IDE en SATA harde schijf in 1 pc mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 542 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157988

Topicstarter
Momenteel heb ik twee ide schijven in mijn pc (120 (waarop os draait) en 80 gig). Aangezien ik de 200 bijna heb bereikt wil ik mijn 80 ide vervangen door een nieuwe harde schijf.

Ik dacht eerst aan een ide schijf van ca 250 gig. Echter gezien de toekomst lijkt het mij beter om een sata schijf aan te schaffen. Als ik binnen een jaar een nieuwe pc koop kan ik immers de sata schijf daar makkelijk inzetten aangezien nieuwe pc's altijd sata schijven hebben. Op mijn moederbord heb ik gezien dat daar twee sata aansluitngen opzitten.

Mijn vraag is: Is het mogelijk om in 1 pc 1 ide schijf en 1 sata schijf te hebben? Geeft dit geen problemen/conflicten? Heb ik verder nog aanvullende zaken nodig? Ik weet al dat ik een sata kabel nodig heb, maar heb ik nog meer nodig?

Alvast bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Geen probleem. Hooguit nog een molex-sata converter nodig (hangt van de schijf af die je gaat kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 14:40

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Zitten er op je moederbord S-ata sloten?
Die S-ata kan natuurlijk niet in een IDE poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zegt ie dus in zijn openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ErikRedbeard schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 19:15:
Zitten er op je moederbord S-ata sloten?
Die S-ata kan natuurlijk niet in een IDE poort.
mijn 2 ide schijven zijn aangesloten op 1 ide poort waaruit 1 kabel komt die naar mijn 2 ide schijven gaat. Daarnaast zijn 2 sata aansluitingen aanwezig die ik nu nog niet in gebruik heb.

bedankt voor de snelle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 19:12:
Geen probleem. Hooguit nog een molex-sata converter nodig (hangt van de schijf af die je gaat kopen).
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb me redelijk erin verdiept maar wat is een molex sata converter? Ik heb een pc van ca 3 jaar oud met een intel 875 chipset.

ik wil een western digital kopen van 250 gig ik meen de wd2500ks

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 157988 op 03-10-2006 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Uh, ja dat kan natuurlijk, waarom zou het niet kunnen? En koop geen converter als je een SATA HD koopt die je op de aansluiting voor SATA zet.

Verdiep je eens in de materie zou ik zeggen.

[ Voor 30% gewijzigd door Guardian Angel op 03-10-2006 19:21 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-06 16:33

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Anoniem: 157988 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 19:19:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb me redelijk erin verdiept maar wat is een molex sata converter? Ik heb een pc van ca 3 jaar oud met een intel 875 chipset.
Je voeding heeft geen aansluiting voor een SATA-HDD, je zal dus een converter van de oude aansluiting naar de nieuwe voor je HDD moeten kopen.
Daarbij moet je ook een PCI-kaartje voor SATA-aansluitingen kopen, tenzij je moederbord die aansluitingen heeft, wat ik betwijfel. Daarvoor moet je even op je moederbord zoeken of de handleiding lezen.

* Tukk draait met 3 IDE en 1 SATA HDD ..

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tukk schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 19:21:
[...]

Je voeding heeft geen aansluiting voor een SATA-HDD, je zal dus een converter van de oude aansluiting naar de nieuwe voor je HDD moeten kopen.
Daarbij moet je ook een PCI-kaartje voor SATA-aansluitingen kopen, tenzij je moederbord die aansluitingen heeft, wat ik betwijfel. Daarvoor moet je even op je moederbord zoeken of de handleiding lezen.

* Tukk draait met 3 IDE en 1 SATA HDD ..
Thanks!
Op mijn moederbord zitten twee nog lege sata aansluitingen dus ik heb mi geen pci kaart nodig....... allleen dat van die voeding en converter begrijp ik nog niet helemaal......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-06 16:33

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Anoniem: 157988 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 19:25:
[...]

Thanks!
Op mijn moederbord zitten twee nog lege sata aansluitingen dus ik heb mi geen pci kaart nodig....... allleen dat van die voeding en converter begrijp ik nog niet helemaal......
Dat mag je dan zelf uitzoeken, wij (ik) gaan je niet aan je hand nemen naar de pc-winkel.
Kijk eens op een site van alternate of informatique, daar zul je ze wel zien...

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 20:10
Thanks!
De harde schijf heeft voeding nodig, op s-ata schijven zit een andere voedingaansluiting dan op ide. Als je voeding niet zulke s-ata dingen heeft dan moet je een converter kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Meesteal zitten bij moederborden met S-ATA behalve S-ATA kabels ook die converters.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
danielkraak schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 19:29:
[...]
De harde schijf heeft voeding nodig, op s-ata schijven zit een andere voedingaansluiting dan op ide. Als je voeding niet zulke s-ata dingen heeft dan moet je een converter kopen
Ok Thanks allemaal ik ben er helemaal uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Ik heb ook een SATA en een IDE
(een samsung spinpoint en een western digital)

Maar ik heb dus wel ene vreemd probleempje, waarvan ik nog niet precies weet waar de oorzaak ligt...

Ik heb mijn OS (winXPpro) draaien op de SATA en deed die IDE gebruiken voor usenet downloads. Echter bijna al mijn bestanden waren incompleet. Mijn usenet programma's gaven aan dat het bestand compleet zou moeten zijn. Ook mijn windows-explorer gaf aan dat alle bestanden op de bit-na even groot waren in zo'n rar-set.

Maar quickpar gaf aan dat ze incompleet waren, bijna allemaal. Zo ook de par2-bestanden. Repareren leek veelal krap aan mogelijk maar vaak na de reparatie bleken toch nog enkele blocks te ontbreken...

Eerst dacht ik aan mijn usenet-provider, maar volgens de demon-ervaringen topic leek niemand anders problemen te hebben...

En toen veranderde ik de download lokatie naar de SATA ipv de IDE. Toen waren ineens, als vanouds, alle bestanden weer compleet...

Het was de combinatie SATA-IDE... maar het gekke is dat wanneer ik met windows-explorer bestanden naar de IDE schijf kopieer, dit wel gewoon helemaal goed gaat... Geen enkel corrupt of incompleet bestand.

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:56
Ejorne schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 19:40:
Ik heb ook een SATA en een IDE
(een samsung spinpoint en een western digital)

Maar ik heb dus wel ene vreemd probleempje, waarvan ik nog niet precies weet waar de oorzaak ligt...

Ik heb mijn OS (winXPpro) draaien op de SATA en deed die IDE gebruiken voor usenet downloads. Echter bijna al mijn bestanden waren incompleet. Mijn usenet programma's gaven aan dat het bestand compleet zou moeten zijn. Ook mijn windows-explorer gaf aan dat alle bestanden op de bit-na even groot waren in zo'n rar-set.

Maar quickpar gaf aan dat ze incompleet waren, bijna allemaal. Zo ook de par2-bestanden. Repareren leek veelal krap aan mogelijk maar vaak na de reparatie bleken toch nog enkele blocks te ontbreken...

Eerst dacht ik aan mijn usenet-provider, maar volgens de demon-ervaringen topic leek niemand anders problemen te hebben...

En toen veranderde ik de download lokatie naar de SATA ipv de IDE. Toen waren ineens, als vanouds, alle bestanden weer compleet...

Het was de combinatie SATA-IDE... maar het gekke is dat wanneer ik met windows-explorer bestanden naar de IDE schijf kopieer, dit wel gewoon helemaal goed gaat... Geen enkel corrupt of incompleet bestand.
tip 1:
open een nieuw topic i.p.v een ander topic te jatten...

en al iets uitgezocht??
f.a.q doorgelezen?
nieuwste drivers?

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Modbreak:Niet doen.

[ Voor 83% gewijzigd door BalusC op 03-10-2006 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Serial ATA FAQ » Kunnen SATA en PATA samen in 1 systeem?

FAQ-gevalletje, topic dicht dus. Neem verder de Algemene gedragsregels (Netiquette) door voor een uitleg over de werking van GoT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.