Toon posts:

Upgrade S478 P4 Systeem !

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Paar korte vraagjes waarop ik het antwoord niet weet ;)
feedback en info is altijd welkom !!!

Mijn neef zijn huidig systeem is een:
P4P800 ASUS MOBO (socket 478)
2,4 GHZ Celeron D <-- ze zeiden dat hij even goed was als een pentium tegen me neef....
(dikke bullsh1t dus want volgens mij is dat de grote bottleneck)
2x512 DDR PC3200 Corsair value ram
7800 GS Extreme Edition XFX (beste agp kaart die me neef kon kopen vorige maand)
2x 200gb Western digital 7200RPM Hd's (helaas wel 2mb cache maar ipv de 8 mb)
en een dvd rom en dvd brandertje van asus
Dit alles in een coolermaster centurion met 380Watt (coolermaster voeding)

Nu willen we ghost recon advanced warfighter spelen en dat gaat bij me neef niet naar behoren...
Dikke framerape helaas... Bij mij valt het wel mee af en toe framerape maar niet non-stop zoals bij me neef.

Zelf heb ik een 3200+ 1024DDR pc3200 x1600pro (512mb versie) 2x250gb hd met een a7n8x...

Nu willen we dus upgraden om tjah de nieuwe generatie pc games toch soepel te spelen maar omdat me neef onlangs en ik ook die videokaart hebben gekocht is een nieuwe pc beetje zonde...
Op mijn pc draaien de games opzich wel soepel mits ik de settings/graphics een beetje tweak zodat het soepel draait...

Ik wil dus mijn neef zijn pc zo upgraden dat het minimaal even snel of sneller is dan de mijne... zelf dacht ik aan een 3.2 GHZ EE p4 maar die krengen.... zijn gewoon 200+ euro nog steeds...
Voor dat geld koop je tegenwoordig een dualcore :( en me neef heeft echt vorige maand die 7800 GS xfx videokaart gekocht voor 300+ euro dus hij is ook niet vrolijk evenals ik.

VRAAGSTUK:
Hoe kunnen we zijn pc upgraden voor een schappelijke prijs of is de oplossing overstappen naar nieuw mobo en nieuwe videokaart ectect (waar hij geen zin in heeft)
Zelf vroeg ik me af of die socket 478 Dualcores:
http://tweakers.net/price...word=478&x=0&y=0&catID=46
werkte op zijn p4 mobo... (wellicht een optie ipv de p4 3.2 ghz EE die duur is en niet eens meer verkrijgbaar is)

Sorry vooraf voor de slordige post (structuur en taalgebruik)...

Maar het gaat om het globale idee ! dus Help iemand briljante ideetjes ? of een socket 478 processortje in de aanbieding ???

Alvast bedankt,
Ikaruga + Spiro !!!

Verwijderd

waarom direct een P4 3.2EE??
Waarom geen P4 3.0ghz???....die is 60 euro goedkoper...en tja..klok hem een beetje over naar 3.6ghz ofzo en je hebt een super snel systeem.

Even snel als jou systeem...al dan niet sneller :)

Verwijderd

Topicstarter
http://www.gsmhut.net/productenv.php?id=51605

Prescott ? of Nortwood... heb niet zoveel verstand van P4
<Edit>
(domme vraag zie dat northwood 512kb cache is en prescott 1mb dus prescott)
</Edit>
ben meer het amd type maar baal nu van amd

me socket A processor word 70+ graden stressed met watercooling en luchtkoeling...
Of de temp reader is gaar of de processor is gaar :P
en voelen aan heatsink zit er niet meer bij (GLOEIEND HEET)

Maar we gaan off topic ;)

De 3GHZ EE prescott met 1mb cache goed ?
En nu kopen ? of wachten op HCC ? ivm prijs ?
Advies Advies Advies ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2006 01:05 ]

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 01:02:
me socket A processor word 70+ graden stressed met watercooling en luchtkoeling...
Misschien moet je even het stof uit de heatsink blazen...

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

zover ik weet maken ze geen processors meer voor de 478 socket, wat je nu nog koopt zijn rest/rma/reparatie/reserve partijen

wees blij of je uberhaupt nog aan 1 komt..

ik raad aan om voor de prescott serie te gaan die zijn sneller (ivm meer cache,bus speed)
dus niet de northwoods

[edit]

je gaat echt geen 478 op de hcc vinden (behalve 2e hands)

[ Voor 11% gewijzigd door Vincenz0 op 24-09-2006 01:07 ]

Coding 4 Fun!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Koop een 3500+ en een asrock Dual-sata2 mobo (heeft agp en pci-e) en je gooit de zooi ff over, kan je neeft later ook nog dualcore draaien en pci-e videokaart draaien. ;) Dan is hij sneller dan jou pc en voor de toekomst kan hij ook nog upgraden naar een Geforce 8800GTX DX10 ofzo.
AMD Athlon 64 3500+ kost - 70.50 euro
Asrock dual-sata2 kost - 50,25

Edit/
939Dual-vsta is de opvolger van de 939dual-sata2 en is verder het zelfde alleen heeft de 939dual-vsta wat verbeteringen tegenover zijn voorganger. Dus je kan beter het -vsta bordje nemen.

[ Voor 52% gewijzigd door mad_max234 op 24-09-2006 01:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 01:02:
http://www.gsmhut.net/productenv.php?id=51605

Prescott ? of Nortwood... heb niet zoveel verstand van P4
<Edit>
(domme vraag zie dat northwood 512kb cache is en prescott 1mb dus prescott)
</Edit>
ben meer het amd type maar baal nu van amd

Maar we gaan off topic ;)

De 3GHZ EE prescott met 1mb cache goed ?
En nu kopen ? of wachten op HCC ? ivm prijs ?
Advies Advies Advies ;)
Uhm.....misschien dat je iets minder chaotisch kunt reageren??? :X :|

Over die prescott en northwood....die prescott kan nogal heet worden wordt over het algemeen gezegt...
Maar je moet gewoon even wat revieuws opzoeken.....dan krijg je een beetje meer zicht op de hele zaak :+

En nu ga ik op bed! :9

Verwijderd

Topicstarter
Ik ging voor de chaotische look en feeling ;)

En bedankt voor advies

Ik ga denk ik voor mezelf en me neef doen wat mad max zegt !!!

dat zou echt een goede oplossing zijn
Bedankt !!!

Alleen geheugen werkt ook dan ?
Dit lijkt me een super oplossing zover ik het hoor :)

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
Ga geen nieuw P4 s478 kopen, als je 2de hands een goede vind is het veel goedkoper.

Of je koopt een nieuwe mobo met agp. bijv 939-dualvsta. Zo kom je er even duur uit.

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 09:34

Iavak

no savegame

Heb laatst voor een vriend van mij een Intel E6300 Allendale + Asrock 775Dual-VSTA gescoord voor 240 euro totaal.

Dit zou ook een intressante upgrade zijn voor jouw maat. De mobo kan AGP en PCI-e (4x, merk je niet veel van) aan.

edit:

Ongeveer hetzelfde wat Mad_max bedoelt, maar dan de 'Intel' versie.

[ Voor 15% gewijzigd door Iavak op 24-09-2006 01:26 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Iavak schreef op zondag 24 september 2006 @ 01:22:
Heb laatst voor een vriend van mij een Intel E6300 Allendale + Asrock 775Dual-VSTA gescoord voor 240 euro totaal.

Dit zou ook een intressante upgrade zijn voor jouw maat. De mobo kan AGP en PCI-e (4x, merk je niet veel van) aan.

edit:

Ongeveer hetzelfde wat Mad_max bedoelt, maar dan de 'Intel' versie.
Hij kost alleen 2x zoveel en is echt niet 100% sneller dan de 3500+.

Als je neef tevreden is met jou prestatie of iets sneller dan is de 3500+ de beste optie en kost veel minder. ;) En bij het 939dual-vsta zijn pci-e en agp gewoon native.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 24-09-2006 01:32 ]

• Iavak

Iavak

no savegame

De prijs is wel een goed punt B).

De 3500+ is zeker geen slechte processor, maar als ik mocht kiezen zou ik altijd voor een dual core gaan bv. AMD x2 3800+. Of voor de Intel E6300 optie gaan.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Iavak schreef op zondag 24 september 2006 @ 01:36:
De prijs is wel een goed punt B).

De 3500+ is zeker geen slechte processor, maar als ik mocht kiezen zou ik altijd voor een dual core gaan bv. AMD x2 3800+. Of voor de Intel E6300 optie gaan.
Plus dat er ander geheugen moet komen bij de E6300, dan lijkt de X2 3800+ of gewoon een single core cpu het beste, want de game maken nog steeds geen tot weinig gebruik van de dualcore cpu's.

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 24-09-2006 01:46 ]

• Iavak

Iavak

no savegame

>:) Nu heb ik je :P ..

De Asrock 775Dual-VSTA kan gewoon ook DDR1 gebruiken.

ff voor de duidelijkheid, ik ben geen Intel fanboy. Bezit zelf een 939Dual-Sata2 met x2 3800+

[ Voor 3% gewijzigd door Iavak op 24-09-2006 01:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://tweakers.net/price...ord=AGP&x=0&y=0&catID=475

Sorry voor de gekke vraag wat is VSTA en SATA2 die 2 type mobo's zijn bijna hetzelfde...
<Edit>
Bedankt madmax voor het aanpassen en in simpele taal uitleggen dat VSTA beter is
</Edit>

Nogmaals bedankt iedereen namens mij en spiro we zijn er bijna uit we gaan iig geen nieuwe
socket A / AGP / S478 zooi kopen

we upgraden naar zoiets wat jullie aanbevelen nu alleen nog de beste optie zoeken !

We zijn nou heftig tweakers aan het browsen ;) Pricewatch for the win

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2006 02:23 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Iavak schreef op zondag 24 september 2006 @ 01:46:
>:) Nu heb ik je :P ..

De Asrock 775Dual-VSTA kan gewoon ook DDR1 gebruiken.

ff voor de duidelijkheid, ik ben geen Intel fanboy. Bezit zelf een 939Dual-Sata2 met x2 3800+
Oo.. is het dat bordje, is dacht ik geen aanrader maar ik kan er naast zitten. Die chipset is gemiddeld 5% langzamer als ik het goed heb.

@Ikaruga
Het -vsta is het zelfde als het -sata2 mobo heeft alleen iets betere audiochip en nog een paar kleine verbeteringen.

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 24-09-2006 02:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik denk dat wij eruit zijn...

Het word zoiezo dat bord wat iedereen aanraad de:

pricewatch: Asrock 939Dual-VSTA, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID)

En kopen hem bij 1to0 heb redelijk goede ervaringen met ze... meerendeel van de bestelling gingen positief enzo dus... dit bestel ik daar !

Nu is de vraag processor in het kort zijn er 4 opties:
Atlon 64 San diego's 3700+ en 4000+

http://tweakers.net/price...riceMin=0&priceMax=&land=

de 3700+ boxed of de 4000+ kwa prijs weet ik het niet kan je de 3700+ overclocken naar 4000+ ?
en de winkel is die zercom computers omdat die het laagste is met op voorraad...

OF

Atlon x2
manchester:
pricewatch: AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, Boxed)
toledo:
pricewatch: AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo (S939, 2,2GHz, 2x1MB, Boxed)

ik heb geen ervaringen met dualcore heb zelf nu een 3200+ amd alton xp en ik vraag me af in hoeverre dualcore gebruikt word ik draai wel veel dingen tegelijk met name veel bittorrents + gaming... Dus misschien is die dualcore handig, maar dat word wel diep in de buidel tasten voor mij ben niet echt rijk (student)...

Laatste advies mensen en nogmaals bedankt zonder jullie was dit niet mogelijk ^____^
als jullie zeggen x2 is echt snel en owned die single san diego core dan wil ik best meer betalen voor die performance winst zo niet dan neem ik lekker die san diego van 3700+ of 4000+
3700+ als ik em kan Oc'en naar 4000+ zo niet dan de 4000+ ;)

<Edit>
Niemand heeft geantwoord :( tis nu 5 uur in de ochtend ik ga slapen en bestel de processor morgen wel :) nadat ik wat advies heb gekregen van jullie moederboard is idd die VSTA 939 asrock, anyways slaaaaaappppeeeennnnn
6:14 kon niet slapen dus ging maar wat CSS en heb die processoren besteld 2x 4000+ san diego
bij zercom voor 115 euro boxed :)
Nu ga ik dan echt... Slapen ^^
Nogmaal thx voor feedback iedereen en hoe kan ik me windows behouden met dan nieuwe moederboard en processor off topic maar goed iemand goed programma ofzo iets of is het met schone lei beginnen het best ?
</Edit>

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2006 06:12 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Goede keuzen heb je gemaakt, de 4000+ is echt een pak sneller dan je athlon xp 3200+ en het mobo oc ook nog lekker waardoor je 4000+ ook makelijk op 2,6Ghz wilt lopen. Suc6 verder met je systeem. :Y)

En gewoon met een nieuwe windows beginnen. Let erop dat je eerst SP2 installeren dan de chipset drivers van Uli downloaden (niet van asrock gebruiken) en installeerd en dan pas de videodrivers.

[ Voor 44% gewijzigd door mad_max234 op 24-09-2006 12:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is goed mad max nogmaals bedankt

ik pm je wel als ik hulp nodig heb als je het niet erg vind hehe ;)

You are the Jedi Master <3
O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+

Verwijderd

ik zou zelf nu voor de 775-vsta met een IC2D e6300,.omdat de socket 939 procjes EOL zijn... het snelste dat je daar OOIT op zou kunnen gooien is een FX62 dualcore of een 4800+.

vergis je niet... ik ben ook geen intel fanboy (eerder een AMD (bezit zelf de S939-DUALSATA2) ) maar ik kan er op dit moment gewoon niet omheen de intels zijn zelf op stock vaak al zo'n 30% sneller als een gelijkgeclockte AMD.

ook kan je nu op dit moment jouw DDR mem meenemen naar het nieuwe bord en zo nog mooi even draaien... heb je in 1 keer ook nog de upgrade mogelijkheid naar DDR2 (waardoor je weer een gemiddelde speedboost krijgt van +/- 3% tot zelfs wel 10%)

ik heb zelf een AMD Dualcore Opteron 165 (1MB per core en 1,8GHz) deze heb ik op speedtests vergeleken met de C2D e6300 (2mb per core en 1,83GHz) (dat systeem mocht ik bouwen als budgetbak van +/- 500 euro voor de complete computer, en ik baal er nu van dat ik zelf +/- 4 maand geleden voor 300 eu alleen al de proc heb gekocht) en was op alle tests gemiddeld zo'n 23,5% sneller op stock speeds. (ik kan nu de tests niet direct posten omdat ik nu bij mijn moeder thuis ben... ik zal wel even kijken als ik weer thuis ben.

rest van specs zie desktop in SIG. van de computers die ik heb gebouwd is dit de snelste ooit (en ook nog de goedkoopste :P)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 20:17:
ik zou zelf nu voor de 775-vsta met een IC2D e6300,.omdat de socket 939 procjes EOL zijn... het snelste dat je daar OOIT op zou kunnen gooien is een FX62 dualcore of een 4800+.

vergis je niet... ik ben ook geen intel fanboy (eerder een AMD (bezit zelf de S939-DUALSATA2) ) maar ik kan er op dit moment gewoon niet omheen de intels zijn zelf op stock vaak al zo'n 30% sneller als een gelijkgeclockte AMD.

ook kan je nu op dit moment jouw DDR mem meenemen naar het nieuwe bord en zo nog mooi even draaien... heb je in 1 keer ook nog de upgrade mogelijkheid naar DDR2 (waardoor je weer een gemiddelde speedboost krijgt van +/- 3% tot zelfs wel 10%)

ik heb zelf een AMD Dualcore Opteron 165 (1MB per core en 1,8GHz) deze heb ik op speedtests vergeleken met de C2D e6300 (2mb per core en 1,83GHz) (dat systeem mocht ik bouwen als budgetbak van +/- 500 euro voor de complete computer, en ik baal er nu van dat ik zelf +/- 4 maand geleden voor 300 eu alleen al de proc heb gekocht) en was op alle tests gemiddeld zo'n 23,5% sneller op stock speeds. (ik kan nu de tests niet direct posten omdat ik nu bij mijn moeder thuis ben... ik zal wel even kijken als ik weer thuis ben.

rest van specs zie desktop in SIG. van de computers die ik heb gebouwd is dit de snelste ooit (en ook nog de goedkoopste :P)
Reden waarom ik voor dit ben gegaan (heb de spullen ook al gekocht) is dat het redelijk goedkoop is en niet veel hoef te doen mobo + proc wisselen en go... ik was onder de indruk dat alle Conroe procs DDR2 nodig hadden of is dat niet zo ? en natuurlijk zoeken wij een bord wat agp8x nog steeds ondersteunt...

Volledig upgraden zit er niet in want me neef en ik hebben pas allebei een nieuwe agp videokaart gekocht het enige hem echt nekt is die stomme celeron D (troep is het vind ik persoonlijk, maar daarentegen is het wel scherp geprijsd).

Maar goed we hebben de keuze al gemaakt tis die 939bord met die 4000+ san diego...
wel zag ik dat dit bord toekomstige AM zal ondersteunen maar ik denk dat we met die 4000+ toch wel ff vooruitkunnen, althans dat mag ik hopen ;)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

@mstreurman

Dat intel verhaal gaat maar deels op je vergelijkt gelijk geklokte cpu's maar je moet naar de prijs kijken en dan onder in het sigment dan zit je met een amd gewoon erg goed. Een e6300(170 euro) zit mestal tussen een x2 3800 en een x2 4200 in.(qua games) en een single core 4000+ (112 euro) is in de meeste game sneller dan een 4200+.(in games) Dus prijs/prestatie is gewoon erg goed van de lager geprijste Athlon's. En daar komt bij dat het 775 dual bordje niet de snelste is voor je C2D oplossing en er nog wat prestatie weg valt en daardoor nog +-5% langzamer wordt, en met DDR1 nog meer dacht ik. Geen pci-e 16x maar pcie 4x voor je videokaart.

Kort gezegt, dat kleine beetje prestatie winst is het geld niet waard om voor een E6300 tegaan.

En het snelste wat je op dit bordje kan draaien is nog niet uit, maar dat hij sneller is dan een FX62 is zeker. Je was (denk ik) ff vergeten dat het bordje ook met volle snelheid AM2 ondersteund. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 26-09-2006 16:27 ]

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
mad_max234 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 16:15:
@mstreurman

Dat intel verhaal gaat maar deels op je vergelijkt gelijk geklokte cpu's maar je moet naar de prijs kijken en dan onder in het sigment dan zit je met een amd gewoon erg goed. Een e6300(170 euro) zit mestal tussen een x2 3800 en een x2 4200 in.(qua games) en een single core 4000+ (112 euro) is in de meeste game sneller dan een 4200+.(in games) Dus prijs/prestatie is gewoon erg goed van de lager geprijste Athlon's. En daar komt bij dat het 775 dual bordje niet de snelste is voor je C2D oplossing en er nog wat prestatie weg valt en daardoor nog +-5% langzamer wordt, en met DDR1 nog meer dacht ik. Geen pci-e 16x maar pcie 4x voor je videokaart.

Kort gezegt, dat kleine beetje prestatie winst is het geld niet waard om voor een E6300 tegaan.
Let wel dat steeds meer games/benchmarks/random andere apps dualcore meer gaan benutten en efficienter gaan gebruiken, en dán ben je wel sneller uit met een dualcore cpu. Zeker met oog op de toekomst.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ
Kansloze topics: alle topics in de trant van de volgende voorbeelden gaan ook zonder omwegen op slot, omdat ze in de strijd zijn met het doel/niveau van GoT. Soms worden zulke topics (met name de "Welke moet ik nemen?" topics) ook voorzien van erg veel uiteenlopende reacties dat je door de bomen de bos niet meer ziet. Daarnaast zijn deze vragen ook simpel te beantwoorden met behulp van gezond verstand en research. In plaats van $apparaat kun je processor, moederbord en geheugen lezen:

Welke $apparaat moet ik kopen? (een echte Tweaker kan wel kiezen)
Wanneer komt $apparaat op de markt? (gewoon geduld hebben)
Waar kan ik $apparaat kopen? (zie prijslijsten of bel/mail leveranciers)
Hoe lang duurt de RMA van $apparaat? (vraag het de fabrikant/leverancier)
Wie heeft ervaringen met $apparaat? (GoT is een en al ervaringen)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.