UDMA 33 / UDMA66

Pagina: 1
Acties:

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 23:05

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Topicstarter
Nou heb ik een nog een systeem met een Aopen AX59 Pro plank die alleen UDMA 33 ondersteunt. Daar aan hangt een UDMA 66 7200 rpm schijf...

Nou weet ik dat ik die UDMA 66 niet zal benutten, omdat de plank het niet aan kan. Maar zou ik nou nog wel een UDMA 66 flatcable nodig hebben om die 7200 rpm te benutten, of heb ik die snelheid ook met een UDMA 33 cable?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 16:38

mvds

Totally awesome!

Je hebt die kabel niet nodig. Hij zal gewoon op UDMA 33 werken en op 7200 toeren draaien. Geen probleem. Even vergeten om (een duidelijk) antwoord te geven op je vraag. Die snelheid word niet hoger met een andere kabel. Maar je kan geloof ik wel een UDMA66/100 kabel gebruiken.

kan iemand hier even duidelijkheid over geven? je kan toch wel een UDMA66/100 kabel gebruiken al heb je geen UDMA66/100 controller?

zelf al gevonden:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/104140

Je zal er alleen qua snelheid niets van merken.

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 23:05

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Topicstarter
Nee, ok.

Ik weet dat die UDMA 66 kabel zowiezo wel gebruikt kan worden, ondanks dat de hardware maar UDMA 33 ondersteunt (zelf ondervonden;))
Alleen wordt het er dus natuurlijk niet sneller op.

Maar de rede waarom ik dit vraag is omdat ik zojuist netjes een UDMA 33 cable gewrapt heb en met een UDMA 66 cable is dat een beetje een gedoe;)

Thanx!

• VKC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 10:30

VKC

z'n soort vraag heb ik ook wel:

Wat is nou precies het verschil in snelheid en data transfer tussen ATA 66/100

B4K4^NI...

Verwijderd

op dit moment is er bijna geen verschil tussen ATA66 en ATA100

Wil je je harde schijf vet sneller???

SCSI en/of Raid >:)

Verwijderd

Ata33/66/100 (of scsi) bepalen niet zozeer de lees/schrijfsnelheid van de harde schij. Die is bij 7200 toeren op het ogenblik wel uitgemaxt bij 18 of 20 MB per sec. Voor sneller moet je naar een 10.000 toeren schijf. (DAN zit je bij SCSI nog, en een flink aantal nullen minder op je bankrekening)

Het grote verschil tussen die ATA's is de snelheid waarmee het wordt weggeeschreven in het geheugen van de computer.
(33 of 66 of 100MB per sec)

M.a.w. bij ATA100 zal de geheugen bus maar 1/3 van de tijd bezet zijn t.o.v. ATA33 met dezelfde schijf, bij het lezen vaan eenzelfde bestand.

De transfer snelheid van de physieke schijf naar de computer is niet hoger bij dezelfde schijf op ATA33 of ATA66/100.

Heb ik zelf heel simpel getest met m'n KT7-RAID. Twee ATA66 7200 rpm schijven (MAXTOR en WD-Expert). Of ze nu op de ene of de andere snelheid draaien levert geen hogere/lagere data doorvoer op.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 16:38

mvds

Totally awesome!

Wat wel uitmaakt bij de snelheid van de schijf is de dichtheid van de platters. 10, 20 of 30 MB per platter maakt wel degelijk verschil.

getallen zijn fictief!
Pagina: 1