Ongeveer een maand geleden heb ik een nieuw systeem gekocht:
Intel Core 2 Duo E6600 (normale snelheid)
Asus P5N32-SLI SE Deluxe (nForce 4 Intel x16)
2x Kingston 2GB Dual-Channel kit PC2-5300 (4GB totaal)
Na installeren van Windows XP Pro SP2 32-bit werd zoals verwacht maar ongeveer 2,5GB geheugen herkent. Na het toevoegen van de /PAE switch in boot.ini werd er netjes 4GB herkent.
Het probleem was alleen dat het systeem echt vreselijk traag werd en na het weer weghalen van de /PAE switch was het systeem weer super snel.
Het systeem wordt zodra ik gebruik wil maken van PAE echt onwerkbaar traag. Windows Verkenner openen duurt ongeveer 10 seconden.
Op Google is helemaal niets te vinden over mensen die performance problemen ondervinden met een Core 2 Duo ook mensen met 4GB geheugen en die gebruik maken van PAE.
Toen dacht ik: Geen probleem, dan maar 64-bit.
Na het installeren van Windows XP Pro 64-bit leek alles perfect te werken.
Echter ondervind ik hier ook performance problemen als ik een aantal 32-bit applicaties heb gedraaid.
Vooral als VMware een tijdje draait of ik een aantal grote bestanden heb uitgepakt met WinRar of Newsleecher heeft een nacht lang aangestaan.
Na een tijdje dus bepaalde 32-bit applicaties gedraaid te hebben wordt het systeem ook weer ontzettend langzaam. Tweakers.net duurt dan ongeveer 15-20 seconden om te laden in IE7 RC1 32-bit om maar een voorbeeld te geven.
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Heb ik een maandagmorgen model gekregen van Intel?
Ligt het probleem bij het moederbord of het type geheugen?
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp
Intel Core 2 Duo E6600 (normale snelheid)
Asus P5N32-SLI SE Deluxe (nForce 4 Intel x16)
2x Kingston 2GB Dual-Channel kit PC2-5300 (4GB totaal)
Na installeren van Windows XP Pro SP2 32-bit werd zoals verwacht maar ongeveer 2,5GB geheugen herkent. Na het toevoegen van de /PAE switch in boot.ini werd er netjes 4GB herkent.
Het probleem was alleen dat het systeem echt vreselijk traag werd en na het weer weghalen van de /PAE switch was het systeem weer super snel.
Het systeem wordt zodra ik gebruik wil maken van PAE echt onwerkbaar traag. Windows Verkenner openen duurt ongeveer 10 seconden.
Op Google is helemaal niets te vinden over mensen die performance problemen ondervinden met een Core 2 Duo ook mensen met 4GB geheugen en die gebruik maken van PAE.
Toen dacht ik: Geen probleem, dan maar 64-bit.
Na het installeren van Windows XP Pro 64-bit leek alles perfect te werken.
Echter ondervind ik hier ook performance problemen als ik een aantal 32-bit applicaties heb gedraaid.
Vooral als VMware een tijdje draait of ik een aantal grote bestanden heb uitgepakt met WinRar of Newsleecher heeft een nacht lang aangestaan.
Na een tijdje dus bepaalde 32-bit applicaties gedraaid te hebben wordt het systeem ook weer ontzettend langzaam. Tweakers.net duurt dan ongeveer 15-20 seconden om te laden in IE7 RC1 32-bit om maar een voorbeeld te geven.
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Heb ik een maandagmorgen model gekregen van Intel?
Ligt het probleem bij het moederbord of het type geheugen?
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp
CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851