CPU gebruik té snel op 100%

Pagina: 1
Acties:

• Sm0keZ
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 13:47

Sm0keZ

Ja, wie anders...

Topicstarter
Goedemiddag! :)

Recentelijk heb ik mijn pc wat uitgebreid omdat ik merkte dat deze erg langzaam en instabiel begon te worden. Na de upgrade zag mijn configuratie er als volgt uit;

ASRock P4V88+ mainboard
P4 3.0GHz 800FSB / 1mb cache / prescott
1024mb Kingston PC3200 DDR geheugen
Ases GF6800 LE 128mb VGA kaart
Zalman 360watt voeding
2x SATA schijven (beide nog goed)
2x cd/dvd writer

Het is geen high-end systeem, maar naar mijn weten zou dit snel genoeg moeten zijn om bijvoorbeeld een DVDtje op 4x te branden en gelijktijdig een mp3tje af te spelen. Zodra de DVD brander begint te schrijven, schiet het CPU gebruik direct naar de 100%. Deze blijft daar dan ook tot het schrijven is voltooid. Ik heb het met meerdere applicaties geprobeerd, en een herinstallatie van Windows heeft ook niet geholpen.

De temperaturen heb ik nagekeken; Mainboard blijft rond de 35/40 hangen, CPU 50-55, en de schijven blijven ook rond 50-55 hangen. Bovenstaande problemen had ik ook al vóór de upgrade. Ik heb hierbij de CPU, geheugen en voeding vervangen (en een HDD bijgeplaatst). Voordat ik ook een ander mainboard ga halen, hebben jullie nog tips/suggesties hoe het anders opgelost kan worden?

Bij voorbaat dank! :)

There are 11 different people; those who can read binary and those who can't.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:44
En je systeem wordt dan ook echt zo traag dat je er niks meer mee kan, of zit je je alleen maar blind te staren op die 100%? Overigens is een temperatuur van boven de 50°C voor je hardeschijven niet helemaal bevordelijk.

The devil is in the details.

Verwijderd

Pio (the clown) :) controleer alle IDE aparaten, ze moeten @DMA4,5,6 (DVD\CD@2) lopen...

Afbeeldingslocatie: http://img56.imageshack.us/img56/5590/dma63um.png
When the temperature of a hard disk rises by 10°C, its reliability becomes TWO TIMES LESS!
According to manufactures (for instance, their opinions can be found here and here), the normal recommended working temperature of a hard disk is 35-40°С. Once it rises by just 10°С – from 40°С to 50°С, the safety of its work becomes more than two times less!
That is why in the first place hard disk temperature monitoring is a way to prevent the loss of data.

[ Voor 213% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 15:21 ]

• Sm0keZ

Sm0keZ

Ja, wie anders...

Topicstarter
Hahn schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:01:
En je systeem wordt dan ook echt zo traag dat je er niks meer mee kan, of zit je je alleen maar blind te staren op die 100%? Overigens is een temperatuur van boven de 50°C voor je hardeschijven niet helemaal bevordelijk.
Die 100% maakt mij in feite niet zoveel uit, als ik er verder geen last van heb. De pc wordt op dat moment zodanig traag/instabiel dat ik werkelijk niets anders hoef te proberen. Het afspelen van een mp3tje is bijvoorbeeld al onbegonnen werk :'(

• Sm0keZ

Sm0keZ

Ja, wie anders...

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:02:
Pio (the clown) :) controleer alle IDE aparaten, ze moeten @DMA4,5,6 (DVD\CD@2) lopen...

[afbeelding]
Bedankt voor je reactie :)

Ik zie in mijn apparaatbeheer 2 secundaire IDE kanalen. De eerste geeft bij beide apparaten (0 en 1) aan dat deze als UDMA2 staat ingesteld. De 2e geeft bij apparaat 0 PIO modus aan, apparaat 1 niet van toepassing. Als ik trouwens eens in m'n kast kijk heb ik (lekker slim) m'n cd/dvd-drivers op de secundaire IDE poort aangesloten. De HDD's zitten via SATA aangesloten, dus ik ga nu eerst even m'n cd/dvd-drives op de primaire IDE zetten... Wellicht dat het helpt.

Ben zo terug!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je DVD's op 4x/8x wilt branden adviseer ik om je beide cd/dvd apparaten los op 1 IDE kanaal te hangen. dus gebruik je primaire en secundaire ide aansluiting met beide apparaten op master.

hierdoor loopt je bandbreedte per ide kanaal minder hoog op.

Waarschijnlijk merk je het alleen met on the fly dvd kopieren maar toch

Verwijderd

Sm0keZ schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:11:
[...]

Ik zie in mijn apparaatbeheer 2 secundaire IDE kanalen. De eerste geeft bij beide apparaten (0 en 1) aan dat deze als UDMA2 staat ingesteld. De 2e geeft bij apparaat 0 PIO modus aan, apparaat 1 niet van toepassing. Als ik trouwens eens in m'n kast kijk heb ik (lekker slim) m'n cd/dvd-drivers op de secundaire IDE poort aangesloten. De HDD's zitten via SATA aangesloten, dus ik ga nu eerst even m'n cd/dvd-drives op de primaire IDE zetten... Wellicht dat het helpt.

Ben zo terug!
Dan zou ik elke drive op een poort aansluiten :) en voor het gemak 2x sec! sommige branders zijn niet te updaten (firmware, vanuit DOS) als ze op de pri aangesloten zijn :) oa Nec..

edit: wat Viper_74 zegt :P

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:55
Sm0keZ schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:11:
[...]

Ben zo terug!
Dat ze op de secundaire poort zitten is niet erg, maar als je hd's toch SATA zijn, hang ze dan misschien beide op een aparte poort (zoals Viper_74 zegt dus)
En zorg dat die PIO-modus veranderd wordt naar UDMA2, want daar zit je probleem dus ;)

• Sm0keZ

Sm0keZ

Ja, wie anders...

Topicstarter
Is het trouwens 'beter' om een 80pins IDE kabel te gebruiken voor cd/dvd drives?
Sowieso zal ik straks beide drives op een apart IDE kanaal zetten, wie weet gaat het wat uitmaken.. :)

Is 50-55C voor een HDD inderdaad niet al te best, zoals ik bovenin het topic had gelezen? Zo nee, kent iemand een betrouwbaar programma om dit soort dingen te kunnen monitoren? Ik gebruik nu een programma genaamd Hardware Sensors Monitor 4.2, maar ik merk aan het voltage al dat deze nogal verschilt met de opgegeven waarden vanuit de BIOS.

• Viper®
  • Niet online
Sowieso is de IDE bus structuur uit het jaar 0 en achterhaald als wat.

Herkenbaar:

Een slechte cd/dvd proberen te lezen via je systeem. Je hele OS hangt, en zelfs je muziek kan er even mee stoppen omdat je ide apparaat aan het upspinnen/lezen is.

• Viper®
  • Niet online
Sm0keZ schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:24:
Is het trouwens 'beter' om een 80pins IDE kabel te gebruiken voor cd/dvd drives?
Sowieso zal ik straks beide drives op een apart IDE kanaal zetten, wie weet gaat het wat uitmaken.. :)

Is 50-55C voor een HDD inderdaad niet al te best, zoals ik bovenin het topic had gelezen? Zo nee, kent iemand een betrouwbaar programma om dit soort dingen te kunnen monitoren? Ik gebruik nu een programma genaamd Hardware Sensors Monitor 4.2, maar ik merk aan het voltage al dat deze nogal verschilt met de opgegeven waarden vanuit de BIOS.
Enige verschil is dat een 80 pins kabel geaard is op elke ader. Op die manier is er beter het verschil te zien tussen nullen en eenen en kan er effectiever een hogere doorvoersnelheid gehaald worden.

Ik gok dat het voor je cd/dvd speler geen kont uit zal maken, volgens mij zijn cd/dvd writers officieel DMA66 en adviseer ik toch een 80 pins kabel.

(80 pins is bijna altijd 'beter')

Ik gebruik voor systeminfo spullen vaak SiSiSoft Sandra. Maar dit is niet echt geschikt om harddisk temps te bijven monitoren volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 21-09-2006 15:28 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Meeste Hdd Fabrikanten hebben een eigen tool waar je ook de temps en fouten mee kan opsporen.

Dus kijk ff op hun site.

• Sm0keZ

Sm0keZ

Ja, wie anders...

Topicstarter
Ik heb nu beide drivers aan één 80 pins IDE kabel hangen.
Helaas, als ik in apparaatbeheer kijk staat nog steeds een van de apparaten in PIO modus...

Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/6504/idezo1.th.jpg

Ook heb ik al geprobeerd om het driver te uninstallen, maar dit heeft geen verschil gemaakt. :/

• michaelvt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 23:45

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Hdtune voor je HD's ;)

• Sm0keZ

Sm0keZ

Ja, wie anders...

Topicstarter
mad_max234 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:35:
Meeste Hdd Fabrikanten hebben een eigen tool waar je ook de temps en fouten mee kan opsporen.

Dus kijk ff op hun site.
Ah, dan gaan we even op de site van Maxtor kijken :)

• Sm0keZ

Sm0keZ

Ja, wie anders...

Topicstarter
Ik moet er wel even bij zeggen, de schijven hangen aan SATA aansluitingen. Apparaatbeheer zal dit dan niet als IDE omschrijven... lijkt mij?

• michaelvt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 23:45

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Sm0keZ schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:41:
[...]

Ik moet er wel even bij zeggen, de schijven hangen aan SATA aansluitingen. Apparaatbeheer zal dit dan niet als IDE omschrijven... lijkt mij?
Lijkt me niet, heb hier verder geen ervaringen mee

• Sm0keZ

Sm0keZ

Ja, wie anders...

Topicstarter
Hm... ik ben nu een test met SiSoft Sandra aan het draaien, maar het lijkt erop dat m'n HDD (die net 2 weken oud is) een maximale doorvoer van 3300KB/s geeft. Volgens mij klopt dat niet helemaal :/

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:01

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Sm0keZ schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:38:
Ik heb nu beide drivers aan één 80 pins IDE kabel hangen.
Helaas, als ik in apparaatbeheer kijk staat nog steeds een van de apparaten in PIO modus...

[afbeelding]

Ook heb ik al geprobeerd om het driver te uninstallen, maar dit heeft geen verschil gemaakt. :/
Vreemd... Ik mag dan gek zijn, maar zoals ik het zie zijn er 3 IDE apparaten aangesloten?
Tip: Controlleer 'ns of in 't bios alles op Auto staat ipv vast.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Sm0keZ

Sm0keZ

Ja, wie anders...

Topicstarter
magic_nl schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:29:
[...]

Vreemd... Ik mag dan gek zijn, maar zoals ik het zie zijn er 3 IDE apparaten aangesloten?
Tip: Controlleer 'ns of in 't bios alles op Auto staat ipv vast.
Ik heb zojuist in de BIOS beide CD/DVD drives op UDMA2 ingesteld. Deze staan volgens apparaatbeheer ook op UDMA2.

Daarentegen, ik kijk net nog eens door apparaatbeheer heen. Bij het tabblad details kun je eea aan gegevens opvragen. Waar mijn schijven dus op aangesloten zijn, het 2e Primair IDE-kanaal en het 2e Secundair IDE-kanaal, geven beide weer dat deze met het PIO protocol zijn gekoppeld...
Klopt dit voor harde schijven?

• Sm0keZ

Sm0keZ

Ja, wie anders...

Topicstarter
Probleem opgelost!

Via een of andere Duitse site heb ik een SATA RAID driver gedownload (welke niet geschikt zou zijn voor m'n mainboard), maar de schijven draaien nu beide weer in DMA mode! Volgens SiSoft Sandra komt de benchmark nu uit op een respectievelijke 50 en 71MB/s!

Bedankt voor jullie hulp, zik zou zelf geen idee hebben dat dat aan DMA/PIO kon liggen! _/-\o_

• Sm0keZ

Sm0keZ

Ja, wie anders...

Topicstarter
En inderdaad, gelijktijdig DVD's branden, quickparren, winrarren en muziek luisteren gaat weer prima! :D

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit had je eigenlijk ook zelf kunnen oplossen door gewoon netjes de FAQ van dit subforum te doornemen: PMG FAQ » Mijn PC is traag, de CPU verbruik is 100%, hoe komt dat? Hou daar bij een volgend topic ook eens rekening mee ;)

Verwijderd

Sm0keZ schreef op donderdag 21 september 2006 @ 17:36:
En inderdaad, gelijktijdig DVD's branden, quickparren, winrarren en muziek luisteren gaat weer prima! :D
Driver verwijderen en opnieuw installeren werkt ook :) heb dit vaker meegemaakt.. uninstall.. refresh.. klaar :)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Viper_74 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:27:
[...]
Enige verschil is dat een 80 pins kabel geaard is op elke ader. Op die manier is er beter het verschil te zien tussen nullen en eenen en kan er effectiever een hogere doorvoersnelheid gehaald worden.
[...]
Die extra 40 kabels zijn niet geaard, ze zijn niet eens aangesloten. Je hebt gewoon tussen elke 2 stroomvoerende geleiders een draadje, hierdoor krijg je 2 keer een capaciteit tussen de 2 draden. Volgens de formule zijn 2 dezelfde condensatoren in serie nog half zo groot in capaciteit. Dus tussen 2 stroomvoerende geleiders is de capaciteit nog half zo groot, waardoor de snelheid (in theorie) 2 keer zo hoog kan zijn.

• Sm0keZ

Sm0keZ

Ja, wie anders...

Topicstarter
kluyze schreef op donderdag 21 september 2006 @ 20:38:
[...]
Die extra 40 kabels zijn niet geaard, ze zijn niet eens aangesloten. Je hebt gewoon tussen elke 2 stroomvoerende geleiders een draadje, hierdoor krijg je 2 keer een capaciteit tussen de 2 draden. Volgens de formule zijn 2 dezelfde condensatoren in serie nog half zo groot in capaciteit. Dus tussen 2 stroomvoerende geleiders is de capaciteit nog half zo groot, waardoor de snelheid (in theorie) 2 keer zo hoog kan zijn.
Nou, dan laat ik die 80pins kabel lekker zitten 8)

• Sm0keZ

Sm0keZ

Ja, wie anders...

Topicstarter
Nou, ook heb ik maar even 2 koelertjes bijgeplaatst, de HDD temperaturen zitten nu rond de 38-42 graden. Stukken beter dan 50+ :)

Pagina: 1