Voor een een klein bedrijf heb ik in het verleden een klein netwerkje aangelegd, linux servertje er aan voor mail handling en web-sites en windows XP PC's die email met pop3 / imap er weer lokaal afhalen. Werkt lekker en stabiel. Toen werd er een administratie pakket gekocht en die had Windows Server 2003 nodig want dat pakket maakte gebruik van Active Directories. Als linux liefhebber is het mij toch gelukt om de windows 2003 server in de lucht te krijgen en de login via deze server af te handelen (later gecontroleerd door een expert) en ook dat werkt. Nu wil men VPN ... en wordt het een beetje ingewikkelder en heb ik jullie mening en hulp nodig. Ik zoek me rot ...
Er zijn volgens mij twee goede werkbare oplossingen.
1. Windows Server 2003 kun je als VPN server instellen. Ik heb daar weinig verstand van maar heb een step by step installatie manual gevonden. Daarnaast ben ik niet zo gelukkig met de afhankelijkheid van deze server want als je alles gaat integreren en hij valt uit ...
2. Bij een andere bedrijf (ik klus graag
) heb ik een Draytek router met VPN server geïnstalleerd. Werkt lekker en onafhankelijk van welke servers er in het locale netwerk draaien. Na inloggen zit je effectief op dit netwerk en is iedereen happy
Eigenlijk wil ik de Draytek dan ook installeren bij het eerste bedrijf (kan ik ook remote bij de linux servers) ... alleen hoe kan ik dan de active directories activeren? Als ik fysiek op het LAN zit wordt de gebruiker door het login-scherm op de active directory ingelogd (middels windows 2003 server). Door de VPN verbinding kan ik niet op die manier inloggen ... is er een andere manier?
Mijn voorkeur gaat uit naar de tweede optie ... twee vragen:
1. Hoe zien jullie de oplossingen, wat is jullie mening ?
2. Weet iemand hoe ik login kan activeren op de Windows 2003 server als ik op het locale netwerk zit met een VPN (login via login scherm kan dus niet). Na een VPN login (en een speciale actie / draaien script) wil ik gewoon dezelfde mount / folders /network drives hebben als bij een fysieke locale login.
Er zijn volgens mij twee goede werkbare oplossingen.
1. Windows Server 2003 kun je als VPN server instellen. Ik heb daar weinig verstand van maar heb een step by step installatie manual gevonden. Daarnaast ben ik niet zo gelukkig met de afhankelijkheid van deze server want als je alles gaat integreren en hij valt uit ...
2. Bij een andere bedrijf (ik klus graag
Eigenlijk wil ik de Draytek dan ook installeren bij het eerste bedrijf (kan ik ook remote bij de linux servers) ... alleen hoe kan ik dan de active directories activeren? Als ik fysiek op het LAN zit wordt de gebruiker door het login-scherm op de active directory ingelogd (middels windows 2003 server). Door de VPN verbinding kan ik niet op die manier inloggen ... is er een andere manier?
Mijn voorkeur gaat uit naar de tweede optie ... twee vragen:
1. Hoe zien jullie de oplossingen, wat is jullie mening ?
2. Weet iemand hoe ik login kan activeren op de Windows 2003 server als ik op het locale netwerk zit met een VPN (login via login scherm kan dus niet). Na een VPN login (en een speciale actie / draaien script) wil ik gewoon dezelfde mount / folders /network drives hebben als bij een fysieke locale login.
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.