Origineel eigendom klant (zonder afspraken)*

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Een tijdje terug heb ik voor een klant een flyer gemaakt en die aangeleverd in PDF vorm.
Nu krijg ik een mailtje van deze bewuste klant dat hij er een ander aanpassingen aan wil laten maken, niet omdat hij niet tevreden is, maar omdat hij samenwerkt met een ander bedrijf dat zo haar eisen heeft.
Met het PDFje komt hij uiteraard niet ver, dus vraagt hij aan mij het origineel in InDesign.
Ik weet dat dit niet echt gebruikelijk is in de DTP wereld maar ik heb met mijn suffe hoofd en door gebrek aan bedrijfsmatige ervaring, nooit schriftelijk melding gemaakt van de restricties aan het eindresultaat. Wel heb ik hem telefonisch verteld dat ik inprinciepe nooit mijn bronbestanden meelever maar dat ik die uiteraard wel kosteloos uit mijn archief haal als er weer aanpassingen gemaakt moeten worden, uiteraard door mij en met een nieuwe factuur :P

Wat is jullie mening omtrent het geven of verkopen van originelen?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Er is geen mening... Het valt of staat natuurlijk met wat je afspreekt met je klant... Je vraag zou dan moeten zijn: als je niks afspreekt, wie is dan eigendom van het ontwerp? ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Aan de ene kant zou ik zeggen, de klant is koning dus die heeft gewoon recht op die PSD.

Aan de andere kant zou ik zeggen, jij hebt 'm gemaakt dus het bronbestand is gewoon van jou. Jij wilt dit misschien niet vrijgeven omdat je bang bent dat ze naar iemand anders overstappen (die misschien goedkoper is).

Maar achteraf had je het vantevoren ook moeten bespreken met de klant wat hij wil met de originele file.

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kun je niet voorstellen dat je het geheel aanpast voor een aangepaste prijs/factuur als hij de wijzigingen doorgeeft.

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

Als de deal compleet was met het leveren van de pdf dan heb jij aan de voorwaarden voldaan.
Die pdf kan hij printen/mailen en verspreiden zoals de bedoeling is.

Mocht de klant het origineel willen hebben om er zelf nog dingen mee te doen dan is dat een hele nieuwe deal. Je kan gewoon opnieuw rond de tafel gaan zitten en een prijs afspreken voor het overnemen van jouw origineel. Omdat je kan verwachten dat jouw origineel gebruikt gaat worden voor een hele reeks van die publicaties en dat jij daar verder niets meer aan verdient, zal niemand het vreemd vinden dat je een compensatie in rekening brengt.

Dat origineel kan dus enkele malen duurder zijn dan de originele opdracht in pdf.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik neem aan dat je een kleine zelfstandige bent en je klanten dus niet voor het uitzoeken hebt? En dus zuinig op je bestaande klanten moet zijn ;)
Dan zou ik in dit geval gewoon dat bestand geven, desnoods doe je hem een offerte voor het aanpassen. Maar met goodwill kweek je meer klantenbinding denk ik ;)
En volgende keer je afspraken beter vastleggen :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Zoals hierboven, zou ik ook gewoon het bestand geven. Echter zou ik wel erbij zeggen dat je het natuurlijk ook wel wilt doen tegen een aantrekkelijk tarief. Als ze toen tevreden waren, zullen ze het waarschijnlijk weer bij jou laten doen.

http://Compusmurf.xs4all.nl

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42
als de klant wil overstappen naar een ander, zoals ik dat nu lees, zou ik niet zomaar de bestanden geven. Geloof dat hier eerder topics over zijn geweest, maar dan vooral in de programmeer-sfeer... Misschien dat dat je wat hulp kan bieden?

Verbouwing

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51
BtM909 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 16:01:
als je niks afspreekt, wie is dan eigendom van het ontwerp? ;)
Dat is vrij duidelijk. Indien er geen sprake is van een arbeidsverhouding, maar het werk voor eigen risico in opdracht is gemaakt dan liggen alle auteursrechten bij de maker.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Rukapul schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:52:
[...]

Dat is vrij duidelijk. Indien er geen sprake is van een arbeidsverhouding, maar het werk voor eigen risico in opdracht is gemaakt dan liggen alle auteursrechten bij de maker.
Auteursrechten liggen inderdaad bij de maker,
maar is het verstandig om de afnemer daar op te wijzen als kleine ondernemer? Als hij je betaalt heeft, en er zit niks speciaals in,
draag het over.

Maak in het vervolg wel duidelijke afspraken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51
Iblies schreef op donderdag 28 september 2006 @ 14:58:
[...]

Auteursrechten liggen inderdaad bij de maker,
maar is het verstandig om de afnemer daar op te wijzen als kleine ondernemer? Als hij je betaalt heeft, en er zit niks speciaals in,
draag het over.

Maak in het vervolg wel duidelijke afspraken.
Heeft men je wel eens verteld dat je je zinnen nogal raar afbreekt? :P

In dit geval zie ik ook weinig reden om moeilijk te doen. De auteursrechten zou ik echter niet overdragen, maar wel een uitgebreide gebruikslicentie verlenen, eventueel inclusief het toestaan van het maken van kleine wijzigingen voor deze keer.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
TS zou een afweging moeten maken of het uberhaupt wel loont om weer een nieuwe overeenkomst met de afnemer te sluiten wat hem naar alle waarschijnlijkheid toch geen geld zal opleveren.

Daarom raad ik hem om het gewoon over te dragen als hij geen specifieke technieken heeft gebruikt, misschien een aantal layers zodanig schikken dat het een bepaald resultaat oplevert, om de flyer te produceren, of specifieke foto's die hij liever in zijn eigen collectie houd.

Een flyer kost niet heel veel werk, en de klant is ook tevreden. Want het mag dan wettelijk geregeld zijn, hoeveel mensen zijn daar nou daadwerkelijk van op de hoogte. Ik denk dat de overgrote meerderheid van mening is dat het werk hem toebehoort. Het zou zonde zijn als hij een klant verliest simpelweg omdat hij daar de klant niet van op de hoogte heeft gesteld.

Verwijderd

De bronbestanden zouden zeker niet overgedragen moeten worden zonder extra vergoeding. In de ontwerpwereld is een tarief van 200%-300% bovenop de originele factuur voor het overdragen van dit soort bestanden plus het recht daar onbeperkt aanpassingen op te maken en die te publiceren niet ongewoon.

Ik zou daar dus zeker even over onderhandelen en ze niet klakkeloos overdragen. Dat daarover initieel geen afspraken zijn gemaakt is niet bijzonder relevant aangezien jouw auteursrechten en copyrights wettelijk zijn vastgelegd.

Hoort dit niet in W&I thuis?

Verwijderd

Met ^^. Maar liever heb je natuurlijk dat jij degene bent die de aanpassingen maakt. ;)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Initieel heb je een flyer voor de klant gemaakt, en die heeft hij gekregen.
Danwel in PDF vorm, maar dat was blijkbaar de bedoeling.

Als de klant nu de beschikking wilt over het bronbestand lijkt me dat een nieuwe opdracht.
Pagina: 1