Hoe sharing tegengaan ?

Pagina: 1
Acties:

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:15

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Topicstarter
Hoi allemaal

<situatie>
ik zit hier in een huis met 8 mensen, op een aansluiting van @hme.
Nu is er 1 persoon die heel vaak een grote upload heeft lopen, dit wil dus meteen zeggen dat de rest van het huis miniem internet bezit.....

<netwerk>

Modem <----> Router <-----> switch ----< naar de rest toe

Nu is de eigenaar van dit pand niet blij met die upload, omdat de verbinding op zijn naam staat.
(ivm met rechten van films enzo)(waarschijnlijk shared de persoon veel)
(+-130kB/s upload bijna 24uur per dag)

Nu heb ik hem 1 keer eerder gewaarschuwd, en heb hem als noodmaatregel uit de switch getrokken (met toestemming van de eigenaar)
Maar ik voel me er ergens lullig bij.

is er een manier hoe ik pcies kan zien wat iemand doet op het interne netwerk danwel internet ?
zou een linux bak cq router hiermee kunnen helpen (weet er niet veel van, maar genoeg om de basiscs onder de knie te hebben)
en zou ik op een manier upload kunnen limiten ? (bijv door een linux bak cq router)

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is....

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
kan je niet is een keertje om de koffie gaan bij die gozer en vragen waarvoor hij internet gebruikt en warom hij shared en warom hij hem dan niet op 25 kb/s zet bijvoorbeeld. dan weet hij ook waar hij mee bezig is en anders is het zo stiekum achter zijn rug om.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Sommige modems en routers hebben de mogelijkheid om de bandbreedte per poort in te stellen. Je zou eens kunnen kijken of jullie modem of router dat ondersteund en hem dan afknijpen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Technicality

Vliegt rechtsom...

Microkid schreef op donderdag 28 september 2006 @ 21:16:
Sommige modems en routers hebben de mogelijkheid om de bandbreedte per poort in te stellen. Je zou eens kunnen kijken of jullie modem of router dat ondersteund en hem dan afknijpen.
Maar natuurlijk eerst even praten met de jongen :>

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Technicality schreef op donderdag 28 september 2006 @ 21:19:
[...]

Maar natuurlijk eerst even praten met de jongen :>
zoals al aangegeven werkt redeneren niet met deze persoon, hijs een beetje raar , mjah meer kan ik er niet van maken

om terug te komen op de router, het is op dit moment een cheapass sweexje
wat zou bijv een aan te raden router ? hoeft geen wifi,alles is toch bekabeld

hij geeft er verder ook geen zak meer om dat het weg is, hij betaald nu minder huur (eigen woorden van die persoon)(hoewel hij ook inbreekt op andermans wifi netwerken etc(nou jah inbreken, ze staan wageweid open, maar dan vind ik het nog niet kunnen).

Bovenstaand heeft er dan ook voor gezorgd dat de persoon een officiele waarschuwing heeft ontvangen.

maar ik wil dit soort dingen dus voorkomen in de toekomst.....

hoe kan ik/je :

1. upload limiten voor heel de verbinding

2. zien wat er ongeveer gedaan word door personen op het internet(dus niet zo ver dat het inbreuk word op de privacy

nu heb ik een bijkomste vtaag, kan het zo zijn dat door de sweex router de snelheid lager ligt dan zu moeten ?

bijv het zou 8mbit moeten zijn, maar de verbinding zit altijd rond de 400-50- (dus de helft wat het zou moeten zijn) (als iedereen van internet afgesloten is gemeten (routermatig)
dus er is geen ander verbruik in huis op het meetmoment.)
Microkid schreef op donderdag 28 september 2006 @ 21:16:
welke router zou dit eventueel kunnen ?

[ Voor 64% gewijzigd door CrankyGamerOG op 28-09-2006 21:39 ]

Verwijderd

Meeste Linksys routertjes kunnen bandbreedte wel limiten :)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:41

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn ASUS WL500G Deluxe ondersteund dat ook :), erg handig in dat soort situaties :P, thuis ben ik de grootverbruiker (kwa bandbreedte :P) dus dan bepaal ik wel wie de bandwith krijgt ;), maar zorg er over het algemeen wel voor dat de anderen in huis 20-30 KB/s UP overhouden, want die gamen alleen online of chatten/surfen.. dus dat boeit niet echt kwa snelheid :P...

Home Assistant Configuratie V&A

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
ok das dan voor zover het bandbreedte probleem, als we dus een asus nemen bedoel ik dan

maar hoe hou je iemand tegen die producten als kazaa , danwel bearshare of zon andere meuk gebruikt
De eigenaar van dit pand en dus ook het internet wil gewoon geen gemier hebben kwa rechten etc
ik neem aan dat niet al die producten dezelfde port gebruiken ?
dus simpel 1 port dichtschroeven heeft geen zin toch ?
deze router kan bijv wel aantal poorten dichtzetten en de rest open, maar ik wil grag alles potdicht en dan handmatig porten aan gebruikers toekennen
zou dit bijv met die asus ook kunnen

kijk want pot 21/80/8080 zou genoeg moeten zijn voor niormaal internet gebruik, en ze zouden dan als ze een andere port open willen het gewoon kunnen aanvragen...

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:48

MBV

Gaat niet werken. Ze werken met continue wisselende poorten (juist om jouw te omzeilen). Verbinding van buitenaf is ook niet nodig, ze vragen aan de andere kant iets op (op poort 80 ofzo) om een poort op je NAT open te zetten van buiten naar binnen. vziw kan je er op de router dus heel weinig aan doen. En als je er al wat aan zou kunnen doen, dan werkt het alsnog niet omdat je wilt zorgen dat de andere bewoners nog kunnen gamen.

Sweex kan best trager zijn dan een Linksys ofzo. Wat trouwens leuk is aan sommige linksys routers: je kan prioriteiten instellen per poortnummer etc, zodat het internetverkeer altijd snel zal blijven gaan, zelfs als je te zwaar upload :)

[ Voor 44% gewijzigd door MBV op 28-09-2006 22:08 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
MBV schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:06:
Gaat niet werken. Ze werken met continue wisselende poorten (juist om jouw te omzeilen). Verbinding van buitenaf is ook niet nodig, ze vragen aan de andere kant iets op (op poort 80 ofzo) om een poort op je NAT open te zetten van buiten naar binnen. vziw kan je er op de router dus heel weinig aan doen. En als je er al wat aan zou kunnen doen, dan werkt het alsnog niet omdat je wilt zorgen dat de andere bewoners nog kunnen gamen.

Sweex kan best trager zijn dan een Linksys ofzo. Wat trouwens leuk is aan sommige linksys routers: je kan prioriteiten instellen per poortnummer etc, zodat het internetverkeer altijd snel zal blijven gaan, zelfs als je te zwaar upload :)
ok maar ook dat is niet gewenst (zwaar uploaden)
zou een policy van 15 kb/s upload per pesoon genoeg zijn ?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Je zou je simpele router kunnen vervangen door een Smoothwall met transparante proxy.
Dan gaat alles daardoor heen, en kun je inzicht krijgen in wat er gebeurt.

Maar, dat zul je in het huis moeten aankondigen.
Je mag niet zomaar verkeer gaan monitoren (privacy).

Verder heeft Smoothwall op het homebrew forum wat leuke mods staan die je met het verder inregelen kunnen helpen.

Maar wees verstandig en communiceer je stappen met je huisgenoten.
Je kunt het zelfs als "dreigement" gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door aZuL2001 op 28-09-2006 22:20 . Reden: linkje added ]

Abort, Retry, Quake ???

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
nou nee ik wil dus niet pcies kunnen zien wat ze doen, ben geen politie agent
enig vertrouwen moet er toch kunnen zijn.
het gaat puur om uploading/sharing hardwarematig tegen te gaan

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Pak een oude pentium, zulke wrakken vind ik soms gratis en voor niks gewoon op straat. Duw 2 Intel-netwerkkaarten erin. Clarkconnect Linux installeren, dat is voor een tweaker even gemakkelijk als Windows installeren. Dan via een webinterface inloggen (hetzelfde zoals je een Sweex-router bediend) en je kan allerlei dingen instellen. Je kan de dhcp-leases vastleggen op bepaalde ip-adressen en deze ip-adressen een bandbreedte-limiet geven (bv niemand zal sneller dan 0,5Mbps kunnen downloaden). Met een verborgen optie kan je ook alle p2p-programma's blockeren, de router snuift aan elk pakketje om te zien of het een p2p-pakketje is, indien ja, dan wordt het overboord gesmeten.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
rapture schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:25:
Pak een oude pentium, zulke wrakken vind ik soms gratis en voor niks gewoon op straat. Duw 2 Intel-netwerkkaarten erin. Clarkconnect Linux installeren, dat is voor een tweaker even gemakkelijk als Windows installeren. Dan via een webinterface inloggen (hetzelfde zoals je een Sweex-router bediend) en je kan allerlei dingen instellen. Je kan de dhcp-leases vastleggen op bepaalde ip-adressen en deze ip-adressen een bandbreedte-limiet geven (bv niemand zal sneller dan 0,5Mbps kunnen downloaden). Met een verborgen optie kan je ook alle p2p-programma's blockeren, de router snuift aan elk pakketje om te zien of het een p2p-pakketje is, indien ja, dan wordt het overboord gesmeten.
juistem das nou wat ik bedoelde... en aan oude pentiums geen gebrek.. er staan er 10 ofwat pentium 2 in de kelder :D

thnx ik ga er ff op nalzezen

(ps andere opties zijn ook nog welkom)

ps welke versie/editie van clarck connect bedoel je dan ?

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:28
Ook een SME server voldoet hier perfect aan! Gratis te downloaden, easy te installeren en verder geen omkijken meer naar. Bijkomstige voordelen zijn de aanwezigheid van een webserver, ftp-server, emailserver en 'n foto-album :) Leuk voor de "huisfoto's". Check it: klik.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

CrankyGamerOG schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:30:
juistem das nou wat ik bedoelde... en aan oude pentiums geen gebrek.. er staan er 10 ofwat pentium 2 in de kelder :D

thnx ik ga er ff op nalzezen

(ps andere opties zijn ook nog welkom)

ps welke versie/editie van clarck connect bedoel je dan ?
De Home-edition (gratis versie).

• megaleo
  • Laatst online: 27-03 15:37

megaleo

Special member

Idd. Gewoon een linksys router ertussen. Bijvoorbeeld de WRT54G.
Die ondersteunt namelijk QoS (Quality of Service), waarmee je heel netjes de bandbreedte kunt instellen en andere leuke dingen. :)

Verwijderd

De draytek 2900/2910 serie routers kan dit ook. Je kunt de uploader net zo ver afknijpenpen als je wilt.

Hou je er rekening mee dat een oude pc al snel 100 euro per jaar aan stroom kost en dat die oude beestjes altijd kapot gaan als jij net voor een tentamen zit en de rest van het huis wel wil internetten.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-03 14:33
Ga gewoon met die mafkees praten. Leg em uit dat ie ermee ophoudt, of dat ie anders maar z'n eigen internet gaat regelen. Zet em gewoon buiten het netwerk.

PSN: djmurcielago

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

CrankyGamerOG schreef op donderdag 28 september 2006 @ 22:21:
nou nee ik wil dus niet pcies kunnen zien wat ze doen, ben geen politie agent
enig vertrouwen moet er toch kunnen zijn.
het gaat puur om uploading/sharing hardwarematig tegen te gaan
dat kan dus niet samen :) je kunt sharing niet ertussenuit filteren zonder precies te zien wat het verkeer is (en zelfs dan niet eigenlijk, ga je m ook verbieden een ftp server op te zetten? of een VPN verbinding te leggen?). Uploading is wel heel makkelijk hardwarematig tegen te gaan, maar dat wil jij ook niet, want als die gozer helemaal niets kan uploaden komt er ook niets te downloaden terug.

misschien moet je even het probleem wat beter specificeren, is dat het uitwisselen van auteursrechtelijk materiaal, of het verbruiken van alle bandbreedte?

In het eerste geval: wat is het probleem? is die iemand door Peter R de Vries overtuigd van de evilheid van downloaden? of is iemand bang de politie op de stoep te krijgen?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Murcielago schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 09:08:
Ga gewoon met die mafkees praten. Leg em uit dat ie ermee ophoudt, of dat ie anders maar z'n eigen internet gaat regelen. Zet em gewoon buiten het netwerk.
als je ff goed had gelezen had je geweten dat dat al was gebeurd en hij dus niet meewerkt, en ik hem darom uit de switch heb gehaald

maar ik wil geen plotie agent spelen, ik wil gewoon de upload per persoon kunnen limiten.
zou een linux met clarck connect met 8 nicjes werken ? (als dat past)

ik bedoel ik moet dan wel via die linux het internet verdelen naar 8 personen
smokalot schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 09:15:
[...]

misschien moet je even het probleem wat beter specificeren, is dat het uitwisselen van auteursrechtelijk materiaal, of het verbruiken van alle bandbreedte?
Het gaat zich eigenlijk meer om de upload te limiten (en er zo dus voor te zorgen dat niemand dramatisch gaat uploaden en dus daarom dan het internet verziekt voor de rest van het huis)
Het auteursrechtelijk gedoe is meer een zorg van de eigenaar, maar ik heb hem al uitgelegd dat je nooit ales in de gaten kan/mag hiouden ivm privacy

Elite paint schema van netwerk
Afbeeldingslocatie: http://www.hardcore-uber-tweakers.nl/NETWORK.JPG

[ Voor 35% gewijzigd door CrankyGamerOG op 29-09-2006 10:17 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Genoeg firewall distro's die dit kunnen. B.v. ook IpCop.

• EXX
  • Laatst online: 27-03 10:47

EXX

EXtended eXchange

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 10:05:
[...]
maar ik wil geen plotie agent spelen, ik wil gewoon de upload per persoon kunnen limiten.
zou een linux met clarck connect met 8 nicjes werken ? (als dat past)

ik bedoel ik moet dan wel via die linux het internet verdelen naar 8 personen
Je hebt maar 2 NICs nodig. 1 verbind je met je huidige internet modem, de andere met een doodnormale switch, waar je de 8 PC's op aansluit. Al het internetverkeer moet dan via de Linux bak en daar kun je dan je filters instellen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik heb thuis een @home breedband verbinding die ik deel met 11 mensen en 14 computers. Ik heb erg veel moeite gedaan om het zo beheerbaar mogelijk te maken. Er hoeft inderdaad maar één iemand meer dan 30KB/s te uploaden of meer dan x aantal verbindingen tegelijk te maken en de verbinding slipt volledig dicht en de pings schieten omhoog.

Ik heb wel 6 verschillende routers geprobeerd, Windows 2000 Advanced server als router (wil geen Domein controller), Windows 2003 server met ISA server en uiteindelijk ben ik bij de huidige oplossing uitgekomen. Eindelijk iets wat werkt en niet duur is!!
Het aantal verbindingen wat tegelijk gemaakt wordt is niet te controleren, maar gelukkig is dat ook afhankelijk van de hoeveelheid die geupload wordt.

ClarkConnect draait prima op een oude PII 500 met 256MB ram (minder waarschijnlijk ook wel). Je hebt eigenlijk niet echt Linux kennis nodig om het te installeren, bevat standaard een webserver, firewall, routing software (incl. NAT) een DNS en DHCP server en dat wat het verschil maakt....... Een Bandbreedte Begrenzer !!!. Geweldig. Hiermee kun je dus per IP de bandbreedte begrenzen.
ClarkConnect Home is 100% gratis en wordt goed ondersteund. Er is erg veel infomratie over te vinden. Ik weet zeker dat het je lukt om te installeren.

Omdat CC gebaseerd is op Linux (RedHat volgensmij) kun je natuurlijk ook nog een hoop andere applicaties draaien. Zo heb ik Asterisk en nTop draaien (softwarematige telefoon centrale en netwerk statistieken), al is Asterisk 100% van de dag niets aan het doen :)

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
jah maar heb jij bijvoorbeeld dan in die bak waar jij clarck draait ook 14 nicjes ???(als je 14 gebruikers hebt)
EXX schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 10:15:
[...]
Je hebt maar 2 NICs nodig. 1 verbind je met je huidige internet modem, de andere met een doodnormale switch, waar je de 8 PC's op aansluit. Al het internetverkeer moet dan via de Linux bak en daar kun je dan je filters instellen.
jah maar kan ik dan ook per persoon instellen ???

ow jah ff en andere vraag erbij
,t pakket van @home hier is het 8000kbit pakket
echter de nsleheid komt nooooit boven de 550/600kB/s
ook staat hier nog een zon oud modem van @home(witte motorola(groot ding)
kan ik hier wat van zeggen tegen @home ?
aangezien hun dan weer komen met wij garanderen geen snelheid...
Hoewel bij mijn zus de snelheid dramatisch hoger is , maar wel zelfde pakket
0.9/1.2 mB/s

[ Voor 92% gewijzigd door CrankyGamerOG op 29-09-2006 10:23 ]

• EXX
  • Laatst online: 27-03 10:47

EXX

EXtended eXchange

Voor zover ik weet wel, want iedereen heeft een eigen IP adres en dus zijn de datastromen individueel in te stellen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• aZuL2001
Verdiep je eens een beetje in de materie.

Je hebt echt niet n (aantal gebruikers) + 1 nic's nodig om dat te regelen.
Twee nic's is genoeg.
(ipadres is ongelijk aan nic)

Staat allemaal beschreven in de informatie die CC online heeft staan.

[ Voor 7% gewijzigd door aZuL2001 op 29-09-2006 10:24 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 10:18:
jah maar heb jij bijvoorbeeld dan in die bak waar jij clarck draait ook 14 nicjes ???(als je 14 gebruikers hebt)

[...]

jah maar kan ik dan ook per persoon instellen ???
je kan je clarck bak gewoon aan een switch hangen he, dan heb je maar 2 netwerkkaarten nodig. 1 voor je internet en het tweede naar de switch.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:28
IK denk dat er twee NIC'jes inzitten. 1 voor het externe netwerk (lees: internet) en 1 voor naar de switch.

[Ik ben laat]

[ Voor 7% gewijzigd door smeerbartje op 29-09-2006 10:27 ]

• Bram77
Twee nics inderdaad. Op de LAN nic staat DHCP aan met een vast ip. DHCP server deeld automatisch ip's uit binnen een eenvoudig te configureren range.
Op de WAN nic staat DHCP uit maar die krijgt zijn IP wel dynamisch van de @home DHCP server.

Het wijst zichzelf allemaal tijdens de installatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Bram77 op 29-09-2006 10:40 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
thnx allemaal, ik ga eens goed nalezen bij CC, meer pties zijn nog welkom ,maar dit ziet er goed uit.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Ik zou die problemen uit elkaar houden, je downloadsnelheid vs bandbreedte control ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• EnnaN
  • Laatst online: 17:38

EnnaN

Toys in the attic

toch nog even social engineering: maakt het jou ook uit, of alleen de eigenaar van de toko / lijn? want als die bang voor z'n aars is dan kan hij toch voor het gebruik van de lijn een contract laten tekenen dat je je aan de wet moet houden, en dat voor eventueel illegaal gebruik de gebruiker verantwoordelijk is / hem moet reimbursen voor de boetes / whatever? hoeft hij ook niet met de gast te praten.

sig

• Bram77
Nog een plus punt is trouwens dat ik die CC machine nu al anderhalf jaar heb draaien zonder hem opnieuw te hoeven hebben opstarten. Het draait en blijft maar draaien. Ik doe voor de vorm af en toe even een apt-get updat en en apt-get upgrade. Als er een nieuwe computer aan het netwerk komt te hangen of iemand heeft een nieuwe netwerkkaart dan voeg ik de nieuwe DHCPlease toe aan de statische leases (1 klik) en maak ik een extra downloadsnelheid begrenzing-regel gekoppeld aan de nieuwe statische lease (2x klikken)...... eitje!

edit: Wij downloaden ook allemaal met regelmaat, maar slechts met 10KB/s upload maximaal pp. Daardoor blijft het toch redelijk beperkt qua upload.

[ Voor 12% gewijzigd door Bram77 op 29-09-2006 12:02 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

EnnaN schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 11:58:
toch nog even social engineering: maakt het jou ook uit, of alleen de eigenaar van de toko / lijn? want als die bang voor z'n aars is dan kan hij toch voor het gebruik van de lijn een contract laten tekenen dat je je aan de wet moet houden, en dat voor eventueel illegaal gebruik de gebruiker verantwoordelijk is / hem moet reimbursen voor de boetes / whatever? hoeft hij ook niet met de gast te praten.
dat hoef je niet in een contract te zetten, dat is nu al zo.

• MBV

MBV

[knip] er was nog een pagina :( Waarom werkt dat last-knopje niet gewoon? :(

[ Voor 90% gewijzigd door MBV op 29-09-2006 13:37 ]

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
toch nog en vraagje omtrent clarckconnect.

Nu is het hier zo dat de router de ip adressen toewijst dmv dhcp, als ik die CC tussen het modem en de router inzet , dan heeft de CC verder toch geen invloed op de dhcp die de router dan gebruikt, kan ik dan de dhcp uitzetten op de router
en dan de CC de ip adressen laten toewijzen/danwel statisch instellen ?

dus dat de router dan in feite ook alleen maar als switch dient ?

kijk ff naar et plaatje op de eerste page van het netwerk, en vertel me eens waar jullie hem tussen zouden plaatsen, of waar juist niet

[ Voor 16% gewijzigd door CrankyGamerOG op 29-09-2006 15:30 ]

• aZuL2001
Nogmaals : Verdiep je zelf eens wat in de materie.

Er is over Thuis Linux routers zo veel beschreven, en wat jij wil is niet echt anders dan standaard, dus lees die Fine Manuals eens.

Ze zijn waarschijnlijk zelfs in het nederlands te vinden.

Abort, Retry, Quake ???

• Bram77
Volgensmij kun je een router inderdaad gewoon als switch gebruiken zoalng je niet een speciaal daarvoor bedoelde "modempoort" gebruikt om de server aan te hanegn. Kan wel, maar dan moet je volgensmij een cross-UTP kabel gebruiken. De meeste routers hebben geen speciale poort voor het modem.

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Ondersteunt je modem het niet? Bij mij kun je instellen hoeveel bandbreedte clients krijgen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Bram77 schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 15:59:
Volgensmij kun je een router inderdaad gewoon als switch gebruiken zoalng je niet een speciaal daarvoor bedoelde "modempoort" gebruikt om de server aan te hanegn. Kan wel, maar dan moet je volgensmij een cross-UTP kabel gebruiken. De meeste routers hebben geen speciale poort voor het modem.
Vroeger wel, tegenwoordig kun je vaak de routing functies niet helemaal uitzetten, dan kun je dus problemen krijgen. Switchje kost geen drol meer tegenwoordig.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 20:30:
[...]
Vroeger wel, tegenwoordig kun je vaak de routing functies niet helemaal uitzetten, dan kun je dus problemen krijgen. Switchje kost geen drol meer tegenwoordig.
nou nee ik heb hier een enorme serverkast staan (zonder de servers) waar 3 switches in hangen
dus die switches worden het probleem niet, morgen begin ik eraan.
thnx allemaal

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Draytek routertje kan dit, als er een managed switch in zit zou je bijvoorbeeld nog een poort uit kunnen schakelen van de grootste uploader...

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

CrankyGamerOG schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 19:08:
[...]

nou nee ik heb hier een enorme serverkast staan (zonder de servers) waar 3 switches in hangen
dus die switches worden het probleem niet, morgen begin ik eraan.
thnx allemaal
Ik weet niet, maar ik vind gewoon dat met die gast hoort te praten.....
als hij de internet niet wil delen, moet hij maar voor ze eigen internet regelen.

Ook al is hij raar, je zit wel samen allemaal in een huis.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 10:00:
[...]

Ik weet niet, maar ik vind gewoon dat met die gast hoort te praten.....
als hij de internet niet wil delen, moet hij maar voor ze eigen internet regelen.

Ook al is hij raar, je zit wel samen allemaal in een huis.
ok nogmaals als je nou beter had opgelet heb ik deze person er 2 maal op aangesproken, hem zelfs nog het principe van kabel uitgelegd, hij heeft daarna een wireless router gehaad om via wifi van anderen te surfen(wat dus niet mag)
toen het hem tegenviel(de snelheid) heeft hij zich terug op ons netwerk gezet en was het weer dramatisch.

vandaar dus...

• Bram77
NetLimiter bied ook uitkomst, maar dat draait wel op de clientpc en moet dus aangezet worden door die gebruiker.

• smokalot

smokalot

titel onder

CrankyGamerOG schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 12:18:
[...]

ok nogmaals als je nou beter had opgelet heb ik deze person er 2 maal op aangesproken, hem zelfs nog het principe van kabel uitgelegd, hij heeft daarna een wireless router gehaad om via wifi van anderen te surfen(wat dus niet mag)
toen het hem tegenviel(de snelheid) heeft hij zich terug op ons netwerk gezet en was het weer dramatisch.

vandaar dus...
je mag wel via de wifi van anderen surfen, mits zij geen beveiliging toepassen.

maar je kunt ook nog wel een ADSL verbinding erbij leggen hoor, speciaal voor hem (en betaald door hem). Zo gek is het toch niet dat als jullie het niet eens zijn met zijn surfgedrag, en hij zich niet wil aanpassen, dat je dan hem van de verbinding af zet?

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
smokalot schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 12:35:
[...]

je mag wel via de wifi van anderen surfen, mits zij geen beveiliging toepassen.

maar je kunt ook nog wel een ADSL verbinding erbij leggen hoor, speciaal voor hem (en betaald door hem). Zo gek is het toch niet dat als jullie het niet eens zijn met zijn surfgedrag, en hij zich niet wil aanpassen, dat je dan hem van de verbinding af zet?
mag dus niet, toevallig van de week op tv gezien(is sinds kort)
zonder toestemming op iemand anders zijn verbinding surfen is neit teogestaan.

ook al staat dat netwerk open
het werd zo vergeleken :

als jij je achterdeur laat open staan wil dat nog niet zeggen dat ik zonder meer naar binnen nmag bijj ou

• aZuL2001
Graag bronvermelding.

Anders wordt het zo'n wellus-nietus spelletje.

Abort, Retry, Quake ???

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
nieuws: 'Meeliften op open WiFi-verbinding is illegaal'

jah jah geen jurisprudentie(of hoe je het ook schrijft)

[ Voor 16% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-10-2006 14:52 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

ik kan nu even geen link vinden, maar ik geloof dat die gast niet eens vervolgd wordt, omdat het gewoon een open verbinding was, wat volgens het verdrag van rome toegestaan is af te luisteren.

iedereen die probeert dit soort dingen met analogieen te verduidelijken faalt. voor je het weet heb je het over het internet als een verzameling pijpen. informatie gedraagd zich gewoon niet zoals fysieke objecten dat doen.

als ik mijn laptop openklap probeert ie met het sterkste netwerk te verbinden waar ie mee kan verbinden. ben ik dan strafbaar? ik heb geen knop aangeraakt! of pas als ik er iets mee doe? en wat nou als ik weet dat er een hotspot in de buurt is, die meestal geen WEP/WPA gebruiken, maar andere vormen van beveiliging? mag ik daar eigenlijk wel op verbinden dan? en is het hebben van een open AP dan niet strafbaar vanwege uitlokking (zo'n apparaat advertised zijn ESSID actief!)?

kortom, onze wetgeving is hier niet op gemaakt, en zeggen dat het illigaal is is dus veel te kort door de bocht. ik verbind gewoon met open APs tot iedereen een fon in huis heeft, en nodig iedereen uit dat bij mij thuis ook te komen doen. Als jij dat liever niet doet moet je dat vooral laten, maar ga niet anderen veroordelen!

en nog een stukje over de volgorde van stenen gooien op grond van zonden, jij gaat toch niet beweren dat je netjes de licentie van al je software hebt gekocht, en dat je nog nooit een mp3tje gegeven hebt aan iemand anders?

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
jah maar dat zei ik al, maja dit topic gaat dan ook over sharing en de nadelen en het tegegaan van, en niet om het juridisch gemier of je mag netten op andermans verbinding

ik vind het iig niet kunnen.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Woei, gewoon nog 1 laatste afspraak met hem maken en als die weer stout is, dan haal je gewoon z'n utp kabel eruit voor 12 uur ofzo :P Lekker puh :+

Goedkoop bellen via VoIP

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
ben begonnen met stoeien met clarck
echter....
hij installeert niet

ik kom tot aan de configuratie, selecteer de modules dan zegt ie nog :

"`are you sure about your configuration settings....`

dan zeg ik ok, en dan gebeurt er niks meer(althans het lijkt zo)

blauwe scherm blijft en dan verder niks (jah behalve dan dat er press F12 staat voor next page,)

\maja dat helpt niet :P

• MBV

MBV

met unix-achtigen werkt het wel eens om crtl+F1-F6 (een voor een) in te tikken, krijg je soms wat debug-info. Of was het crtl+alt+F*?

• smokalot

smokalot

titel onder

MBV schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:47:
met unix-achtigen werkt het wel eens om crtl+F1-F6 (een voor een) in te tikken, krijg je soms wat debug-info. Of was het crtl+alt+F*?
de alt toets erbij is nodig in X, omdat die de ctrl+F* zelf afvangt (maar met de alt toets erbij werkt altijd). maar ik betwijfel of dit zin heeft tijdens de install van CC (kwaad kan het zeker niet).

• Bram77
Misschien dat de kernel een van je netwerkkaarten niet ondersteund. Welke kaarten gebruik je?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Brak geheugen?
Brakke NIC;s?
Brakke cd speler?
Brakke disk?

Allemaal dingen waar je install keihard op vast kan slaan.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
jah ok dat snap ik wel, maar is het dan normaal dat ie niet eens een foutmelding geeft ?
kijk het is allemaal oud spul waarmee ik het probeer dus het kan best zijn dat het allemaal niet echt wilt
maja ik heb hier de keus uit 30 tal pII/PIII om mee te klooien dus dat komt wel goed :D

ik heb nu iig de volgende versies geprobeerd
CC 4.0 Community
CC 3.2
CC 3.1 nu mee bezig, als deze ook vast slaat ga ik morgen tussen de andere pc's kijken
Misschien dat de kernel een van je netwerkkaarten niet ondersteund. Welke kaarten gebruik je?
ook dit zijn geen nieuwe kaartjes meer, maar link geven ze iig :P
het zijn
1. Realtek TRL-8029
2. Digital DS21140 Tulip rev 34
ik zie dit nu dankzij die toetsencombinatie (debug), hij blijft nu staan na de detectie van die 2e nic

edit :
ik heb nu die digital vervangen met een Realtek RTK8139
maar ook nu blijft ie staan na de detectie van de 2e nic ?

edit 2 :

ik krijg nu timeouts na het lange wachte

ide-cd : cmd 0x28 timed out

hdd : DMA timeout retry
hdd: timeoute waiting for dma

edit 4 :
na het uitwisselen van de cdrom loopt ie nu gewoon door na eth1, op hoop van zegen dan maar he :D

edit 5 :

niet dus.... allemaal io erros met de hdd, dan maar een andere hdd....to be continued

edit 6 :
nou jah, het maakt niks uit welke hdd blijf io errors houden

edit 7 :

nou breekt mijn klomp
op mijn eigen pc (athlon tb 1,1) krijg ik dezelfde io errors, zelfs met de 100% disk waar tot net toe XP op stond(en dus zeker weten goed is)

ps misschien stomme vraag, maar moet de CC die je probeert te installeren al in het netwerk hangen ?(op de plaats waar ie hoort)

ik heb namelijk op het moment geen kabels erin

pps ik wou dat die clarck connect site wat overzichterlijker was, en een fatsoenlijke QA FAQ etc
ik vind de info op die site erg moeilijk bereikbaar, maja das dan mijn mening

[ Voor 75% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-10-2006 01:37 ]

• MBV

MBV

oude hardware en linux-achtigen: altijd op zoek naar realtek, werkt 99% van de gevallen :Y) Tulip gezeur heb ik ook gehad, maar dat werkte niet stabiel enzo.

CC moet je gewoon los kunnen installeren, en overpluggen naar de goede omgeving zodra je klaar bent. Da's mijn ervaring met IPCop iig :)

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:25

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Klopt ja. Ik heb CC ook draaien hier vanaf 1 van de eerste versies. Je hebt ook een fora waar je op kunt kijken:

http://www.clarkconnect.com/forums/ubbthreads.php
http://forum.minddigger.com/phpBB/index.php?viewcat=2
http://ccfaq.valar.co.uk/index.php

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
nou het maakt dus geen ruk uit waar ik um op wil installeren

ik heb nu 4 compleet verschillende pcs gehad waaronder mijn eigen

en allemaal geven ze Buffer IO ERROR on device hdd, logical block

dit een hele lange lijst en dan gaat ie verder met filesys mounten en dan blijft ie staan bij

code:
1
<6> EXT3-fs : mounted filesystem with ordered data mode

• Bram77
Probeer eens om een schijf die je wilt gebruiken aan je windows machine te hangen en alle partities te verwijderen met de Windows HD manager of b.v. Powerquest PM. Ik bedoel dus niet formatteren....
Daarna de schijf weer in de CC machine hangen en installeren. Ik ben er niet zeker van of CC een NTFS schijf kan formatteren. FAT32 iig wel.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
goeie tip en ik zal het proberen

maar ik weet zeker dat ik al meerdere schijfjes heb gehad die fat waren....

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
nou breekt mijn klomp weer
ik heb net een xp disk gepakt
(waar tot net toe XP op draaide zonder probleem)

partities verwijderd en toen geboot op cd

met cc 4.0 boot krijg ik de volgende error

code:
1
2
3
ISOLINUX 2.11 2004-08-16 isolinux: Disk Error 10, AX= 4280, Drive EF

Boot Failed : press a key to retry

kan iemand mij eens uitleggen wat dit is en hoe dit kan, schijfje is 100% goed, want ik heb er nu dus weer XP opstaan en die installed en draait zonder moeite ?

of heeft deze error meer te maken met de CD die brak is ?

edit 2

ik kom nu een stukje verder nadat ik de lezer heb uitgewisseld met mijn schrijver uit mijn XP machine

alleen blijf ik IO errors houden en stopt bij

code:
1
<3>FAT: unable to read boot sector

[ Voor 16% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-10-2006 14:28 ]

• gavro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 22:39
Erm, je topic splitsen in 2 onderwerpen is prima (zie: [Linux] clarck connect 3.2 Home [linux]), maar om alles dubbel te gaan posten lijkt me nou niet echt noodzakelijk..... ?

Whoo-ah.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
jah en jij moet solliciteren bij de politie of wat anders nuttigs gaan doen....

(excuse my french)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-03 14:33
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 14:33:
jah en jij moet solliciteren bij de politie of wat anders nuttigs gaan doen....

(excuse my french)
toch is het handig om het te splitsen, dus ja, hij heeft gelijk

PSN: djmurcielago

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
jah en waarom denk je dat ik dat andere topic had geopend , juist slimmerik, juist om te splitsen
maar omdat ik hier steeds maar weer terug kwam doordat mensen hier reageerden is het hier zo lang door gelopen ;)

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
ik heb um aan het lopen
en het werkt geweldig, mijn dank voor de tip voor clarkconnect !!!!

Pagina: 1