Hoi allemaal
<situatie>
ik zit hier in een huis met 8 mensen, op een aansluiting van @hme.
Nu is er 1 persoon die heel vaak een grote upload heeft lopen, dit wil dus meteen zeggen dat de rest van het huis miniem internet bezit.....
<netwerk>
Modem <----> Router <-----> switch ----< naar de rest toe
Nu is de eigenaar van dit pand niet blij met die upload, omdat de verbinding op zijn naam staat.
(ivm met rechten van films enzo)(waarschijnlijk shared de persoon veel)
(+-130kB/s upload bijna 24uur per dag)
Nu heb ik hem 1 keer eerder gewaarschuwd, en heb hem als noodmaatregel uit de switch getrokken (met toestemming van de eigenaar)
Maar ik voel me er ergens lullig bij.
is er een manier hoe ik pcies kan zien wat iemand doet op het interne netwerk danwel internet ?
zou een linux bak cq router hiermee kunnen helpen (weet er niet veel van, maar genoeg om de basiscs onder de knie te hebben)
en zou ik op een manier upload kunnen limiten ? (bijv door een linux bak cq router)
Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is....
<situatie>
ik zit hier in een huis met 8 mensen, op een aansluiting van @hme.
Nu is er 1 persoon die heel vaak een grote upload heeft lopen, dit wil dus meteen zeggen dat de rest van het huis miniem internet bezit.....
<netwerk>
Modem <----> Router <-----> switch ----< naar de rest toe
Nu is de eigenaar van dit pand niet blij met die upload, omdat de verbinding op zijn naam staat.
(ivm met rechten van films enzo)(waarschijnlijk shared de persoon veel)
(+-130kB/s upload bijna 24uur per dag)
Nu heb ik hem 1 keer eerder gewaarschuwd, en heb hem als noodmaatregel uit de switch getrokken (met toestemming van de eigenaar)
Maar ik voel me er ergens lullig bij.
is er een manier hoe ik pcies kan zien wat iemand doet op het interne netwerk danwel internet ?
zou een linux bak cq router hiermee kunnen helpen (weet er niet veel van, maar genoeg om de basiscs onder de knie te hebben)
en zou ik op een manier upload kunnen limiten ? (bijv door een linux bak cq router)
Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is....
KPN - Vodafone Ziggo Partner