Performance problemen met Core 2 Duo

Pagina: 1
Acties:

• Skins
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 21:20

Skins

CCIEx3 #21946, JNCIE-M #851

Topicstarter
Ongeveer een maand geleden heb ik een nieuw systeem gekocht:

Intel Core 2 Duo E6600 (normale snelheid)
Asus P5N32-SLI SE Deluxe (nForce 4 Intel x16)
2x Kingston 2GB Dual-Channel kit PC2-5300 (4GB totaal)

Na installeren van Windows XP Pro SP2 32-bit werd zoals verwacht maar ongeveer 2,5GB geheugen herkent. Na het toevoegen van de /PAE switch in boot.ini werd er netjes 4GB herkent.
Het probleem was alleen dat het systeem echt vreselijk traag werd en na het weer weghalen van de /PAE switch was het systeem weer super snel.
Het systeem wordt zodra ik gebruik wil maken van PAE echt onwerkbaar traag. Windows Verkenner openen duurt ongeveer 10 seconden.

Op Google is helemaal niets te vinden over mensen die performance problemen ondervinden met een Core 2 Duo ook mensen met 4GB geheugen en die gebruik maken van PAE.

Toen dacht ik: Geen probleem, dan maar 64-bit.
Na het installeren van Windows XP Pro 64-bit leek alles perfect te werken.
Echter ondervind ik hier ook performance problemen als ik een aantal 32-bit applicaties heb gedraaid.
Vooral als VMware een tijdje draait of ik een aantal grote bestanden heb uitgepakt met WinRar of Newsleecher heeft een nacht lang aangestaan.
Na een tijdje dus bepaalde 32-bit applicaties gedraaid te hebben wordt het systeem ook weer ontzettend langzaam. Tweakers.net duurt dan ongeveer 15-20 seconden om te laden in IE7 RC1 32-bit om maar een voorbeeld te geven.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Heb ik een maandagmorgen model gekregen van Intel?
Ligt het probleem bij het moederbord of het type geheugen?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp

CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851

Verwijderd

Wat zegt taakbeheer, want je gaat toch niet vertellen dat je daar nog niet hebt gekeken.

Doe ook BIOS flash, misschien heb je BIOS de C2D niet goed ondersteund.

Probeer alleen met 1 reepje geheugen

Draai ook even memtest.

En last but not least: lees de PMG FAQ goed door. Die is echt heel handig :)

succes ;)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34
En als Taskmanager, wanneer het probleem oplevert, geen nuttige info levert (wel 100% CPU gebruik aangeeft, maar geen enkel proces wat dat inneemt bijv.) kun je eens Process Explorer gebruiken, dat geeft al veel meer info.

• Skins
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 21:20

Skins

CCIEx3 #21946, JNCIE-M #851

Topicstarter
Natuurlijk heb ik wel naar mijn Taakbeheer gekeken :)

In de 32-bit Win XP met PAE aan weet ik het niet meer, maar op de 64-bit gebeurd het volgende:

Na het draaien van bepaalde programma's, vooral na het draaien van WinRar gebeurd het vaak.
Schieten 32-bit processen constant naar de 50% als ze iets gaan doen (1 core op 100%)

Dus als ik IE7 start dan staat deze ruim 20 seconden op 50% voordat het venster weergegeven wordt en bij elke handeling in een 32-bit programma schiet het proces weer naar de 50%.
De 64-bit IE7 heeft nergens last van en doet gewoon goed zijn werk.
64-bit programma's worden ook wat langzamer, maar dat komt meer doordat 32-bit processen alles weg pikken.

De BIOS heeft de laatste versie, de eerste versie eigenlijk (moederbord is net nieuw model, speciaal voor de C2D support is de SE versie uitgebracht van dit model)
BIOS instellingen staan trouwens allemaal op Default, alleen wat SATA dingen aangepast en de Boot order.

Ik zal morgen eens proberen met 1 bankje geheugen en dan een paar films unrarren en ik zal Process Explorer installeren om misschien wat meer informatie te krijgen als het gebeurt.

CCIE3 #21946 (Routing & Switching / Service Provider / Storage), JNCIE-M #851

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34
Met één bankje is een idee inderdaad en draai ook eens Memtest. Ook zo kaal mogelijk opstarten zou niet verkeerd zijn (dus alles lostrekken, behalve één geheugenreep, mobo, CPU, videokaart en HDD en uiteraard de CPU koeler).

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-05 22:01

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Zijn er ondertussen nog verbeteringen opgetreden? Ik kan je helaas niet helpen maar sluit niet uit zelf ook nog eens 2 Gig bij te kopen.

Heb je Vista anders al eens geprobeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 14-10-2006 00:25 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• multipasser
  • Laatst online: 25-05 12:07

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Heeft vista trouwens full 4gb+ support ?

Osx is toch superieur aan vista, als je de specs bekijkt.
Het was een zware overgang van os9 naar osX en ibm naar intel, maar nu werpt het wel de vruchten af.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
multipasser schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:51:
Heeft vista trouwens full 4gb+ support ?
Afhankelijk van welke uitvoering je hebt: maximaal 8GB (home basic), 16GB (home premium) of 128GB (business, enterprise en ultimate). Overigens ondersteund Windows XP Professional x64 ook 128GB. Met dit soort limieten is het eerder de vraag of je moederbord wel zoveel geheugen aankan :)
Osx is toch superieur aan vista, als je de specs bekijkt.
Het was een zware overgang van os9 naar osX en ibm naar intel, maar nu werpt het wel de vruchten af.
En dat is hier relevant omdat...?

edit:
Okee, de topicstart heeft problemen met XP en de /pae switch, maar dan snap ik nog steeds niet wat Vista en OS X er mee te maken hebben...

[ Voor 10% gewijzigd door Rafe op 18-10-2006 23:28 ]

• multipasser
  • Laatst online: 25-05 12:07

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Omdat de TS al problemen heeft met 4gb. Vermits hij die 'hack' moet toepassen omdat xp het standaard niet ondersteunt!

Met die /pae kan hij trouwens nog maar 3gb adressen niet? Je ziet wel 4 maar hij gebruikt maar 3 ofzo iets. Kan de info niet meer vinden.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Pagina: 1