Toon posts:

Externe Harddisk Bios Limiet ?

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers

ik zit al een tijdje te kijken voor een Externe Harddisk
Dit vanwege backups van mijn muziek dat nogal enorm veel ruimte in beslag nemen
Op dit moment heb ik dus mijn interne 80 Gb western digital gesplitst in 2 partities (40/40)

op de ene partitie staat mijn windows
en op de andere mijn muziek
nu weet ik dat hierdoor de interne enorm traag word ( door het splitsen )

Nu wou ik dan ook een Externe Harddisk aanschaffen van 160 Gb of Groter
nu had ik een Externe HD van Toshiba op het oog met een capaciteit van 320 GB

Echter laat mijn pc wensen te over
en draait deze computer op een oude ami bios uit 2002

De Systeem Specificaties

Amd Athlon XP 2000+ [ Socket A ]
MSI KT3 ULTRA mainboard ( MS-6380-E Volgens everest )
512 mb Werkgeheugen

Helaas ben ik niet Zeker of mijn Bios schijven ondersteunt die Groter zijn dan 128/137 GB
Nu weet ik Zeker dat dit zeker geld als ik een interne schijf eraan hang van Bijvoorbeeld 250 GB
ik weet dat ik dan maar 137 Gb kan zien ( en dat mijn bios dit ook maximaal zal detecteren )

Nu was mijn vraag eigenlijk simpel

Geld dit ook voor kant en klare externe Harddisks via USB
of zit er in de behuizing iets wat ervoor zorgt dat deze limiet niet van toepassing is

Het gaat er dus om of ik zonder moeite een Externe Harddisk kan aansluiten op deze pc van laten we zeggen 250 GB zodat ik mijn muziek kan backuppen , zonder dat mijn bios moelijk gaat doen over de grootte van de Harddisk
want ik heb echter geen idee of een usb harddisk via de Bios word gechecked ofdat Windows dit alleen doen

ook is deze Harddisk usb 2.0 -> maar dat is gewoon 1.1 compatible zover als dat ik weet
dus dat moet geen problemen veroorzaken

Kunnen julllie dit ophelderen
Alvast bedankt

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij gaat dit gewoon via Windows. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je met jouw systeem last hebt van de 128/137GB limiet. Heb je de FAQ daarvoor gelezen?

Verwijderd

Je moet windows XP SP2 of hoger hebben en dan zal het zonder problemen werken. Je moet wel de schijven formateren als NTFS.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op donderdag 21 september 2006 @ 19:10:
Volgens mij gaat dit gewoon via Windows. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je met jouw systeem last hebt van de 128/137GB limiet. Heb je de FAQ daarvoor gelezen?
ik ben 2 weken lang alles gaan opzoeken over mijn PC
kwa bios updates zie ik verder geen limiet uitbreidingen voor de HD
ook staat er niks van vermeld in mijn manual

maar omdat ik op fora's tegenstrijdige dingen lees begin ik te twijfelen
op de ene fora lees ik dat de behuizing/fabrikant zorgt voor een bridge chip waardoor je eigen bios limiet niet zou gelden
maar ik lees dit enkel sporadisch
ik lees wel vaak dat het dan weer niet kan door mijn bios

ik weet jammer genoeg niet of mijn bios HDD's ondersteunt van 140 Gb en groter zeg maar
en als dit niet het geval zou zijn of dit dan ook geld voor Externe Drives

Het usb 1.1 probje los ik op door er een PCI kaart met 4 usb 2.0 poorten in te de pc te zetten

Ka O/s draai ik Windows XP Home Edition met Service Pack 2 en de laatste Updates

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 19:16 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Moet gewoon werken hoor. De enigste mogelijke beperking op de harde schijf grootte zit inderdaad in de gebruikte chip in de externe behuizing.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
Extern moet je hier geen problemen mee hebben want je schijf word gedecteerd door Windows, je bios is dan allang geladen en zal geen belemmering meer vormen.

Wat ik niet snap is dat je geen bios update kunt vinden voor je moederbord aangezien bijna elke fabrikant dit toch wel heeft uitgebracht ondertussen, zeker voor planken die relatief gezien niet eens zo super oud zijn.

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 14:28
En anders test je toch gewoon of het werkt. Als het niet werkt dan koop je er los een behuizing bij.

Het lijkt mij trouwens sterk dat er geen bios-update uit is gekomen die dit probleem verhelpt.

• Postman
Haribotje schreef op donderdag 21 september 2006 @ 19:30:
En anders test je toch gewoon of het werkt. Als het niet werkt dan koop je er los een behuizing bij.

Het lijkt mij trouwens sterk dat er geen bios-update uit is gekomen die dit probleem verhelpt.
Staat niks bij in de bios-update lijst over grotere HD ondersteuning, dus misschien kan de TS de nieuwste bios eens proberen en is het wel gefixed maar nooit vermeld in de changelogs.

Verwijderd

Topicstarter
het betreft een externe hd
maargoed ik ga deze zo even ophalen en dan gaan we wel zien of deze werkt

ik zal jullie iig op de hoogte houden

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 14:28
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 19:33:
het betreft een externe hd
maargoed ik ga deze zo even ophalen en dan gaan we wel zien of deze werkt

ik zal jullie iig op de hoogte houden
Uit je verhaal maak ik op dat je een externe hdd wilt omdat je bios tot een bepaalde grote ondersteund dus vandaar die opmerking. Ik zie hier een nieuwere bios die je eventueel ook kan uitproberen.
Als er niet bijstaat dat dit probleem verholpen is is het er misschien nooit geweest.

Verwijderd

Topicstarter
het zit zo dat ik niet weet of mijn bios deze beperking heeft
kan er verder ook niks over vinden dus vandaar dat ik twijfel en dan tog voor de externe ga

het maakt trouwens tog niet uit als ik de Externe nu zou gebruiken op mijn Usb 1.1 poort en morgen even een Usb 2.0 kaartje in me pc Zet en hem dan daar op aansluit

• Postman
Maakt geen fluit uit, behalve dat het mega traag is :P

Maar je moet een externe bracket hebben bij je moederbord voor USB 2.0, tenminste dat staat wel vermeld bij de specs van je moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Postman schreef op donderdag 21 september 2006 @ 19:51:
Maakt geen fluit uit, behalve dat het mega traag is :P

Maar je moet een externe bracket hebben bij je moederbord voor USB 2.0, tenminste dat staat wel vermeld bij de specs van je moederbord.
dit is de msi kt3 ultra ARU die de brackets heeft
er zijn zoveel planken met de Ultra aanduiding dat ik dus ook geen hol er meer van snapo
ik heb dus de gewone Ultra - waar geen brackets bij zitten

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 19:53 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.4allmemory.com...rer_id=565&model_id=29898
Kijk rechts: compatible drives gewoon 300GB, gaat gewoon werken.

• Postman
TS zegt maar max. 137 GB in bios te kunnen zien, dus helaas gaat het niet werken tenzij er toch een bios update is.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hij zegt dat hij het zeker weet maar niet dat hij het geprobeerd heeft...
De Hoofletters zijn ook Fraai :P
"Helaas ben ik niet Zeker of mijn Bios schijven ondersteunt die Groter zijn dan 128/137 GB
Nu weet ik Zeker dat dit zeker geld als ik een interne schijf eraan hang van Bijvoorbeeld 250 GB
ik weet dat ik dan maar 137 Gb kan zien ( en dat mijn bios dit ook maximaal zal detecteren )"

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Meer informatie over BIOS limieten:

OM FAQ / Beleid

Uitproberen is de meest betrouwbare methode om te achterhalen of je last hebt van beperkingen of niet inderdaad :). Je kan echter ook het tooltje downloaden uit de faq die ik net link, bij mij werkte dat tooltje helaas niet goed maar wellicht bij jou wel. Maar zoals al geopperd, je kan best een harddisk halen en als hij niet goed werkt alsnog een losse externe behuizing halen en hem daarin bouwen. Dan werkt het zeker.

[ Voor 15% gewijzigd door Mentalist op 22-09-2006 04:28 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1