Canon EOS 300D: Goed idee?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Poestie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-01-2025
Hallo iedereen!

Ik wil binnenkort voor het eerst een spiegelreflexcamera aanschaffen. Ik heb mijn oog laten vallen op de Canon EOS 300D (tweedehands).

Ik wil de camera vooral gaan gebruiken voor brandweerfotografie. Ik wil dus graag foto's kunnen nemen in alle weeromstandigheden: overdag en 's nachts, op zonnige dagen en stormachtige dagen en soms hangt er veel rook in het fotogebied.

Aangezien ik een echte beginner ben met DSLR had ik graag ook wat meer info gewilt over de lenzen. Wat houden al die technische specificaties eigenlijk in?

Zijn er verder zaken die ik er absoluut bij moet hebben (/kopen)?

Alvast bedankt!
Freddyboeke

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bekijk [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3* dit draadje eens, alle camera's voor waarschijnlijk jouw budget op een rij mocht je voor een nieuwe gaan.

De 300D is al een ouder model, maar je geniet wel al van de voordelen van een dslr, lichtgevoeligheid etc. wat betreft technische specificaties kunnen we je moeilijk alles van een dslr uitleggen, bekijk de FAQ eens en lees bijvoorbeeld reviews over de camera en lenzen.

Verwijderd

De 350D is de opvolger en al aardig in prijs aan het dalen door de komt van de 400D. Je hebt aan een 300D geen slechte camera maar hij is wel ouder en trager.

Ben je niet merkvast? Dan is een nieuwe Nikon D50 wellicht een optie. Die zijn voor niet teveel geld nieuw te koop en is in beeldkwaliteit vergelijkbaar met de 350D. Bovendien is hij een stuk sneller.

Bedenk op voorhand ook goed wat voor glaswerk je wilt hebben. Een kitlens van 18-55 is leuk om mee te beginnen maar die ga je toch vervangen. Zelf heb ik daarom gekozen voor een losse body + lens. In de pricewatch vind je een D50 body voor rond de 450 euro. Wat voor lens je dan wilt zul je moeten bepalen. Kijk eventueel ook op Marktplaats.
Voor 100 euro kun je wel een beginnerslens kopen. Maar wil je een allround lens dan zijn de Tamron 18-200mm en de Sigma 18-200mm lenzen een goede optie. Nieuwprijzen daarvan zijn 329 euro volgens de pricewatch.

Ofwel: er is heel veel keuze.. Bedenk goed wat je wilt. Beter iets beter nagedacht dan achteraf 'had ik maar'.. Succes!

• Poestie
Met dat laatste ben ik zeker akkoord.

Ik ben zeker niet merkgebonden, maar Nikon en Canon staan sowieso hoog aangeschreven.

Mijn budget ligt ongeveer op de €500, maar tweedehands zal dat wel voldoende zijn denk ik. Ook alvast bedankt voor je all-round-lens tip. Dan weet ik ongeveer naar wat voor iets ik moet uitkijken qua lens.

Ik heb een vraagje over flitsers. Zitten daar veel verschillen op? Bij brandweerinterventies moet er vaak geflitst worden maar ik heb geen idee of de ingebouwde flits volstaat. In de FAQ kan ik er niet meteen iets rond vinden ...

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Rolf, dat snap ik even niet. Je roept dat de kitlens vervangen zal worden vanwege matige kwaliteit en gaat vervolgens budget superzooms aanprijzen?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Weinand... Ik kan ook namen overtypen :+

Vanwege de matige kwaliteit? Misschien bedoelde ik wel vanwege het beperkte bereik en de prijs die je betaald voor die lens ivm een body :9

Zo budget zijn die lenzen ook niet met 330 euro. Het is een compromislens maar ideaal om mee te starten en zeker voor op vakantie als je niet meerdere lenzen mee wilt nemen. Dus beter zo'n lens dat een kitlens in mijn ogen. Lichtsterke lenzen zijn duur en niet iets waar je doorgaans mee start..

Ik lees overall hele positieve verhalen over de Tamron en de Sigma. De Nikkor 18-200 VR is iéts lichtsterker en heeft stabilisatie maar kost dan ook meteen 750 euro. (en is slecht leverbaar) Of Freddy daar als starter wat aan heeft is ook de vraag.

Maar goed.. 500 euro. Dat is nieuw net aan de krappe kant met lens denk ik. Goedkoopste wat ik kan verzinnen is een D50 body van 450 euro + een Sigma 18-55 voor 95 euro.. En dat is dan puur op prijs O-)

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Freddyboeke schreef op zondag 24 september 2006 @ 08:57:
[...]
Aangezien ik een echte beginner ben met DSLR had ik graag ook wat meer info gewilt over de lenzen. Wat houden al die technische specificaties eigenlijk in?
[...]
Lees deze FAQ eens helemaal door. :) Daar staat je antwoord goed beschreven. ;)

• Poestie
Dat budget kan met de tijd misschien nog wel wat groeien, ik ben dan ook een starter voor iets.

Voorlopig denk ik dit aan te schaffen:
Nikon D50 Body + Kitlens 18-55mm (€ 563,83,-)
Sigma 55-200mm (€ 99,-)

Wanneer ik dat uitreken kom ik op een nieuwprijs van ongeveer €650. Word dus een klein beetje doorsparen, maar is niet onvoorkomelijk.

Wanneer ik de kitlens zou vervangen door een Sigma (18-50mm) kom ik een pak duurder uit. Is de Sigma-lens beter of is de prijs gewoon goedkoper vanwege het "pakket"?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Freddyboeke schreef op zondag 24 september 2006 @ 08:57:
Ik wil de camera vooral gaan gebruiken voor brandweerfotografie. Ik wil dus graag foto's kunnen nemen in alle weeromstandigheden: overdag en 's nachts, op zonnige dagen en stormachtige dagen en soms hangt er veel rook in het fotogebied.
Als in: écht in de regen? Dan moet je naar een wheater sealed body en dat betekend dat je je budget flink moet verruimen...

Zo niet: lees bovengenoemde FAQ eens goed door en het [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3* topic.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Hmm ik had deze prijzen. Maarkt dus niet echt veel uit dan:

D50 body: 450 euro
Sigma 18-50: 95 euro

Welke lens beter is heb ik geen idee van!
Ook de Sigma 55-200 ken ik niet

• Poestie
Ik zat naar een verkeerde lens te kijken, ik keek naar Sigma 18-50mm F2.8 ipv Sigma 18-50mm F3.5-5.6. Vandaar een prijsverschil van €200 ...

Dan ga ik toch de body appart kopen en de kitlens vervangen door een Sigma. Ik heb hier al op
verschillende plaatsen gelezen dat kitlenzen blijkbaar niet zo geliefd zijn, vraag mij niet waarom :P

Dus het word:
Sigma 18-50: 100 euro
Sigma 55-200: 100 euro

Kom ik opdezelfde prijs uit: 650 euro :)

Verwijderd

Zal ik het lastiger maken :p

Een Sigma 18-125 en dan tzt een keer een 70-300?

• Poestie
Je maakt het idd lastig :9

Ik weet niet of het echt nodig is om een bereik van 300mm te halen, maar het kan altijd handig zijn. Ik zal er nog eens goed over nadenken ;)

Bedankt voor de hulp iedereen!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:25

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Dan ga ik toch de body appart kopen en de kitlens vervangen door een Sigma. Ik heb hier al op
verschillende plaatsen gelezen dat kitlenzen blijkbaar niet zo geliefd zijn, vraag mij niet waarom :P

Dus het word:
Sigma 18-50: 100 euro
Sigma 55-200: 100 euro

Kom ik opdezelfde prijs uit: 650 euro :)
Die Sigma 18-50 van EUR 100 is echt niet beter dan de Nikon kitlens hoor!
De kit lenzen zijn los duurder dan als je ze als 'kit' koopt.
En die Sigma 55-200 is ook een absolute budgetlens.
En die leuke 18-200 van EUR 330 is ook zo'n budgetlens...
Lees vooral de reviews van deze en de betere lenzen er maar op na...
Leen maar eens een toplens van iemand die hem heeft: je ziet duidelijk verschil. Maarja, daar betaal je dan ook dik voor.

Ik zou (als starter) gewoon de kit kopen, en eventueel die 55-200...
Is een leuk starters-setje. kun je het vak mooi mee leren. Als je over een jaartje echt tegen de grenzen van je 'budget-systeempje' aanloopt, koop er dan maar eens echt glas (= veel duurder!) bij...

Ik heb al 18 jaar kitlenzen, en vindt de huidige Pentax DA 18-55mm kitlens beter dan m'n 2 voorgaande 'kitlenzen'!
En de Nikon 18-55mm kitlens is van vergelijkbare kwaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door PvH18 op 24-09-2006 16:12 ]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07-2025

Ale-Gu

'Eel Goe'

Of misschien toch een 300D. Had een week terug Canon 300D + kitlens + 90-300mm USM telelens voor €450,- incl. zooi zoals geheugenkaart, filters e.d. (hou je daar btw ook rekening mee?).

Hier zou uw advertentie kunnen staan

• Poestie
In het begin werd gezegd dat deze camera ouder en trager is. Met dat oud zit ik helemaal niet, maar over hoe traag praten we dan?

Als dit gewoon goed meevalt en de kwaliteit even goed is, ga ik niet klagen om enkele eurootjes minder uit te geven :P

Geheugenkaartjes heb ik zelf wel genoeg liggen, maar goed dat je er mij aan herinnert.

Kan iemand mij btw nog wat meer info geven (of een link) ivm flitsers. In de FAQ staat daar niets van en ik weet niet of een ingebouwde flitser goed genoeg is.

[ Voor 33% gewijzigd door Poestie op 24-09-2006 18:55 ]

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

De EOS 300 is gewoon een hele goede camera, en snel. Alleen zijn er nu snellere Camera's (en over een half jaar weer) Het verschil tussen een compact en 300D is heel groot, het verschil tussen 300D en nikon D50 is klein. Beter een 300D met fijne lens en goede flitser dan een D50 met lens en standaard flitster.

Ik denk echt dat rekening moet houden met zo'n €150-200,- voor een externe flitser EX420, want met de ingebouwde flitser zijn de gebruiksmogelijkheden beperkt.

Ik zou me niet zorgen maken over het feit dat de 300D iets trager is, je maakt foto's met weinig licht, een goede lens is dan heel belangrijk. Ik denk dat ie buiten budget valt maar een IS lens is wel :P

www.casarodriguillo.com

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Ik heb met die combo vorige week prima voetbalfoto's gemaakt, snelheid genoeg dus. Vandaag met een Sigma APO DG een stuk mindere foto's.
Maar qua snelheid was ie zeker goed genoeg (voor mij).

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
breinonline schreef op zondag 24 september 2006 @ 11:27:
[...]

Als in: écht in de regen? Dan moet je naar een wheater sealed body en dat betekend dat je je budget flink moet verruimen...

Zo niet: lees bovengenoemde FAQ eens goed door en het [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3* topic.
Je hebt tegenwoordig toch van die waterdichte zakjes om je camera in te steken? Kan je gewoon in de regen staan. Kost iets van 50-60 euro dacht ik.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

0X55AA schreef op zondag 24 september 2006 @ 19:58:
[...]

Je hebt tegenwoordig toch van die waterdichte zakjes om je camera in te steken? Kan je gewoon in de regen staan. Kost iets van 50-60 euro dacht ik.
is natuurlijk niet ideaal zo'n zak eromheen. Evengoed is je frontlens niet beschermd en met een zoom-lens kan je dan maar zo een druppel naar binnen zuigen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Poestie
Zou je eens de link kunnen geven naar die combo (€450 met de hele zooi)?

Een klein detail: ik zal de camera vermoedelijk pas kunnen aankopen begin volgend jaar, tegen dan moet dat toestel nog te krijgen zijn. (ik merk dat eos 300d niet echt veel te vinden is in webshops, was dat misschien een uitverkoop?)

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Freddyboeke schreef op zondag 24 september 2006 @ 18:53:
In het begin werd gezegd dat deze camera ouder en trager is. Met dat oud zit ik helemaal niet, maar over hoe traag praten we dan?
4 RAW's achter elkaar nemen (2,5 fps), daarna even wachten, na 1.8 seconde kun je dan de 5e nemen. Als je wilt wachten tot ie helemaal klaar met wegschrijven is ben je zo'n 20 seconden verder. Meer info hier.

Samen met het ruisniveau de 2 grootste nadelen van de 300D. Nu vindt ik persoonlijk het helemaal geen punt dat 'slechts' 4 shots achter elkaar kan maken, gewoon een kwestie van goed timen, je hoeft helemaal geen 16 foto's waar je vervolgens maar 1 van gebruikt.

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Freddyboeke schreef op zondag 24 september 2006 @ 20:31:
Zou je eens de link kunnen geven naar die combo (€450 met de hele zooi)?

Een klein detail: ik zal de camera vermoedelijk pas kunnen aankopen begin volgend jaar, tegen dan moet dat toestel nog te krijgen zijn. (ik merk dat eos 300d niet echt veel te vinden is in webshops, was dat misschien een uitverkoop?)
Was wel 2e hands natuurlijk. Weet niet of je dat een probleem vind.
LoneGunman schreef op zondag 24 september 2006 @ 20:40:
[...]

4 RAW's achter elkaar nemen (2,5 fps), daarna even wachten, na 1.8 seconde kun je dan de 5e nemen. Als je wilt wachten tot ie helemaal klaar met wegschrijven is ben je zo'n 20 seconden verder. Meer info hier.

Samen met het ruisniveau de 2 grootste nadelen van de 300D. Nu vindt ik persoonlijk het helemaal geen punt dat 'slechts' 4 shots achter elkaar kan maken, gewoon een kwestie van goed timen, je hoeft helemaal geen 16 foto's waar je vervolgens maar 1 van gebruikt.
Meeste mensen gebruiken denk ik geen RAW, maar kan inderdaad een flink minpunt zijn, als je dat wel doet.

• LoneGunman
  • Niet online
Maurii schreef op zondag 24 september 2006 @ 20:50:
[...]

Was wel 2e hands natuurlijk. Weet niet of je dat een probleem vind.

[...]

Meeste mensen gebruiken denk ik geen RAW, maar kan inderdaad een flink minpunt zijn, als je dat wel doet.
Hoe kom je bij deze conclusie?

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Nou, als je geen RAW gebruikt, heb je geen last, dat ie al naar 4 foto's al bufferd, maar als je dat wel gebruikt, moet je daar rekening mee houden, en het kan soms onhandig zijn

• LoneGunman
  • Niet online
Maurii schreef op zondag 24 september 2006 @ 20:56:
Nou, als je geen RAW gebruikt, heb je geen last, dat ie al naar 4 foto's al bufferd, maar als je dat wel gebruikt, moet je daar rekening mee houden, en het kan soms onhandig zijn
Met JPEG heb je ook na 4 shots een vertraging van circa 4 seconden voor je weer nieuwe kunt schiet, dus het gaat wel een stukje sneller inderdaad. Maar ik doelde meer op de opmerking dan de meeste mensen niet in RAW schieten?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ongeacht instelling, is de buffer bij de 300D altijd 4 plaatjes. Ook is er is maar 1 I/O actie tegelijk, dus zolang je bezig blijft zal deze buffer altijd direct vollopen. Nieuwe generatie camera's kunnen continu naar kaartje schrijven, waardoor een buffer wel tijdens het schieten al deels leeggemaakt wordt, waardoor er meer in de buffer past en het bovendien wel uitmaakt in wat voor formaat je schiet. Ik heb ook geen idee waar de wijsheid dat 'de meeste mensen in JPEG schieten' vandaan komt en dat maakt ook niet uit, want het gaat in dit topic maar over de wens van 1 persoon, zijnde de TS. :)

{signature}

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor wat jij wilt fotograveren zal je al gauw de wens hebben voor lichtsterke objectieven verdiep je hier vooraf in wat er van welk merk te koop is. ook de 2e hands prijzen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Poestie
Een Canon 300D lijkt mij goed genoeg, het is niet dat ik als een gek foto's ga nemen aan 200/per uur.

Tweedehands is ook geen probleem voor mij, en op marktplaats zie ik genoeg recente koopjes. Dus dat komt zeker en wel in orde.

Nog een laatste vraag:
Velen geven mij de goede raad dat ik een lichtsterker objectief zal moeten aanschaffen. Zoals ik in het begin van mijn topic al aanhaalde ben ik een newbie op vlak van spiegelreflexfotografie. Wat is dus een lichtsterke lens? (hoger diafragma? of ligt het aan andere zaken?)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Freddyboeke schreef op maandag 25 september 2006 @ 20:09:
Een Canon 300D lijkt mij goed genoeg, het is niet dat ik als een gek foto's ga nemen aan 200/per uur.

Tweedehands is ook geen probleem voor mij, en op marktplaats zie ik genoeg recente koopjes. Dus dat komt zeker en wel in orde.

Nog een laatste vraag:
Velen geven mij de goede raad dat ik een lichtsterker objectief zal moeten aanschaffen. Zoals ik in het begin van mijn topic al aanhaalde ben ik een newbie op vlak van spiegelreflexfotografie. Wat is dus een lichtsterke lens? (hoger diafragma? of ligt het aan andere zaken?)
Lichtsterker is met een kleiner diafragma getal. De mensen die dat roepen doelen dan op glas waar achter staat f/2.8. Het de nadelen van dergelijke lenzen zijn dat zel veel meer wegen en 3 tot 10 maal zo duur zijn als een minder lichtsterke lens. De goedkoopste vervanger voor je 18-55 kitlens van een paar tientjes zou de sigma 18-50 f/2.8 zijn die lens is ook nog lang niet perfect. En die sigma kost flink wat meer zoals je hebt opgezocht maar voor het zelfde bereik is er ook nog de canon 17-55 f/2.8, die is nog weer een paar maal duurder.

Je budget van 500 euro is simpel weg niet genoeg om met duur glas te beginnen. Ik zou je aanraden om met een kitlens te beginnen. Zo beroerd zijn die zeker niet en je houd nog wat geld over om verder te sparen voor eventueel een andere lens.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1