook nog wel eens raar doen bij het aanzetten. De ventilator begint dan als een wilde te draaien (lijkt dan ook soms een beetje aanlopend geluid te maken, dit doet ie niet als hij gewoon in OSX de ventilator laat draaien).
Als de ventilator bij het booten als een wilde gaat draaien, dan helpt alleen nog het uitzetten mbv het verwijderen van de accu/netsnoer.

Mijn bevindingen:
- De temperatuur is niet onwijs hoog. Ik heb 'm bij 46 graden (on die) zien crashen en met 54 graden zien werken.
- De videokaart/chip sluit ik uit omdat de hele machine crasht (de test met SSH)
- Het verwijderen van de 512MB die erin zit mocht niet baten, met de rest van het geheugen in de laptop crasht de machine nog steeds.
- Met de oude accu of zonder accu werken, maakt ook niets uit.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en hoe ik het misschien op zou kunnen lossen?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Apple Hardware Test gedraaid? Resultaten?
PRAM/NVRAM gereset?: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238
Als dat niks uithaalt, je NVRAM resetten in Open Firmware: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42642

Voor de nieuwe accu had je dit probleem dus niet?

[ Voor 90% gewijzigd door Matias op 16-09-2006 21:57 ]

• Rob
  • Niet online
matiasjansen schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 21:29:
Apple Hardware Test gedraaid? Resultaten?
PRAM gereset?: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

Voor de nieuwe accu had je dit probleem dus niet?
De pram net gereset en ben nu op zoek naar de cd's van de ibook (voor de hardware test)

De nieuwe accu had ik er dinsdag ingezet en de problemen begonnen gisteren. Het zou met elkaar te maken kunnen hebben gehad, maar het lijkt op toeval.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Matias
  • Niet online
Heb mn post even geupdate: zie ^

Wat zegt je panic log overgens? (/Library/Logs/panic.log)

Draai overgens bij het draaien van de hardware test wel even de extended hardware test.

[ Voor 89% gewijzigd door Matias op 16-09-2006 22:08 ]

• Rob
  • Niet online
matiasjansen schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 21:57:
Heb mn post even geupdate: zie ^

Wat zegt je panic log overgens? (/Library/Logs/panic.log)

Draai overgens bij het draaien van de hardware test wel even de extended hardware test.
De panic log toont niets van dit jaar.

Ik heb net wel de ibook een flink aantal foto's laten openen (nog 10MB over volgens top), dnetc gedraaid en een avi geopend. Het lijkt er nu op dat het resetten van de PRAM invloed heeft gehad.
Ik laat hem nog even verder lopen voordat ik de hardware test laat doen.

Edit:
Ik lees net dit : "If your computer does not retain parameter RAM (PRAM) settings when it is turned off, this generally indicates that the battery needs to be changed."
Zouden mijn pram instellingen vernaggeld kunnen zijn door het vervangen van de accu? Zou wel logisch kunnen zijn.

Edit 2:
en weer wat crashes achter de rug, de machine gaat de hardware test met glans door (hij heeft een half uur over de test gedaan)

Edit 3:
nvram gereset, de test nog een aantal keren gedraaid, volgens de test geen probleem, maar de machine crasht nog steeds.

[ Voor 31% gewijzigd door Rob op 17-09-2006 01:53 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Kleine kans dat het helpt, maar je weet maar nooit: maak de contactpuntjes van de accu en het batterij vak eens schoon. Wie weet maakt-ie af en toe even slecht contact waardoor de hardware een opdonder krijgt.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:41
draai is zonder accu en kijk wat hij dan doet,mischien na het eruit halen ook nog even resetten

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Matias
  • Niet online
@ Speeddragon: Lees de TS ;)

De 512MB module die al standaard in de iBook zat, is die verwijderbaar? of was het zo bij de iBooks dat de eerste module vast zat. Het lijkt imo namelijk toch een geheugenprobleem. Zou je misschien een aantal foto's kunnen maken van het scherm op het moment van de crash?

Verder zou je kunnen kijken welk serienummer je iBook heeft, en dat even googlen. Misschien is het een serie met een van die slechte logicboards, als je geluk hebt vervangt Apple die dan zonder kosten. Ik meen te herinneren dat een serie uit 2002/2003 logicboard problemen hadden. De dual usb iBooks hadden ook logicboard problemen, kortom, welke iBook heb je?

Je zou in het uiterste geval ook natuurlijk even kunnen bellen met Apple, misschien valt er iets te regelen in relatie tot reparatiekosten etc...

• Rob
  • Niet online
matiasjansen schreef op zondag 17 september 2006 @ 11:22:
@ Speeddragon: Lees de TS ;)

De 512MB module die al standaard in de iBook zat, is die verwijderbaar? of was het zo bij de iBooks dat de eerste module vast zat. Het lijkt imo namelijk toch een geheugenprobleem. Zou je misschien een aantal foto's kunnen maken van het scherm op het moment van de crash?
Deze komen eraan!
Verder zou je kunnen kijken welk serienummer je iBook heeft, en dat even googlen. Misschien is het een serie met een van die slechte logicboards, als je geluk hebt vervangt Apple die dan zonder kosten. Ik meen te herinneren dat een serie uit 2002/2003 logicboard problemen hadden. De dual usb iBooks hadden ook logicboard problemen, kortom, welke iBook heb je?
Ik ben op het forum van apple rond gaan kijken, de ibooks met slechte logic boards zijn G3 machines. Ik heb een ibook g4 met 128MB onboard en 512MB+airport door de apple dealer ingebouwd. De machine is bijna 3 jaar oud.
De serienummers op de logicboard site komen in de buurt, maar de mijne valt er niet tussen.
Je zou in het uiterste geval ook natuurlijk even kunnen bellen met Apple, misschien valt er iets te regelen in relatie tot reparatiekosten etc...
Als ik de prijzen op het forum zie, dan zakt de moed mij in de schoenen ( >700$)
Ik ga wel bellen, niet geschoten is altijd mis.

EDIT: http://www.petitiononline.com/ibookg4/ ......

• Rob
  • Niet online
Ibook
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eab37717f70e9005d9587b44839a99d8/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d6cdfc949d6958b36f0e2e510d0c5e62/thumb.jpg

Let net op het rode vierkantje in het midden, staat normaal een userfoto die net zo slecht is als de paspoortfoto's van tegenwoordig...

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 15:55

EnnaN

Toys in the attic

- De videokaart/chip sluit ik uit omdat de hele machine crasht (de test met SSH)
Dit vinnik wat kort door de bocht. Als de videochip crashed dan zal dat best wel effect op alles hebben. er wil vanalles I/O en met dat ding, en als dat niet lukt lijkt me dat ook je SSH niet meer zo happy is/

sig

• Rob
  • Niet online
EnnaN schreef op zondag 17 september 2006 @ 13:36:
[...]

Dit vinnik wat kort door de bocht. Als de videochip crashed dan zal dat best wel effect op alles hebben. er wil vanalles I/O en met dat ding, en als dat niet lukt lijkt me dat ook je SSH niet meer zo happy is/
Ik dacht op de pc manier, bij Apple moet ik denken aan het logic board. Ik ben er nu 80% zeker van dat het logic board het laat afweten. Het vreemde is dat er geen logica in de crashes zit, soms crasht ie meteen (zie screenshots hierboven) en nu draait ie alweer een tijdje normaal (ik tik dit op de ibook)

• b0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-01 12:09

b0p

Heb een jaar geleden dezelfde symptomen meegemaakt. Op een gegeven moment wilde mijn iBook G4 toen helemaal niet meer opstarten (alleen een hevig spinnende fan na het aanzetten).

Apple heeft toen het Logic Board vervangen.

Maak in ieder geval even een backup van al je belangrijke docs e.d.

[ Voor 13% gewijzigd door b0p op 17-09-2006 14:37 ]

• Rob
  • Niet online
b0p schreef op zondag 17 september 2006 @ 14:35:
Heb een jaar geleden dezelfde symptomen meegemaakt. Op een gegeven moment wilde mijn iBook G4 toen helemaal niet meer opstarten (alleen een hevig spinnende fan na het aanzetten).

Apple heeft toen het Logic Board vervangen.

Maak in ieder geval even een backup van al je belangrijke docs e.d.
Klinkt erg bekend!
Hoeveel was je kwijt voor deze reperatie?

Lees net dit: markclausing in "[iBook G3 12"] Beeldscherm heeft kuren"
Als ik de ibook op schoot neem, is de kans dat ie crasht ook veel groter. Hij staat nu op tafel en dan lijkt ie veel stabieler.

• b0p

b0p

Rob schreef op zondag 17 september 2006 @ 14:53:
[...]

Klinkt erg bekend!
Hoeveel was je kwijt voor deze reperatie?

Lees net dit: markclausing in "[iBook G3 12"] Beeldscherm heeft kuren"
Als ik de ibook op schoot neem, is de kans dat ie crasht ook veel groter. Hij staat nu op tafel en dan lijkt ie veel stabieler.
Voor de reparatie heb ik gelukkig niet hoeven betalen. Destijds was mijn garantie net 2 maanden verlopen. Ik heb mijn poot stijf gehouden en na wat getouwtrek heen en weer heeft Apple de kosten op zich genomen.

Misschien kun je het op een akkoordje gooien met je dealer (allebei een deel van de reparatie betalen).

• Matias
  • Niet online
b0p schreef op zondag 17 september 2006 @ 17:50:
[...]

Voor de reparatie heb ik gelukkig niet hoeven betalen. Destijds was mijn garantie net 2 maanden verlopen. Ik heb mijn poot stijf gehouden en na wat getouwtrek heen en weer heeft Apple de kosten op zich genomen.

Misschien kun je het op een akkoordje gooien met je dealer (allebei een deel van de reparatie betalen).
Ik denk dat er met een medewerker van het Apple callcenter meer te regelen valt dan met een dealer die zijn brood verdiend met het verkopen van producten met extreem lage marges. ;)

• b0p

b0p

matiasjansen schreef op zondag 17 september 2006 @ 18:22:
[...]

Ik denk dat er met een medewerker van het Apple callcenter meer te regelen valt dan met een dealer die zijn brood verdiend met het verkopen van producten met extreem lage marges. ;)
Je koopovereenkomst sluit je met een dealer en niet met Apple. De dealer is dus degene die je een deugdelijk product moet leveren. Als ze je naar Apple (=fabrikant) doorverwijzen hoef je daar dus zeker niet mee akkoord te gaan.

Ik heb trouwens in mijn geval wel gebruik gemaakt van het Apple callcenter maar dat was meer omdat mijn dealer niet echt naast de deur zat op dat moment ;)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

GodverdeGodverdeGodverdeGodver.

Zit ik te werken achter mijn iBook. Opeens: floeps ibook uit. Reboot:

Begint de ventilator veel lawaai te maken. En toen wist ik wel weer hoe laat het was. Ik moest meteen aan dit topic denken. Na een aantal keren proberen Kreeg in zo'n mooi garbled regenboogkleuren schermpje. GPU waarschijnlijk.

Eigenlijk is dit precies het probleem waar die G3's destijds last van hadden. Die kregen hier dus ook pas na een tijdje last van.

Ik wil nog geen nieuwe mac kopen. Ik wil een intel macbook pro oid maar wel met core 2 duo om op de toekomst voorbereid te zijn, dus hij moet het nog even volhouden. Het ziet er echter naar uit dat dit niet gaat lukken.

Logic board vervangen zal veel te duur zijn gok ik. Ding is 2.5 jaar oud. Garantie? Mwhaha, zelf hd er in gezet van 30 naar 80 GB en scherm voorzien van alternatief apple kleurtje. Heb het ding dagelijks gebruikt.

Toch is 2.5 jaar te kort. Zo'n ding moet langer mee gaan dan dat.

[ Voor 38% gewijzigd door Q op 18-09-2006 23:51 ]

• Rob
  • Niet online
Q schreef op maandag 18 september 2006 @ 23:44:
GodverdeGodverdeGodverdeGodver.
Welcome to the clam
Ik wil nog geen nieuwe mac kopen. Ik wil een intel macbook pro oid maar wel met core 2 duo om op de toekomst voorbereid te zijn, dus hij moet het nog even volhouden. Het ziet er echter naar uit dat dit niet gaat lukken.
Ik ben niet meer zo'n fan van apple. Ik heb meerdere g5's zien stuk gaan, verhalen gelezen over macbooks en nu dit...
Logic board vervangen zal veel te duur zijn gok ik. Ding is 2.5 jaar oud. Garantie? Mwhaha, zelf hd er in gezet van 30 naar 80 GB en scherm voorzien van alternatief apple kleurtje. Heb het ding dagelijks gebruikt.
De mijne is standaard. Er is door mij niets aan aangepast. Maar die garantie is natuurlijk al lang verlopen.
Toch is 2.5 jaar te kort. Zo'n ding moet langer mee gaan dan dat.
Zoals een notebook met een celeron op 300mhz die hier ligt. Oud beestje, niet te snel, maar niets mis mee.

Ik heb Apple deze week gebeld: Hij vroeg mij alles te doen wat mij hier ook boven gevraagd werd (behalve de PRAM en VRAM) maar raadde mij ook aan OSX opnieuw te installeren, clean.
Dus nadat ik alles gekopieerd had (geen crash), ben toen nog even door gesurft totdat ie crashte, heb ik OSX proberen opnieuw te installeren... maar de machine crashte tijdens installatie. De conclusie is dan 100% zeker: hardware failure
Nu kan ik bij de dichtbijzijnde mac dealer met technische dienst binnenlopen met mijn ibook, die gaan zeggen dat zo goed als zeker het logic board stuk is en ik er flink wat geld voor moet neerleggen... wat ik het niet waard vind, want bijvoorbeeld de eerder genoemde celeron laptop speelt flash nog sneller af.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Logic board + montage was 700 euro bij apple centre in haarlem....

Ik schoot spontaan in de lach.

• Rob
  • Niet online
Kleine update:

Ik trek nu de casing ietsje krom met wat touw en onderzetters.
Daarmee kom ik redelijk ver met een herinstallatie.

Hoe dit zo: naar alle waarschijnlijkheid is het het bekende probleem van een losgaande soldering van de GPU. Ik heb allerlei verhalen gelezen, ook van mensen die iets op de gpu plaatsen zodat hij naar beneden wordt gedrukt. Ik heb het nu met de casing blijkbaar zover dat het moederbord ietsje krom trekt en de soldering weer connectie maken.
Ik heb nog geen zin (oftewel de spullen) om de ibook te openen.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik raad je niet aan dit zelf te proberen, maar het is wel interessant: http://geektechnique.org/...-ibook-logic-board-repair

• Rob
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 07 mei 2007 @ 00:27:
Ik raad je niet aan dit zelf te proberen, maar het is wel interessant: http://geektechnique.org/...-ibook-logic-board-repair
En zo te zien drukken mijn viltjes precies tegen die plek aan.
De ibook loopt nu met dit houtje touwtje constructie (letterlijk touwtje)

Ik heb de installatie afgerond en alle upgrades geinstalleerd zonder problemen.
Zolang ik die constructie maar laat zitten :)

Pagina: 1