[OS X 10.4] RAID degraded steeds

Pagina: 1
Acties:

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Topicstarter
Na mijn vorige topic waarin ik vroeg hoe een RAID set te maken zonder data te wissen, heb ik een tijdje zonder problemen gedraaid met twee schijven van 250GB. Een aantal weken terug startte mijn PowerMac ineens erg langzaam op, zonder duidelijke reden en schijfactiviteit. Na lang zoeken bleek dit te liggen aan die nieuwe disk in de RAID set. Disk Utility geeft aan dat de RAID set degraded is en de nieuwe disk failed is.

Omdat ik dat moeilijk kon geloven heb ik de set laten rebuilden en toen heeft het systeem weer even probleemloos gedraaid. Helaas is het daarna vaker voorgevallen. Het begint met een prullenbak waarin na opstarten ineens recovered files zitten (van steeds een andere locatie) en na een aantal dagen dan is de disk weer failed.

De SMART status van de disk (en ook de andere) is okee en ik heb Apple hardware test gedraaid en ook deze vindt geen probleem in de disk. Het betreft een MaXline III schijf (7V250F0). Ik kan geen Maxtor tool vinden om de disk te testen onder OS X. Disk Utility verify geeft ook geen problemen aan. En ook in de Console kan ik geen melding vinden over een falende hdd.

Kan iemand mij vertellen hoe ik kan testen of de hdd niet in orde is óf dat de RAID set toch niet helemaal goed is ingericht en daardoor failed? Ik wil nog niet aan een herinstallatie, daarmee zou het natuurlijk ook te testen zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Klink heel lullig en wijzend-vingertje, maar ik heb in je vorige topic ook al aangegeven dat je gewoonlijk een array nieuw aanmaakt. Jij hebt toen met een of andere vieze hack je schijf gemirrord en in een array gehangen. Nu gaat het mis.

Trek hier lering uit. Zet al je data op een netwerk/externe schijf/dvd of wat dan ook, gooi die disks leeg en maak een nieuwe array aan op de manier zoals het hoort. Anders blijf je aanmodderen.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Topicstarter
Okee, wellicht heb je gelijk.

Maar wat ik daarvoor toch graag zou weten: is die schijf in orde of niet? Is het voldoende dat ik dat met Apple Hardwaretest en SMART status heb gecontoleerd, of kan hij dan alsnog niet in orde zijn? En zo ja, hoe kan ik hem dan het beste testen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

breinonline schreef op zondag 24 september 2006 @ 09:08:
Okee, wellicht heb je gelijk.

Maar wat ik daarvoor toch graag zou weten: is die schijf in orde of niet? Is het voldoende dat ik dat met Apple Hardwaretest en SMART status heb gecontoleerd, of kan hij dan alsnog niet in orde zijn? En zo ja, hoe kan ik hem dan het beste testen?
als de smart status ok is, zou je em even in een linux machientje kunnen hangen. met de tool badblocks kun je alle sectors een voor een checken of ze corrupt zijn. Duurt een paar daagjes, heb je ook niets.

Je hebt toch een mirror. Gewoon goed opzetten met twee disks. Helemaal clean, en alles er schoon opzetten. Als het blijkt dat er iets mis is met een van die twee schijven, kan je deze alsnog vervangen.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Topicstarter
*Bump*

Inmiddels heb ik een herinstallatie uitgevoerd waarbij voor herinstallatie beide disken geformateerd zijn en de RAID opnieuw gecreeërd. Na de herinstallatie had ik na een dag wederom recovered files in de prullenbak en een dag later was de array wederom degraded.

Ik heb de goede schijf losgekoppeld en vervolgens een lege dmg geschreven van 128GB op de lege ruimte op de schijf. Dit gaf geen problemen.

Na deze test heb ik de array weer aangesloten en een tool gevonden die een oppervlaktescan kan uitvoeren: TechTool deluxe. Deze heb ik gebruikt om een scan te doen van de schijven en deze geeft ook geen problemen aan. Conclusie: de schijf is toch okee?

Waar zit dan het probleem? Iemand enig idee waar ik moet zoeken?

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Topicstarter
Nog maar een schopje dan, laatste kans. Anders moet ik maar weer handmatig gaan backuppen...

Pagina: 1