Welke (grote) HD op i815 chipset?

Pagina: 1
Acties:

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 09:52

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Het klinkt echt als een FAQ vraagje en dat is het misschien ook wel :)

Ik wil een 250 gb schijfje in mn thuisserver hangen. Dit is een oude compaq EX P3 866 MHz. het geheel werkt met een intel 815 chipset.

Volgens Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen? zouden biossen na 2002 harde schiijven groter dan 128 GB moeten ondersteunen.
De nieuwste bios die ik kan vinden voor het moederbordje is van juli 2001.

Er hangen nu 2 Maxtor 40 gb schijven in (Maxtor DiamondMax Plus 8 40GB) en deze werken volgens windows op DMA Mode-2.

In de FAQ staat dat je met HDINFO van 48bitLBA.com kan bepalen of je bios last heeft van de 48bits LBA limiet aka de 128GB limiet. Dit utiltje geeft aan dat 48bitLBA wordt ondersteund door de schijf (dit betreft de maxtors). Wil dat dan ook zeggen dat de bios dit ondersteund en dat de 250 gb schijf herkend zal worden? Hij geeft nl ook aaan dat de schijven op DMA mode-5 draaien terwijl windows dit tegenspreekt......

Quod licet lovi, non licet bovi

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
** kick modus

Misschien toch geen FAQ vraagje...

Is de enige manier echt trail and error?

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Een andere oplossing is voor nog geen paar tientjes een IDE ATA controller aanschaffen. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Ik vrees dat je inderdaad even bij een kennis of zo een grote schijf gaat moeten halen. Zolang je de schijf niet formateerd of andere zaken mee doet gaat er geen data op verloren (uiteraard is dit geen garantie en probeer je best met een schijf waarvan de data nog op een andere manier is terug te zetten indien er iets mis zou lopen). Er zijn veel soorten van 815 chipset http://www.intel.com/support/chipsets/sb/cs-009232.htm, er zijn wat utilities op die pagina aanwezig. Het kan dus zijn dat je op die manier een antwoord vind.

Ik weet wel dat ik heeeeel lang geleden blij was dat zo een bordje een ibm schijf van 45 gig wel correct kon weergeven. Ikzelf heb in die pc nooit een grotere schijf dan 120 gestoken, die waren toen nog veel te duur.

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Tatsu schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 09:53:
Een andere oplossing is voor nog geen paar tientjes een IDE ATA controller aanschaffen. :)
Is ook zo...dat is de volgende stap als blijkt dat de HD niet herkend wordt.

Ik ben alleen benieuwd of de chipset bepaald hoe groot de HD mag zijn. Die 815 chipset is nog lang gebruikt. Ook voor P4 processors iig.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de 815 is toch de opvolger van de 440 series? mijn trusty 440BX luste wel 160GB iig :P

alleen met max UDMA 2 schiet t nie op :+

404 Signature not found

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:03
Je kunt toch ook gewoon powermax/maxblast oid gebruiken in zo'n geval? Weet het nog van mijn oude Pentium 100, daar kon ik niet groter dan 8GB (?) zien, maar kon dmv die software er wel omheen werken zodat ik 30GB kreeg.

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik heb vorige week nog een 300GB (Samsung, PATA) disk in een Deskpro EN 800 gezet. Het BIOS ziet de schijf als iets van 128GB, maar aangezien ik toch meerdere partities wilde aanmaken en de opstart-partitie van 30GB vooraanstaat gaf dat geen problemen (besturingssysteem gebruikt de eigen drivers om de schijf te benaderen en heeft geen last van die BIOS-beperking).

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een HP PIII 866 met een 300 gb harde schijf en dat is geen probleem. De chipset is trouwens een Intel 815 dus het zou geen probleem moeten zijn, maar het hangt van je bios weer af. Over het algemeen is het zo dat Compaq geen probleem zou moeten zijn want deze ondersteunt volgens mij grotere harde schijven dan 120 gb zonder problemen. Ik heb het namelijk vroeger vaak gehad dat Compaq gewoon grotere hd dan 8,4 gb kon lezen terwijl gelijke machine het niet konden. Compaq draait namelijk een eigen bios en daar zit het verschil in.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Volgens CPU-Z is het een 82801AA (ICH) soutbridge. Volgens intel komt deze niet verder dan Ultra ATA 66/33.

Opschieten is ook niet zo heel belangrijk. Het is maar een servetje....maar hij is wel lekker energie zuinig. (200 Watt voeding)

@martinr

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Als het bios er een 128 GB schijf van maakt dan kan je toch de volledige capaciteit gebruiken? Welk OS gebruik je dan? Als je in discmanager kijkt staat er dan wel 300 Gb?

[ Voor 32% gewijzigd door MrDry op 06-10-2006 11:46 ]

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Dat is inderdaad wat ik bedoelde, BIOS ziet 128GB maar voor de opstart-partitie geeft dit geen problemen, en als Windows 2000 eenmaal de drivers heeft geladen wordt er inderdaad +/- 300GB in discmanager gezien (na aanpassing in de registry, specifiek voor Windows 2000, om 48-bits LBA adressing te activeren).

Je vraag was toch of het zou gaan werken ?
Waarschijnlijk dus wel als je niet van een > 128GB partitie gaat proberen op te starten.

Ik meldde het even (omdat het BIOS van onze machines waarschijnlijk behoorlijk op elkaar lijkt), en ik in het verleden (met andere limieten) wel heb meegemaakt dat bijv. een Pentium 1 machine niet eens op wilde starten met een 13GB harddisk (>8GB limiet) eraan (ook met "none" in het tabelletje met harddisk-parameters niet). Daar hebben die Compaq-machines blijkbaar geen last van.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

als het niet werkt dan kun je misschien naar een 'gehackte' bios zoeken die wel grotere HDs ondersteunt. Zo heb ik destijds een 80GB HD op een TX moederbord aan de praat gekregen.
Pagina: 1