[AVH] Topic report wordt niet goed benut?

Pagina: 1
Acties:

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 08:30
In de volgende post wordt eindelijk een opmerking gemaakt over het vervuilen van het betreffende topic:
thefox154 in "Goedkope aldi/lidl/bouwmarkt/etc AV aanb..."

Het topic gaat over AV aanbiedingen maar verzand vaak in discussies over hoe een specifiek product nou precies werkt in plaats van dit product een eigen topic te geven.

Er wordt op deze opmerking gereageerd door te wijzen naar de topic report. Ik heb echter al een aantal dagen voor deze opmerking een topic report geplaatst. Of er wat aan gedaan kan worden dat er zoveel offtopic gegaan wordt.

Nou vraag ik me af of de adjes het gewoon te druk hebben en niet goed naar alle reports kunnen kijken of is er een andere oorzaak?

Het is natuurlijk jammer dat zelfs nadat er een report geplaatst is het topic vervuild wordt met discussies hierover.

........................................................................................................................................................

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Het kan meerdere redenen hebben dat een moderator niet op tijd reageert. Even voor de beeldvorming (zonder in te gaan op jouw specifieke TR): een TR is one way communicatie, het is natuurlijk ook een optie dat de moderators vinden dat je TR ongegrond is en er dus niks mee doen.

Dit topic had wellicht beter in SM gepast, zal een mod die het topic kan verplaatsen even op de hoogte stellen. Laten we voor de rest afwachten tot de verantwoordelijke moderators kunnen reageren.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Een aantal dagen geef je al aan; je kan gerust een nieuwe en mogelijk meer specifieke TR plaatsen als je het weer tegenkomt. Modjes kunnen het namelijk niet eens zijn met je eerdere TR, maar misschien verschilt de situatie een aantal dagen later. Verder kunnen TR's ook gewist worden, maar dat ze niet gelezen worden lijkt me sterk :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:00

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

eventjes AVH aan dit topic toegevoegd, aangezien het gaat over een kwestie in AVH..

ik begrijp overigens niet wat precies je vraag is over een Topicreport...
In dat topic werd enkel door een andere gebruiker iets gezegd over dat die opmerking in een TR gezet kon worden ..
persoonlijk vind ik zo'n opmerking in dat topic _niet_ storend en ook geen wannbe-mod gedrag, eerder betrokken en serieus te nemen.

Punt is dat aan die kwestie, namelijk dat mensen een 'groot' topic snel gaan gebruiken voor 'kleine' vraagjes buiten de scope van dat topic, ook voor moderatoren niet zo makkelijk iets te doen is..
Als mensen namelijk geen eigen vraagtopic opstarten of gewoon een topic over een bepaald product maar hun vraag in een ander bestaand topic gaan stellen en deze beantwoord daar wordt, kun je r als mod ook weinig meer aan doen.

[ Voor 34% gewijzigd door RM-rf op 21-09-2006 13:22 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

ik heb een minuut of 10 voor dit topic geopend is een reactie in dat topic geplaatst. Maar inderdaad, als ik het niet al te schokkend vind, kan ik het wel eens een dagje aanzien.

Daarnaast is het nogal een onoverzichtelijk topic, ik heb nu maar gewoon gewezen op de mogelijkheid een ander topic te openen.

[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 21-09-2006 14:21 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ikbenwouter
RM-rf schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:20:
Als mensen namelijk geen eigen vraagtopic opstarten of gewoon een topic over een bepaald product maar hun vraag in een ander bestaand topic gaan stellen en deze beantwoord daar wordt, kun je r als mod ook weinig meer aan doen.
Als het vaak voorkomt dat er in een groot topic gediscussieerd wordt over een enkel product kun je toch gewoon een waarschuwing geven waarin je zegt dat dit voortaan in een apart topic moet gebeuren?

Nu is het zo een ontzettend onoverzichtelijk topic aan het worden omdat er heel vaak discussies plaatsvinden die niet meer over een aanbieding gaan.

........................................................................................................................................................

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

In dat specifieke topic kan het wel. Maar aan de andere kant wil ik het weer niet, omdat het vaak vrij loze spulletjes zijn waarna het na 10 posts weer afgelopen is. Zo vaak komt dat niet voor dat een product de discussie overheerst.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

woutor schreef op donderdag 21 september 2006 @ 15:01:
[...]

Als het vaak voorkomt dat er in een groot topic gediscussieerd wordt over een enkel product kun je toch gewoon een waarschuwing geven waarin je zegt dat dit voortaan in een apart topic moet gebeuren?

Nu is het zo een ontzettend onoverzichtelijk topic aan het worden omdat er heel vaak discussies plaatsvinden die niet meer over een aanbieding gaan.
Ik vraag me af of het nu werkelijk iets is waaraan Mods veel kunnen veranderen en sowieso kan het voor een Mod een flinke stap zijn om als hij daar zelf niet in meepost, kennelijk voor anderen te gaan 'bepalen' hoe ze in dat topic moeten posten...

Voor veel gebruikers zal het domweg zo zijn dat _als_ ze snel en goed antwoord krijgen in dat grote topic ze dat ook doen ... en als mod kan je op individuele overtredingen wel inspelen als je erg snel bent, maar als je dan een paar uur later kijkt en die persoon heeft al driemaal behulpzaam antwoord gehad, ben je enkel de 'boeman' om dan nog tegaan melden 'dat dat niet mag' ....

Volgens mij is het dan ook zaak dat de gebruikers binnen dat topic zelf ook stellen wat ze wél en wat niet in _hun_ topic willen hebben..
Het voordeel van Grote topics is nu net ook dat ze grotendeels 'zelf-reinigend' werken en daar meestal toekunt met heel 'licht' mdoeratiewerk (dus niet met slotjes en liefst zo min mogelijk met modbreaks, die daar ook snel over het hoofd gezien worden.)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• ikbenwouter
Allereerst wil ik even een compliment geven voor het feit dat jullie 'kritiek' zoals ik heb altijd serieus nemen en er goed op ingaan. Het gaat altijd ontzettend goed met GoT vind ik qua moderatie en dan is het fijn als we alsnog wat puntjes mogen aanstippen.

Nog even ontopic reageren...
RM-rf schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:28:
Volgens mij is het dan ook zaak dat de gebruikers binnen dat topic zelf ook stellen wat ze wél en wat niet in _hun_ topic willen hebben..
Dus eigenlijk zeg je dat de gebruikers van een groot topic zelf moeten modereren? Door zelf te gaan wijzen met hun vingertje wanneer men vind dat het teveel over een specifiek onderwerpje gaat. Daar hebben we toch juist de mod voor? Ik snap wel dat het moeilijk is om te reageren als een bepaalde groep blij is met hetgeen wat besproken wordt maar als het al ruim een week over hetzelfde subonderwerpje gaat en het niks meer te maken heeft met het hoofdonderwerp vind ik toch dat een mod in zou moeten grijpen. Voor de grotere groep zeg maar die het topic wel bijhoudt maar zwijgend meeleest met het offtopic subonderwerp.

In dit geval is het ook gebeurd en dat lijkt me een goede zaak, het had alleen wel een TR nodig gevolgd door een opmerking in het topic zelf doordat een gebruiker zelf als een soort mod ging spelen.

Al met al vind ik het dus supergoed hoe jullie mods dit forum fris en overzichtelijk houden en is dit slechts wat mierengeneuk van mijn kant.

[ Voor 3% gewijzigd door ikbenwouter op 21-09-2006 16:40 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dus eigenlijk zeg je dat de gebruikers van een groot topic zelf moeten modereren? Door zelf te gaan wijzen met hun vingertje wanneer men vind dat het teveel over een specifiek onderwerpje gaat. Daar hebben we toch juist de mod voor?
Absoluut! Zoals het ook precies in de policy staat. Dus niet zelf met een wijzend vingertje gaan doen :). Daar hebben jullie ons voor :P.

ik denk dat RM-RF bedoelt dat vooraf door gebruikers gedefinieerd kan worden wat het onderwerp van zo'n topic is. Of in een topic in LA als het volgens vele offtopic gaat ofzo.

Overigens is het wel een beetje inherent aan grote topics, ook het show je set topic gaat vaak offtopic... Ik vind het irritante topics om te modereren, zeker als ik ze zelf niet actief lees.

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 21-09-2006 17:19 ]

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

woutor schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:38:

Dus eigenlijk zeg je dat de gebruikers van een groot topic zelf moeten modereren? Door zelf te gaan wijzen met hun vingertje wanneer men vind dat het teveel over een specifiek onderwerpje gaat.
ik denk dat de beste en eerste personen om een topic te ordenen, de 'vaste' gebruikers zelf zijn ... natuurlijk moeten ze dat niet op een eegrelijke manier doen, door beterweterig te zijn, maar het is heel normaal dat diegenen die veel werk in een topic steken, daar behulpzaam zijn en antwoord geven ook wat te zeggen mogen hebben over hoe zo'n topic verloopt ...

Ik heb daarin best wel veel vertrouwen erin dat die gebruikers daar zelf ook een beetje maat weten te houden en het verschil pogen in te zien tussen domweg duidelijk stellen op welke manier je behulpzaam wilt zijn, dus ook eisen stellen aan mensen die vragen stellen en ook de momenten dat ze beter ff-tjes kunnen dimmen, als gebruiker en een 'neutrale' moderator die eventueel met bestraffing kan dreigen een meerwaarde heeft.

Natuurlijk is er nog steeds een beleid tegen 'slechte replies'... vooral tegen het soms wat drammerig en wannebe-mod overkomen tegen gebruikers ..:
dat is echter lang niet meer zo hard nodig als bv anderhalf tot twee jaar terug, omdat veel gebruikers zich ook erop hebben aangepast en dat zelf al niet meer doen.

waar het voorkomt is het naar mijn ervaring sowieso niet vaak in 'grote topics' maar eerder in de kleinere 'vraagjes-topics'..
Mijn persoonlijke mening is bv dat een veelvoorkomende replie die misschien goed bedoeld is, maar soms ook kan ergeren momenteel bv de replie is waarin iemand die een klein vraagje stelt in een eigen topic, daarvoor direkt naar een 'groot topic' verwezen wordt... terwijl soms het een gewoon klein vraagje is dat verder niet noodzakelijk in zo'n groot verzameltopic hoort ...
Echter, dat is ook niet de grootste ramp.

Overigens, bedankt voor je complimenten :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

.

[ Voor 99% gewijzigd door JvS op 21-09-2006 17:28 ]

• Abbadon
  • Laatst online: 11:47
Ik zal je eerlijk vertellen dat ik deze week hooguit één keer in AV heb gekeken; heb deze week even teveel andere dingen aan m'n hoofd.

Maar los van dat is het gewoon vreselijk om te modereren in zulke grote topics, helemaal als je er niet echt in zit. Mijn ervaring is dat het meestal wel losloopt en een x aantal posts verder het 'afwijkende gedrag' alweer is doodgebloed :) Als een topic vrij vlot loopt kom je dan als mod al snel als mosterd na de maaltijd en zal een modactie niks meer zijn dan het oprakelen van wat al geweest is.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Ik ben het grotendeels wel eens met * RM-rf , maar wil eerlijkgezegd wil ik wel een nuance aanbrengen.

Het heeft volgens mij vooral te maken met hóé je iets brengt. In mijn ogen zijn het sec gezien niet de gebruikers die eisen mogen stellen aan andere gebruikers. Het zou niet goed zijn gebruikers komen met opmerkingen als "Dit schiet niet op, je moet in dit topic je zo en zo gedragen."

Daarentegen kan een opmerking als "Ik denk dat je beter eerst dit en dit kan vertellen, want dan wordt je waarschijnlijk sneller geholpen." volgens mij weer wel. Het verschil zit hem in dat het ene een correctie is, en het andere behulpzaam.

Ik denk dat je gebruikers niet - of praktisch nooit - moet toestaan om elkaar te corrigeren. Dat krijg je een zeer diffuse grens tussen wannabe-mod-replies en 'toegestane corrigerende' replies, wat me sfeerverstorend is.

En uiteindelijk vind ik het hier nog altijd uitstekend verwoord: Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Eens met JHS, maar op 1 puntje wil ik even een nuance verschil aanbrengen... De hele grote topics die al tijden lopen, reguleren zichzelf vaak ook zelf door de 'regulars' die in het topic rondlopen...

Het blijft puur een feit dat we liever geen wannabe-mod gedrag willen hebben, maar ik zie regelmatig opmerkingen voorbijkomen in bijv. het How to Become a DJ... Deel XIV dat users andere users aanspreken op het feit dat ze zich niet aan de regels houden en / of teveel offtopic praten.

Zolang het puur informatief is en niet sturend bedoeld (wannabe mod gedrag), lijkt het vaak wel zelfregulerend.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1