Athlon XP "hot" te onderklokken?

Pagina: 1
Acties:

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:14
Mijn en af-en-toe-photoshoppenbak wordt ook gebruikt als downloadbakstaat vaak aan zonder dat er iemand achter zit. Hitte/energyverspilling tot gevolg. De CPU is een Athlon XP 2400+, naar mijn weten is die niet dmv software "hot" te onderklokken.

Is er iemand die dit kan bevestigen of beter nog, dit kan weerleggen?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nee athlon xp's zijn niet software matig te onderklokken.

uiteraard kan je hem in de bios lager zetten (fsb dan), maar zelfs de multiplier is gelocked volgens mij, afhankelijk van een bepaalde serie.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:50

BertV

Handgemaakt

Daar moet je met socket-A een mobile voor hebben.
(en een moederbord die het ondersteunt)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:21

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Afhankelijke van je moederbord (eerder de klokgenerator) is het wel degelijk mogelijk om je Athlon XP met software (on-the-fly) binnen een Windows omgeving te underclocken. Met bijvoorbeeld SpeedFan kan dit, maar er zijn er meer. Bij mij werkt dit ook prima, op een Asus A7N8X Deluxe met een XP Barton. Het is wel underclocken via de bus snelheid en je krijgt de spanning er ook niet mee omlaag maar de temperatuur gaat er wel van omlaag (en hoogstwaarschijnlijk dus ook het stroomverbruik wel).

Laat maar.. .

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Bij mij kan ik zelfs de vcore veranderen+fsb en geheugen voltage. Met progje 8rdavcore ofzo

• Viper®
  • Niet online
LiGHtNiNG! schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:16:
Afhankelijke van je moederbord (eerder de klokgenerator) is het wel degelijk mogelijk om je Athlon XP met software (on-the-fly) binnen een Windows omgeving te underclocken. Met bijvoorbeeld SpeedFan kan dit, maar er zijn er meer. Bij mij werkt dit ook prima, op een Asus A7N8X Deluxe met een XP Barton. Het is wel underclocken via de bus snelheid en je krijgt de spanning er ook niet mee omlaag maar de temperatuur gaat er wel van omlaag (en hoogstwaarschijnlijk dus ook het stroomverbruik wel).
Ik dacht dat het met de thouroughbred niet kon toch

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:31
Viper_74 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:08:
Nee athlon xp's zijn niet software matig te onderklokken.

uiteraard kan je hem in de bios lager zetten (fsb dan), maar zelfs de multiplier is gelocked volgens mij, afhankelijk van een bepaalde serie.
Er zijn redelijk veel thorougbred A/B processoren in omloop waarvan de mp naar beneden unlocked is.
Dus topicstarter, duik ff je bios in en kijk of je de mp naar beneden kan zetten. Ook zou je kunnen kijken of je de fsb naar beneden kan zetten. Grote kans dat die 2400+ op 166 bus draait. Deze zou je dan bv op 133 kunnen draaien.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Viper®
  • Niet online
ChojinZ schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:27:
[...]

Er zijn redelijk veel thorougbred A/B processoren in omloop waarvan de mp naar beneden unlocked is.
Dus topicstarter, duik ff je bios in en kijk of je de mp naar beneden kan zetten. Ook zou je kunnen kijken of je de fsb naar beneden kan zetten. Grote kans dat die 2400+ op 166 bus draait. Deze zou je dan bv op 133 kunnen draaien.
Ja dat klopt, ik heb nu een barton, daarvoor 2 thoroughs gehad waarbij de eerste series geunlocked waren, naar beneden dan.

ik kon toen ook heel makkelijk van mp 11 -> 9 en me fsb vet omhoog gooien. normaal was 133, me bord kon tot 166+

de latere was dus gelocked. 2400+ zit op de grens, ik gok dat die toch gelocked is

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 16:43
En je kunt Athlon XP's ook nog unlocken om lagere multipliers te kunnen kiezen (en om er een Athlon MP van te maken), maar hoe dat werkt is afhankelijk van het coretype, voor Thoroughbreds is het unlocken van de FSB echt makkelijk: http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/news6420.html. Ik weet alleen niet of je hierdoor ook on-the-fly de VCore kan aanpassen, maar je kunt hierdoor wel FSB's van 5 tot 12.5 kiezen.
Viper_74 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:27:
[...]

Het kan dus wel ;).

[ Voor 20% gewijzigd door Jaap-Jan op 28-09-2006 15:56 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:31
Japie_17 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:31:
En je kunt Athlon XP's ook nog unlocken om lagere FSB's te kunnen kiezen (en om er een Athlon MP van te maken), maar hoe dat werkt is afhankelijk van het coretype, voor Thoroughbreds is het unlocken van de FSB echt makkelijk: http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/news6420.html. Ik weet alleen niet of je hierdoor ook on-the-fly de VCore kan aanpassen, maar je kunt hierdoor wel FSB's van 5 tot 12.5 kiezen.

[...]
Het kan dus wel ;).
Uhhh... ik geloof dat jij fsb en mp door elkaar haalt. Een fsb van 5 is namelijk wel errug laag... ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Viper_74 schreef op donderdag 28 september 2006 @ 11:27:
[...]

oooh jawel..ik had een XP 1800+ Tbred op een KT400 chipset..de mp & fsb waren binnen windows gewoon instelbaar...die cpu is nu 'baked-thorough' ^_^

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Viper®
  • Niet online
Rey Nemaattori schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:58:
[...]

oooh jawel..ik had een XP 1800+ Tbred op een KT400 chipset..de mp & fsb waren binnen windows gewoon instelbaar...die cpu is nu 'baked-thorough' ^_^
Niet met alle waren we inmiddels achter

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Bepaalde programma's kunnen on-the-fly de FSB en de vCore verlagen. Daarvoor zijn sommige zogenaamde 'clock-gens' voor te vinden. Andere mogelijkheid is Speedfan en 8rdavCore. Deze laatste is origineel geschreven voor de EPoX 8RDA maar gezien menig nForce2 moederbord niet veel afwijkt werkt het programma ook op veel andere borden.

De multiplier on-the-fly aanpassen kan ook mits je de juiste processor, de juiste modificaties, de juiste chipset en de juiste software hebt. Zie [OC] athlon xp mp change on the fly voor meer informatie :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 16:43
ChojinZ schreef op donderdag 28 september 2006 @ 12:05:
[...]

Uhhh... ik geloof dat jij fsb en mp door elkaar haalt. Een fsb van 5 is namelijk wel errug laag... ;)
Dat was inderdaad een foutje van mijn kant :o, ik bedoelde inderdaad de multiplier :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1