Advies aankoop pci-e controller + hdd's

Pagina: 1
Acties:

• n0sTRa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-02 17:06
Hoi,

de tijd is aangebroken om over te gaan naar een goeie betrouwbare controller (liefst 8 poorten) in RAID.
Heb er een 3 tal op het oog:

- Areca ARC-1220LP 0, 1, (0+1), 3, 5, 6 (RAID 6 engine supported), JBOD PCI Express x8 Retail € 535,62
- Highpoint RocketRAID 2320 0, 1, 10, 5, JBOD PCI Express Retail € 266,12
- Promise SuperTrak EX8350 0, 1, 5, 6, 10, 50, JBOD PCI Express Retail € 430,38

Volgens mij zal die Areca beste presteren, niet?

Nu ben ik ook nog wat aan het denken welke level dat ik best neem? RAID5 of 6? RAID6 verlies ik al terug 2 schijven dus voorkeur zou toch iets meer gaan naar RAID5. Is vooral voor data opslag (films/muziek).

Ik zit ook nog met de volgende vraag: Wat als ik nieuw moederbord koop? kan ik dan gewoon terug controller op mobo steken, hdd's aansluiten en terug werken of verlies ik dan men data?

Als hdd's had ik de Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 in gedachten, is beste prijs/gb verhouding naar m'n idee of kan ik beter voor een Seagate NL35 400 GB 7200 rpm 16 MB Serial ATA300 gaan (terug heel stuk duurder, wel meer opslag)??

Dan nog vraagje ivm men voeding: Enermax noisetaker 600w zal niet zwaar genoeg zijn voor 14hdd's, X850XT, X2 4400, .... Die EnerMax Galaxy 1000W zal wel geen problemen meer geven he.

thx voor advies

grtz

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Heb je hier niets aan?

specs | 3360wP met SE3000

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

n0sTRa schreef op woensdag 27 september 2006 @ 12:17:
Volgens mij zal die Areca beste presteren, niet?
Daar mag je ervan uitgaan, ja :) Femme heeft deze controller nog niet specifiek gereviewed, maar neem eens reviews: Areca ARC-1280 preview en mini SATA RAID-vergelijking door. Daarin zijn de 1280, de 2320 en EX16350 gereviewed. Dat biedt voldoende vergelijkingsmateriaal.
Nu ben ik ook nog wat aan het denken welke level dat ik best neem? RAID5 of 6? RAID6 verlies ik al terug 2 schijven dus voorkeur zou toch iets meer gaan naar RAID5. Is vooral voor data opslag (films/muziek).
Neem eens OM FAQ / Beleid » RAID FAQ door :)
Ik zit ook nog met de volgende vraag: Wat als ik nieuw moederbord koop? kan ik dan gewoon terug controller op mobo steken, hdd's aansluiten en terug werken of verlies ik dan men data?
Neem eens OM FAQ / Beleid » RAID FAQ door.
Als hdd's had ik de Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 in gedachten, is beste prijs/gb verhouding naar m'n idee of kan ik beter voor een Seagate NL35 400 GB 7200 rpm 16 MB Serial ATA300 gaan (terug heel stuk duurder, wel meer opslag)??
Neem eens OM FAQ / Beleid » Welke moet ik nemen? door :)
Dan nog vraagje ivm men voeding: Enermax noisetaker 600w zal niet zwaar genoeg zijn voor 14hdd's, X850XT, X2 4400, .... Die EnerMax Galaxy 1000W zal wel geen problemen meer geven he.
Per 7200rpm HDD mag je ~15W rekenen, die van de GPU en de CPU kun je terugvinden op de specs :) Voor de GPU moet je even rondkijken op specs van de fabrikanten en/of reviews (ik gok zelf zo'n 65W) en die van de CPU kun je hier vinden.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Areca's presteren idd erg goed. Ik denk dat je het beste gewoon ff een paar reviews op kan zoeken om de performance te vergelijken. Denk wel dat de Areca wint.

RAID5 is opzich wel voldoende. De kans dat er meer dan 1 schijf tegelijk crasht is niet zo heel groot, toch? Neem dan wel Maxtor Maxline's, WD Caviar SE/RE/RE2 disks of iets vergelijkbaars van een andere fabrikant. Dat zijn nl schijven die geoptimaliseerd zijn voor RAID en een extreem veel hogere MTBF hebben dan normale desktop disks. Tegen de meerprijs van 5 euro per disk vind ik het wel waard iig.

In theorie kan je je hele controller met disks gewoon over zetten. In de praktijk gaat dat niet altijd even vlekkeloos.

En jah, een Enermax Galaxy van 1kW zal vast wel voldoende zijn :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• n0sTRa
Die review al enkel keren gelezen maar wou toch zekerheid dat het verschil merkbaar groot is als thuis gebruiker. Gaat toch om heel wat euro's.

FAQ heb ik gelezen hoor maar kan niets vinden over verplaatsen naar ander mobo enz, wel over:

-Kan ik een schijf uit een RAID1 array halen en deze zó uitlezen?
-Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?
-Kan ik een schijf/array zonder dataverlies uitbreiden?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De SE mag je wegstrepen. De RE staat voor RAID Edition en dat spreekt voor zich ;)
n0sTRa schreef op woensdag 27 september 2006 @ 12:33:
FAQ heb ik gelezen hoor maar kan niets vinden over verplaatsen naar ander mobo
Hm, dit zou er normaal wel in moeten staan. Maar je kunt ook van je logica gebruik maken: de controller is geheel onafhankelijk van het moederbord, trek je conclusie ;)

[ Voor 45% gewijzigd door BalusC op 27-09-2006 12:35 ]

• n0sTRa
Ook de Highpoint (software raid)?

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

De WD WD5000YS (RE2) schijven komen qua desktop/workstation storage momenteel als beste uit de test bij StorageReview. Prijs zit rond de 214 euro per schijf en de grootte is 500Gb.

Circa vier of vijf van deze jongens gaan binnenkort ook bij mij op een ARC-1220 (of hoger) in RAID5 om als storage te dienen voor mijn nieuwe highend workstation (naast een stel WD Raptor WD1500ADFD schijven die dienst gaan doen als systeemdisks in RAID0) :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:03
n0sTRa schreef op woensdag 27 september 2006 @ 12:37:
Ook de Highpoint (software raid)?
Ja hoor. Het gaat er in dat geval puur over dat de CPU de pariteitsberekeningen voor zich neemt. Er zit genoeg logica op die controller om te onthouden wat er voor schijven aanhingen. Je zou het kunnen vergelijken met de stroom eraf halen, want dan werkt je 'software' immers ook niet :) Je moet er dan meestal wel op letten dat je de schijven weer in dezelfde volgorde op de controller prikt. Bij sommige controllers maakt zelfs dat niets uit, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen ;)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik gebruik in mijn "thuispc" een Promise Supertrack EX8350 icm 5x Maxtor 500gig (in een enlight 5-in-3 sata backplane). Ik ben nog altijd zeer tevreden over mogelijkheden, snelheid en het geheel is bovendien zeer betrouwbaar tot nu toe gebleken. Ik hoor allerlei horror verhalen van Areca controllers icm Maxtor schijven waarbij arrays uitvallen als de kat langs de pc loopt (bij wijze van spreken ;) ). Het mag dan "ietsie pietsie" langzamer zijn dan een Areca maar de mijne was dan ook 200 euro goedkoper dan de 8 poorts Areca equivalent (ik heb 350 euro betaald). Voor die 200 euro koop je een extra schijf zodat het snelheidsverschil als sneeuw voor de zon verdwijnt :).

Ook een pluspunt van de Promise controllers is de beheersoftware (WebPAM). Ik heb namelijk later een Fasttrack TX2300 erbij gekocht waar ik m'n bestaande Raptor array (zat eerst aan de EX8350) naar kon verplaatsen zonder dat ik iets verloor. In de beheersoftware kan ik nu beide controllers tegelijk beheren. Tevens is dit mogelijk voor pc's binnen het netwerk!

Bovendien werkt de kaart prima in mijn "consumenten" bordjes als de Asus P5WD2 en de Asus P5W DH Deluxe en heeft maar pci-e 4x nodig (werkt ook met pci-e 2x).

Mocht ik in de toekomst meer poorten nodig hebben pak ik der nog een Promise bij 8) .

[ Voor 13% gewijzigd door Dukey op 28-09-2006 17:25 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• RutgerDB
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-03-2021
mindcrash schreef op woensdag 27 september 2006 @ 12:58:
De WD WD5000YS (RE2) schijven komen qua desktop/workstation storage momenteel als beste uit de test bij StorageReview. Prijs zit rond de 214 euro per schijf en de grootte is 500Gb.

Circa vier of vijf van deze jongens gaan binnenkort ook bij mij op een ARC-1220 (of hoger) in RAID5 om als storage te dienen voor mijn nieuwe highend workstation (naast een stel WD Raptor WD1500ADFD schijven die dienst gaan doen als systeemdisks in RAID0) :)
Ik heb precies dezelfde config samengesteld maar twijfel nog over het te gebruiken moederbord. Heb jij hier al een selectie op gemaakt?

• Dukey

Dukey

RutgerDB schreef op woensdag 01 november 2006 @ 22:03:
[...]

Ik heb precies dezelfde config samengesteld maar twijfel nog over het te gebruiken moederbord. Heb jij hier al een selectie op gemaakt?
Ik heb zelf net m'n Asus P5W DH Deluxe verwisselt met een Asus P5W64 WS professional, vanwege de 4x pci-e 16x sloten (3x 8 lanes en 1x 4 lanes). Momenteel draai ik in het eerste slot een videokaart welke op dit moment 16 lanes krijgt toegewezen. Mijn Promise EX8350 zit in het derde slot en krijgt 4 lanes (heeft ook niet meer nodig). Als ik besluit in de toekomst om nog een raid controller te kopen zoals de Areca dan heb ik nog twee sloten over die 8 lanes elk geven (de videokaart wrodt dan wel beperkt met 8 lanes, maar ja gamen doe ik op een Xbox 360 ;)).

Echt het enigste nadeel aan dit bord is dat je veel geld kwijt bent aan de aanschaf. Je bent overigens wel redelijk zeker dat je dit bord voor een langere tijd hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Dukey op 02-11-2006 09:45 ]

Verwijderd

Highpoint RocketRAID 2320 0, 1, 10, 5, JBOD PCI Express Retail € 266,12

deze heb ik ook en met raid 5 kom ik aan 0% cpu belasting bij het herberekenen ed.

ik haal ook leessnelheden van meer dan 500+

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

RutgerDB schreef op woensdag 01 november 2006 @ 22:03:
[...]

Bordje zoeken met een PCIe x8-slot :P Ik weet dat het nieuwe DFI mobo voor AM2-processors over zo'n slot beschikt. En ik dacht dat er ook een Asus moederbord was voor Core2Duo met een PCIe x8-slot. (volgens mij een workstation-bord)
Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 09:52:
Highpoint RocketRAID 2320 0, 1, 10, 5, JBOD PCI Express Retail € 266,12

deze heb ik ook en met raid 5 kom ik aan 0% cpu belasting bij het herberekenen ed.

ik haal ook leessnelheden van meer dan 500+
Het lijkt mij heel sterk dat ie helemaal geen CPU-belasting veroorzaakt.. hoe weet je dit zo zeker? Ik heb zelf ook deze controller en bij mij geeft ie toch wel wat belasting.

[ Voor 33% gewijzigd door Demo op 02-11-2006 10:11 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Demoniac schreef op donderdag 02 november 2006 @ 10:09:
[...]
Bordje zoeken met een PCIe x8-slot :P Ik weet dat het nieuwe DFI mobo voor AM2-processors over zo'n slot beschikt. En ik dacht dat er ook een Asus moederbord was voor Core2Duo met een PCIe x8-slot. (volgens mij een workstation-bord)

[...]
Het lijkt mij heel sterk dat ie helemaal geen CPU-belasting veroorzaakt.. hoe weet je dit zo zeker? Ik heb zelf ook deze controller en bij mij geeft ie toch wel wat belasting.
ik kijk in mijn taakbeheer

• RutgerDB
De volgende zaken staan in bestelling:

1 x Intel DG965SS, P965 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, VGA, 1394)
1 x Areca ARC-1220 (V2)(8x SATA300 RAID, 256MB, PCI-e X8)
5 x Western Digital Caviar RE2 WD5000YS, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB)

De machine moet als server gaan dienen. Ik heb voor het Intel moederbord gekozen vanwege de onboard VGA. Areca komt in het enige PCI-e X16 slot dat het bord bezit. Duh 8)7

Als e.e.a. goed werkt zal ik een nette review schrijven en uiteraard gaat de Areca aan een benchmark onderworpen worden. Processor die erin gaat is een E6600.

• Dukey

Dukey

RutgerDB schreef op woensdag 08 november 2006 @ 09:30:
Ik heb voor het Intel moederbord gekozen vanwege de onboard VGA. Areca komt in het enige PCI-e X16 slot dat het bord bezit. Duh 8)7
Ik hoop voor je dat het gaat werken. Tis namelijk niet van zelf sprekend dat een pci-e slot wat echt bedoeld is voor videokaarten ook werkt voor wat anders (zijn wat topics over, komt erop neer dat het een bios issue is).

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Dukey schreef op woensdag 08 november 2006 @ 14:43:
[...]

Ik hoop voor je dat het gaat werken. Tis namelijk niet van zelf sprekend dat een pci-e slot wat echt bedoeld is voor videokaarten ook werkt voor wat anders (zijn wat topics over, komt erop neer dat het een bios issue is).
Dat zou betekenen dat het geen PCI-Express slot is (als in: niet aan de standaard voldoet) want volgens mij maakt PCI-Express geen onderscheid tussen videokaarten en andere apparaten.. ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Moederborden met maar 1 PCI-E x16 slot en verder geen onboard VGA of extra slot voor VGA zal alleen VGA/Video kaarten accepteren.

Alleen bij moederborden met 2 PCI-E sloten zal een andere dan videokaart accepteren en werken.

Ik weet dat de Areca controllers niet werken op moederborden met maar 1 PCI-E slot en wordt ook door Areca zelf bevestigd. En weet ook dat er iemand is geweest die dit heeft geprobeerd met een PCI videokaart en een Areca in het PCI-E slot...helaas nogo.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• RutgerDB
John2B schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:14:
Moederborden met maar 1 PCI-E x16 slot en verder geen onboard VGA of extra slot voor VGA zal alleen VGA/Video kaarten accepteren.

Alleen bij moederborden met 2 PCI-E sloten zal een andere dan videokaart accepteren en werken.

Ik weet dat de Areca controllers niet werken op moederborden met maar 1 PCI-E slot en wordt ook door Areca zelf bevestigd. En weet ook dat er iemand is geweest die dit heeft geprobeerd met een PCI videokaart en een Areca in het PCI-E slot...helaas nogo.
Ik heb Intel gemaild met deze vraag en zij gaven mij aan dat alle mobo's aan de PCI standaard voldoen. Is dit niet het geval dan gaat het bord gewoon RMA en dan zal ik Intel om opheldering vragen. Elke PCI-e X16 slot hoort downwards compatible te zijn tot X1.

Ik laat jullie weten of het gaat werken of niet. Maar als het niet werkt word ik echt pislink want de verhalen over PCI-e zijn mij bekend en ik heb juist getracht dit helemaal uit te zoeken.

Het zou toch te kansloos voor woorden zijn als Intel/Asus e.d. een standaard afspreken dat ze er vervolgens niet aan voldoen?

Of moet ik van mijn roze wolk afkomen?

• RutgerDB
P.S., ik gebruik dus de onboard VGA he? Er gaat dus geen aparte videokaart in 't bordje!

Anyway, hopelijk heb ik volgende week alle spullen binnen en dan zal ik jullie laten weten of het een succes of fiasco is geworden.

[ Voor 43% gewijzigd door RutgerDB op 08-11-2006 21:35 ]

Pagina: 1