Kabel versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 399 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo,

Een tijdje geleden hadden we alleen een TV in de woonkamer en een op zolder. Deze is doorgetrokken naar boven met een splitter. Maar sinds kort heb ik ook een kabel doorgetrokken vanuit mijn kamer naar de meterkast. Ik heb daar een splitter opgezet en het beeld in aanzienelijk slechter, dus waarschijnlijk moet ik dus een kabel versterker hebben.

Maar nu weet ik niet precies hoe het zit, het heeft namelijk geen zin om in de meterkast een kabel versterker te kopen met 6 outputs, want ik heb er maar 2 nodig in de meterkast, namelijk 1 naar de woonkamer en een naar mijn kamer. De gene naar de woonkamer wordt daar weer gesplits naar zolder toe. Maar versterkt een kabel versterker voor 1 kabel of kan je dat instellen.

Ook heb ik geen idee waar ik moet naar kijken als ik een kabel versterker koop. Ik las ergens dat hij een minimale output moest hebben van 110 dB, in de praxis zag ik er een van 10 dB, is dit niet goed?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Let erop dat je met een versterker ook storing "mee versterkt". Je zou eerst kunnen proberen te investeren in hoogwaardige kabels en splitters..

Er zijn ook gewoon versterkertjes met 1 output, die je voor je splitter zet.

Wise enough to play the fool

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Kijk eerst je stekker na want 1 extra splitter is 3.5 tot 4 db demping (meeste hebben 3.8 db ;) )
Daarvan kan het beeld wel ietsjes slechter worden maar niet erg merkbaar.
Daarnaast is het type kabel gebruik belangrijk. (coax 12 is voor binnenhuis bekabeling goed)
En verder zou ik zelf kijken naar een 1poorts versterker omdat deze kwalitatief beter zijn dan meerpoorts versterkers. Na de versterker kun je namelijk je eigen splitter plaatsen.

Ga AUB geen <vul naam bouwmarkt in> versterker halen want daar wordt je echt niet blij van ;)
edit:

Als jij een versterker haalt met 110db output (ook wel gain genoemd) haalt dan mag je eerst ff een jackpotje winnen :o
Want een versterker van bv hirschman welke een gain heeft van 29db kost je al ongeveer 100 a 150 euro.
En aangezien 1 splitter maar 3.8 db afzwakking heeft heb je genoeg aan 15db versterking (dat is het max van bouwmarkt versterktje (plastic rommel) )

[ Voor 26% gewijzigd door The-Source op 30-09-2006 11:13 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• SOEPSTENGEL13
Als je een versterker gelijk in de meterkast zet is er toch weinig storing lijkt mij?

EDIT:
Ik heb trouwens geen zin alle kabels te vervangen, ik heb ze net overal mooi gemonteerd langs te muur :P En ik denk dat dat meevalt, want de kwaliteit in de woonkamer is slechter geworden, hoewel daar geen verandering heeft plaats gevonden.

Maar weten jullie zeker dat ik beter geen 2 out puts kan nemen? Ik zal eens kijken of ik er een van 15 dB kan vinden, daar.

Waar kan ik toruwens het beste een versterker kopen en welk merk?

[ Voor 77% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 30-09-2006 11:39 ]

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik hoop niet dat je dunne coaxkabel en goedkope splitters van de bouwmarkt hebt gekocht. Als je een versterker wilt kopen dan kun je het beste iets van Hirshmann kopen. Kost je wel iets vanaf € 60 maar dat geeft wel een goed resultaat.

Serieus: slechte kabels, connectoren en splitters zijn een ramp voor je TV signaal, dat kun je bijna niet rechttrekken met een flinke versterker. Bezuinig niet op dit spul en investeer wat geld in goede bekabeling. Anders zit je je de komende jaren te ergeren aan slechte beeldkwaliteit.

Onderstaande materialen wil je (IMHO) liever niet gebruiken om meerdere TV's aan te sluiten in je huis:
Afbeeldingslocatie: http://i24.ebayimg.com/02/i/05/c1/9c/9b_1_b.JPG

Dit is beter geschikt
Afbeeldingslocatie: http://www.calrad.com/calrad/images/75-705.gif

• SOEPSTENGEL13
Ik had deze kabel nog liggen. Er staat op: 3C - 2V Coaxial Cable 75 OHM. En wel van de bouwmark, maar ik heb al gevraagd waar je anders kan kopen, maar ik krigj alleen te horen niet ibj bouwmarkt.

EDIT:
Ik moet dus een 12 Coax kabel hebben, maar als ik die plaats worden het dan beter op een andere TV?

[ Voor 21% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 30-09-2006 12:19 ]

• Tekielja
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
SOEPSTENGEL13 schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 12:04:
Ik had deze kabel nog liggen. Er staat op: 3C - 2V Coaxial Cable 75 OHM. En wel van de bouwmark, maar ik heb al gevraagd waar je anders kan kopen, maar ik krigj alleen te horen niet ibj bouwmarkt.
Probeer het eens bij een fatsoenlijke audio/video zaak, die hebben vast wel een Hirschmann versterker o.i.d liggen. 't zelfde geld voor je kabel, "bouwmarkt" kabel is meestal prut, ook hier geld dat bijv. Hirschmann (koka799) kabel een stuk beter resultaat oplevert.

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 17:00
Ik heb zelf hier in huis 2 weken terug nieuwe coax kabels + versterker geplaatst. De tv op de slaapkamer van mijn ouders had meer sneeuw als beeld, en als er beeld kwam was het grotendeels zwart wit.

Naar de UPC winkel gelopen, de verkoper vond dat ik een zogeheten meterkast versterker moest hebben. Die meegenomen + wat overig spul (van die schroefconnectoren) en bij een lokale electro-boer even 50 meter coax gehaald (hirschmann, 90 cent per meter).

Mijn situatie is nu als volgt : groene kabel van UPC die uit de muur komt. Die direct aangesloten op de ingang van de versterker. Vandaar uit 1 kort kabeltje naar mijn kabelmodem, 1 kabel naar de TV in de woonkamer en 1tje naar boven. Direct nadat de kabel naar boven komt een (fatsoenlijke) splitter erop. 1 kabel naar de tv van mijn ouders, en 1tje naar mijn tv.

Beeld is sindsdien een heel stuk beter geworden. Mijn ouders hebben nu haarscherp beeld, dat van mij is ook verbeterd (maar ik heb dan ook een beetje een gare TV)

Mijn tip : loop langs een UPC winkel als die in de buurt zit, spul is kwalitatief best goed en niet duur (versterker met 4 aansluitingen kost 30,- ) of ga gewoon langs een lokale electro-boer.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Een beetje elektronicawinkel (de winkels op www.dos.nl bijvoorbeeld) heeft gewoon goede Belden, Tasker of Pope-kabel in huis; H121 is afgeschermd met folie en litze, KOKA799 is dat ook, maar dempt iets minder dan H121 in de hogere frequenties, maar dat is alleen interessant als je daar ook daadwerkelijk mee bezig bent. ;)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

klaasbram schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 11:09:
Ga AUB geen <vul naam bouwmarkt in> versterker halen want daar wordt je echt niet blij van ;)
Bij mij doet het "Bouwmarkt" versterkertje het anders prima!!! Dus waarom bij hem niet.

Let bij het plaatsen dat je de versterker plaatst voor/bij het punt waar je begint te splitsen, dus niet verderop in de lijn, liever in de meterkast oid. dan heb je minder last van meeversterkte ruis oid.

Meh ...

• SOEPSTENGEL13
Oppeens een hoop reacties bedankt, ik denk dat ik dus een aantal kabels zal vervangen.
Hier is een overzicht hoe het zit. Hij begint bij de meterkast meteen met ene splitter.

Geel: Eventueel vervangbare kabels
Zwart: Kabels die door de muur lopen

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/9181/kabelsol8.gif

[ Voor 13% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 30-09-2006 12:27 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Maar die kabels "door de muur" zitten hopelijk wel in een buis?

• SOEPSTENGEL13
Denk het wel, ik haal de muur niet zo vaak open

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb al eerder hier iets over geroepen, zoek even naar mijn topics.
Waar het op neer komt is dat je eerst moet versterken, en dan pas splitten. En houd er rekening mee dat elke overgang, stekker e.d. ong 1dB verlies oplevert. In jouw plaatje zou je dus het inkomende signaal ong 8dB moeten versterken en dan splitten.

Edit : gevonden : Kabel TV hoe juist aan te sluiten?

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 30-09-2006 16:22 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• SOEPSTENGEL13
Ik heb zojuist een Hirschmann coax kabel gekocht, extra dik. Alleen past hij niet via het gat in het plafond. Als de kwaliteit slecht blijft koop ik een versterker.
Pagina: 1