Toon posts:

trage Pentium D 805

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb van het weekend een nieuwe computer gekocht...

het is een duo core, 2.66 GHz

Edit1:
De processor is de Intel® Pentium D 805 Core Duo S775 Processor.
Het moederbord is Intel Core Duo 'Grand County' S775 Moederbord

uit verschillende bronnen heb ik vernomen dat ik dan toch wel rond de 4GHz moet kunnen halen (in vergelijking met een normale processor), echter hij is trager als mijn 4 jaar oude pentium 4, die helaas maar 2GHz draait.

de harde schijf staat al als s.m.a.r.t. ingesteld en ik heb de bios in "optimal settings" geladen (zoals ze ook gedaan hebben bij de leverancier, die hebben hem standaart geinstaleerd met windows XP home SP2). Verder staat de single core mode uiteraard uit, meer instellingen kon ik zo gauw zelf ook niet bedenken.

de computer is nog helemaal schoon, want het eerste wat ik er op heb gezet is een firewall en virus scan (zelfde als op de pentium 4). Heeft iemand een idee waarom mijn duo core niet vooruit te branden is??

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2006 14:25 ]

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 15:48
heb je de drivers van je mobo geïnstalleerd? sowieso alle drivers geïnstaleerd?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:44
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:05:
ik heb van het weekend een nieuwe computer gekocht...

het is een duo core, 2.66 GHz
uit verschillende bronnen heb ik vernomen dat ik dan toch wel rond de 4GHz moet kunnen halen (in vergelijking met een normale processor),
Ze klokken wel aardig ja, meer 4 GHz is niet voor elke core duo weggelegd denk ik.
echter hij is trager als mijn 4 jaar oude pentium 4, die helaas maar 2GHz draait.
Waaruit concludeer je dat?

Roomba E5 te koop

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:29
is het een core 2 duo of is dit gewoon een dualcore pentium 4 ?

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 14:22

4VAlien

Intarweb!

Je moet natuurlijk wel de twee cores tegelijk gebruiken met je benchmark.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Definieer "traag" eens. Wat wil je bereiken? Wat zijn de verwachtingen? Wat zijn de resultaten? Wat is de vergelijkingsmateriaal? Wat zijn de verschillen?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Onvolledig informatie. Op welk mobo zit de core??..wel de juiste drivers. Nieuwe install OS wil ook weleens werken..enz enz

edit: herstel laatste opmerking!!..ik zie een home versie van XP ondersteund geen duo-core!!

[ Voor 28% gewijzigd door silitek op 26-09-2006 14:17 ]

Tubes....It's what make music music!

• sig69
silitek schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:14:
edit: herstel laatste opmerking!!..ik zie een home versie van XP ondersteund geen duo-core!!
Niet weer he... JAWEL, Home ondersteund wel dual core

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een duo core, geen dual core... dus als xp home geen duo core ondersteunt dan moet ik naar pro toe of niet? (sorry, my bad)

dat zit erin aan moederbord en processor...

mijn verwachting is dat hij een game vlotter draait als op die p4
ik heb namelijk titan quest op beide gezet, op die oude p4 draait hij vloeiend, maar op mijn nieuwe hapert hij nog al eens... (het normale gebruik, firefox en msn, gaat ook traag, maar dat vind ik moeilijk te checken)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2006 14:30 ]

• silitek

silitek

Tubes Only

sig69 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:18:
[...]

Niet weer he... JAWEL, Home ondersteund wel dual core
Weet nog steeds niet wat voor core de TS heeft...dus duo-core in de zin van 2 losse core's werkt niet onder home. :P

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 21:01
silitek schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:14:
Onvolledig informatie. Op welk mobo zit de core??..wel de juiste drivers. Nieuwe install OS wil ook weleens werken..enz enz

Wel een beetje bij blijven aub. Home ondersteunt alleen geen computers met twee fysieke processors. Maar XP Home ondersteunt wel een dual core processor die uit een fysieke processor bestaat met twee processorkernen.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• sig69
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:22:
ik heb een duo core, geen dual core...
dus als xp home geen duo core ondersteunt dan moet ik naar pro toe of niet?

Je hebt dus geen dua core, je hebt een core duo. En een core duo is naar mijn weten dual core.

Roomba E5 te koop

• silitek

silitek

Tubes Only

boaty schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:24:
[...]

Wel een beetje bij blijven aub. Home ondersteunt alleen geen computers met twee fysieke processors. Maar XP Home ondersteunt wel een dual core processor die uit een fysieke processor bestaat met twee processorkernen.
Wel Lezen boven he!!!...
@TS wat voor geheugen zit er in de doos?

[ Voor 5% gewijzigd door silitek op 26-09-2006 14:28 ]

Verwijderd

ik heb een duo core, geen dual core...
dus als xp home geen duo core ondersteunt dan moet ik naar pro toe of niet?

dat zit erin aan moederbord en processor...

ik heb namelijk titan quest op beide gezet, op die oude p4 draait hij vloeiend, maar op mijn nieuwe hapert hij nog al eens... (het normale gebruik, firefox en msn, gaat ook traag, maar dat vind ik moeilijk te checken)
Ik krijg een beetje de indruk dat je er niet bijster veel verstand van hebt....(niet beledigd voelen :+ )
Maar om die reden zou ik je pc gewoon lekker naar een computerwinkel brengen.... ;)

Niet dat dat dé manier is hier op GoT mja...... 8)7

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
Conclusie:
XP Home ondersteunt Dual core
TS heeft een Pentium D 805, een Dual Core dus. Geen Core (2) Duo, die zijn nieuwer.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
er zit 1gig in, maar daarvan is 128 bezet door de onboard video kaart...

en ik ben niet beledigd, want ik kan met computers omgaan, maar weet lang niet zoveel als de meeste hier... maar trg gaan is echt een eind rijden ;)

• boaty
  • Laatst online: 23-05 21:01
silitek schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:26:
[...]

Wel Lezen boven he!!!...
@TS wat voor geheugen zit er in de doos?
Als hij dat post terwijl ik mijn bericht type...

[ Voor 11% gewijzigd door boaty op 26-09-2006 14:36 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Verwijderd

Maar hij heeft nog steeds geen antwoord :P

Met wat test jij de processor? en wat voor geheugen zit erin?

• sig69
Denk dat hier een aardige bottleneck zit om spelletjes te spelen..

Roomba E5 te koop

Verwijderd

sig69 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:33:
[...]

Ja idd, maar ligt eraan wat voor spelletjes. Spele.nl zal zeer snel gaan :P

Verwijderd

Topicstarter
maar dat is toch geen probleem met het gebruik van firefox??
mocht het probleem zitten in te weinig geheugen voor de videokaart dan zou het vergroten van het geheugen wat gebruikt word door de videokaart mijn probleem oplossen dus?

Verwijderd

sig69 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:33:
[...]

Tsjah, je kan wel een goeie cpu hebben om te gamen, maar idd. is een onboard gpu 3 keer niets om mee te gamen.

Verder moet de TS eens lekker dit topic doorlezen. Aangezien er weinig andere specs. in zijn TS staan kan hij dat gelijk even meenemen. Verder staan er een hoop tips in hoe je hem wel sneller kan laten draaien, aangezien dat wat meer vereist dan alleen maar de powerknop aanzetten :)

De Pentium D 805, de nieuwe overklokkoning? Deel 2

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 08:48

dlmh

Lo-Fi

Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 14:36:
[...]

maar dat is toch geen probleem met het gebruik van firefox??
mocht het probleem zitten in te weinig geheugen voor de videokaart dan zou het vergroten van het geheugen wat gebruikt word door de videokaart mijn probleem oplossen dus?
Niet echt. De GPU op de videokaart is gewoon traag, een beetje extra geheugen zal hier niks aan veranderen.
Waarschijnlijk heeft je oude computer wel een losse videokaart (dus niet geintegreerd), zij het een ouder type, waardoor dat spel nog redelijk loopt.
Wil je echt vlot kunnen spelen zul je toch echt een losse vidoekaart moeten kopen.

Wat is je eigenlijk verteld toen je de computer kocht? Dat ie ook goed geschikt was voor games? Zo ja, teruggaan met die handel! Zo nee, toch teruggaan, maar dan vriendelijk verzoeken een betere videokaart te plaatsen... ;)

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Begin een keer met het plaatsen van je volledige setup als je niet naar SerialThrillaZ wil luisteren :)

En de D805 is op stock speeds een sloom monster!

[ Voor 20% gewijzigd door aramdin op 26-09-2006 14:46 ]

Instagram / YouTube

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Even een paar dingen:
  • Processors zijn 'single core' of 'dual core', niks meer en niks minder. De termen 'Core Duo', 'Duo Core', 'Core 2 Duo', etc etc etc. zijn merknamen van Intel. Deze processors zijn dual core.
  • De Pentium D 805 is het goedkoopste van het goedkoopste en moet met 2 cores een FSB van 533MHz delen. Standaard is dit gewoon een erg langzame processor. Indien je een programma draait dat geen gebruik kan maken van 2 processors tegelijk zal niet echt bijster veel sneller gaan dan jou 'oude' Pentium IV 2GHz.
Probeer dus in ieder geval als je het over een Pentium D hebt de term 'duo core' te vermijden en in plaats daarvan 'DUAL core' te gebruiken.

En het is gewoon een vrij langzame processor. Simple as that.

Overclocken gaat vaak goed met de D 805, maar het is geen GARANTIE dat het daarwerkelijk ook goed gaat. Daarbij zijn andere componenten ook erg van invloed. Met name het gebruikte geheugen en voeding kunnen een wereld van verschil maken.

En plaats inderdaad je volledige setup, inclusief voeding, videokaart, geheugen etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Luuk1983 op 26-09-2006 14:49 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 11:22

ReseTTim

Chocolate addicted

ok volgensjou is er dus een verschil tussen het gamen. op die core duo mobo zit dus een onboard videokaart, wat voor gamen waardeloos is. nu ben ik wel benieuwd met welke videokaart je het vergelijkt op jou P4. misschien dat deze toch veel sneller is dan de onboard die je nu hebt..

kan je dat opzoeken?? maar die pc bij welke firma is dat gekocht? zeker een kant-en-klare?

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:46

Snippertje

Light up your life

Wat voor videokaart zat er in die P4 bak?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• TargetX
  • Laatst online: 12:57
Kijk eerst eens in taakbeheer (Ctrl+Shift+Esc) en dan bij tabblad Performance/Prestaties (Engels/NL) of je 2 CPU grafiekjes ziet. Als je dit NIET ziet dan ziet je Windows instalatie dus maar 1 core, en moeten we daar een oplossing voor gaan zoeken.

Zie je WEL 2 cores, maar draait de game als nog stotterig? Dit kan komen door het switchen van cores wat bij sommige spellen niet goed gaat. Probeer het spel eens te starten en doe dan in taakbeheer op het tabblad Processes/Processen rechtermuisklik op de procesnaam van het spel en dan Affinity / Affiniteit (weet de nederlandse term niet zeker, tis iig de onderste optie) en zet dan een vinkje bij 1 CPU core uit. Ga dan terug naar je spel (alt tab) en kijk of het dan wel goed draait.

Succes!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 21-05 22:36

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Heb je de processor met die benaming bij een winkel gekocht? Zou je in dat geval aan willen geven welke winkel dit is, gezien hun naamgeving riekt naar misleiding...

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03-2025
Ik vermoed dat je in je oude machine een losse videokaart hebt zitten en daardoor sneller is.
Voor games is een "onboard" videokaart zoals op je nieuwe board zit (ATI Radeon Xpress 200) echt een nogo.
Mijn advies.....zet er een knappe videokaart in, helaas kan je niet je oude overzetten omdat je nieuwe board geen AGP heeft.

Succes ermee

Verwijderd

Topicstarter
dank je voor al jullie suggesties!
ik zal volgende keer (als ik het beestje bij de hand heb) de volledige setup geven
en ik ben wel een beetje teleur gesteld dat de D805 zo slecht is, ik was in de veronderstelling dat het een goeie keus was (zeker voor die prijs) maar hij is aanvankelijk niet gekocht om te gamen maar om te programmeren =)

ik zal ook even dat andere topic door lezen voor ik meer domme vragen stel

Verwijderd

Topicstarter
en by the way, het was een kant-en-klaar systeem inderdaad (heb er zelf een dvd-rom en diskette station bij laten zetten) van DataByte

Verwijderd

wat al eerder gezegt is is heel belangrijk. Kijk of beide cores "aan" staan. hij zal op games sowieso niet echt beter presteren, maar in normaal windows gebruik moet je toch wel de voordelen van een dual core terug vinden. Zeker bij het gebruik van meerdere programma's tegelijk.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
het besluit is dus dat een spel zoals Titan Quest niet geschikt is om te spelen op een pc met onboard videokaart
ram heb je genoeg, de cpu is zat snel genoeg

nu heb je 3 mogelijkheden:
- niks doen :P
- de videokaart uit die oude P4 halen en in de nieuwe steken (tenzij dit niet kan ivm nog AGP)
- nieuwe kaart kopen ( Ati x1600 of nVidia 7600 zijn leuke kaartjes en kosten relatief weinig)

• Sayko
  • Laatst online: 16-05 18:56

Sayko

Knowledge Is Power

Als die D805 jou als core duo is verkocht meteen terug gaan en je geld terug halen.

Verwijderd

Topicstarter
zou je me kunnen uitleggen waarom?
is het technisch gezien niet een core duo dan...?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Heb je ook alle Drivers wel geinstalleerd?
Dit zou ook verklaren waarom ie dan in gewoon gebruik langzaam is.
Controleer alle drivers en het liefst even een betere videokaart kopen.
En verder moet die 805 wel te doen zijn hoor, de prijs is er ook naar.

@MindedRaptor
Lamaar las verkeerd, ik denk dat het 1 en ander ook verkeerd begrepen is hier.
Het is een Dual Core processor en geen Core Duo.

[ Voor 41% gewijzigd door GeeMoney op 26-09-2006 15:30 ]

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 15:24:
Het is wel een dual core, dat betekent dus dat de processor 2 cores heeft. Maar die naamt lijkt verdacht veel op Core 2 Duo (wat dus een veel snellere cpu is).

Verwijderd

Zie:
Luuk1983 in "trage duo core"

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Processors zijn 'single core' of 'dual core', niks meer en niks minder. De termen 'Core Duo', 'Duo Core', 'Core 2 Duo', etc etc etc. zijn merknamen van Intel. Deze processors zijn dual core.
Daarom.

Maar wat uitgebreider:
Je hebt processoren die 1 core hebben, die noemen we 'single core'. Dit zijn bijvoorbeeld de Pentium IV en de Athlon 64 en alles wat daarvoor gemaakt is.

Je hebt processoren die 2 cores hebben, die noemen we 'dual core'. Dit zijn bijvoorbeeld de Pentium D (op Pentium IV gebasseerd), de Core Duo (voor laptops) en de Core 2 Duo. En van AMD de Athlon 64 X2.

'Technisch' gezien heeft de naam 'Core Duo' niks te maken met single core of dual core. Als de verkoper jou de processor als zijnde een 'dual core' verkocht heeft, dan heeft hij gelijk. De Pentium D heeft immers 2 cores. Heeft hij jou echter de processor als een 'Core Duo' verkocht. Dan heeft hij gelogen. Core Duo is namelijk de merknaam van een nieuwere processor van Intel dan jou Penium D.

Dus:

Technische termen 'single core' en 'dual core' om aan te geven of een processor 1 of 2 cores heeft

Merknamen 'Pentium D', 'Core Duo' en 'Core 2 Duo' om merken en types aan te geven. Deze processoren zijn allemaal van Intel en hebben allemaal 2 cores, maar verschillen toch verder wezenlijk.
De Pentium D is de oudste, minst geavanceerd en minst snel.

De Core Duo is vooral voor laptops en is al sneller en geavanceerder dan de Pentium D.

De Core 2 Duo is voor desktop gebruik en waar bij de Core Duo rekening gehouden is met beperkt stroomverbruik is de Core 2 Duo afgestemt om desktop gebruik en is derhalve weer sneller dan de Core Duo.

Dus nee, technisch gezien is je Pentium D absoluut geen Core Duo.

[ Voor 22% gewijzigd door Luuk1983 op 26-09-2006 15:36 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Sayko
  • Laatst online: 16-05 18:56

Sayko

Knowledge Is Power

omdat core duo de notebook lijn processoren met dual core is die vele malen sneller zijn dan die D805

idd LUUK

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titelfix, dualcore Pentium D 8xx != Core Duo :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1