Wie gelooft er in EVP (bandstemmen)

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12 10:57
Hallo, ik vond met google een aantal websites over EVP (bandstemmen, stemmen in bv. de ruis van een radio) En er stonden ook opgenomen stemmen op die sites die me geen trucage leken. Dus vroeg ik me af, kan dit nou echt?

• tombola
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-12 11:15
bedoel je zoals in de film White Noise?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12 11:37
De mens probeert in het gekraak een patroon (=verstaanbaar woord) te herkennen, en dat lukt dan ook, in sommige gevallen. Dat lijkt me dus toeval, en geen geest of iets dergelijks.

Hetzelfde geldt voor het omdraaien van platen: Judas Priest liet eens een stukje horen waarin "I asked her for a peppermint" werd gezegd. Dit voerden ze aan tijdens een rechtszaak waarin werd gesuggereerd dat ze d.m.v. verborgen (omgedraaide) boodschappen de jeugd op het slechte pad wilden brengen. Zie ook http://boards.muchmusic.c...mber=1831320&Main=1829631.
Overigens kan het wel zijn dat dergelijke boodschappen moedwillig in de muziek zijn geplaatst: draai maar eens een zin als "start to take marihuana" om te draaien, en probeer dan de hieruit resulterende woorden in een popliedje te verwerken. Lijkt me best mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door pinockio op 27-09-2006 17:12 . Reden: div ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Tha Ra,
In W&L wordt een uitgebreidere topicstart verwacht. Wat is EVP? Waarom zou het niet voor kunnen komen en zijn er voorbeelden te vinden waaruit blijkt dat het wel kan. Als het wel gebeurt, welke methoden worden er gebruikt om dit mogelijk te maken en in hoeverre hebben ze invloed op het gedrag van de mens. Neem Wetenschap en Levensbeschouwing beleid door voor meer tips. Omdat deze topicstart momenteel niet aan de verwachtigingen voldoet, sluit ik het topic. Als je wilt kan je een nieuw topic openen over hetzelfde onderwerp, maar neem dan deze aanbevelingen in ogenschouw. :)

Dit topic is gesloten.