Hoe hoort een mens van welke kant het geluid komt.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.066 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Ik heb me scheel gegoogled en gewikipediaat (zou dat over 5 jaar ook een werkwoord zijn?) maar ik kan geen 'begrijpelijke' uitleg vinden.

Ik snap niet hoe een mens kan horen van welke kant het geluid komt.
Links en rechts is uiteraard geen probleem..
Dit is grotendeels doordat het geluid bij het ene oor harder aankomt dan bij het andere oor..
Het minimale tijdsverschil van dat het geluid aankomt tussen het ene en het andere oor speelt ook nog een kleine rol.

Maar hoe is het in vredesnaam mogelijk dat je hoort of iets voor je, achter je, boven je of onder je is?
Want of iets nou schuin achter je of schuin voor je staat maakt qua afstand niet uit..

[ Voor 7% gewijzigd door xzenor op 05-10-2006 15:17 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Dat heeft te maken met het ontwerp van de oorschelp.. Geluid wat van voren komt, heeft een andere invalshoek in de gehoorgang dan geluid wat van achteren komt :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

Het staat me bij dat de localisatie van geluik te maken heeft met je oorschelpen.
En dat als jij nu mijn oorschelpen zou krijgen je opnieuw moet leren localiseren.

Maar hoe het een en ander precies werkt... Een interessante vraag :)

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

possamai schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 15:16:
Maar hoe is het in vredesnaam mogelijk dat je hoort of iets voor je, achter je, boven je of onder je is?
Voor achter heeft te maken met je gehoorschelp. Geluid van achter wordt in bepaalde frequentie gebieden meer gedempt dan in andere.

Boven onder heeft dacht ik het meest te maken met ervaring. Een helikopter verwacht je boven je en klinkt daarom ook alsof hij boven je vliegt, daar speelt voor zover ik weet geen "fysiek" verschijnsel een rol. En ook bij voor en achter speelt ervaring dacht ik een rol.

• xzenor

xzenor

Topicstarter
ThunderNet schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 15:17:
Dat heeft te maken met het ontwerp van de oorschelp.. Geluid wat van voren komt, heeft een andere invalshoek in de gehoorgang dan geluid wat van achteren komt :)
betwijfel ik.. je wilt dus zeggen dat iemand die geen oorschelpen meer heeft ook geen geluiden meer kan localiseren behalve links en rechts?

[ Voor 49% gewijzigd door xzenor op 05-10-2006 15:19 ]

• Lexus!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb er verder weinig verstand van, maar had het ook niet te maken met het verschil in tijd tussen het ontvangst van je beide oren?

Dit omdat je tijdens duiken (in water verplaatst het geluid zich vele malen sneller) niet kunt bepalen uit welke richting bepaalde geluiden komen...

Edit, ik was nieuwsgierig:
We kunnen geluiden “lokaliseren” door de fysieke afstand – het hoofd zit ertussen – tussen onze oren. Komt een voertuig van links dan bereikt dit eerder en harder het linkeroor en pas een fractie van een seconde later het rechteroor.
Bron: http://www.lapperre.be/de...?langid=31&id=242&menu=02

[ Voor 39% gewijzigd door Lexus! op 05-10-2006 15:24 ]

• xzenor

xzenor

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 15:18:
[...]
Boven onder heeft dacht ik het meest te maken met ervaring. Een helikopter verwacht je boven je en klinkt daarom ook alsof hij boven je vliegt, daar speelt voor zover ik weet geen "fysiek" verschijnsel een rol. En ook bij voor en achter speelt ervaring dacht ik een rol.
Als je in een flat woont hoor je toch ook of de persoon boven je iets uit zijn handen laat vallen of dat de persoon onder je dat doet..

De meewerking van andere zintuigen helpt natuurlijk wel enorm, dat ontken ik niet.
Maar ik denk niet het dat het daar alleen van afhangt

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12 11:16

EnnaN

Toys in the attic

possamai schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 15:18:
[...]

betwijfel ik.. je wilt dus zeggen dat iemand die geen oorschelpen meer heeft ook geen geluiden meer kan localiseren behalve links en rechts?
het lijkt me juist een prima uitleg, en dat je slechter kan localiseren/horen zonder oorschelp lijkt me ook helemaal niet zo vergezocht

sig

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

possamai schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 15:25:
Als je in een flat woont hoor je toch ook of de persoon boven je iets uit zijn handen laat vallen of dat de persoon onder je dat doet..

De meewerking van andere zintuigen helpt natuurlijk wel enorm, dat ontken ik niet.
Maar ik denk niet het dat het daar alleen van afhangt
Heb je geljik in, hoewel ik om eerlijk te zijn bij veel geluiden bij ons in appartement moeite heb om ze te lokaliseren lijkt er inderdaad toch meer te zijn waardoor je boven onder kunt bepalen.

• xzenor

xzenor

Topicstarter
Maar hoe gaat dat aan de binnenkant dan?
Zit er dan een filter in de hersenen om dat soort dingen aan te geven?

Dat links/rechts verhaal kan bijvoorbeeld ook nog met een paar simpele microfoontjes nagebootst worden.. Maar onder/boven lijkt me lastig

Er vanuit gaand dat het inderdaad aan de oorschelp zou liggen...
Dan zou het dus mogelijk moeten zijn dit te testen door de oorschelp dicht tegen het hoofd aan te plakken...

[ Voor 26% gewijzigd door xzenor op 05-10-2006 15:35 ]

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-12 11:49

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Wat ik trouwens nog/ook knap(per) vind is het kunnen onderscheiden van een enkel geluid in een mengsel van geluiden. Als je een muzieknummer luistert kun je je op hele kleine details concentreren - bijv. een enkel instrument - en dat goed horen. Of je kunt gewoon alles samen als een geheel horen. Daar zit volgens mij wel een behoorlijk ontwikkeld systeem achter in je brein.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• xzenor

xzenor

Topicstarter
http://nl.wikipedia.org/wiki/Richtinghoren

Ik heb geloof ik de complete engelse wikipedia van voren tot achteren gehad op alles wat met geluid en oren temaken heeft.. en ik kom het tegen in de nederlandse wikipedia..... *zucht*

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-12 15:13
Links rechts hoor je idd door de afstand tussen je oren. Als je nou goed naar een oor kijkt zie je dat er bepaalde richteltjes op zitten. Daartegen weerkaatst het geluid, zodat het in je gehoorgang komt en tegen je trommelvlies aan. Maar ook een gedeelte van het geluid komt rechtstreeks op je trommelvlies. Hierdoor heb je dus dat er altijd een soort van kleine 'echo' is. De gein is nu dat die richels op je oor op verschillende afstanden van het gaatje zitten waardoor de echo soms wat later komt en soms wat vroeger. Je hersenen merken dit en weten dus van welke kant het geluid komt. Je kan dit heel leuk uittesten door een trechtertje van papier te vouwen en dit in je oor te steken. Gevolg is dat je niet meer kan horen waar het geluid vandaan komt, alleen nog links/rechts. Als je nou ook nog een oor dichthoudt met een dopje ofzo, en je ogen dicht houdt, hoor je helemaal niet meer waar het geluid vandaan komt.

(Is ook een klokhuis aflevering van, best heel leuk om te zien)

[ Voor 3% gewijzigd door Triggy op 05-10-2006 15:44 ]

• xzenor

xzenor

Topicstarter
Dus toch wel de schelp... en de hersenen regelen de rest dus..

lijkt mij dat als je dat door hebt dat je dus geluid zou kunnen produceren met een bepaald soort echo dat van voren komt maar dat je hersenen 'zien' alsof het van achteren komt..

Ik weet niet of die techniek mogelijk is en of ze al genoeg weten van die echo die de oorschelp geeft..
maar theoretisch moet dat dan toch kunnen lijkt mij?

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

possamai schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 15:52:
lijkt mij dat als je dat door hebt dat je dus geluid zou kunnen produceren met een bepaald soort echo dat van voren komt maar dat je hersenen 'zien' alsof het van achteren komt..
Surround geluid met slechts 2 bronnen moet inderdaad mogelijk zijn. Er zijn dan ook al heel lang programma'tjes die dat demonstreren. Ik kan mij volgens mij nog een dos-progje voor de soundblaster herinneren met een cowboy die zat te schieten, waarbij ze het behoorlijk goed deden. Moest je wel een koptelefoon opzetten voor maximaal effect.

Bose probeert het met dat 1-2-3 systeem en het lukt ze volgens mij nog best aardig.Het is niet zo goed als 5 speakers, maar het is dacht ik niet gek.

Probleem is alleen dat je heel erg afhankelijk zult zijn van waar de persoon zit en hoe de stand van het hoofd is, als je de echo's al van tevoren produceert (zeg maar), want die passen zich natuurlijk niet aan als je ergens anders gaat zitten, terwijl dat wel zou moeten.

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-12 15:13
Heel theoretisch dan, omdat je in je oren natuurlijk weer echo's over de echo's krijgt :) Plus ik gok dat je nog best wel wat rekenkracht nodig hebt om aan de hand van een model van je oor geluid uit te rekenen. Maar inderdaad, als je een menselijk hoofd zou modelleren, met alle parameters van geluiddoorlatendheid / brekingsindex voor geluid / weerkaatsing / fase uitdoving enzo, dan zou je in dat model bijvoorbeeld een simpele sinusgolf kunnen stoppen. Je zou dan het model van dat hoofd kunnen zien als een soort filter dat gevoelig is voor uit welke kant het geluid komt. Als je dan dat filter omgekeerd toepast op een zelfde sinusgolf en dat met een luidspreker in een echovrije ruimte op een persoon richt. ( 'contraptie' :D ) Ja, dan moet het wel lukken. Of misschien nog liever met van die in-ear telefoontjes, zodat je van al dat echo gedoe af bent.

-edit- Nog effe wat erbij pennen hoor :)

Volgens mij moet het eigenlijk met de huidige stand van techniek best mogelijk zijn om zo'n model van een hoofd te maken. Als je bedenkt dat 3D-ontwerpen op de computer ook al goed mogelijk is met ray-tracing en alles meer. Een model wat voor geluid zo werken hoeft maar met een paar dingen extra rekening te houden. Geluid is alleen een net iets ander fenomeen dan licht. Het brengt massa in trilling en gaat er ook doorheen. Het 'breekt' net als licht als het van het ene medium gaat naar het andere. In bot zal geluid een andere snelheid hebben dan in vlees, en zal het op een andere manier uitdempen. Dan zou je al deze parameters van vlees en bot en andere zut die je zoal in een hoofd tegenkomt experimenteel moeten vaststellen. Ik denk dat dan een 3D-raytracer vrij eenvoudig om te bouwen moet zijn tot 3D-modeller voor geluid.

Als je dan eenmaal een goed model hebt kan je ook de parameters ervan instelbaar maken. En dan komen er natuurlijk 'kleermakers' die opmeten hoe lang en breed en diep je hoofd is, en hoe je oorschelp eruit ziet... En dan krijg je een superduur oortelefoontje wat eigenlijk niets anders is dan een simpel in-ear dingetje met een beetje mooie frequentie-karakteristiek, en een DSP-chipje (DSP = Digital Signal Processing) wat dan zorgt voor de echootjes. En dat alles kan je dan verkopen als surround oortelefoontjes. De iets goedkopere modellen hebben dan natuurlijk een 'gemiddeld' hoofd ingeproggrammeerd in hun chipje.

et voila... winst >:)

[ Voor 52% gewijzigd door Triggy op 05-10-2006 16:12 ]

• xzenor

xzenor

Topicstarter
Dat verklaart waarom ik dat bose 1-2-3 systeem compleet waardeloos vond..
Zat blijkbaar niet op de juiste plek of de opstelling was niet goed genoeg.

't is me nu wel behoorlijk duidelijk in iedergeval.
'k zal eens zoeken naar zo'n programmaatje..
Ik kan me overigens herrinneren dat mijn Audigy Vortex geluidskaart ook een heftig systeem had dat je voor en achter kon onderscheiden... Werkte voor geen meter vond ik zelf.
Zou dus inderdaad ook weer aan die houding en afstand enzo gelegen kunnen hebben..

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:35

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Feitelijk is ruimtelijk geluid met slechts 2 bronnen per definitie niet te doen omdat je hersenen getraind zijn op je eigen oorschelp, en iedereen weer andere oorschelpen heeft. Je kan het benaderen door de grootste gemene deler van alle oorschelpen te nemen, maar dan nog zal het weer niet werken voor mensen met een grote afwijking (zoals bijvoorbeeld geen oorschelp :P). Het beste is dus meerdere bronnen te gebruiken die het geluid as-is doorgeven, zodat de vorm van je oren de vervorming toe kan passen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

.oisyn schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 22:00:
Feitelijk is ruimtelijk geluid met slechts 2 bronnen per definitie niet te doen omdat je hersenen getraind zijn op je eigen oorschelp, en iedereen weer andere oorschelpen heeft. Je kan het benaderen door de grootste gemene deler van alle oorschelpen te nemen, maar dan nog zal het weer niet werken voor mensen met een grote afwijking (zoals bijvoorbeeld geen oorschelp :P). Het beste is dus meerdere bronnen te gebruiken die het geluid as-is doorgeven, zodat de vorm van je oren de vervorming toe kan passen.
Of zoals het Yamaha systeem, met een "enkele" bron. Namelijk een behuizing met heel veel kleine speakers, die uiteindelijk op bepaalde geluidsreflecterende delen in een ruimte (ramen, etc.) "gericht" worden. En zo dus wel echt surround sound kunnen bewerkstelligen. Het instellen van een dergelijk systeem kost echter wel flink wat tijd :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Toevallig :)

Quote uit een stuk uit de Kijk van deze maand:

Wat gehoor betreft zijn mensen echte middenmotors. Als we de luisterhoek nemen, dan horen wij het verschil in richting van geluid met een nauwkeurigheid van 8,4 graden. (een circel is 360 graden)
Voor katten is dat 1,5 graden, maar de mens doet het nog beter dan de meeste vogels. Die hebben een luisterhoek van minstens 20 graden. Dus die hebben geen idee waar een geluid vandaan komt.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 15:57:
[...]

Surround geluid met slechts 2 bronnen moet inderdaad mogelijk zijn. Er zijn dan ook al heel lang programma'tjes die dat demonstreren. Ik kan mij volgens mij nog een dos-progje voor de soundblaster herinneren met een cowboy die zat te schieten, waarbij ze het behoorlijk goed deden. Moest je wel een koptelefoon opzetten voor maximaal effect.
.
Doet me denken aan een topic over binaural opnames, ff gezocht: "Voor mensen met een koptelefoon" Ik hoorde het toen voor het eerst en vond sommige opnames erg goed klinken.
wikipedia Binaural recording

Verwijderd

Dit onderwerp is niet zo lang geleden op Tv programma "Hoe Zo" gedemonstreerd. De hoofd-variable in het bepalen waar het geluid vandaan komt is o.a. de vorm van de oorschelp. Door vervorming van de schelp bij proefpersonen konden ze Voor/Achter/Links/Rechts (grotendeels) niet meer bepalen. De 3 proefpersonen reageerde alle drie zeer apart op de geluiden. Zeer interessante resultaten!

Ieder mens moet kennlijk alle geluidskenmerken aanleren (vanuit alle persoonlijk zaken die er mee te maken hebben) om te kunnen bepalen waar het geluid vandaan komt.

Als je een brein transplantatie ondergaat weet je niet wat je hoort met je eigen oren!!!!

:+

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:48
wat ik niet snap is, dat niet de eerste reactie was: wegverschil

natuurkunde 3e of 4e klas, komop mensen!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

jaapstobbe schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 12:44:

wegverschil?

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

jaapstobbe schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 12:44:

Het zou prettig zijn als je de topicstart ook zou lezen.

Citaat uit de topicstart:
Dit is grotendeels doordat het geluid bij het ene oor harder aankomt dan bij het andere oor. Het minimale tijdsverschil van dat het geluid aankomt tussen het ene en het andere oor speelt ook nog een kleine rol.
Dat zijn de twee gevolgen van het weglengteverschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Confusion op 06-10-2006 18:47 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Verwijderd schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 02:21:
Dit onderwerp is niet zo lang geleden op Tv programma "Hoe Zo" gedemonstreerd. De hoofd-variable in het bepalen waar het geluid vandaan komt is o.a. de vorm van de oorschelp. Door vervorming van de schelp bij proefpersonen konden ze Voor/Achter/Links/Rechts (grotendeels) niet meer bepalen. De 3 proefpersonen reageerde alle drie zeer apart op de geluiden. Zeer interessante resultaten!
Zou het kunnen zijn dat het verschil in energie (en daarmee de richting qua links en rechts) door de reflectie van het geluid in het oor vergroot wordt? Verder lijkt men er van uit te gaan dat de oor een sensor is die vergelijkbaar is met een puntbron. Volgens mij is het geen punt, maar een vlak.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik zet mijn vraagtekens bij hoe goed mensen in verticale richting de oorsprong van geluid kunnen bepalen. Ik denk dat we dit helemaal niet zo goed kunnen als je zou verwachten. Ik kan me ook weinig situaties voorstellen waarin geluid van boven of beneden zou moeten komen. Het lijkt me interessant hier eens wat over te lezen; liefst blind getest natuurlijk.

Voor het overige kun je met je twee oren vrij goed uit de voeten. Met een array microfoons kun je met het weglengteverschil (of independent component analysis) vrij nauwkeurig de richting van geluid bepalen. Soortgelijke algorithmen vinden tegenwoordig toepassing in je WiFi-router die met meerdere antennes gericht de gevoeligheid en het afgestraalde vermogen van de array kan instellen. Ook moderne telefonienetwerken maken hier gebruik van. Zo kun je bijvoorbeeld het effect van reflecties van gebouwen verminderen. Allemaal heel interessant eigenlijk.

Daarnaast is er natuurlijk nog de context. Als ik een geluid hoor wat van beneden lijkt te komen, dan gebruik ik daarbij informatie als, wat is het voor geluid, waar ben ik nu, wat mag ik hier aan geluid verwachten etc. Er is een soort een verificatiestap waarmee ik bevestiging voor mijn vermoeden vindt. Als ik bijvoorbeeld een hond hoor blaffen dan kijk ik niet naar boven, omdat ik weet dat honden meestal op de grond vertoeven zelfs al hoor ik bijv. voornamelijk de reflectie van het geluid via het plafond (oid).

Puur uit het geluid zelf kun je al veel contextuele informatie halen. Van geblaf met veel echos (en dispersie) neem ik automatisch aan dat de afstand tot de hond groot is en dat deze zich ergens buiten ophoudt. Een hond in de badkamer naast mijn werkkamer kan ik op zo'n manier moeiteloos van de hond die buiten aan het spelen is onderscheiden.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Nestor schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 15:36:
Wat ik trouwens nog/ook knap(per) vind is het kunnen onderscheiden van een enkel geluid in een mengsel van geluiden. Als je een muzieknummer luistert kun je je op hele kleine details concentreren - bijv. een enkel instrument - en dat goed horen. Of je kunt gewoon alles samen als een geheel horen. Daar zit volgens mij wel een behoorlijk ontwikkeld systeem achter in je brein.
Dat heet een neuraal netwerk ;) De kracht ervan is juist grote gegevensstromen verwerken, zo kun je de hele dag een nummer fluiten waar je slechts een hal;ve seconden van hebt gehoord(je kent de raad het liedje spelletjes op de radio wel)
possamai schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 15:40:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Richtinghoren

Ik heb geloof ik de complete engelse wikipedia van voren tot achteren gehad op alles wat met geluid en oren temaken heeft.. en ik kom het tegen in de nederlandse wikipedia..... *zucht*
well, dan heb je nog wat vertaal werk te doen, nietwaar? ;)
possamai schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 16:03:
Dat verklaart waarom ik dat bose 1-2-3 systeem compleet waardeloos vond..
Zat blijkbaar niet op de juiste plek of de opstelling was niet goed genoeg.
Dat systeem IS ook gewoon minderwaardig dan een volledige 5.1 oplossing, simpel weg omdat je de karakteristieken emuleert van geluid dat vanachter komt, terwijl het eigenlijk vanvoren komt, dat kan gewoon niet helemaal perfect zijn(ieder oor is anders)

De Creative player1024 had een zelfde systeem, waarbij geluid uit de rearspeakers niet alleen van achteren kwam, maar ook daadwerkelijk doffer klonk, en daardoor het effectn og eens versterkte.(dit zal ook wel bij andere kaarten/merken geimplementeerd zijn...)
Mr_Atheist schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 13:11:
Ik zet mijn vraagtekens bij hoe goed mensen in verticale richting de oorsprong van geluid kunnen bepalen. Ik denk dat we dit helemaal niet zo goed kunnen als je zou verwachten. Ik kan me ook weinig situaties voorstellen waarin geluid van boven of beneden zou moeten komen. Het lijkt me interessant hier eens wat over te lezen; liefst blind getest natuurlijk.
Ik denk ook dat ervaring meespeelt. Je hoort je hele leven al geluid op een 2d vlak om je heen, geluiden van boven en met name beneden je(recht onder je that is), zijn niet frequente posities voor geluid. Het overkomt je gewoon niet zo vaak.

[ Voor 15% gewijzigd door Rey Nemaattori op 14-10-2006 18:17 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Het was voor mij ook erg wennen om bij scuba-diving te merken dat je niet meer kunt horen waar geluiden vandaan komen. Heeft iets te maken met de snelheid waarmee geluid zich onder water voortplant; die is hoger dan in lucht waardoor het aankomsttijd-verschil tussen de oren te klein wordt.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 14:13
Opi schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:01:
Verder lijkt men er van uit te gaan dat de oor een sensor is die vergelijkbaar is met een puntbron. Volgens mij is het geen punt, maar een vlak.
300-3000 Hz (voor spraak) is 10-100 cm.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

KneppaH schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 00:20:
Toevallig :)

Quote uit een stuk uit de Kijk van deze maand:

Wat gehoor betreft zijn mensen echte middenmotors. Als we de luisterhoek nemen, dan horen wij het verschil in richting van geluid met een nauwkeurigheid van 8,4 graden. (een circel is 360 graden)
Voor katten is dat 1,5 graden, maar de mens doet het nog beter dan de meeste vogels. Die hebben een luisterhoek van minstens 20 graden. Dus die hebben geen idee waar een geluid vandaan komt.
Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk een kat kan zijn oren ongeveer 180 graden draaien zijn dus eigenlijk richtmicrofoons.

Overigens toen Kees Vuik nog leefde en de HCC een goed tijdschrift had stond er ooit een keer een heel technisch artikel in over de Aureal 3D chip geloof ik. Deze chip emuleerde het gemiddelde oor en vervormde het geluid zodat je met een koptelefoon toch heel goed geluid voor en achter je kon horen.

Verwijderd

Beste mensen, ik las jullie "calls" maar eens even.

Je kunt het menselijke oor het beste omschrijven als een bijv een satellietschotel.
De oorschelp werkt ook zo, de geluiden worden ontvangen door de oorschelp en van binnen ( hamer, aambeeld en stijgbeugel) op het trommelvlies doorgegeven.
Via het slakkehuis ( dat vol zit met microscopische haartjes ) worden de geluiden omgezet in pulsen die naar de hersenen worden doorgevoerd via de gehoorszenuw.
Het herkennen van geluiden begint in principe al tijdens de zwangerschap en wordt opgeslagen in de hersenen.
Naarmate dat men ouder wordt gaat men steeds meer geluiden interpreteren en opslaan in het geheugen.
Richting bepalen doet men aan de hand van bepaalde frequenties die het geluid met zich mee brengt.
laat ik een voorbeeld geven: als je een rotje VOOR je laat ontploffen dan is de frequentie hetzelfde als achter je, maar je gehoor vertelt je dat het voor je gebeurt.
Achter je wordt door de hersenen zo geimplementeerd dat het doffer klinkt waardoor je weet dat het van achteren komt.

gelieve eens op onderstaande link te klikken en dat het wat licht in julie duisternis kan brengen.

http://www.breem.nl/fldtechniek/pggehoor.htm

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 18:33:
Het was voor mij ook erg wennen om bij scuba-diving te merken dat je niet meer kunt horen waar geluiden vandaan komen. Heeft iets te maken met de snelheid waarmee geluid zich onder water voortplant; die is hoger dan in lucht waardoor het aankomsttijd-verschil tussen de oren te klein wordt.
Daarom gebruiken dolfijnen en walvissen sonar, om het doel te localiseren, sonar werkt stukken beter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sonar

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:09:
Beste mensen, ik las jullie "calls" maar eens even.
Alleen jammer dan dat je kennelijk niet alles hebt gelezen en ook nog eens een belangrijk stukje weglaat over hoe we onder en boven onderscheiden ;) (dat hoef je overigens niet te gaan vertellen, want dat is allemaal al uitgelegd, zoals je kunt zien als je het hele topic leest).

Verwijderd

klopt " ouwe" mopperkont,
Maar.....ikzelf ben Zwaar slechthorend, ik hoor geluiden om op te reageren, maar waar het vandaan komt weet ik niet, als ik geluid hoor kijk ik om me heen.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
Goed. Ik ben aan 1 oor doof. Ik hoor dus NIET vanuit welke richting het geluid komt. Niet van links of rechts en ook niet van voor of achter ofzo. Mijn conclusie: voor het voor/achter bepalen heb je ook twee (goede) oren nodig en dit is dus niet alleen afhankelijk van de vorm van de oorschelp.
als ik geluid hoor kijk ik om me heen.
Same here.. terwijl ik wel 1 'goed' oor heb.

P.S. Ik spaar zo wel een fortuin uit aan surround systemen/speakers 8)

[ Voor 22% gewijzigd door FragDaddy op 24-10-2006 22:20 ]

Have a wheelie good weekend!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:20:
als ik geluid hoor kijk ik om me heen.
Ik ook, terwijl ik twee redelijk goede oren heb ;)

(niet voor de locatie, maar eerder om wat het is)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:35

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

FragDaddy schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 22:18:
Goed. Ik ben aan 1 oor doof. Ik hoor dus NIET vanuit welke richting het geluid komt. Niet van links of rechts en ook niet van voor of achter ofzo. Mijn conclusie: voor het voor/achter bepalen heb je ook twee (goede) oren nodig en dit is dus niet alleen afhankelijk van de vorm van de oorschelp.
Dat is op zich niet zo vreemd. Als je een geluid vervormd afspeelt, dan zul je niet horen dat het vervormd is - je kan het immers niet direct distantieren van het originele geluid. Maar door het verschil in vervorming van het linker- en rechteroor kun je juist wel de plaatsbepaling doen.

Ik gok dat als jij met je ene oor een auto voorbij hoort rijden (zonder ernaar te kijken) dat je ook wel in kunt schatten waar de auto zich bevindt, klopt dat? Juist omdat het geluid over tijd een andere vervorming meekrijgt, en je wel getraind bent op hoe een geluid vervormt afhankelijk van zijn positie tov jouzelf. Al zou dat natuurlijk wel een stuk minder nauwkeurig zijn dan bij mensen met 2 goede oren.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1