Toon posts:

PC wordt met de dag trager. HELP.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Haai,

Mijn pc wordt met de dag trager. Heb hem juist helemaal geformatteerd, alles opnieuw geïnstalleerd. Div. virus scans gedaan, anti-spyware programma's laten lopen en de pc is helemaal schoon. Opstarten duurde normaal zo'n 30 seconden, nu zeker 10 minuten en dan nog eens 10 minuten wachten voor je überhaupt een programma kan openen. Ook het intoetsen van bv een gebruikersnaam gaat zo traag dat de helft van de karakters niet eens in beeld komt en vervalt.

Het betreft een Fujitsu Siemens van bijna 3 jaar oud, Scaleo 600 /MB ATX/ P4 3.06. Heeft 512 MB, 250 gb (nu verdeeld in 4 schijven). En draait op een originele versie XP home en is volledig up to date.

Iemand adviseerde mij het BIOS te flashen. Wat Googlen leverde op dat hier de nodige risico's aan kunnen zitten. Wel heb ik op de site van Fujitsu Siemens een flash BIOS update gevonden (V4.06 1.02) terwijl op de pc zelf versie 1.01 zit. Wat is wijsheid en hoe pak ik dat aan? Kan ik die update op bv mijn bureaublad zetten en dat bestand openen? Of moet dat bestand op floppy (of cd?) en dan vanaf daar opstarten? Wie geeft raad en daad?

Dennis 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 13:09 ]

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 00:01
hoe jij jou probleem omschrijft heeft een bios flash geen zin.
ik raad je aan je geheugen te testen..

met een format bedoel je echt al je schijven totaal leeg en opnieuw windows XP erop toch?
zo ja, kan het probleem nooit in je bios software zitten aangezien dit eerder niet het geval was...

Verwijderd

Topicstarter
Klopt helemaal. Euhm... hoe test ik het geheugen dan?
Ik ben echt een dummie hoor op dit gebied...

Dennis

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom denk je dat dit iets met Windows te maken heeft :? Je hebt het al uitgesloten door deze geheel schoon te installeren :)

Over de traagheid: check eens PMG FAQ » Mijn PC is traag, hoe komt dat? Wellicht staat er een DMA setting fout op PIO en/of zijn 1 van de schijven/opticals gaar. Maargoed, zie dus dat FAQ-linkje voor tips :)

edit:
Hoe je geheugen te testen staat vanzelfsprekend in de PMG FAQ B)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 21-09-2006 13:14 ]

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-03 10:40

bosaap22

Doing things I'm good at.

Ik denk dat een van je drivers of apparaat niet goed meer functioneert. Probeer eens Sisoft Sandra te draaien. Daarbij kun je precies per onderdeel bekijken of jouw configuratie wel functioneert zoals hij zou moeten. Bekijk dan in ieder geval je CPU, geheugen, videokaart netwerkkaart/internetverbinding en hardeschijf.

Heb ook zoiets gehad met een sneller P4 3.0 ghz met 1 gig intern. Was MEGAtraag..... Bleek dat de hardeschrijf een hele oude 20 gig schijf was waar een hoop fouten op zaten. (Kwam ik dus achter toen ik de harddisk performancetest van Sisoft Sandra had doorlopen.) Na windows op een snelle schijf te hebben geinstalleerd liep alles weer zoals het zou moeten.

Succes!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-03 20:00
Geheugen kun je testen met memtest86.

Verder kun je eens kijken of je IDE channels niet misschien op PIO staan (apparaatbeheer)? Zo ja, veranderen naar DMA.
Pagina: 1