Tweede Harde Schijf plaatsen.

Pagina: 1
Acties:
  • 495 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tarint
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
Hallo,

Ik heb een tweede pc aangeschaft. Ben ook van plan om op deze te blijven werken, alleen ik heb op mijn oudere pc heel erg veel bestanden.

Deze wil ik graag overzetten, snel en gemakkelijk zonder dat ik er dvd's of cd's voor hoef te branden.

Heb dus geprobeerd om de harde schijf in de tweede pc te hangen, alleen is dat een probleem.

De pc herkent deze wel alleen start ie niet op vanaf de standaard HDD.

Ik denk dat ik weet wat probleem is.
Namelijk de tweede pc maakt gebruik van een SATAII harde schijf(maxtor).
Wanneer ik mijn oude harde schijf in hang(IDE) herkent ie de IDE schijf al primair(ookal zet ik hem op slave) en start ie daarvanaf op.

Heb de jumper op verschillende manier gezet, geen succes. Heb ook de master dvd-speler verwijderd en alleen de HDD erop gezet, mocht ook niet baten.
Daarbij ook jumpers veranderd, maar steeds boot ie vanaf de IDE schijf.

Dus wat ik graag wil, is dat ik mijn IDE HDD wil aansluiten zodat ik mijn bestanden kan overzetten op mijn SATAII schijf.
Hij moet dus booten vanaf de standaard HDD(de SATAII).

Is dat mogelijk? En wat doe/deed ik verkeerd? Moet ik in de bios het een en ander veranderen, ook meteen uitleggen wat?

Alvast bedankt,

Tarint

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?
Neem met name het stukje over de bootvolgorde door :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je in de bios ook gezet dat je moet booten van een S-ATA disk (in geval van een losse, externe controller kan het zijn dat je dit op SCSI moet instellen).
Jumpers maken uiteraard niets uit, gezien S-ATA disks die niet hebben en master/slave (tegenwoordig) totaal van ondergeschikt belang is van welke drive je boot.

Daarnaast moet er uiteraard ook een OS + bootsector op je S-ATA schijfje staan, maar dat lijkt me evident.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je moet inderdaad in het BIOS instellen dat de pc van de SATA-schijf moet booten.
In de manual van je moederbord kun je vast wel vinden hoe dat moet :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Tarint
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
Yep het is gelukt,

In de BIOS de boot sequence veranderd, alle data meteen overgezet.

Bedankt voor jullie hulp,

Tarint