PC start niet op na nieuwe CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 06:08
Ik heb vandaag mijn nieuwe CPU een AMD Athlon 3800+ binnen en die heb ik vervangen voor mijn AMD Sempron 3200+. Maar me PC start nu niet meer op hij geeft geen beeld alle fans draaien op 100% en me hardeschijf is heel stil dus die kan ik niet horen of hij wat doet. Mijn moederbord is een MSI AMETHYST-M. Als jullie meer info willen vragen jullie het maar.

gr, Robin

(PS, Ik heb geen boekjes en delgeljke omdat ik een completen PC had gekocht.)

[ Voor 4% gewijzigd door holygame op 29-09-2006 19:47 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Doe is een BIOS reset...

/Iedereen wil snel antwoord, maar het is hier een vrijwillig forum. Dit soort houdingen worden niet op prijs gesteld. Bovendien heb je volgens mij vrij weinig zelf uitgezocht, is het niet?

[ Voor 81% gewijzigd door Exorcist op 29-09-2006 19:43 ]

• holygame
Exorcist schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:42:
Bovendien heb je volgens mij vrij weinig zelf uitgezocht, is het niet?
Wat bedoel je daar mee?

Verwijderd

Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter FAQ al doorgenomen?
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dat je zelf weinig hebt uitgezocht?

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

Doet hij het wel als je je oude CPU terug plaatst ?

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Werkt het systeem wel weer als je de oude CPU erin plaatst?

Zo ja
- BIOS update vereist
- Fysieke incompatibiliteit CPU <--> moederbord
- Voeding te zwak
- Nieuwe 3800+ is overleden of DOA.

Zo nee
De oorzaak ligt dan niet bij de processor, misschien:
- Een onderdeel beschadigd door ESD?
- Misschien is het BIOS in de war (CMOS clear)

Goud is geen geld

Verwijderd

ik zou toch eens goed kijken naar wat voor moederbord je hebt.. de amethyst-m komt mij ten eerste niet bekend voor, ten tweede is er niets over te vinden op de msi site.

Enne, met zelfbouw geen boekjes? je krijgt áltijd boekjes bij een moederbord.

• holygame
Exorcist schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:49:
[...]

Dat je zelf weinig hebt uitgezocht?
Als u bedoeld dat ik mijn hardware niet zelf uit had gekozen. Dan heeft u gelijk want ik heb mijn PC bij MyCom gekocht van het merk Compaq (compleete PC).

Ik heb een BIOS reset gedaan, en hij doet het weer excucese dat ik daar niet zelf an gedacht had.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:58:
ik zou toch eens goed kijken naar wat voor moederbord je hebt.. de amethyst-m komt mij ten eerste niet bekend voor, ten tweede is er niets over te vinden op de msi site.

Enne, met zelfbouw geen boekjes? je krijgt áltijd boekjes bij een moederbord.
Hij heeft een complete gekocht, das niet meteen zelfbouw (of assemblage waar je netjes dozen+stuff bijkrijgt)

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
vette spelling

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 20:00:
[...]

Hij heeft een complete gekocht, das niet meteen zelfbouw (of assemblage waar je netjes dozen+stuff bijkrijgt)
hmm, leesfoutje van mijn kant ;)

maarre, dan nog bestaat dat moederbord niet.

TS, geef anders eens een linkje naar de specificaties van die pc?
Het zou namelijk heel goed kunnen dat jouw mainboard de 3800+ helemaal niet aankan.

Verwijderd

holygame schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:58:
[...]

Als u bedoeld dat ik mijn hardware niet zelf uit had gekozen. Dan heeft u gelijk want ik heb mijn PC bij MyCom gekocht van het merk Compaq (compleete PC).

Ik heb een BIOS reset gedaan, en hij doet het weer excucese dat ik daar niet zelf an gedacht had.
eheh 8)7 Nieuw op GoT?

Verwijderd

uit profile:

Aantal berichten: 10
Berichten per dag: 0,23

5 dagen lid dus.. jij ook nieuw op got? ;)

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:18

empy

Rijdt rondjes

holygame schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:58:
[...]

Hij bedoelt daarmee dat je zelf wel erg weinig onderzoek hebt gedaan naar de oorzaak van het probleem. De volgende keer als er iets niet lukt/goed gaat, kan je het beste zelf eerst op onderzoek uit gaan, dit is niet alleen leerzamer (je leert tenslotte wat over hoe een pc reageert op diverse situaties) maar je kan dan ook met een gerust hart je probleem op got zetten, omdat je weet dat je er al alles aan gedaan hebt om eerst zelf het probleem op te lossen.Neus eens rond in de fora, zoek eens wat met de search, je komt echt een heel eind!

[ Voor 5% gewijzigd door empy op 29-09-2006 20:07 . Reden: toevigingen en typo ]

• holygame
Maar ik wat even een beetje in de stress want morgen moet mijn oude CPU op gestuurt worden dus.

Verwijderd

holygame schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 20:09:
Maar ik wat even een beetje in de stress want morgen moet mijn oude CPU op gestuurt worden dus.
Ja beetje in de stress ga eerst zelf wat uit zoeken joh.

Maarja als je pc niet meer opstart na dat je de nieuwe proccesor in hebt gedaan lijkt me dat je bios

het niet ondersteund denk ik want de Moederbord naam komt ME helemaal NIET bekend voor ofzo.

* welke socket heb je btw ? *

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2006 23:07 ]

• Rev-anche
  • Laatst online: 20-05 18:23
478 had hij al beschreven, en ik denk dat hij het nu wel begrijpt!

‘Eén dode is een tragedie, een miljoen doden een statistiek.’

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Dat dat moederbord niet bekend is, is niet abnormaal als het een compaq-pc is :D Veel van de mobo's zijn speciaal gemakt voor die grote OEM's en verschijnen dus niet op de site van de eigenlijke producent. Alleen vraag ik me af hoe TS dan aan die naam komt? Die staat normaliter dan ook niet op het mobo!
Ik zou allereerst een cmos reset doen. helpt dat niet, de oude cpu even terugplaatsen (met koeler en koelpasta natuurlijk!) en testen. Ofwel werkt de nieuwe cpu niet (samen met je mobo), ofwel heb je wat gemold bij het proberen :/

edit: hij is alvast niet de enige met dit mobo!

edit2: @TS: vind je érgens in boekjes of op het mobo zelf een nr van 4 cijfers voorafgegaan door MS- ? MS-1245 bijvoorbeeld? Dit is een aanwijzing voor het exacte type van je mobo, de amethyst-M is nl een hele lijn moederborden van Compaq...

[ Voor 25% gewijzigd door the_stickie op 30-09-2006 01:13 ]

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
478 is P4.

Plaats je oude processor en kijk of er een bios upgrade te vinden is mischien wordt die CPU dan wel ondersteund.
Kijk ook eens naar het type mobo dat je hebt, dan kun je ook meestal wel een CPU - support tabel vinden.

• the_stickie
Na wat zoekwerk denk ik dat het (misschien) om dit moederbord gaat. Wss dus een een of andere Presario (Welke???????)
Het mobo heeft 'n Socket 939 met Ati chipset. Een athlon 64 3800+ zou er moeten op draaien.
Als het wel degelik om dit mobo gaat (!) vind je op de site van HP/Compaq een nieuwe bios. In de changelog is niks te vinden over cpu-support, maar missch is er in de versies tussen je huidige en deze wel degelik wat veranderd...
Overigens blijft mijn voorgaande raad wel gelden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 30-09-2006 01:24 ]

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Ik snap niet waarom niemand holygame ff cpu-z laat installen, krijgt hij bergen info over zijn pc (oa mobo info)
Ik g er even vanuit dat de TS dan zelf wel de weg kan vinden naar een bios update, of info of zijn/haar pc die nieuwere cpu well ondersteund.

[ Voor 7% gewijzigd door A4- op 30-09-2006 03:16 ]

• the_stickie
A4- schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 03:15:
Ik snap niet waarom niemand holygame ff cpu-z laat installen, krijgt hij bergen info over zijn pc (oa mobo info)
Ik g er even vanuit dat de TS dan zelf wel de weg kan vinden naar een bios update, of info of zijn/haar pc die nieuwere cpu well ondersteund.
cpu-z is wel degelijk een prachtprogramma; maar zover ik begrijp uit de TS, werkt z'n pc momenteel niet; en dan is het lastig software installeren ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, het probleem is allang opgelost en dit gaat weer nergens meer over.

Topicstarter: als je in het vervolg eens netjes de geldende FAQ en beleid van het probleem-gerelateerde subforum doorneemt eer je een topic start, dan zit je op de goede weg ;) Hier in Processors, Mobo's & Geheugen zijn dat dus PMG FAQ resp PMG Beleid.

Neem verder ook eens de Algemene gedragsregels (Netiquette) door voor een uitleg over de werking van GoT ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.