Toon posts:

Fotoapparatuur - Het beste vs budget

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Offtopic posts afgesplitst van Canon 400D 10,1MP dSLR introductie

Non-discussie, de interne flash is sowieso altijd pauper en slechts een noodoplossing: externe flash halen als je met flits gaat werken.

[ Voor 27% gewijzigd door Remy op 30-09-2006 14:26 ]

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 11:27:
Non-discussie, de interne flash is sowieso altijd pauper en slechts een noodoplossing: externe flash halen als je met flits gaat werken.
Noem 200 tot 300 euro voor een flitser maar een non-discussie zeg...

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 14:39

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 11:27:
Wat een uit-de-hoogte gelul weer, met een interne flitser is prima te werken, zolang je de beperkingen maar leert te respecteren.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Beaves schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 12:58:
[...]

Wat een uit-de-hoogte gelul weer, met een interne flitser is prima te werken, zolang je de beperkingen maar leert te respecteren.
Het is hard licht met een uiterst beperkt bereik en de AF-assist hiervan is gewoon slecht werkbaar. Als je een beetje wilt gaan flitsen is een externe flitser gewoon een must naar mijn ervaring. Een richtgetal van 11 betekent zelfs op f/2.8 maar 3,5 meter bereik grofweg, plus dat ze niet wijd kunnen flitsen, bouncen is met deze hoeveelheid flitskracht al helemaal out of the question. Het is handig als backup oplossing maar verwacht absoluut geen wonderen.

Excuses, ik had het wat moeten nuanceren :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2006 13:08 ]

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:39

Vuvuzela

My spire is forming

Servor schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 12:43:
[...]
Noem 200 tot 300 euro voor een flitser maar een non-discussie zeg...
Imho, niet eens een hele grote investering. Voor zo'n €250 heb je een 430ex + omnibounce.
Maar daar mee kan je je foto's kwalitatief wel flink mee verbeteren.

I served in a company of heroes.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-01 19:35

Arfman

Drome!

Fotografie is nou eenmaal een dure hobby.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Servor
  • Niet online
Arfman schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 16:41:
Fotografie is nou eenmaal een dure hobby.
En dus moet je 'm maar gelijk zo duur mogelijk maken? Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook dol op m'n 430 maar er wordt hier wel erg makkelijk in andermans portomonaie gekeken als ik eerlijk ben.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:47
^^ with stupid. IMHO wordt er te snel verwezen naar toplenzen, terwijl veel mensen het kwaliteitsverschil er niet eens aan afzien. Bovendien is je gear slechts een onderdeeltje van het hele fotografie gebeuren. Ik zou eerder een fotocursus aanraden dan een lens waarvan je de mogelijkheden onbenut laat.

• Servor
  • Niet online
relonky schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 16:54:
^^ with stupid. IMHO wordt er te snel verwezen naar toplenzen, terwijl veel mensen het kwaliteitsverschil er niet eens aan afzien. Bovendien is je gear slechts een onderdeeltje van het hele fotografie gebeuren. Ik zou eerder een fotocursus aanraden dan een lens waarvan je de mogelijkheden onbenut laat.
Sinds ik mijn 430 heb, gebruik ik m'n interne flitser ook veel bewuster. Er kan echt een hoop mee (volgens mij is er via Google een aardige link over flash photography te vinden met een heel hoofdstuk over interne flitsers) maar het gaat allemaal niet zo automagisch. Er zijn zelfs kleine bouncertjes of schermpjes voor te kopen om ook dat te bereiken, alhoewel ik toegeef dat dat een lapmiddel is.

Verwijderd

relonky schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 16:54:
Het gaat hier alleen om het verschil tussen een interne en externe flitser.

Het is een feit dat een externe meer mogelijkheden biedt en over het algemeen voor een beter resultaat. Dat betekend niet dat je gelijk voor 300 euro een flitser moet kopen, voor <100 euro zijn 2de hands ook leuke flitsers te vinden.

:)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2006 17:01 ]

• Servor
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 17:00:
[...]

Het gaat hier alleen om het verschil tussen een interne en externe flitser
Waarna bijna direct geroepen wordt dat je een externe flitser moet 'gaan halen' en dat een interne flitser 'pauper' is. Onzin.

• Arfman

Arfman

Drome!

Servor schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 16:50:
[...]

En dus moet je 'm maar gelijk zo duur mogelijk maken? Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook dol op m'n 430 maar er wordt hier wel erg makkelijk in andermans portomonaie gekeken als ik eerlijk ben.
Wie zegt dat :?
Ik zeg alleen dat als je meer mogelijkheden wilt, je je portemonnee zult moeten trekken, en dat je dan niet klaar bent met 100 euro voor een flitser. Ik heb het niet over lenzen gehad en ik kijk ook niet in andermans portemonnee, dank u.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 09:11

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Het is toch raar dat op een Nederlands forum geld altijd een kwestie is. Als je iets duur voorstelt of als je maar de letter 'L' in de mond neemt beginnen ze over de portomonée. Raar dat ik dat nooit op andere forums hoor. Meeste mensen gaan voor kwaliteit niet kwantiteit/goedkoop.
Goedkoop is duurkoop en dat is voor 80% zeker bij fotografie. Buiten de 50mm f1.8 as we all know. :)
Al de mensen die hier pas een 400d gekocht hebben, merken NU dat hun vorige Fuji of weet ik veel eigenlijk niet veel voorstelde. Terwijl ze ooit anders dachten omwille van het prijsverschil. Door wat geld te spenderen ga je heus wel het verschil merken, trust me.

Nu dat van mij af is; de 430ex is meer dan dubbel zijn geld waard. De standaard flash stelt echt niets veel voor. Het is handig als je geen externe bij hebt! De 580ex is duur en biedt niet veel extra tov 430ex maar als je die functies nodig hebt, haal je portomonée maar boven.

[ Voor 3% gewijzigd door multipasser op 30-09-2006 02:15 ]

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:45
multipasser schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 02:14:
Het is toch raar dat op een Nederlands forum geld altijd een kwestie is. Als je iets duur voorstelt of als je maar de letter 'L' in de mond neemt beginnen ze over de portomonée. Raar dat ik dat nooit op andere forums hoor. Meeste mensen gaan voor kwaliteit niet kwantiteit/goedkoop.
Goedkoop is duurkoop en dat is voor 80% zeker bij fotografie. Buiten de 50mm f1.8 as we all know. :)
Al de mensen die hier pas een 400d gekocht hebben, merken NU dat hun vorige Fuji of weet ik veel eigenlijk niet veel voorstelde. Terwijl ze ooit anders dachten omwille van het prijsverschil. Door wat geld te spenderen ga je heus wel het verschil merken, trust me.

Nu dat van mij af is; de 430ex is meer dan dubbel zijn geld waard. De standaard flash stelt echt niets veel voor. Het is handig als je geen externe bij hebt! De 580ex is duur en biedt niet veel extra tov 430ex maar als je die functies nodig hebt, haal je portomonée maar boven.
En dat ben ik dus NIET met je eens. Ik ben van een Tamron 17-35 2.8-4 naar een Canon 17-40 4L gegaan en om nou te zeggen dat ik het verschil merk. Je moet je niet blindstaren op "dure" of marketinggeile producten, vaak kan je met goedkopere spullen ook prima platen schieten. Geld is voor de gemiddelde Nederlander gewoon een hot item aangezien we niet allemaal geld over hebben voor L-spul of 400D's. Het leuke is juist om met zo weinig mogelijk middelen/geld toch het beste in huis te kunnen halen, vandaar ook dit forum en bijvoorbeeld de pricewatch.

Verwijderd

tussen willen en kunnen zit een levensgroot verschil :X

• Servor
  • Niet online
multipasser schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 02:14:
Het is toch raar dat op een Nederlands forum geld altijd een kwestie is.
Welnee. Ik heb zelf ook een 430EX, een 17-40L en ander leuk L glas. Maar gun mensen eerst eens de kans om ervaring op te doen met de spullen die ze wél hebben ipv ze gelijk naar een uitgave van 100-en euro's te praten (wat voor veel mensen gewoon een enorme berg geld is hoor). Vertel ze liever hoe ze wél gebruik kunnen maken van (bijvoorbeeld) een interne flash. Men zal niet de eerste zijn die na 1000-en euro's gespendeerd te hebben eigenlijk nog niet precies weet hoe en wat.

• Arfman

Arfman

Drome!

En dat ben ik dan helemaal met je eens :)
Het beste is IMHO om te beginnen met een body en een kitlens, en dan kijken wat je leuk vindt. Vind je nachtfotografie leuk? Koop een goed statief. Party? Flitsertje erbij. Vogels spotten? Telezoom. Zo heb ik het ook gedaan en heb nu een collectie waar ik eigenlijk alles mee kan, en dat heeft me (relatief gezien) niet de hoofdprijs gekost, omdat ik al precies wist wat ik wilde.

Verwijderd

Arfman schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 10:11:
En dat ben ik dan helemaal met je eens :)
Het beste is IMHO om te beginnen met een body en een kitlens, en dan kijken wat je leuk vindt. Vind je nachtfotografie leuk? Koop een goed statief. Party? Flitsertje erbij. Vogels spotten? Telezoom. Zo heb ik het ook gedaan en heb nu een collectie waar ik eigenlijk alles mee kan, en dat heeft me (relatief gezien) niet de hoofdprijs gekost, omdat ik al precies wist wat ik wilde.
Inderdaad, en je hoeft niet gelijk alles zo duur aan te schaffen. Als je opzoek bent naar een telezoom kun je best een Tamron of Sigma 70-300 nemen van 'relatief weinig geld'. Als je daar genoeg aan hebt hou je hem, zoniet dan kun je altijd nog overstappen naar duurder L-glas of iets wat er op lijkt. Lenzen die je niet (meer) gebruikt kun je makkelijk weer van te hand doen zonder al te veel verlies. En tegelijk kun je 2de hands ook hele leuke lenzen en ander spul vinden voor leuke prijsjes. M'n D1h, 80-200/2.8 en SB-24 heb ik ook allemaal 2de hands gekocht voor een leuk prijsje en het werkt perfect. Mocht het me niet bevallen dan ben ik er zo weer vanaf. :)
Zoeken naar 2de hands spul en bijv. nepbatterijen/accu's scheelt toch wel een hoop geld als je wat minder te besteden hebt (bijv. als student oid).

Verwijderd

Topicstarter
Lenzen zijn een heel ander verhaal: vaak worden dingen dan niet onmogelijk maar lastiger of net wat minder mooi. Een interne flitser is erg handig als backup, maar heeft door de beperkte grootte en power gewoon een aantal grote tekortkomingen waar amper omheen valt te werken in veel situaties. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2006 21:32 ]

Verwijderd

Neo, waar wil je met dit (afgesplitste) topic naartoe?

Ik heb niks met Canon (als in ervaring, wel in waardering) maar het opklapflitsertje van m'n Pentax doet precies wat 'ie moet doen: de woonkamer verlichten wanneer ik een foto wil maken, 't te donker is, en ik m'n externe flitser niet bij de hand heb.
Verwacht geen geniale uitlichting, maar als je op die manier een moment kunt vastleggen dat je niet zou willen missen, heb je die maar mooi meegenomen.

De beste spullen zijn de spullen die je bij je hebt (of 't nou statieven, lenzen, flitsers of zelfs camera's betreft).
Zo'n opklapflitsertje is niet ideaal, maar ik heb niet altijd m'n Metz 45 CL-4 bij me.
Een Cullmann 50011 ministatiefje is niet 't stabielste wat er is, maar die zit wel altijd in m'n fototas.
Een 18-55 kitlens doet 't optisch slechter dan een reeks oude primes (24, 28, 35, 50mm), maar bij een dagje uit is die kitlens een stuk praktischer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 01:47:
Uhm, Remy heeft deze posts afgesplitst van de 400D topic.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 01:47:
Not my fault, zelf vond ik het ook niet direct een eigen thread waardig: het begon met een (te zwart/witte) opmerking van mijn kant waar een aantal terechte reacties op volgenden. Ik wilde in ieder geval nergens naartoe :P

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als het op slot moet zie ik de TR wel verschijnen :P

Edit: Op slot dan...

[ Voor 18% gewijzigd door Grrrrrene op 01-10-2006 18:36 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.