Doel van de mens voor de kosmos

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Reconhell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2018
a

[ Voor 106% gewijzigd door Reconhell op 03-03-2008 13:38 ]

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-12 10:31
het is niet het doel, het is de reis

iets zwarter: het doel is doodgaan. er is geen ander eind
het gaat er alleen om of je gelukkig dood gaat, of jij denk dat je alles hebt gedaan wat je wou doen (binnen de perken :P) en of dat jij gelukkig bent met het verschil dat jij gemaakt hebt op deze wereld

[ Voor 96% gewijzigd door sjongenelen op 28-09-2006 16:44 ]

you had me at EHLO

• Reconhell
En de reis is niks waard, dus waarom zou je hem maken.

• sjongenelen
Reconhell schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:43:
ik heb wel plezier in mijn reis :?

you had me at EHLO

• Reconhell
Maar ook onplezierige events (al niet meerevents) , maar dat doet er weinig toe omdat je dood gaat en er niks aan hebt, de reis verdwijnt in het niks nada , t maakt niet uit of je hem wel of niet doet. Tenzij er een soort van God bestaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Reconhell op 28-09-2006 16:46 ]

• sjongenelen
ik vind dat door de minder plezierige dingen dat je de leuke meer gaat waarderen.
het primaire levensdoel van de mens en dier is voortplanten. Dat zit gewoon in je genen. Waarom weet ik ook niet - niets blijft eeuwig.

of je in een hiernamaals gelooft is wat anders, dat weet ik ook niet :/

you had me at EHLO

• Reconhell
Voortplanten is the "small picture"
Dat is het Doel ja.
Maar waar het doel voor dient is de vraag!
En daarvoor moet je dood gaan.

Verwijderd

Mooi soort vragen. Maar misschien moet je je afvragen wat het doel is van alles. Dat wij er zijn is dit de bedoeling, of een toevallige samenloop van omstandigheden?
Reconhell schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:50:
Voortplanten is the "small picture"
Dat is het Doel ja.
Maar waar het doel voor dient is de vraag!
En daarvoor moet je dood gaan.
Maar voortplanten is het doel van de soort en niet bepaald van jou als individu of wel?

Persoonlijk geloof ik dat wij de bedoeling zijn en dat het doel is om samen met God te genieten van al het goede wat er is. Maar dit terzijde.

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-12 22:05

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Het doel van de mens (als intelligente soort) is om alle materiaal op aarde ook in de rest van het heelal te verspreiden. Een stel bacteriën in de diepe zee zal dit niet voor elkaar krijgen. Vandaar dat de evolutie voor een intelligente soort heeft gezorgd en we doen momenteel goed ons best om verder de ruimte in te komen. Soms wel ten koste van het een en ander hier op aarde, maar ach, het dient een goed doel ;) .

Verwijderd

Zoals jij het doel van de mens ziet, heeft dat invloed op jou als invididu?

Verwijderd

Het doel van de mens als levensvorm bestaat niet. Ter verduidelijking:
Het leven heeft geen zin want ik ga uiteindelijk toch dood.
Maar je kan ook zin geven aan het leven van anderen wat je leven toch zinvol maakt
Die anderen gaan ook allemaal dood, alles houdt uiteindelijk op en op dat moment heeft je leven
geen zin, dus leeft iedereen uiteindelijk voor niks.

Als je echter naar de mens als individu kijkt kan een mensenleven op heel veel verschillende manieren zin hebben. Hierbij gaat het om gelukkig worden. Het gemeenschappelijk doel van iedereen. Iedereen vindt het geluk op zijn/haar eigen manier, maar het doel van ieder is gelukkig worden.
In deze visie is de ziel ook belangrijk. Als je de mens beschouwt als levensvorm en niets meer dan kom je tot de conclusie uit mijn eerste regel. Maar voor zover ik weet is de mens niet slechts een levensvorm, maar een wezen dat emoties voelt, beslissingen kan maken en z'n leven zo goed mogelijk probeert te maken.

Ik wil niet slechts overleven, ik wil gelukkig leven en gelukkig sterven, net als alle andere mensen ook al weet niet iedereen het. Iedereen is op zoek naar geluk.

gelukkig sterven is het doel, gelukkig leven de manier om het doel te bereiken

• Lucky-Shirt
  • Laatst online: 27-12 22:05

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 19:55:
Zoals jij het doel van de mens ziet, heeft dat invloed op jou als invididu?
Het is een doel wat mij goed uitkomt. Ik zou graag geleefd hebben in een tijd dat er nog wat te ontdekken viel op de aarde. Zoals Columbus, een nieuwe vaarroute proberen te ontdekken. Op aarde niet meer mogelijk, maar daarbuiten valt er nog genoeg te ontdekken (to boldly go where no man has gone before).

Maar ik heb geen opleiding tot astronaut / ruimtevaartdeskundige gevolgd en houd me er ook niet extreem veel mee bezig, vind het alleen reuze interessant. Ik kan dus niet zeggen dat het me als individu direct beinvloedt. Ik denk niet dat mijn inspanningen direct een bijdrage zullen leveren aan het doel dat ik beschreven heb, maar wellicht dat eventuele nakomelingen dat wel zullen doen. In die zin maak ik dan alleen maar weer deel uit van het grote geheel.

Nu is bovenstaande natuurlijk maar een gooi. Het doel dat jij beschrijft, samen met God genieten van al het goede dat er is, spreekt mij ook wel aan, al geloof ik niet direct in een God (wat dat betreft "hoop" ik meer, hopen in een leven of iets na de dood, zonder verlies van de kennis opgedaan in dit leven, zou zo zonde zijn).
Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 20:19:
...
gelukkig sterven is het doel, gelukkig leven de manier om het doel te bereiken
Vind ik een hele mooie uitspraak! Maar wat is geluk(kig)?

• Reconhell
Gelukkig sterven kan een doel zijn ja, maar ik vind het een waardeloos doel omdat je er toch niks aan hebt. Je kan net zo goed nu allemaal dood gaan door een comeet.

Verwijderd

Reconhell schreef op donderdag 28 september 2006 @ 20:56:
Gelukkig sterven kan een doel zijn ja, maar ik vind het een waardeloos doel omdat je er toch niks aan hebt. Je kan net zo goed nu allemaal dood gaan door een comeet.
zolang je gelukkig leeft sterf je ook gelukkig, of het nu door een comeet is of in een ziekenhuisbed, je hebt in beiden gevallen je doel bereikt zolang je gelukkig hebt geleefd. En wat geluk is....
Geluk is voor iedereen anders, ik zelf ervaar geluk als een gevoel van voldoening. Zolang ik mijn eigen leven overdenk en blij wordt van wat ik zie ben ik gelukkig. En ook al voel je je af en toe ongelukkig, dan maakt dat niets uit. Hoe kan je immers geluk ervaren als je je nog nooit ongelukkig hebt gevoeld? -> zonder verdriet geen geluk

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-12 16:36
Wees blij dat je nu nog een kans hebt om doelen voor jezelf te stellen. Als je dood bent dan kan je dat niet meer.
Waarom zou ik elke dag nieuwe dingen leren en mezelf in leven houden als het geen betekenis of doel heeft.
Omdat je dan middels leren en jezelf in leven houden de kans krijgt om jezelf te onderscheiden van de rest. Als je niks leert en jezelf niet in leven houdt dan ben sowieso niet nuttig bezig.
Vraagje: Ben je helderziend?
Maar ook onplezierige events (al niet meerevents) , maar dat doet er weinig toe omdat je dood gaat en er niks aan hebt, de reis verdwijnt in het niks nada , t maakt niet uit of je hem wel of niet doet. Tenzij er een soort van God bestaat.
Je eigen reis verdwijnt misschien in het niks nada, maar zou je het niet tof vinden als over 100 jaar nog over je gepraat zou worden? Dat de mensen jou nog kunnen herinneren?
Tenzij er een soort van God bestaat.
Stel: er bestaat een God. Zou die God het leuk vinden dat je de reis beoordeeld als "niks waard"?
Je bent nu hier, op deze planeet en in deze "timeframe" (2006 - 2100?). Je hebt een kans gekregen om dingen te doen en je moet de dingen doen die jij leuk vindt. Als we allemaal dood gaan door een komeet... naja, dan hebben we pech gehad. Je hebt niet altijd mazzel.

• Reconhell
Ik bedoel gewoon de mensheid het leven alles is niks waard , omdat het in het niks gaat.. En over 100 jaar? Daar heb je niks aan, het gaat vroeg of later toch weg. Er is echter maar 1 mogelijkheid wat t leven waard zo maken en dat is als een soort van god bestaat, het universum zou namelijk nogal zinloos zijn als er niet zoiets bestaat. Dan doe ik gelijk zo'n pakkie aan en ga bij zn altaar bidden. :P

Waarom zeiden ons tot in miljarden in de toekomst biljoenen? laten uitbreiden?
Omdat we daar gelukkig/overleven van worden? Beetje erg zinloos.

[ Voor 35% gewijzigd door Reconhell op 29-09-2006 08:51 ]

• Reconhell
[...]

Vraagje: Ben je helderziend?

[...]

Nou nee maar wat je ook in die "reis"meemaakt al word je een 10x zo goede einstein t maakt niks uit , want het is niks waard. Want het gaat weg in het niks. Over wellicht lange of korte tijd.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Reconhell: als je niet probeert constructief ergens heen te discussieren, dan heeft dit topic weinig zin. Overal op nihilistische wijze op reageren leidt nergens toe.

Het leven heeft geen objectieve, absolute zin, reden of doel. Je kan alleen zelf een doel, reden of zin bedenken, voor jezelf accepteren en nastreven. Nihilisme wordt veroorzaakt door het niet los kunnen laten van de drang tot een objectieve, absolute moraal. Als je dat loslaat, is er geen reden tot nihilistisch gedachtengoed meer.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Het leven is of doelloos of zinloos. Als er een doel is, dan kan het doel vervuld worden en dan is er daarna geen doel meer, dus dan houdt het dus een keertje op en kom je in een zinloze situatie terecht, omdat er geen doel meer is. Zou er elke keer een nieuw doel komen, dan is het dus zinloos om aan het vervullen van de doelen te beginnen, want je vervult ze toch nooit allemaal.

Daar komt nog eens bij dat als wij gecreëerd zijn voor een doel, dan vraag je je af waarom het doel dan is gecreëerd. Zonder doel zou het ook niet vervuld hoeven worden.

Het leven is dus gewoon vrij zinloos en ik sluit me maar aan bij Midas Dekker: "Leven is vergeten dat je dood gaat."

• KroontjesPen
  • Laatst online: 14:25

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Confusion schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 10:09:
Reconhell: als je niet probeert constructief ergens heen te discussieren, dan heeft dit topic weinig zin. Overal op nihilistische wijze op reageren leidt nergens toe.

Het leven heeft geen objectieve, absolute zin, reden of doel. Je kan alleen zelf een doel, reden of zin bedenken, voor jezelf accepteren en nastreven. Nihilisme wordt veroorzaakt door het niet los kunnen laten van de drang tot een objectieve, absolute moraal. Als je dat loslaat, is er geen reden tot nihilistisch gedachtengoed meer.
Als je de passage dat wat zou kunnen verduidelijken kan ik beter begrijpen wat je bedoelt.
Zelf kan ik nl best begrijpen wat Reconhell bedoelt. Zat 40 jaar geleden met het zelfde probleem.
Je kan dan besluiten te stellen dat er ergens een doel moet zijn of dat alles doelloos is en blijft.
Bij het laatste zie ik dan niet in hoe je daar nog constructief over zou kunnen discussieren.

Bij het stellen van het 'zelf een doel, reden of zin bedenken, voor jezelf accepteren en nastreven' komt er wel bij dat je dan een ander zijn doel, reden of zin niet mag beïnvloeden.

Voor Reconhell heb ik de vraag waarom hij de mens tov de kosmos plaatst.
Als je eerst zou stellen "wat is het doel van de kosmos" zit je niet gelijk vast aan menselijke emoties.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Verwijderd

Wat is het doel van de kosmos?

Ik vind dat we daar met ons menselijke verstand niet bij kunnen; als er nou echt iets zinloos moet zijn dan is het wel de discussie over het doel van de kosmos.

Ter herhaling:
Het doel van de mens als individu is gelukkig sterven, de weg daar naartoe is gelukkig leven.

• Reconhell
Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 15:29:
Wat is het doel van de kosmos?

Ik vind dat we daar met ons menselijke verstand niet bij kunnen; als er nou echt iets zinloos moet zijn dan is het wel de discussie over het doel van de kosmos.

Ter herhaling:
Het doel van de mens als individu is gelukkig sterven, de weg daar naartoe is gelukkig leven.
Dat we daar met menselijk verstand niet bij kunnen zou kunnen, maar dat is niet zeker omdat we het simpelweg niet weten.
Wat is dat nou weer voor onzin dat de discusiie over het doel van de kosmos zinloose is, natuurlijk is het niet zinloos...

Het doel van de mens is dus gelukkig leven ja...
Maar wat als je niet gelukkig bent, niet gelukkig wordt, en niet weet hoe je gelukkig word. Dan lijkt het game-over voor mij.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11 16:23

Clay

cookie erbij?

De mens moet altijd overal maar een doel aan geven, een reden dat x bestaat, of y iets doet. Waarom bestaat de mensheid, wat is de reden van mijn bestaan in dat onbekende overkoepelende plan?

Maar waarom zou je jezelf met deze vragen kwellen? Imo is het allemaal onzin. Het leven heeft geen zin, het heeft een oorzaak. Universele zin zoeken levert per definitie geen antwoorden op, en draagt daarmee eerder bij tot afname dan toename van geluk. Zin geef je zelf aan je leven, en die invulling verschilt per individu. Overtuigingen die jou willen wijsmaken dat er wel een hoger doel is stellen daar vaak meteen bij dat zij dat zelf zijn, dan is het cirkeltje namelijk meteen rond; wel zo makkelijk.

Voor de TS dan; als jij jou leven geen zin geeft, is het inderdaad zinloos. Dat zegt echter niets over de zin van iemand anders zijn of haar leven.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 13:38

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Wat is het doel van het leven? Ik kan de vraag iets gemakkelijker beantwoorden wanneer ik hem anders stel: wat is de waarde van het leven? We kunnen het er waarschijnlijk over eens zijn dat dit dezelfde vraag is.

Ik zal nu proberen om de structuur van elke waarde aan het licht te brengen, want daarin kunnen we een soort antwoord op de vraag vinden. Maar laten we met een concreet voorbeeld beginnen.

Waarom schrijf ik deze post? Wat is daar de waarde van? Er zijn verschillende dingen die meespelen, maar laat ik er eentje van uitkiezen: ik schrijf deze post om mensen meer inzicht in hun leven te geven. Of dat lukt is een tweede, maar daar gaat het nu niet om. Ik schrijf deze post vanwege een bepaalde waarde, en die waarde is: mensen inzicht in hun leven geven.

Maar nu is er onmiddellijk een nieuwe vraag die rijst. Waarom zou ik mensen inzicht in hun leven willen geven? Wat hebben ze aan inzicht? Wat is de waarde van inzicht? Hierop kunnen we weer verschillende antwoorden geven, maar laat ik hiervoor kiezen: ik wil dat mensen inzicht in hun leven krijgen omdat ze dan meer autonoom worden.

We zien nu een keten ontstaan. Ik schrijf een post. Waarom? Vanwege een waarde: mensen inzicht in hun leven geven. Waarom is dat waardevol? Omdat het leidt tot meer autonomie. Waarom is autonomie waardevol?

Elke waarde die ik tot nu toe heb genoemd wijst boven zichzelf uit, naar een meer oorspronkelijke waarde. Waarde is transcendent. Iets dat in zichzelf besloten ligt, en niet meer ergens naar verwijst, kan geen waarde zijn - het is integendeel een ding waarvan wij ons kunnen afvragen of het waarde heeft of niet. Ziehier de structuur van de waarde: iets kan alleen een waarde zijn als het waarde heeft; maar iets heeft alleen waarde voor zover het die waarde krijgt van een transcendente waarde.

De vraag is natuurlijk: is er een laatste waarde? Die zou dan de zin van het leven zijn. Het antwoord is helder: nee. Want of deze laatste waarde verwijst nergens naar door, is in zichzelf besloten. Dan kan het geen waarde hebben, en dus geen waarde zijn. Of deze laatste waarde verwijst wel door naar een hogere waarde die haar waarde geeft. Maar dan is het niet de laatste waarde.

Het zoeken naar een laatste waarde is dus een streven dat natuurlijk is voor elk wezen dat waardes kent, maar tegelijkertijd is het een streven dat nooit een eindpunt kan vinden. Ziedaar de paradox van het bestaan.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:15

Standeman

Prutser 1e klasse

Reconhell schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 15:54:
[...]

Dat we daar met menselijk verstand niet bij kunnen zou kunnen, maar dat is niet zeker omdat we het simpelweg niet weten.
Wat is dat nou weer voor onzin dat de discusiie over het doel van de kosmos zinloose is, natuurlijk is het niet zinloos...

Het doel van de mens is dus gelukkig leven ja...
Maar wat als je niet gelukkig bent, niet gelukkig wordt, en niet weet hoe je gelukkig word. Dan lijkt het game-over voor mij.
Volgens mij begin je jezelf enigzins tegen te spreken? Als je een discussie over het doel van de kosmos niet zinloos vind, is een mensenleven (of in iedergeval het leven van de participant van de discussie zoals jij) ook niet zinloos.

Overigens geef je zelf zin aan je leven (je stelt je eigen doelen). Gaan zitten wachten op verlossend antwoord over wat je doel is zal je nooit verder helpen.
Dit tenzij er een almachtige God is die een plan voor je heeft uitgewerkt en je een bepaalde richting uitstuurt.. (maar dan komen we weer een beetje in de knoei met het concept "eigen wil" e.d.)

[ Voor 18% gewijzigd door Standeman op 29-09-2006 17:15 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

In plaats van gaan zitten janken over dat je geen doel hebt in het leven kan je je tijd beter besteden met een doel maken in je leven. En al die bs over dat je leven uiteindelijk toch geen zin heeft kenne we nu ook wel; slaat ook nergens op.
Als je je afsluit voor elke andere gedachtengang dan die van jezelf kom je geen stap verder.

En als je denkt dat beredeneren wat het doel is van de kosmos zinvol is, dan kan je dat best de rest van je leven blijven doen totdat je erachter komt dat je heel je leven vergooid hebt. Je leeft maar 1 keer, er is geen paradijs of iets dergelijks waar je ziel naar toe gaat vliegen.

Verwijderd

De vraag beantwoorden waarom we leven waag ik me niet aan. Ik denk dat iedereen daar een ander antwoord op heeft, van "dat is gewoon zo, tot omdat het goed het wil".

Het doel van ieders leven is anders. Zo zijn er mensen die als doel hebben om de wereld te willen redden, of juist om deze te willen doen vergaan. Een iets realistischere visie: psychologen hebben als doel om mensen te helpen. Leraren om mensen iets te leren, artsen om mensen te genezen.
Je kiest je eigen doel, in zoverre dat overeenkomt met je potentie.
Of dat allemaal zo vaststaat in een soort bouwplan? Dat weet niemand. Maar het doel om voor te leven bepaal je, naar mijn mening, grotendeels zelf.

Verwijderd

Dat laatste ben ik niet met je eens. Ik geloof wel dat er wat is na dit leven, en dit geeft je leven wel een ander doel. Er werd al eerder gezegd dat een almachtige God dit verandert, maar ook hiervoor is wat te zeggen.

Het doel van je leven hangt af van wat er na je leven gebeurd, is na je leven alles voorbij (wat de meesten zeggen), dan zou ik zeggen, maak er wat moois van, voor je het weet is het voorbij. Zo niet, dan gaat het erom wat het gevolg van je leven is voor wat erna komt en wat het gevolg van je wat er na je leven komt heeft op je leven nu al. Klinkt vaag, nu zal ik het wat concreter maken. Als christen geloof ik dat er na dit leven de hemel wacht. Dit verdien ik niet, dat maakt je dankbaar en relaxt om dat dit leven niet alles is. Neemt niet weg dat er niks mis mee is als je geniet van je leven.

Ik vond dat er in dit topic erg veel vanuit een atheistisch oogpunt is gepraat, en ik wat ik wil is een ander geluid laten horen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mijn persoonlijke doelen zijn gelukkig zijn en oud worden, hier, op deze aarde. Ik heb geen zin om mijn leven in te richten naar de wil van een of andere god, uit welk boek of theorie dan ook, om het zo in een hiernamaals waarvan ik niet eens kan weten of het bestaat, gelukkig te zijn. En ik vraag me af of dat wel te doen is. Wanneer je één doel als hèt doel voor iedere mens wil aanwijzen, ga je je denk ik toch afhankelijk opstellen van een religie.

Ik vraag me dan dus ook niet af wat hèt doel is, maar óf er een gemeenschappelijk doel is.

Ik denk het niet.

[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 29-09-2006 20:01 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Interessante post, nu zie ik dat ik een bepaald punt wel wat ongelukkig heb geformuleerd. Wat mijn punt was, is dat het gevolg van je leven wel je doel bepaald. En dan gaat het meer om je houding dan om je het volgen van regeltjes. Mocht dit misverstand onstaan.

• Reconhell
Dat voegt niets toe aan het topic en zal eerder voor degradatie zorgen.

[ Voor 75% gewijzigd door Confusion op 30-09-2006 13:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:50:
Het doel van je leven hangt af van wat er na je leven gebeurd, is na je leven alles voorbij (wat de meesten zeggen), dan zou ik zeggen, maak er wat moois van, voor je het weet is het voorbij. Zo niet, dan gaat het erom wat het gevolg van je leven is voor wat erna komt en wat het gevolg van je wat er na je leven komt heeft op je leven nu al. Klinkt vaag, nu zal ik het wat concreter maken. Als christen geloof ik dat er na dit leven de hemel wacht. Dit verdien ik niet, dat maakt je dankbaar en relaxt om dat dit leven niet alles is. Neemt niet weg dat er niks mis mee is als je geniet van je leven.
Ik heb mijn persoonlijke visie achterwege gelaten. Ik geloof ook niet dat "alles" ophoudt na dit leven, er is echter geen manier om dat te bewijzen. Door echter je leven te wijden aan het idee dat er naar dit leven een hemel wacht, geef je jezelf wederom een doel: je wilt naar die hemel. Dan wordt dát jouw levensdoel.
Dat was een beetje mijn punt met zelf je doel bepalen. Je kan er voor kiezen om dat doel híer en nú in dit leven te willen vervullen, of eventueel in een leven na de dood. Either way: Je kiest zélf hoe jij je leven indeelt, wat je individuele doelen zijn en hoe je ze wilt bereiken.

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-12 17:35

GeeBee

Oddball

Ik ben het wel met Confusion eens denk ik...

Ik zat laatst te denken over de betekenis van gebeurtenissen en ik kwam tot de conclusie dat betekenissen geen betekenis in zich hebben. Dat er nu een situatie is zoals die nu is is het gevolg van gebeurtenissen uit het verleden, maar die gebeurtenissen hadden het niet in zich om tot de situatie van nu te leiden. Het heeft niet zo moeten zijn dat de gebeurtenissen uit het verleden tot de situatie van nu hebben moeten leiden. Het is een keten van gebeurtenissen die hebben geleid tot het nu en terug redenerend kun je zeg maar beslissende momenten aanwijzen in je leven. Maar dan nog kun je volgens mij niet zeggen dat daarom je leven er zo uitziet zoals het er uitziet. Of groter: dat de wereld er nu uitziet zoals het er uitziet.

Wat volgens mij wél zo is is dat de mens betekenis geeft aan de gebeurtenissen in zijn leven. Dat mijn leven nu zo is zoals het is, komt niet omdat er gebeurtenissen in mijn leven zijn gebeurd, maar omdat ik aan gebeurtenissen een bepaalde waarde heb verbonden en daarmee mijn leven richting heb gegeven. Als die gebeurtenissen niet waren gebeurd, zag mijn leven er nu anders uit, maar die gebeurtenissen hadden het niet in zich om mijn leven te laten worden zoals het nu is.

Nu een stap naar leven in het algemeen: het leven bestaat uit een keten van betekenisloze gebeurtenissen, dus het leven is betekenisloos van zichzelf. Het gaat dus niet om de vraag welke betekenis het leven heeft, maar welke betekenis ik mijn eigen leven geef.

De vragen die voor mij dus relevant zijn, zijn: hoe sta ik in het leven, hoe ga ik met anderen om, en dus ook: welke betekenis geef ik aan de gebeurtenissen in mijn leven.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-12 23:06

Mentalist

[avdD]

Wat ik nu ga schrijven zal wel gedeeltelijk onsamenhangend en/of offtopic zijn, maar sommige stukken helpen de topicstarter misschien, dus ik schrijf het toch op zoals ik het denk. Ik geloof overigens niet in God, of in een ziel (handig te weten voor je gaat lezen).

Reconhell, je denkt dat je leven geen zin heeft.
Je hebt gelijk.
Je hebt geen gelijk.

Allebei, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Iedereen heeft nergens invloed op en iedereen heeft overal invloed op. Iedereen heeft nergens invloed op: over 150 jaar zal niemand zich nog mijn of jouw naam herinneren waarschijnlijk. Iedereen heeft overal invloed op: dit heet "the butterfly effect" volgens mij, grappig voorbeeld van te zien in een zekere aflevering van Scrubs. Een vlinder ging bij de borsten van een vrouw zitten en er gebeurde vanalles. In de andere versie van de geschiedenis ging de vlinder op een man zitten, en alle gebeurtenissen daarna verliepen precies tegenovergesteld, je zag alles weer opnieuw maar dan anders.

Als jij vandaag wel/niet naar de bakker gaat kan dat in theorie grote invloed hebben op de hele toekomst. Denk je maar in, de bakker heeft er vandaag flink de pest in, maar jij komt zijn bakkerszaak binnen, begroet hem vriendelijk en glimlacht. De bakker voelt zich weer een beetje gelukkiger en dit is nét de druppel waardoor hij het niet gaat scheiden van zijn vrouw. Later knapt hij weer op en alles komt goed.

Was jij niet naar de bakker gegaan, dan waren ze nu gescheiden, met alle gevolgen van dien. Kinderen worden nu wel geboren en die hebben weer hun eigen invloed op de toekomst bijvoorbeeld.

Dit is wel moeilijke materie, want in tegenstelling tot een film of een aflevering van Scrubs kennen we geen meerdere geschiedenissen in deze wereld (niet waar wij van weten dan, al zijn er wel theorieën die zeggen dat die er zijn, b.v. What the Bleep Do We Know!?, zeer onbetrouwbare bron overigens, maar wel een best leuke film, al klopt er waarschijnlijk weinig van).

Hoe zit het dan? Als er meerdere geschiedenissen zijn waar we niks van weten, dan hebben we er niets aan. Dus laten we er vanuit gaan dat ze er niet zijn. The butterfly effect, beslis jij dan alles? Ja, nee, nee. Ja, je kan invloed uitoefenen op zo ongeveer oneindig veel dingen, als je daarvoor kiest. Nee, je weet zelf niet wat je precies doet, al doe je het wel (de bakker). Nee, bij je verwekking/geboorte lag al vast hoe je hersenen in elkaar zouden zitten, en dat bepaalt in combinatie met herinneringen wat voor beslissingen je neemt. En die herinneringen worden voor het grootste gedeelte bepaalt door andere mensen, die hun invloed weer op jou uitoefenen!

Maar wie ben "jij" dan? Heb je dan nog wel een persoonlijkheid? De structuur van je hersenen in combinatie met jouw herinneringen is jouw persoonlijkheid, zou je kunnen zeggen, al zijn die dingen wel allemaal (grotendeels?) door anderen aan je gegeven. Misschien ben jij wel helemaal niet je eigen eigendom, is jou wel toegestaan om te beslissen of je leven nut heeft of niet? De structuur van je hersenen ligt al vast, zit daar vrije keuze dan in, en is vrije keuze dan wat je zoekt?

Als de geschiedenis maar op één manier kan lopen, heb je dan wel vrije keuze? Je weet nooit of het wel anders had kúnnen lopen. De structuur van je hersenen en je herinneringen maken dat jij een bepaalde beslissing maakt, welke dat ook is.

Food for thought.

Zo komen we nergens. Wat anders.. Je zegt dat je leven geen zin heeft omdat iedereen je over 150 jaar wel weer vergeten is.

Echter beschouwd men vaak tijd als de vierde dimensie. Alles wat tastbaar is heeft hoogte, breedte en diepte nodig om te bestaan, maar zonder tijd bestaat het eigenlijk nog steeds niet. Laten we tijd beschouwen als de vierde, noodzakelijke, dimensie.

De tijdspanne waarin je leeft is iets van tientallen tot zo'n honderd jaar, en daar ben jij dus niet tevreden mee, blijkbaar, je wilt meer invloed hebben. Echter, je lichaam is ook niet zo groot als het universum, het is zelfs niet zichtbaar vanuit het hele universum, laat staan dat het (directe) invloed heeft.

Je hoogte, breedte, en diepte is dus beperkt, maar daar heb je geen probleem mee. Waarom wel met het feit dat je tijd beperkt is?

Mijn droom is stiekem om een transponder op een satelliet te huren voor langere tijd, en zelf een aantal televisiekanalen uitzenden met content die ik uitzoek en gedeeltelijk produceer. Dat zou je voor mij als een levensdoel kunnen beschouwen, het lijkt me in ieder geval heel gaaf. Waarom? Omdat het je relatief veel directe invloed op tijd/ruimte geeft, voor een mens dan (en nog ondenkbaar veel indirecte invloed). Dan zou ik mensen bekend kunnen maken met dingen die ze nu niet kennen, dingen laten zien die ze anders nooit gezien hadden.

Niet dat ik het ooit zal kunnen betalen.. Misschien is mijn leven dan wel zinloos, als ik dat doel toch niet kan bereiken.

Is it?

Op naar een conclusie: ik ben bang dat je zult moeten accepteren dat je klein bent en je invloed beperkt is. Je bent geen God en je zal het nooit worden. Want God, die heeft invloed he. Of misschien zijn wij allemaal samen God omdat wij met z'n allen (inclusief dieren en planten) bepalen hoe het de wereld vergaat? Als je je daar gelukkiger van zou worden, denk dat dan maar :).

Je directe invloed is beperkt. Ik denk dat je het beste kan proberen die beperkte directe invloed zo positief mogelijk te gebruiken. Probeer mensen te helpen (al dan niet tegen betaling, aka "werk"), probeer dingen te leren waarmee je andere mensen kunt helpen, troost andere mensen als ze verdrietig zijn. En probeer daar voldoening uit te halen zodat je je zelf ook een beetje gelukkig voelt. En doe gerust dingen die je gewoon leuk vind, als je er maar voldoening of een gelukkig gevoel uit kan halen, al is het maar voor een seconde. Ieder stukje, hoe klein ook, van een doek dat je met mooie kleuren kan vullen maakt het kunstwerk beter. Waarom zou hetzelfde niet voor tijd gelden? Probeer alles zo mooi mogelijk in te vullen.

Je bent hier maar even, als je de kracht en de mogelijkheid hebt, probeer dan heel even gelukkig te zijn. Nee, over 150 jaar zal niemand zich jou naam herinneren. Maar is dat erg? Als je op vakantie gaat, zullen je herinneringen eraan ook ooit vervagen. Ga je daarom niet meer op vakantie?

Er zijn 3 dimensies waarmee jij heel bekend bent, en je weet al hoe je zou willen dat die eruit zien. De vierde dimensie geeft je de mogelijkheid om te proberen dat, zo goed en kwaad als het kan, te bereiken. Iedereen wil wel íets, en of dat nu is vastgelegd in de hersenen of niet, of je het nu free will of niet wilt noemen.. Wat jij wil.

Ik ben geestelijk niet zo sterk, en daardoor kan ik een behoorlijk aantal dingen niet. Daar baal ik van. Stevig. Ik kan mijn leven niet eens zo inrichten zoals een gemiddelde ander dat kan, laat staan dat ik het kan inrichten zoals ik het zou willen hebben. Als jij nog wel de mogelijkheid hebt om dingen te doen, doe dat dan.

Waarschijnlijk heb je een probleem, of meerdere. Je vriendin heeft het uitgemaakt, je school is mislukt, je hebt je been gebroken, je vrouw is van je gescheiden, je hebt nog nooit een vriendin gehad en je bent al 40, je geld is op. Weet ik veel. Het lukt je niet meer om gelukkig te worden en daarom ga je nihilistisch denken. Ik ken het. Ik denk nu "neutraal", maar bij de minste tegenslag denk ik "wtf doe ik hier nog?". Als je lichaam en geest het toestaan, gun jezelf dan eerst de tijd om na te denken, en overkom daarna je problemen, hoe zwaar ook.

Als je dat niet doet terwijl je het wel kan is je leven pas echt zinloos geweest als je met die gedachten moet sterven.

Er is overigens ook een theorie dat tijd voorwaards loopt, voorwaards voorwaards.. En daarna weer terug gaat lopen, en alles weer omgekeerd zal gebeuren (Discovery, ten ways to look into the future). En zodra we dan weer terug zijn bij de oerknal (of whatever het begin was) gaat alles weer vooruit lopen! Als je daarin wil geloven is je probleem dat iedereen je over 150 jaar vergeten is ook weer een stuk kleiner ;).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

KroontjesPen schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 11:08:
Als je de passage dat wat zou kunnen verduidelijken kan ik beter begrijpen wat je bedoelt.
Wat ik daarmee bedoel is dat de houding 'alles is zinloos, het leven heeft geen zin' alleen problematisch is, als je er nog steeds van overtuigt bent dat er een zin, doel of reden moet zijn om het leven waarde te geven. De echte nihilist, in de filosofische zin des woords, geeft nergens om en zal zich niet beklagen over de zinloosheid van het leven. De schijnbare nihilist die zijn nihilisme als probleem ervaart, is in feite helemaal geen nihilist: hij hecht tenminste nog waarde aan de opvatting dat een doel, dat zin, noodzakelijk is om het leven waarde te geven. Maar als je dat los kan laten, kan je het leven als waardevol ervaren op basis van de ervaringen zelf en kan je op basis daarvan zelf doelen formuleren.
Je kan dan besluiten te stellen dat er ergens een doel moet zijn of dat alles doelloos is en blijft.
Bij het laatste zie ik dan niet in hoe je daar nog constructief over zou kunnen discussieren.
Dat 'alles' van zichzelf doelloos is, betekent niet dat het doelloos hoeft te blijven. Je kan zelf doelen stellen, ontdekken, uitproberen en daarmee je leven waarde geven.
Bij het stellen van het 'zelf een doel, reden of zin bedenken, voor jezelf accepteren en nastreven' komt er wel bij dat je dan een ander zijn doel, reden of zin niet mag beïnvloeden.
Waarom niet? Dat is een randvoorwaarde die rechtstreeks uit de Christelijke moraal komt. Onze samenleving is er van doortrokken, maar dat maakt het nog geen absolute, objectieve, randvoorwaarde die voor iedereen moet gelden.

Ik ben de enige die belangrijk is in dit leven; het gaat om mijn geluk. De rest is bijzaak. Maar een samenleving waarin ik rekening met anderen houdt en anderen rekening met mij houden, levert mij op dit moment het meeste geluk op. Daarom is onze samenleving uberhaupt zo tot standgekomen. Als mensen dat doorbreken, dan hebben we gezamelijk de macht daar iets aan te doen: dat is een gegeven van de democratie; geen absolute, objectief gegeven waarde waar we ons aan moeten houden.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Misschien is dit wel de hamvraag van het leven: het doel van de mens voor de kosmos.
Ik zou de vraag graag uitbreiden met "wat is het doel van de levenscyclus als geheel aan het einde van het uitdijingsproces van ons deel van het Universum?"
De mens speelt daarin dan wel een sleutelrol, maar is wel onderdeel van die levenscyclus.
Het was een zoektocht van ruim 40 jaar, die mij als wetenschapper bezig hield.
Het doel van de aardse levenscyclus voor de kosmos.
Iedereen heeft wel gehoord van de begrippen yin en yang.
Het is een uit de oude Oosterse wijsheid afkomstig begrippen over materie voor "Al wat Is".
Het kosmisch yin vertegenwoordigt het zwarte gat en/of het inkrimpende deel en het yang vertegenwoordigt ons uitdijende deel van de kosmos.
Tussen deze twee krachtvelden bestaat een verschil van ongeveer 8 %.
Het is in ons leven zichtbaar als de vrouw die gemiddeld 8 % langer leefde dan de man, maar nu door een groei naar gelijkheid wordt dit verschil steeds kleiner.
Ditzelfde gebeurt ook kosmisch en werd ons ooit nagelaten als zijnde een groei naar gelijkheid.
In de oude overleverde Maya-wijsheid gebruikte men daar de termen baktun voor .
Het aardse leven als geheel is behebd met levensmagnetisme en of een aanvullende kracht voor het afnemend magnetisme van Moeder Aarde.
De mens wist het vuur te beheersen en maakte daarmee nog meer magnetische krachten vrij en voorkwam daarmee een vervroegde terugval van de aarde op de zon.
Ooit lang geleden was de omloopsnelheid van de aarde om de zon exact gerelateerd aan de 28 dagen-cyclus van de maan en bedroeg 12 x 28 dagen.[12 baktuns]
Het zal weinig berekening kosten om te weten dat wij nu naar 13 baktuns zijn gegroeid en dat betekent dat het inkrimpende en uitdijende deel van de kosmos nu naar gelijkheid zijn gegroeid.
Dit betekent tevens dat de levenscyclus nu ten einde loopt en het is dan ook niet voor niets dat er steeds meer geluiden opkomen over de eindtijd.
Op een website van het Research Institute Revalation [www.wetenschap-eindtijd.com] is veel meer info te vinden over dit eindtijdfenomeen.
Hoop deze zo interresante vraag kort en duidelijk te hebben beantwoord.
Siegfried Bbok

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 20:03:
Het is in ons leven zichtbaar als de vrouw die gemiddeld 8 % langer leefde dan de man, maar nu door een groei naar gelijkheid wordt dit verschil steeds kleiner.
Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen en ik begrijp ook niet hoe je een eventueel doel van de mens relateert aan een verschil tussen twee krachten dat zich manifesteert in een verschil tussen de gemiddelde levensduur van de twee geslachten. Voor zover ik weet kunnen deze verschillen prima wetenschappelijk verklaard worden middels een lethaal allel op het Y-chromosoom, alsmede door verschillen in leefstijl die cultuurgebonden zijn. :)
Ooit lang geleden was de omloopsnelheid van de aarde om de zon exact gerelateerd aan de 28 dagen-cyclus van de maan en bedroeg 12 x 28 dagen.[12 baktuns]
Heb je bronnen uit de westerse literatuur die dit staven? Dit zou namelijk alleen kunnen wanneer de Aarde of dichter bij de zon stond of de zon aanzienlijk meer massa had (die volgens mij niet te verklaren is met de huidige processen in de zon).
Het zal weinig berekening kosten om te weten dat wij nu naar 13 baktuns zijn gegroeid en dat betekent dat het inkrimpende en uitdijende deel van de kosmos nu naar gelijkheid zijn gegroeid.
Dit betekent tevens dat de levenscyclus nu ten einde loopt en het is dan ook niet voor niets dat er steeds meer geluiden opkomen over de eindtijd.
Ik denk niet dat deze discussie de plek is om een dergelijk idee uitgebreid te discussiëren. Desalniettemin komt mij dit verhaal onbekend voor en ben ik niet bekend met literatuur die dit staaft door middel van empirisch onderzoek. Mocht je er het uitgebreid over willen hebben, dan denk ik dat het handiger is om een nieuw topic hierover te openen. :)

Verwijderd

Het doel van het leven is een door mensen bedacht concept. Dit kan dus ook alleen door mensen zelf ingevuld worden. Het is aan jou om de zin van het leven zelf te bedenken en daardoor het hele concept "zin van het leven" een betekenis te geven.

Als je dus niet weet wat het doel van het leven is, ben je naar mijn mening niet creatief genoeg.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 20:03:
Misschien is dit wel de hamvraag van het leven: het doel van de mens voor de kosmos.
Ik zou de vraag graag uitbreiden met "wat is het doel van de levenscyclus als geheel aan het einde van het uitdijingsproces van ons deel van het Universum?"
De mens speelt daarin dan wel een sleutelrol, maar is wel onderdeel van die levenscyclus.
Het was een zoektocht van ruim 40 jaar, die mij als wetenschapper bezig hield.
Het doel van de aardse levenscyclus voor de kosmos.
Iedereen heeft wel gehoord van de begrippen yin en yang.
Het is een uit de oude Oosterse wijsheid afkomstig begrippen over materie voor "Al wat Is".
Het kosmisch yin vertegenwoordigt het zwarte gat en/of het inkrimpende deel en het yang vertegenwoordigt ons uitdijende deel van de kosmos.
Ditzelfde gebeurt ook kosmisch en werd ons ooit nagelaten als zijnde een groei naar gelijkheid.
In de oude overleverde Maya-wijsheid gebruikte men daar de termen baktun voor .
Het aardse leven als geheel is behebd met levensmagnetisme en of een aanvullende kracht voor het afnemend magnetisme van Moeder Aarde.
De mens wist het vuur te beheersen en maakte daarmee nog meer magnetische krachten vrij en voorkwam daarmee een vervroegde terugval van de aarde op de zon.
Op een website van het Research Institute Revalation [www.wetenschap-eindtijd.com] is veel meer info te vinden over dit eindtijdfenomeen.
Hoop deze zo interresante vraag kort en duidelijk te hebben beantwoord.
Siegfried Bbok
Deze post wordt denk ik een klassieker.
Wat ik zo mooi vind aan deze post is dat elke op een nieuwe regel komt.
Alsof elke zin een diepe kosmische waarheid vertegenwoordigt.
Siegfried Bok.
Onthoud die naam.

Verwijderd

Reconhell schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:41:
Wat is het echte doel van ons bestaan? Het is niet bekend en ik zal het ook nooit weten.
Omdat het je het echte doel niet kan weten, is het secundair doel overleven, en het tertaire doel gelukkig zijn. Voor de meeste mensen denk ik in iedergeval.
Nou heeft het secundaire doel voor mij geen betekenis, evenals het 3de doel want zonder het echte doel betekent de rest niks. Dus waarom leef ik? Waarom zou ik elke dag nieuwe dingen leren en mezelf in leven houden als het geen betekenis of doel heeft. Mijn doel van het leven is het vinden van het doel en dat is onmogelijk tenzij ik wellicht dood ben. Het enige wat me weerheid is de angst voor dood zelf, ook al ben ik aangetrokken tot dood.
Verklaring / oplossing:

De mens vindt (in het algemeen) dat alles een doel heeft / moet hebben. Het grappige is dat er in de natuur heel veel dingen zijn die nauwelijks of geen nut hebben. Het is geen kwestie of ons bestaan nut heeft of niet: er is geen kwestie. Er is geen verklaring voor ons bestaan, geen doel, niks. En die hoeft er ook niet te zijn. De enigen die een doel of reden eisen zijn wij zelf. Alles roept vragen op, maar de mens is de enige die zich laat leiden door vragen, ook als deze on-beantwoordbaar zijn. Bekijk het vanuit iets anders dan een mens: geen vragen, geen doel, waar heb je het over?

"Maar dan maakt het niet uit of je dood of levend bent": dat maakt alleen uit voor andere mensen, niet voor iets anders. Het enige waar wij (de mensheid) interactie mee hebben, waar we de vragen aan stellen, en wie we achterna lopen zijn wij zelf. Ons bestaansrecht is onszelf. We Maken ons afhankelijk van elkaar. Niet van de natuur, want dat Zijn we al. :)

"Het leven heeft geen zin"
De zin van het leven is het leven zelf. Geen enkel dier twijfelt hieraan (Spreekwoordelijk).
De enigen die hieraan twijfelen zijn wijzelf, en zo ook stellen we deze vraag "heeft het leven zin?" enkel aan onszelf. Het is misschien moeilijk om geen algemeen geformuleerd doel te hebben, maar onze manier van denken verschilt nu eenmaal compleet van de natuur zelf.

Vragen zijn niet slecht. Vragen is een manier om jezelf te verbeteren, net als twijfel. Maar het 'waarom' is niet te be-antwoorden, simpelweg omdat er geen waarom is.

Edit:
Je schrijft dat het tertiare doel gelukkig zijn is. Hier vergis je je, want zelfs vrijheid is niet gewenst door sommige bevolkings groepen. Er zijn mensen (verspreid over de niet-westerse wereld, over het algemeen) die nog nooit hebben gehoord van normen waarden vrijheid en die dingen. Die mensen ... leven gewoon. Niet heel de wereld leeft voor dezelfde dingen, hoe vanzelfsprekend sommige dingen voor ons kunnen zijn, zullen deze dingen dat niet zijn voor velen andere mensen. Of zelfs onbekend zijn voor andere mensen. Het is prima dat je je eigen reden van bestaan weet / wilt weten. Maar het bestaan van de mensheid is simpelweg niet te verklaren, mede doordat er geen bestaansdoel is naast het bestaan zelf. Maar probeeer niet de 'eigen' bestaansredenen van anderen te verklaren.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 11:16 ]

Verwijderd

Reconhell schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:41:
Wat is het echte doel van ons bestaan?. . . .
De Nobel Prijs winnen.

• KroontjesPen
  • Laatst online: 14:25

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Bedankt Confusion voor de uitleg. Ik denk dat ik begrijpt wat je bedoeld.

Over het zelf kiezen van een doel of zin, omdat het leven opzich geen doel of zin heeft, komt mij over als je zelf in de maling nemen.
Een gevolg is ook dat je een ander nooit kan veroordelen op de gevolgen van zijn of haar keuze.
Je kan met meerderen afspreken dat je dingen nalaat te doen maar als iemand er als doel voor kiest alle afspraken bewust te negeren mag dat.
De Nobel prijs had dan ook niet bestaan want dat was een (negatieve)gevolg van een doel dat iemand koos en dat is dan eigenlijk ook niet mogelijk.
Wanneer je een doel kiest en je handelt in het nadeel van die keuze dan zou je kunnen spreken van iets verkeerd doen.

Nu hoop ik maar dat wat ik wilde zeggen een beetje overkomt.
Ben ook nog voor mijzelf bezig dit draadje te combineren met het draadje Wat komt er na het postmodernisme?
Kom daar zelf nog niet uit maar er zitten voor mijn gevoel raak vlakken in beide.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Verwijderd

KroontjesPen schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 22:14:
Bedankt Confusion voor de uitleg. Ik denk dat ik begrijpt wat je bedoeld.

Over het zelf kiezen van een doel of zin, omdat het leven opzich geen doel of zin heeft, komt mij over als je zelf in de maling nemen.
Een gevolg is ook dat je een ander nooit kan veroordelen op de gevolgen van zijn of haar keuze.
Je kan met meerderen afspreken dat je dingen nalaat te doen maar als iemand er als doel voor kiest alle afspraken bewust te negeren mag dat.
De Nobel prijs had dan ook niet bestaan want dat was een (negatieve)gevolg van een doel dat iemand koos en dat is dan eigenlijk ook niet mogelijk.
Wanneer je een doel kiest en je handelt in het nadeel van die keuze dan zou je kunnen spreken van iets verkeerd doen.

Nu hoop ik maar dat wat ik wilde zeggen een beetje overkomt.
Ben ook nog voor mijzelf bezig dit draadje te combineren met het draadje Wat komt er na het postmodernisme?
Kom daar zelf nog niet uit maar er zitten voor mijn gevoel raak vlakken in beide.
Natuurlijk hebben we doelen, waarden en normen. Mijn verhaal was meer bedoeld als het cumulatieve doel der mensheid, niet per individu (alhoewel ik wel enkele dingen in het individu plaatste). Ik heb in ieder geval een persoonlijk (en zeer moment gericht-) doel, en dat is het bezig zijn met filosofie en psychologie om 'achter' de mens te komen.
Pagina: 1