Hoi alwetende tweakers-comunity!
Ik bezit nu een set-up die toch aan het verouderen is:
a7n8-x asus mobo
amd athlonxp 2500+ mobo
512mb+256mb ddr geheugen(timings etc zou ik niet weten, het is in elk geval xtreme-low performance oude crap)
250gb maxtor harddisk met 16mb cache
asus n6200 video kaart(oc'd naar 399 core en 501 memory)
mooie kast met onbekende 300 wat voeding
En nu weet ik echt niet wat ik zou moeten doen om een goed, snel, langdurig, kwalitatief systeem te krijgen, ik heb een paar opties bedacht:
Upgraden:
nieuwe videokaart(word dan agp dus egenlijk gewoon not done) prijs: 200 euro
nieuwe processor(niet te krijgen en anders alleen vreemde, dure sempron modellen) prijs 150 euro
nieuw mobo en processor(asrock dual-bordjes met een C2D of een andere intel) prijs: 220 euro met een C2D
Nieuw:
Bij nieuw zijn er 2 opties:
el cheapo of goed en duur
el cheapo:
c2d 6300
EPoX EP-5P945 PRO of iets dergelijks(http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=28300)
100 euro videokaartje
2x 512mb of 1x 512 mb geheugen
oude harddisk
oude voeding
prijs:390 of met 1gig geheugen:440
Goed en duur:
C2D 6300
biostar p965, dfi infinity, msi platinum, asus p5nsli achtige mobotjes.
100-200 videokaartje
1gig goed geheugen
oude harddisk
50 voor nieuwe voeding
prijs: 630 met een videokaart van 200 euro
overclocken kan ook:
dits is het goedkoopst maar ook met het minst performance winst, maar ik heb met mijn overgeclockte videokaart wel goede winsten gehaald, ik kan nu bijvoorbleed spellen spelen die ik zonder overclock niet kon spelen etc.
ik zou hierbij een
copper lite socket a cooler voor 10 euro
en 2, 5 euro 80mm fannetjes
kosten: 50 euro
Mij lijkt de el cheapo nieuwe koop erg aantrekkelijk maar ook de asrock mobo upgrade klinkt erg leuk.
Maar let wel ik wil hier wel zo een 3 jaar mee vooruit kunnen dus het moet wel lang meegan zonder al te grote upgrades( denkaan extra geheugen), alsjeblieft help mij beslissen, mijn financien zijn laag.
Ik bezit nu een set-up die toch aan het verouderen is:
a7n8-x asus mobo
amd athlonxp 2500+ mobo
512mb+256mb ddr geheugen(timings etc zou ik niet weten, het is in elk geval xtreme-low performance oude crap)
250gb maxtor harddisk met 16mb cache
asus n6200 video kaart(oc'd naar 399 core en 501 memory)
mooie kast met onbekende 300 wat voeding
En nu weet ik echt niet wat ik zou moeten doen om een goed, snel, langdurig, kwalitatief systeem te krijgen, ik heb een paar opties bedacht:
Upgraden:
nieuwe videokaart(word dan agp dus egenlijk gewoon not done) prijs: 200 euro
nieuwe processor(niet te krijgen en anders alleen vreemde, dure sempron modellen) prijs 150 euro
nieuw mobo en processor(asrock dual-bordjes met een C2D of een andere intel) prijs: 220 euro met een C2D
Nieuw:
Bij nieuw zijn er 2 opties:
el cheapo of goed en duur
el cheapo:
c2d 6300
EPoX EP-5P945 PRO of iets dergelijks(http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=28300)
100 euro videokaartje
2x 512mb of 1x 512 mb geheugen
oude harddisk
oude voeding
prijs:390 of met 1gig geheugen:440
Goed en duur:
C2D 6300
biostar p965, dfi infinity, msi platinum, asus p5nsli achtige mobotjes.
100-200 videokaartje
1gig goed geheugen
oude harddisk
50 voor nieuwe voeding
prijs: 630 met een videokaart van 200 euro
overclocken kan ook:
dits is het goedkoopst maar ook met het minst performance winst, maar ik heb met mijn overgeclockte videokaart wel goede winsten gehaald, ik kan nu bijvoorbleed spellen spelen die ik zonder overclock niet kon spelen etc.
ik zou hierbij een
copper lite socket a cooler voor 10 euro
en 2, 5 euro 80mm fannetjes
kosten: 50 euro
Mij lijkt de el cheapo nieuwe koop erg aantrekkelijk maar ook de asrock mobo upgrade klinkt erg leuk.
Maar let wel ik wil hier wel zo een 3 jaar mee vooruit kunnen dus het moet wel lang meegan zonder al te grote upgrades( denkaan extra geheugen), alsjeblieft help mij beslissen, mijn financien zijn laag.
BUH