AVM Fritbox Fon icm ISDN en ADSL planet

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsidee
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 18:42
Ik heb momenteel een ISDN aansluiting (Quatrofox) met daarop 3 lijnen, 1 voor thuis gebruik, een voor het bedrijf en 1 voor de fax. Daarnaast heb ik een PLanet ADSL comfort aansluiting voor het internet. Mijn huidige modem en router zijn een beetje aan het verouderen en met de nieuwe technieken van VOIP wilde ik daarnaar gaan overstappen.

Planet heeft sinds kort InternetPlusBellen, maar het blijkt dat er maar 2 analoge aansluitingen op de experiabox zitten. Het is niet mogelijk om alle 3 de lijnen aan te sluiten en de nummers te behouden. Dit omdat kpn alleen aan de twee aanwezige analoge poorten een geografisch nummer koppelt, een eventuele ATA adapter is dus ook geen optie. Overstappen van provider is ook niks aangezien ik mijn emailadres wil behouden.

Nu was mijn oog op de Avm FRITZ!Box Fon WLAN 7050 (ISDN) gevallen. Deze zowel modem, router als telefooncentrale heeft 3 analoge FON en 1 ISDN FON. Daarnaast kan de oude ISDN aansluiting worden aangesloten als fallback.

Nu vroeg ik mij af of het volgende mogelijk was:
De fritz!box aansluiten op de ADSL- en ISDN aansluiting (fallback). Waarna de quatrofox op de ISDN FON aansluiting van de fritz!box word aangesloten. Hierna de fritz!box zo instellen dat inkomende gesprekken van de kpn lijn (ISDN) gewoon worden doorgevoerd terwijl de uitgaande gesprekken over VOIP gaan.

Mocht dit mogelijk zijn dan kan ik dus mijn huidge nummers behouden en profiteer ik toch van voordeliger bellen.

Ik vroeg mij daarnaast af welke VOIP (SIP) providers betrouwbaar en voordelig zijn en bij welke providers de kosten gewoon op een factuur kunnen worden afgeschreven? Makkelijk is natuurlijk als ik gelijk 3 lijnen bij het zelfde bedrijf kan nemen.

Mijn laatste vraag was dan nog omtrent de nummerweergave, ik las dat de frits!box deze gewoon voor inkomende gesprekken kan doorgeven, maar aangezien voor uitgaande gesprekken een SIP word gebruikt vroeg ik mij af wat voor nummer hieraan gekoppeld is en of hier eventueel keuze mogelijkheden in zijn. Het mooiste zou natuurlijk zijn als de mensen die ik zou bellen mijn originele kpn nummer zouden zien.

Ik sta verder open voor adviezen en eventuele alternatieven voor mijn situatie...

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je geen zinnig advies geven maar ben wel erg nieuwsgierig want heb thuis exact dezelfde situatie. Heb een aanvraag IPB van Planet lopen maar duurt mij te lang (al week of 6). Ik zoek een oplossing waar mijn vrouw ook mee om kan gaan (en die is alles behalve automatiseringsminded).
Dus iets met een fallback mogelijkheid, inkomend KPN en uitgaand Voip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is inderdaad mogelijk met een Fritz!Box Fon 7050. Je kunt je ADSL-lijn aansluiten, je KPN ISDN-lijn als fallback aansluiten en via je Quattrovox via VoIP én je ISDN-lijn bellen.

Het is volgensmij niet mogelijk om je KPN-nummers als nummerweergave te laten zien als je via VoIP belt. Dan zou je je nummer(s) naar die provider moeten laten porteren en dan is het nut van je ISDN-lijn weg. Je krijgt vaak één nummer van een SIP-provider waarmee je, als die provider een beetje sympathiek is, meerdere gesprekken tegelijk kunt voeren.

Om trouwens KPN/Planet InternetPlusBellen niet meteen overboord te gooien, dit vond ik op de KPN-site:
http://www.kpn.com/kpn/show/id=1458587
Wat gebeurt er met uw ISDN-telefoonnummers?
  • Het hoofdnummer neemt u gewoon mee
  • U kunt aangeven om nog een tweede nummer mee te nemen *
  • Overige nummers kunt u doorschakelen of bewaren
  • In de loop van 2006 komen er extra mogelijkheden om de overige nummers wel te gebruiken *
Ik weet echter niet precies wat ik me daarbij moet voorstellen, misschien betekent dit dat je dan een ander modem kan aansluiten of de geografische nummers dan wél op je eigen SIP-apparatuur kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsidee
OrakelJos schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 12:01:
Ik heb zowel een internationale versie van de 7050 Annex B als de Duitse versie. Beiden werken probleemloos. Ook een kennis van mij die de 7050 Annex A heeft en er een ISDN SX255 achter heeft hangen (ja, dat werkt bij een analoge buitenlijn ;) ) heeft ook geen enkel probleem.

In Duitsland gebruiken ontzettend veel mensen de Fritz!Box in combinatie met ISDN centrales waaronder vele Gigasets probleemloos.
Ter informatie: in Duitsland werd gedurende een lange periode ADSL alleen maar aangeboden in combinatie met ISDN vandaar de grote aantallen ISDN gebruikers in Duitsland. Als er dus één is die goed met ISDN kan omgaan is het dus wel AVM resp. hun Fritz!Boxen.
Klik hier voor het complete topic

Blijkt dat de centrale geen problemen gaat opleveren.

De veelgebruikte sip providers als budgetpohne en voipbuster maken allen gebruik van een soort van prepaid tegoed. Dit vind ik zelf erg onhandig. Ik heb momenteel informatie opgevraagd van Voicedata. Heb hierover heb ik tot nu toe positieve reacties gelezen. Voicedata bied momenteel onbeperkte bellen naar vaste nummers in nederland aan voor 8,95 p/m en er word per extra lijn 2,50 p/m gerekend.
http://www.kpn.com/kpn/show/id=1458587
Wat gebeurt er met uw ISDN-telefoonnummers?

* Het hoofdnummer neemt u gewoon mee
* U kunt aangeven om nog een tweede nummer mee te nemen *
* Overige nummers kunt u doorschakelen of bewaren
* In de loop van 2006 komen er extra mogelijkheden om de overige nummers wel te gebruiken *
InternetPlusBellen is dus misschien nog een optie, alleen vraag ik mij af in hoe snel deze ontwikkeling zich doorzet. Voor de zekerheid heb ik nog even een emaitje naar kpn gestuurd om te vragen of hieromtrend al wat meer bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff voor de centjes.

ISDN kost zeg maar 27 euris per maand.
ADSL comfort kost 60 euris per maand.
Maakt 87 euris en je krijgt nog de telefoontikken

Als je over stapt naar IPB:
Betaal je:
60 euris voor comfort
10 euris voor altijd vrij bellen
ISDN abo vevalt volgens mij
Maakt 70 euris

Koop je een fritzbox betaal je zo'n 120 euris denk ik.
Wat je verdiend aan de tikken ligt aan de voip aanbieder lijkt mij. Sommige hanteren maandbedragen andere koop je vooraf in. Als je meer als een jaar doet over het terug verdienen van je Fritzbox dan lijkt het mij niet interresant. Maar dat is me tot nu toe nog niet helemaal duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsidee
Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 10:44:
ff voor de centjes.

ISDN kost zeg maar 27 euris per maand.
ADSL comfort kost 60 euris per maand.
Maakt 87 euris en je krijgt nog de telefoontikken

Als je over stapt naar IPB:
Betaal je:
60 euris voor comfort
10 euris voor altijd vrij bellen
ISDN abo vevalt volgens mij
Maakt 70 euris
Deze vergelijking klopt niet helemaal.

Voor mijn situatie met 3 nummers:
Fritz!box
ISDN 27,-
ADSL 55,- (comfort planet)
Voicedata 3x 9,- (gratis belllen vaste nummers nederland)
Voicedata 1x 9,- (gratis belllen vaste nummers nederland)
Totaal E 91,- (p/m) (+ eenmalig aanschaf fritz!box 7050 +/- 150,-)

IPB
IPB 60,- (comfort planet)
2 extra lijnen 2 x 1,50
3 x onbeperkt 3 x 10,-
Totaal E 96,- (p/m)

De abbonnementskosten lopen dus niet ver uit elkaar, het is alleen de eenmalige aanschaf van de fritz!box, daarnaast blijf je de zekerheid houden van een fallback naar je vaste lijnen en kan je zelf dailerscripts samenstellen zodat je bijvoorbeeld voor 06 nummer alsnog een goedkope carrier pakt zoals 1643 telecom (mobiel 8ct/pm).

Het is alleen nog de vraag in hoevere mensen die jij belt over voip nummerweergave van jouw telefoon kpn nummer hebben. Dit zou dan waarschijnlijk een ander nummer zijn dan het vaste kpn nummer of misschien wel anoniem.

Update
Na mail contact met Voicedata blijkt het ook mogelijk om mijn 3 lijnen tegelijkertijd op 1 VOIP nummer te gebruiken, dit omdat er 3 gesprekken tegelijkertijd worden ondersteund. Dit houd dus in dat abbonnementskosten van 3 lijnen niet 27 euro zijn maar 9 euro. Houd wel in dat er maar 1 voip nummer is, maar aangezien ik mijn inkomende gesprekken gewoon over de ISDN lijn van KPN binnenkrijg is dit geen probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door bartsidee op 05-10-2006 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha

Dus het tarief van 10,00 p/mnd voor altijd gratis is per nr en niet per abo ?

Maar de fallbacklijn is wel belangrijk (gebruik de 2e lijn zakelijk als fax) voor mij.
Maar voor de meeste mensen zal het een uit de hand gelopen hobby zijn en een vorm van interesse om dit alles in gang te zetten.

Kan je in de fritzbox aangeven dat je bij het uitvallen van voip automatisch over gaat op KPN ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsidee
Bij IPB onbeperkt is het inderdaad 10 euro p/m per lijn. De fritz!box bied inderdaad ook de mogelijkheid om automatisch naar de fallback lijn over te schakelen mocht de VOIP niet werken.

Ik geef toe dat de combinatie niet voor iedereen aantrekkelijk is en niet iedereen de technische kennis heeft om deze constructie op te zetten, voor mij is de fallback lijn ook belangrijk omdat ik 2 van de 3 lijnen zakelijk gebruik, daarnaast kan ik gewoon mijn huidige ISDN centrale en bijbehoordende configuratie behouden. Een nadeel is alleen dat de facturering over 3 bedrijven is gesplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsidee
Nog even een laatste update omtrend de nummerweergave. In princiepe zal bij aansluiting van Voicedata een persoonlijk nummer of een regio (net) nummer worden toegewezen. Dit zal lostaan van bestaande kpn nummers. Het uitgaande verkeer kan wel eventueel wel anoniem gebeuren, dat zou eventueel voorkomen dat mensen naar het voip nummer terugbellen ipv het kpn nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrakelJos
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
(overleden)
Ik kan eigenlijk niet veel zinnigs meer aan deze topic toevoegen. Ik ben van ISDN2 naar ISDN1 gegaan met nu nog twee nummers. Dit bespaart 5 euro per maand. Verder heb ik Tiscali met telefonie genomen. Mensen kunnen mij nu bereiken op mijn KPN nummer terwijl ik uitbel via Tiscali. Uitgaande faxen doe ik via KPN daar VoIP daarvoor niet betrouwbaar is. Uit eigen ervaring weet ik dat de internationale versies van de Fritz!Boxen correct omgaan met zowel KPN nummerherkenning (DTMF) en die van de VoIP provider (meestal FSK). Omdat de Fritz!Box eigenlijk een soort telefooncentrale is werkt voor de eindgebruiker alles zeer transparant. Zeker in combinatie met ISDN eindapparatuur is het zeer makkelijk verschillende VoIP providers te kiezen tot een maximum van 10. Als je maar één VoIP provider hebt werkt alles automatisch en hoef je in principe nooit wat te doen dan alleen maar te bellen ;-)
Pagina: 1