a
[ Voor 106% gewijzigd door Reconhell op 03-03-2008 13:38 ]
[ Voor 106% gewijzigd door Reconhell op 03-03-2008 13:38 ]
[ Voor 96% gewijzigd door sjongenelen op 28-09-2006 16:44 ]
you had me at EHLO
ik heb wel plezier in mijn reisReconhell schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:43:
En de reis is niks waard, dus waarom zou je hem maken.
you had me at EHLO
[ Voor 8% gewijzigd door Reconhell op 28-09-2006 16:46 ]
you had me at EHLO
Verwijderd
Maar voortplanten is het doel van de soort en niet bepaald van jou als individu of wel?Reconhell schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:50:
Voortplanten is the "small picture"
Dat is het Doel ja.
Maar waar het doel voor dient is de vraag!
En daarvoor moet je dood gaan.
Verwijderd
Het is een doel wat mij goed uitkomt. Ik zou graag geleefd hebben in een tijd dat er nog wat te ontdekken viel op de aarde. Zoals Columbus, een nieuwe vaarroute proberen te ontdekken. Op aarde niet meer mogelijk, maar daarbuiten valt er nog genoeg te ontdekken (to boldly go where no man has gone before).Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 19:55:
Zoals jij het doel van de mens ziet, heeft dat invloed op jou als invididu?
Vind ik een hele mooie uitspraak! Maar wat is geluk(kig)?Verwijderd schreef op donderdag 28 september 2006 @ 20:19:
...
gelukkig sterven is het doel, gelukkig leven de manier om het doel te bereiken
Verwijderd
zolang je gelukkig leeft sterf je ook gelukkig, of het nu door een comeet is of in een ziekenhuisbed, je hebt in beiden gevallen je doel bereikt zolang je gelukkig hebt geleefd. En wat geluk is....Reconhell schreef op donderdag 28 september 2006 @ 20:56:
Gelukkig sterven kan een doel zijn ja, maar ik vind het een waardeloos doel omdat je er toch niks aan hebt. Je kan net zo goed nu allemaal dood gaan door een comeet.
Omdat je dan middels leren en jezelf in leven houden de kans krijgt om jezelf te onderscheiden van de rest. Als je niks leert en jezelf niet in leven houdt dan ben sowieso niet nuttig bezig.Waarom zou ik elke dag nieuwe dingen leren en mezelf in leven houden als het geen betekenis of doel heeft.
Vraagje: Ben je helderziend?En de reis is niks waard, dus waarom zou je hem maken.
Je eigen reis verdwijnt misschien in het niks nada, maar zou je het niet tof vinden als over 100 jaar nog over je gepraat zou worden? Dat de mensen jou nog kunnen herinneren?Maar ook onplezierige events (al niet meerevents) , maar dat doet er weinig toe omdat je dood gaat en er niks aan hebt, de reis verdwijnt in het niks nada , t maakt niet uit of je hem wel of niet doet. Tenzij er een soort van God bestaat.
Stel: er bestaat een God. Zou die God het leuk vinden dat je de reis beoordeeld als "niks waard"?Tenzij er een soort van God bestaat.
Je bent nu hier, op deze planeet en in deze "timeframe" (2006 - 2100?). Je hebt een kans gekregen om dingen te doen en je moet de dingen doen die jij leuk vindt. Als we allemaal dood gaan door een komeet... naja, dan hebben we pech gehad. Je hebt niet altijd mazzel.Gelukkig sterven kan een doel zijn ja, maar ik vind het een waardeloos doel omdat je er toch niks aan hebt. Je kan net zo goed nu allemaal dood gaan door een comeet.
[ Voor 35% gewijzigd door Reconhell op 29-09-2006 08:51 ]
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Als je de passage dat wat zou kunnen verduidelijken kan ik beter begrijpen wat je bedoelt.Confusion schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 10:09:
Reconhell: als je niet probeert constructief ergens heen te discussieren, dan heeft dit topic weinig zin. Overal op nihilistische wijze op reageren leidt nergens toe.
Het leven heeft geen objectieve, absolute zin, reden of doel. Je kan alleen zelf een doel, reden of zin bedenken, voor jezelf accepteren en nastreven. Nihilisme wordt veroorzaakt door het niet los kunnen laten van de drang tot een objectieve, absolute moraal. Als je dat loslaat, is er geen reden tot nihilistisch gedachtengoed meer.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Verwijderd
Dat we daar met menselijk verstand niet bij kunnen zou kunnen, maar dat is niet zeker omdat we het simpelweg niet weten.Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 15:29:
Wat is het doel van de kosmos?
Ik vind dat we daar met ons menselijke verstand niet bij kunnen; als er nou echt iets zinloos moet zijn dan is het wel de discussie over het doel van de kosmos.
Ter herhaling:
Het doel van de mens als individu is gelukkig sterven, de weg daar naartoe is gelukkig leven.
Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Volgens mij begin je jezelf enigzins tegen te spreken? Als je een discussie over het doel van de kosmos niet zinloos vind, is een mensenleven (of in iedergeval het leven van de participant van de discussie zoals jij) ook niet zinloos.Reconhell schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 15:54:
[...]
Dat we daar met menselijk verstand niet bij kunnen zou kunnen, maar dat is niet zeker omdat we het simpelweg niet weten.
Wat is dat nou weer voor onzin dat de discusiie over het doel van de kosmos zinloose is, natuurlijk is het niet zinloos...
Het doel van de mens is dus gelukkig leven ja...
Maar wat als je niet gelukkig bent, niet gelukkig wordt, en niet weet hoe je gelukkig word. Dan lijkt het game-over voor mij.
[ Voor 18% gewijzigd door Standeman op 29-09-2006 17:15 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 29-09-2006 20:01 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Verwijderd
[ Voor 75% gewijzigd door Confusion op 30-09-2006 13:06 ]
Verwijderd
Ik heb mijn persoonlijke visie achterwege gelaten. Ik geloof ook niet dat "alles" ophoudt na dit leven, er is echter geen manier om dat te bewijzen. Door echter je leven te wijden aan het idee dat er naar dit leven een hemel wacht, geef je jezelf wederom een doel: je wilt naar die hemel. Dan wordt dát jouw levensdoel.Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 19:50:
Het doel van je leven hangt af van wat er na je leven gebeurd, is na je leven alles voorbij (wat de meesten zeggen), dan zou ik zeggen, maak er wat moois van, voor je het weet is het voorbij. Zo niet, dan gaat het erom wat het gevolg van je leven is voor wat erna komt en wat het gevolg van je wat er na je leven komt heeft op je leven nu al. Klinkt vaag, nu zal ik het wat concreter maken. Als christen geloof ik dat er na dit leven de hemel wacht. Dit verdien ik niet, dat maakt je dankbaar en relaxt om dat dit leven niet alles is. Neemt niet weg dat er niks mis mee is als je geniet van je leven.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Wat ik daarmee bedoel is dat de houding 'alles is zinloos, het leven heeft geen zin' alleen problematisch is, als je er nog steeds van overtuigt bent dat er een zin, doel of reden moet zijn om het leven waarde te geven. De echte nihilist, in de filosofische zin des woords, geeft nergens om en zal zich niet beklagen over de zinloosheid van het leven. De schijnbare nihilist die zijn nihilisme als probleem ervaart, is in feite helemaal geen nihilist: hij hecht tenminste nog waarde aan de opvatting dat een doel, dat zin, noodzakelijk is om het leven waarde te geven. Maar als je dat los kan laten, kan je het leven als waardevol ervaren op basis van de ervaringen zelf en kan je op basis daarvan zelf doelen formuleren.KroontjesPen schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 11:08:
Als je de passage dat wat zou kunnen verduidelijken kan ik beter begrijpen wat je bedoelt.
Dat 'alles' van zichzelf doelloos is, betekent niet dat het doelloos hoeft te blijven. Je kan zelf doelen stellen, ontdekken, uitproberen en daarmee je leven waarde geven.Je kan dan besluiten te stellen dat er ergens een doel moet zijn of dat alles doelloos is en blijft.
Bij het laatste zie ik dan niet in hoe je daar nog constructief over zou kunnen discussieren.
Waarom niet? Dat is een randvoorwaarde die rechtstreeks uit de Christelijke moraal komt. Onze samenleving is er van doortrokken, maar dat maakt het nog geen absolute, objectieve, randvoorwaarde die voor iedereen moet gelden.Bij het stellen van het 'zelf een doel, reden of zin bedenken, voor jezelf accepteren en nastreven' komt er wel bij dat je dan een ander zijn doel, reden of zin niet mag beïnvloeden.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Verwijderd
Ik begrijp niet wat je hiermee wilt zeggen en ik begrijp ook niet hoe je een eventueel doel van de mens relateert aan een verschil tussen twee krachten dat zich manifesteert in een verschil tussen de gemiddelde levensduur van de twee geslachten. Voor zover ik weet kunnen deze verschillen prima wetenschappelijk verklaard worden middels een lethaal allel op het Y-chromosoom, alsmede door verschillen in leefstijl die cultuurgebonden zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 20:03:
Tussen deze twee krachtvelden bestaat een verschil van ongeveer 8 %.
Het is in ons leven zichtbaar als de vrouw die gemiddeld 8 % langer leefde dan de man, maar nu door een groei naar gelijkheid wordt dit verschil steeds kleiner.
Heb je bronnen uit de westerse literatuur die dit staven? Dit zou namelijk alleen kunnen wanneer de Aarde of dichter bij de zon stond of de zon aanzienlijk meer massa had (die volgens mij niet te verklaren is met de huidige processen in de zon).Ooit lang geleden was de omloopsnelheid van de aarde om de zon exact gerelateerd aan de 28 dagen-cyclus van de maan en bedroeg 12 x 28 dagen.[12 baktuns]
Ik denk niet dat deze discussie de plek is om een dergelijk idee uitgebreid te discussiëren. Desalniettemin komt mij dit verhaal onbekend voor en ben ik niet bekend met literatuur die dit staaft door middel van empirisch onderzoek. Mocht je er het uitgebreid over willen hebben, dan denk ik dat het handiger is om een nieuw topic hierover te openen.Het zal weinig berekening kosten om te weten dat wij nu naar 13 baktuns zijn gegroeid en dat betekent dat het inkrimpende en uitdijende deel van de kosmos nu naar gelijkheid zijn gegroeid.
Dit betekent tevens dat de levenscyclus nu ten einde loopt en het is dan ook niet voor niets dat er steeds meer geluiden opkomen over de eindtijd.
Verwijderd
Verwijderd
Deze post wordt denk ik een klassieker.Verwijderd schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 20:03:
Misschien is dit wel de hamvraag van het leven: het doel van de mens voor de kosmos.
Ik zou de vraag graag uitbreiden met "wat is het doel van de levenscyclus als geheel aan het einde van het uitdijingsproces van ons deel van het Universum?"
De mens speelt daarin dan wel een sleutelrol, maar is wel onderdeel van die levenscyclus.
Het was een zoektocht van ruim 40 jaar, die mij als wetenschapper bezig hield.
Het doel van de aardse levenscyclus voor de kosmos.
Iedereen heeft wel gehoord van de begrippen yin en yang.
Het is een uit de oude Oosterse wijsheid afkomstig begrippen over materie voor "Al wat Is".
Het kosmisch yin vertegenwoordigt het zwarte gat en/of het inkrimpende deel en het yang vertegenwoordigt ons uitdijende deel van de kosmos.
Tussen deze twee krachtvelden bestaat een verschil van ongeveer 8 %.
Het is in ons leven zichtbaar als de vrouw die gemiddeld 8 % langer leefde dan de man, maar nu door een groei naar gelijkheid wordt dit verschil steeds kleiner.
Ditzelfde gebeurt ook kosmisch en werd ons ooit nagelaten als zijnde een groei naar gelijkheid.
In de oude overleverde Maya-wijsheid gebruikte men daar de termen baktun voor .
Het aardse leven als geheel is behebd met levensmagnetisme en of een aanvullende kracht voor het afnemend magnetisme van Moeder Aarde.
De mens wist het vuur te beheersen en maakte daarmee nog meer magnetische krachten vrij en voorkwam daarmee een vervroegde terugval van de aarde op de zon.
Ooit lang geleden was de omloopsnelheid van de aarde om de zon exact gerelateerd aan de 28 dagen-cyclus van de maan en bedroeg 12 x 28 dagen.[12 baktuns]
Het zal weinig berekening kosten om te weten dat wij nu naar 13 baktuns zijn gegroeid en dat betekent dat het inkrimpende en uitdijende deel van de kosmos nu naar gelijkheid zijn gegroeid.
Dit betekent tevens dat de levenscyclus nu ten einde loopt en het is dan ook niet voor niets dat er steeds meer geluiden opkomen over de eindtijd.
Op een website van het Research Institute Revalation [www.wetenschap-eindtijd.com] is veel meer info te vinden over dit eindtijdfenomeen.
Hoop deze zo interresante vraag kort en duidelijk te hebben beantwoord.
Siegfried Bbok
Verwijderd
Verklaring / oplossing:Reconhell schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:41:
Wat is het echte doel van ons bestaan? Het is niet bekend en ik zal het ook nooit weten.
Omdat het je het echte doel niet kan weten, is het secundair doel overleven, en het tertaire doel gelukkig zijn. Voor de meeste mensen denk ik in iedergeval.
Nou heeft het secundaire doel voor mij geen betekenis, evenals het 3de doel want zonder het echte doel betekent de rest niks. Dus waarom leef ik? Waarom zou ik elke dag nieuwe dingen leren en mezelf in leven houden als het geen betekenis of doel heeft. Mijn doel van het leven is het vinden van het doel en dat is onmogelijk tenzij ik wellicht dood ben. Het enige wat me weerheid is de angst voor dood zelf, ook al ben ik aangetrokken tot dood.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2006 11:16 ]
Verwijderd
De Nobel Prijs winnen.Reconhell schreef op donderdag 28 september 2006 @ 16:41:
Wat is het echte doel van ons bestaan?. . . .
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Verwijderd
Natuurlijk hebben we doelen, waarden en normen. Mijn verhaal was meer bedoeld als het cumulatieve doel der mensheid, niet per individu (alhoewel ik wel enkele dingen in het individu plaatste). Ik heb in ieder geval een persoonlijk (en zeer moment gericht-) doel, en dat is het bezig zijn met filosofie en psychologie om 'achter' de mens te komen.KroontjesPen schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 22:14:
Bedankt Confusion voor de uitleg. Ik denk dat ik begrijpt wat je bedoeld.
Over het zelf kiezen van een doel of zin, omdat het leven opzich geen doel of zin heeft, komt mij over als je zelf in de maling nemen.
Een gevolg is ook dat je een ander nooit kan veroordelen op de gevolgen van zijn of haar keuze.
Je kan met meerderen afspreken dat je dingen nalaat te doen maar als iemand er als doel voor kiest alle afspraken bewust te negeren mag dat.
De Nobel prijs had dan ook niet bestaan want dat was een (negatieve)gevolg van een doel dat iemand koos en dat is dan eigenlijk ook niet mogelijk.
Wanneer je een doel kiest en je handelt in het nadeel van die keuze dan zou je kunnen spreken van iets verkeerd doen.
Nu hoop ik maar dat wat ik wilde zeggen een beetje overkomt.
Ben ook nog voor mijzelf bezig dit draadje te combineren met het draadje Wat komt er na het postmodernisme?
Kom daar zelf nog niet uit maar er zitten voor mijn gevoel raak vlakken in beide.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq