Toon posts:

EATX 4 'extra' connectoren tov ATX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een EATX mobo die ik op een ATX voeding ga aansluiten. Ik heb dus 4 ongebruikte 'voedings'-connectoren/pins.

Ergens anders op GoT las ik:
Zolang je een goede voeding hebt die alle pieken kan opvangen hoef je je geen zorgen te maken.

De 4 extra pinnen volgen een nieuwe ATX power specificatie. Ik weet niet 100% waar ze voor zijn, maar er zijn / komen vga kaarten met een nieuw formaat power aansluiting, ik heb dit bij zowel nVidia als ATI gezien. Dit is een 4 pins stekker die erin past.
Maar waar zijn deze connectoren dan voor? Hetgeen wat in de quote staat vrees ik een beetje, aangezien ik een nieuwe vga kaart heb met een PCIE aansluiting (Asus VGA 7600GS 512Mb PCIE silent videokaart)

Ik vraag me af of dit dan wel gaat werken? Weet iemand hier meer over? Ik ben met name ook benieuwd waar die 4 'extra' connectoren dan voor dienen...

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Volgens mij is het voor moederborden die een 24 pins aansluiting op het mobo hebben voor extra power.

Zie ook bv de PMG FAQ over ATX

[ Voor 29% gewijzigd door Gunner op 02-10-2006 12:54 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De connector op je videokaart is als het goed is of een 6 pins PCI-E connector of een 4 pins molex of minimolex. Grote kans ook dat je op een 7600GSje geen extra powerconnector heb zitten omdat deze gewoon wat minder stroom vreten.

Dit staat dan echter weer los van de connectoren op je moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
De PMG FAQ over ATX vertelt me dat die 4 connectoren voor extra stabiliteit zorgen, wanneer het systeem meer power vraagt. Hoe moet ik me dit voorstellen.. "meer power" vragen, wanneer je er veel s-ata schijven aan hebt hangen bijv. of wanneer je cpu als een gek bezig is? De AMD athlon 64 bits 3500+ cpu gaat bij mij niet nix doen nml....

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2006 13:40 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

het zal natuurlijk voornamelijk je cpu zijn en de videokaart die stroom gaan trekken door die connector (gezien dat de grootste energiezuipers op je mobo zijn). Als je een cpu hebt die continu op 100% z'n werk staat te doen dan is een 24 pins voeding toch wel aan te raden.

In geval van teveel stroom door een connector trekken kun je dingen als dit gaan krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8fba492713e8c496f7c692b589cec0f9/full.jpg