Toon posts:

pentium 4 3,2 Ghz vs. inter dual core 2 Ghz??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.175 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allemaal.

Ik heb besloten om een nieuwe computer voor mezelf te gaan kopen. Mijn budget ligt zo rond de 1000 euro ( liefst incl. monitor ) en wil me gaan orienteren op de mogelijkheden.
Ik heb echter wel een vraag die ik mij stel voordat ik echt computers ga vergelijken.

Ik heb nu thuis een pentium 4 van 3,2 Ghz.,.
Nu kijk in ik verschillende krantjes en folders, en dan zie ik overal computers staan ( dualcore ) van rond de 2 ghz. Hoezo zijn die nieuwe computers dan toch sneller? 2 is toch minder dan 3,2, of werkt dat niet zo?

Ik weet dat je met dualcore kan multitasken, maar het enige wat ik doe is ( met windows en een virusscanner draaiend ) internetten, met photoshop en pinnacle bezig en af en toe flightsimulateren ( binnenkort ook die zware FSX ).

Wat is nou verstandig om te kopen., en hoe zit dat nou met dual?

Met vriendelijke groet,

Wouter

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:54

aerofreak

Steve Jobs

een dual core is dus 2x2.0 GHz dus in totaal 4Ghz en ook is het cache geheugen groter wat ook weer snelheidswinst is :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Verwijderd

Nee die beredenering slaat dus helemaal nergens op.
De E6300 draaid ook op 1.83 en is vele male sneller. Dit zit hem in de totale nieuwe structuur van de processors. Deze zijn nu veel efficienter, en op een lagere kloksnelheid kunnen ze veel meer dingen verwerken!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
aerofreak schreef op woensdag 27 september 2006 @ 19:38:
een dual core is dus 2x2.0 GHz dus in totaal 4Ghz en ook is het cache geheugen groter wat ook weer snelheidswinst is :)
absoluute onzin, je mag die 2 cores nooit als 4GHz rekenen!
dat is de grootste fout die er gemaakt word!

Het verschil zit hem onderandere in de fsb (tenminste als je het over de nieuwe generatie intel's hebt) de ene heeft 800Mhz fsb en de 2GHz heeft 1066FSB ook is de 2GHz waar jij het over hebt geen netburst meer. en voert meer uit per kloktik zelfs meer dan de amd's op geleike snelheid.

Audi S3

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Niet alleen de kloksnelheid van CPU's zijn van belang, ook dingen als IPC en de hoeveelheid cache zijn belangrijk. :) En multitasken is een beetje vage term, jij multitasked ook Windows ook meerdere taken tegelijk heeft draaien, en daarnaast heb je nog (bijvoorbeeld) een virusscanner. Met een dual core CPU zijn aanzienelijke winsten te halen, zeker in programma's die er speciaal gebruik van maken. Afaik doet Photoshop dat bij verschillende functies en Pinnacle producten ook.
Gezien de opkomst van multi-core systemen zal een erg nieuw en vooral zwaar spel als FSX daar ook wel op voorbereid zijn.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Dat is dus de grootste onzin die er is he, 2x2 ghz draait dus op 4.0 ghz!
Het is niet zo dat een 2e kern, je cpu snelheid verdubbelt, je hebt gewoon 2 processors die op 2 ghz NAAST elkaar draaien en wat samenwerken voor multitasken.

Een Core2Duo zal ongetwijfeld wat sneller draaien dan wat je nu hebt, maar google er eens even op los en je zult veel info vinden.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het zijn allemaal appels en peren. Het gaat er om wat een CPU per kloktik kan doen. Een Core 2 Duo doet met minder GHz'en meer werk.
Een Athlon op 2.0GHz doet meer dan een P4 op 2.0GHz.

Het beste kan je gewoon benchmarks opzoeken van de dingen die jij met de CPU wilt gaan doen. Als je bijvoorbeeld veel spellen speelt zoek daar dan benchmarks van op.

Met een budget van 1000 euro zou ik nu gewoon voor de Core 2 Duo gaan. Een E6300/E6400, of als er wat meer geld voor is een E6600.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 27-09-2006 20:00 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Tip voor als je zelf een systeem wilt samenstellen voor dat bedrag:

Core2Duo-systeem, ±€900,-

Goud is geen geld

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-05 10:57
Als je intel cpu's met elkaar wilt vergelijken moet je gewoon hier wezen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voorbereiding: voordat je een topic neerzet, wordt van je verwacht dat je deze PMG FAQ hebt doorgelezen. Als uiteindelijk blijkt dat je deze PMG FAQ niet (goed genoeg) hebt doorgenomen, dan gaat je topic in veel gevallen zonder omwegen dicht. Zeker de topics waarin overduidelijk geen inzet wordt getoond. Ook wordt van je verwacht dat je bekend bent met de FAQ Forumgedrag.

Kansloze topics: alle topics in de trant van de volgende voorbeelden gaan ook zonder omwegen op slot, omdat ze in de strijd zijn met het doel/niveau van GoT. Soms worden zulke topics (met name de "Welke moet ik nemen?" topics) ook voorzien van erg veel uiteenlopende reacties dat je door de bomen de bos niet meer ziet. Daarnaast zijn deze vragen ook simpel te beantwoorden met behulp van gezond verstand en research. In plaats van $apparaat kun je processor, moederbord en geheugen lezen:

* Welke $apparaat moet ik kopen? (een echte Tweaker kan wel kiezen)
* Wanneer komt $apparaat op de markt? (gewoon geduld hebben)
* Waar kan ik $apparaat kopen? (zie prijslijsten of bel/mail leveranciers)
* Hoe lang duurt de RMA van $apparaat? (vraag het de fabrikant/leverancier)
* Wie heeft ervaringen met $apparaat? (GoT is een en al ervaringen)
Weing aan toe te voegen - lees je in en veel zal duidelijk worden, heb je specifieke detailvragen waar je met eigen inzet niet uitkomt, dan is GoT wel de juiste plek :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.