Toon posts:

Upgrade van p4 3.0 naar Athlon 64 3800+

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik zit er aan te denken om mijn huidige systeem te gaan upgraden naar een Athlon 64 3800+ of X2 3800+. Is dit de moeite waard met mijn systeem of kan ik beter over een jaar of wat een heel nieuw systeem aanschaffen?

Het leek mij wel een redelijke vooruit gang voor zo'n 150 euro (mobo + processor) wat denken jullie?

• The Chone
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-04 22:35
Ik zou eerder gaan voor een Core 2 Duo, als je die nu niet kunt betalen is even wachten misschien wel een goede optie.

Are there any experienced suicide bombers?

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Wat doe je op dit moment op je systeem waar je meer snelheid in zou willen hebben. Als het een internet/office/webdevelopment pc is heeft het totaal geen zin. (behalve dan dat het leuk is om met je tijd mee te gaan)

Systeem | Strava

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik hem op dit moment voornamelijk voor photoshop, indesign, premiere en natuurlijk games zoals BF2, HL2, F.e.a.r. etc.

Vooral voor de games zou ik hem wel weer wat sneller willen hebben..

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 11:50 ]

Verwijderd

Je kan nu voor de dual core van AMD kiezen, alleen zal upgraden in de toekomst lastig worden.
Kies je voor AM2 dan heeft je socket iets langere toekomst, bij 939 is de support al afgelopen.
Ik heb zelf toch voor een dualcore van amd gekozen, omdat ten eerst een dual core van amd goedkoper is, het moederbord is ook goedkoper, en ik had toch nog ouder geheugen liggen. bij de core2duo moet je een duur moederbord aanschaffen (de mijne was 50 euro die presteert als een pro), nieuw geheugen en een dure nieuwe proc.

Zelf denk ik dat het niet zo gek veel uitmaakt wat je doet, voor beide keuzes valt wat te zeggen.
Zo heb je met de core duo misschien nu al een duur en heel snel systeem, terwijl de spellen die dual core pas echt GOED gaan ondersteunen binnenkort uitkomen. Dit betekend dat de meeste spellen tot nu en een paar maanden later nog geen gebruik maken hiervan. Echter is het wel een systeem voor de langere termijn, de performance een stukje beter en de socket kan je ook nog eens uitbreiden.

de amd keuze is goedkoper en is niet upgrade baar. de intel is duurder en heeft wat meer performance, en is wel upgradebaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 11:56 ]

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
chone : voor een core2 duo zou hij ook nog eens nieuwe geheugen moeten kopen, met een athlon64 kan hij zijn geheugen houden, plus dat een core2 duo alleen al 180 euro is en dus meer als hij wilde uitgeven aan mobo+cpu, dus nee een core 2 duo is geen optie in dit geval.

de 3800+ zal het snelste zijn in de huidgie games, zonder twijfel.
de 3800+ x2 zou mischien wat sneller zijn in photoshop en indesign + premiere, en eventueel toekomstige games met dual core ondersteuning (maar of je dat ook echt merkt zal afhangen van welke videokaart je erin hebt zitten en of die niet de bottlenek in je systeem vormed.)

beide zou prima zijn, en zeker voor 150 euro.
ik zou niet minimaal 2 keer (en waarschijnlijk 3 keer) zo veel gaan uitgeven aan een core2 duo die wel sneller is, maar toch ook weer niet zo veel sneller.
dat hij minder upgrade baar is is gezien wat het kost niet zo'n probleem, en de AMD keuze is al een upgrade, dus dat hoeft niet zo'n probleem te zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Countess op 20-09-2006 11:57 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

Topicstarter
ja het is dus de bedoeling dat ik mijn geheugen (pc3200) ga overzetten dus geen DDRII mobo.. verder hou ik voorlopig ook mijn 7800GS (Cpu is nu een bottleneck denk ik..) en dus zou ik het liefst een mobo met zowel agp als pci-e willen. Socket 939 of am2 maakt me niet zoveel uit (am2 is natuurlijk beter!) maar ik heb tot nu toe nog maar 1 am2 mobo gezien met een agp slot.

ik kan nu van een vriend dit mobo krijgen: MSI K8T Neo2 (939 slot met enkel agp) maar ik denk niet dat een x2 hierop past.. dan wordt het dus waarschijnlijk de 3800+

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 12:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 11:56:
ja het is dus de bedoeling dat ik mijn geheugen (pc3200) ga overzetten dus geen DDRII mobo.. verder hou ik voorlopig ook mijn 7800GS (Cpu is nu een bottleneck denk ik..) en dus zou ik het liefst een mobo met zowel agp als pci-e willen. Socket 939 of am2 maakt me niet zoveel uit (am2 is natuurlijk beter!) maar ik heb tot nu toe nog maar 1 am2 mobo gezien met een agp slot.
dan klinkt de setup die ik draai misschien aardig voor je, je moet zelf beslissen.
Ik heb een dual sata2 moederbord, waar je oude geheugen inkan. Er kan een dual of single core in, en je kan er een AGP en PCI-e kaart instoppen.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
met een AM2 mobo zal je ddr2 geheugen moeten gebruiken want die ondersteunen geen ddr1 meer.
je zit dus aan socket 939 vast. het preformance verschil is vrij minimaal, en vrij vaak is ddr1 zelfs wat sneller, afhankelijk van welke snelheid ddr1 en ddr2 er word gebruikt.

en elk mobo waar 939 op staat daar kan je een X2 in stoppen zolang die X2 ook een 939 voetje heeft.
AMD is niet intel, daar hoef je niet op te letten welke chipset er op het mobo zit ofzo, is het voetje het zelfde dan werkt het op je mobo, enige wat je misschien nodig hebt is een bios update (maar meestal is het enige wat ze daar veranderen dat je de naam van je cpu ziet tijdens het booten).

[ Voor 79% gewijzigd door Countess op 20-09-2006 12:05 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 11:56:
ik kan nu van een vriend dit mobo krijgen: MSI K8T Neo2 (939 slot met enkel agp) maar ik denk niet dat een x2 hierop past.. dan wordt het dus waarschijnlijk de 3800+
Ik denk dat je kans groot is dat het mobo wel een X2 ondersteund, kijk anders ff op de site van MSI

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik zag net ook deze Asrock 939DUAL-VSTA staan voor 60 euro is dat wat? of is die msi vergelijkbaar?

en ik denk dat ik dan toch voorlopig maar voor de AMD 64 3800+ Venice ga i.v.m. mijn budget, zal ik veel prestatie winst merken vergeleken met mijn p4 3.0 northwood?

Verwijderd

dat zal dan idd s939 worden, als mobo met pci x en agp heb je dual sata2 en dual vsta en die ondersteunen beide dual core

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:06:
ik zag net ook deze Asrock 939DUAL-VSTA staan voor 60 euro
deze heeft dus agp en pci-e en:

1 x Future CPU Port (Supports CPU upgrade from AMD Socket 939 CPU to Socket AM2 CPU through AM2CPU Board)

ik denk dat ik dan toch voor deze ga, zo kan ik altijd nog upgraden!

dus

Asrock 939DUAL-VSTA 60,-
AMD 64 3800+ 110,-

170,-

Verwijderd

Ik heb ook sinds 3 1/2 jaar die pentium 3 socket 478 met 2gb geheugen. Kan er eigenlijk alles nog mee. Wacht nog mooi tot die core 2 duo helemaal goed leverbaar is. Dus eind volgend jaar ga ik eens aan een upgraadje denken. Dan wordt deze machine een mooie media center. Nu nog een stille koeler + fan zoeken

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:06:
ik zag net ook deze Asrock 939DUAL-VSTA staan voor 60 euro is dat wat? of is die msi vergelijkbaar?

en ik denk dat ik dan toch voorlopig maar voor de AMD 64 3800+ Venice ga i.v.m. mijn budget, zal ik veel prestatie winst merken vergeleken met mijn p4 3.0 northwood?
Tuurlijk, de 3800+ is sneller dan de p4 3.0ghz, MAAR vooral met jouw hoeveelheid geheugen en de 7800GS (met 16 pipelines) als je die met Full AA en AF draait, zal deze P4 processor niet heel veel onderdoen voor een 3800+

Gezien de prijs/prestatieverhouding lijkt mij de 3800+ X2 meer geschikt voor jou (100 of 130 euro verschilt minimaal, maar je krijgt er wel een extra core voor terug!), omdat je je pc ook gebruikt voor andere zware toepassingen. De AsRock Dual is een mooie oplossing om je 7800GS mee te nemen, terwijl je dan altijd later nog voor een Xpress-kaart kan kijken.

Maar persoonlijk zou ik als ik jou was gewoon je systeem zo houden en sparen voor een nieuw duo core systeem met 7900GT of 7900GX2 erin, want voor je P4 + mobo krijg je niet veel meer terug...

[ Voor 3% gewijzigd door DeArmeStudent op 20-09-2006 12:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus het verschil in prestatie is niet genoeg om nu te upgraden? hmmm.. ik had er al zoveel zin in! is het echt een te klein verschil om deze upgrade te rechtvaardigen?

• DeArmeStudent
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:31:
dus het verschil in prestatie is niet genoeg om nu te upgraden? hmmm.. ik had er al zoveel zin in! is het echt een te klein verschil om deze upgrade te rechtvaardigen?
Ja, het verschil is minimaal, hier een linkje waarin verschillende cpu's tegenover elkaar zijn gezet in een systeem met een 7800GS met details op full in FEAR:

http://www23.tomshardware...=488&model2=462&chart=170

Zoals je kan zien, haald jouw setup ongeveer een framerate van 98 FPS op de chart, terwijl een 3800+ venice met 400mhz geheugen ongeveer 106 FPS haalt. Voor die 8 FPS zou ik niet 170 euro uitgeven, en zet je je kaart op Full AA en AF dan is het verschil nog kleiner, maar je moet zelf weten wat je met je geld doet...

PS: ook bij andere zware games zie je hetzelfde beeld, namelijk dat het maar maximaal 10 Frames per second scheelt....

[ Voor 14% gewijzigd door DeArmeStudent op 20-09-2006 12:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm ja maar ik heb nog een oudere p4 northwood is die niet langzamer als die prescott?

• DeArmeStudent
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:47:
hmm ja maar ik heb nog een oudere p4 northwood is die niet langzamer als die prescott?
Nee, als je Northwood ook HT heeft, dan heeft hij ook een FSB van 800mhz (200mhz x 4), zie hier:

http://images.tomshardwar...s/cpu_table_intel_big.gif

het enige verschil met een prescott is dan dat de northwood op 130mm gebakken is en niet op 90mm, maar daar heb je alleen maar voordeel mee, omdat de prescotts warmer worden

Maar ik heb nu genoeg voor je opgezocht, ik denk wel dat je nu zelf wel goed tot een overwogen keuze kan komen... :D

PS: link werkt bij mij wel, maar je moet de afbeelding ook uitvergroten.. :P en als de link niet werkt, moet je me maar op me woord geloven, of je kan het zelf op Tomshardware opzoeken bij CPU charts _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door DeArmeStudent op 20-09-2006 12:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
je link werkt niet..ik krijg een error?

volgens deze cpu chart http://www.tomshardware.c...u_charts_2005/page29.html (directx 9 results) haalt de 3800+ venice in een far cry demo 195 fps en mijn northwood 152 fps dat is toch best wat..

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 12:58 ]

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:00
Ik denk dat het vrij veel geld is voor slechts een marginale snelheidswinst.

't wordt gewoon tijd om langzaam aan te sparen voor een compleet nieuw systeem met PCI-E en DDR2. Je kan nu beter het geld in de zak houden.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Topicstarter
Luuk1983 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:55:
Ik denk dat het vrij veel geld is voor slechts een marginale snelheidswinst.

't wordt gewoon tijd om langzaam aan te sparen voor een compleet nieuw systeem met PCI-E en DDR2. Je kan nu beter het geld in de zak houden.
hmm.. tja.. misschien toch dan maar een jaartje wachten.. of ik probeer nog ergens een 3.4 EE vandaan te halen :) lol

in ieder geval allemaal bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 13:00 ]

• DeArmeStudent
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:54:
je link werkt niet..ik krijg een error?

volgens deze cpu chart (directx 9 results) haalt de 3800+ venice in een far cry demo 195 fps en mijn northwood 152 fps dat is toch best wat..
Ja, maar aangezien je monitor toch maar een frequentie heeft van 85Hz zie je het verschil tussen 195 en 152 toch niet! En bij lage instellingen (zonder AA en AF) vormt je CPU eerder de bottlenek dan wanneer je alles wel met full AA en AF en details draait. Het verschil in 800x600 met minimal settings zal nog veeeeeeeeeeel groter zijn, maar daar heb je dus helemaal niets aan omdat je als normaal denkend persoon met zo een videokaart niet dat soort settings gaat draaien (hoop ik) :'(

Verwijderd

Topicstarter
nee zo erg is het niet ;)

maar ik wilde alleen maar zeggen dat het in far cry dus toch nog 1/4e scheelt..

maar ja ik wacht toch maar denk ik, nogmaals bedankt!

• DeArmeStudent
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 13:03:
nee zo erg is het niet ;)

maar ik wilde alleen maar zeggen dat het in far cry dus toch nog 1/4e scheelt..

maar ja ik wacht toch maar denk ik, nogmaals bedankt!
Ok, veel plezier ermee

PS: de testresultaten die jij aanhaalt zijn getest met een NVIDIA Geforce 6800 GT (350 MHz) en niet met een 7800GS. Blijkbaar vormt de CPU meer een bottleneck met een 6800GT (in games) dan als je games draait met een 7800GS...wel goed kijke he ;)

[ Voor 24% gewijzigd door DeArmeStudent op 20-09-2006 13:12 ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Mensen niet iedereen wil een Core 2 Duo. Echt in elk topic. Neem toch een C2D. Niet iedereen wil dat. + C2D is gewoon veel duurder dan een X2 S939 systeem.

Maar van een P4 3.0 naar een 3800+ is al een stap vooruit. Als je de 3800+ X2 kan betalen zou ik dat zeker doen. Scheeld giganties en is niet giganties veel duurder. En dan kun je voorlopig nog even vooruit. Ik zou de stap wel maken. Aangezien je dan meteen klaar bent voor de toekomst doordat je dual core hebt. Nieuwe games als Unreal 3 gaan daar al dankbaar gebruik van maken. En je kunt gewoon je oude geheugen gebruiken.

Ik denk ook dat het verschil groter is omdat jij een 7800 GS hebt en de test was gedaan met een 6800.

[ Voor 31% gewijzigd door Astennu op 20-09-2006 13:15 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens rond in Complete Systemen & Laptops. Daarin staat een "Wat kan ik het beste hieraan upgraden?" topic. Daarin horen dit soort vragen, neem wel eerst de topicstart daarvan door, want de post zoals je in je topicstart hebt neergezet is veel te waardeloos voor het upgradetopic ;) Zie verder ook PMG FAQ » Welke moet ik nemen?

Neem tot slot ook de Algemene gedragsregels (Netiquette) door voor een uitleg over de werking van GoT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.