Toon posts:

PC ontploft

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Het begon vanochtend allemaal zo mooi, lekker een ochtend thuiswerken. Dus, PC aan, inloggen telewerkportaal,koffie, arbeit in alle rust,etc.

(achterafgezien rook mijn pc op dit moment al naar brand volgens mijn vriendin, ik rook niks ivm verkoudheid)

Op een gegeven moment toen ik in de keukenwas: PATS

Resultaat:
- stop gesprongen (groep 5)
- vandaar dat alle apparatuur in deze groep uitviel, waaronder mijn pc en licht
- PC rook naar brand (nu rook ik het wel), bovenin/achteraan (bij de ANTEC-fan)

Wat doe ik, groep 5 resetten en alles weer aan, wederom: PATS

Hierna probeerde ik het nog eens met een andere stekkerdoos en andere groep (1): PATS, wederom alles uit (dus ook groep 1) en brandlucht.

Mijn vragen (ik heb dit geval niet terug kunnen vinden via search):

- Ik heb het idee dat mijn voeding geknald is, is dit ook zo?
- Wat is de oorzaak dat een voeding knalt?
- Wat kan er nu nog meer kapot zijn?
- Hoe voorkom ik dit in het vervolg?

Alvast erg bedankt voor jullie antwoorden, hieronder nog wat specs:

PC gekocht op 01-04-2006
Samsung 940BF
Coolermaster STC-T01 CM Stacker
Antec Smartpower 2.0 ATX2 500 watt
AMDx2 4200+ (+ cooler die bij processor geleverd wordt)
dane-elec 2gb dualchannel
2 x hitachi deskstar T7K250
asus a8n-sli dlx, s939
xfx GF7900GTX
asus DRW1608p2 DL DVDRW
creative SB X-fi platinum
logitechg15+g5 9(KB en muis)
XP pro UK
Norton AV2006UK

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

gezien je aankoopdatum zou ik me er verder niet druk over maken en het ding retour winkel doen. Ik weet niet of je hem zelf in elkaar gezet hebt, dan moet je eerst het defecte onderdeel natuurlijk wel opsporen

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

antec :X de mijne vloog ook in brand, gelukkig ws het alleen de voeding

Verwijderd

Topicstarter
Sowiesowil ik ermee terug naar de winkel gaan (informatique), het is door de winkel inelkaar gezet. Maar aangezien ik met een vorige keer 6 keer op en neer heb moeten rijden, en daar momenteel echt geen tijd meer voor heb, wil ik zelf eerst informatie inwinnen om verrassingen te voorkomen:)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Kan je de voeding uit je kast halen? (of verbreek je dan een garantie-zegel o.i.d)
Dan kan je even ruiken of de brandlucht uit de voeding komt. Zo ja, dan weet je wel genoeg :P

Al je andere hardware kan btw kapot zijn, maar daar kom je alleen achter door het te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Metal schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 23:00:
Kan je de voeding uit je kast halen? (of verbreek je dan een garantie-zegel o.i.d)
Dan kan je even ruiken of de brandlucht uit de voeding komt. Zo ja, dan weet je wel genoeg :P

.
De lucht kwam echt sterk van achteren aan de bovenkant,bij de ANTEC fan, volgens mij zit daar de voeding. Ik sleutel zelf liever niet aan de kast, ben ik niet bekwaam voor:)

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 23:02:
[...]

De lucht kwam echt sterk van achteren aan de bovenkant,bij de ANTEC fan, volgens mij zit daar de voeding. Ik sleutel zelf liever niet aan de kast, ben ik niet bekwaam voor:)
Dat is dus inderdaad de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Indien er meerdere componenten kapot zijn, zijnze dan ook helemaal dood, of half kapot, zodat ik in de toekomst vage problemen kan blijven houden?

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 00:26
Enige tijd geleden een vergelijkbare situatie meegemaakt. Zat te werken achter m'n pc (sonata 2 kast met 350 watt antec voeding) toen ik opeens een behoorlijke brandlucht rook. Pc snel uitgezet, echter begon de voeding al flink te roken (en dat was al m'n tweede antec voeding). Gelukkig geen vlammen, dus de schade bleef beperkt tot de voeding.

Wat de oorzaak kan zijn, geen idee. Ik heb mijn pc netjes geaard aangesloten, zat geen stof in (was nog vrij nieuw) en er was verder niets vreemds aan de hand. Na verwijderen en opsturen van de voeding (ook naar Informatique) heb ik op verzoek een ander merk voeding retour gekregen.

Ik lees alsnog veel positief nieuws over Antec, het zal dus wel pech geweest zijn. Zou 'm gewoon opsturen en voor een nieuwe gaan.

ps: een voeding verwijderen stelt meestal weinig voor, haal de schroeven aan de achterkant van je kast los, trek alle kabels los (onthoud even wat allemaal aangesloten zat en hoe). Als je een sonata 2 kast hebt zoals ik heb dan heb je pech en mag je eerst je hele moederbord eruit halen (of enkel je cpu koeler eraf) :)

[ Voor 17% gewijzigd door Erikdevries op 19-09-2006 23:10 ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Die kans is groot al zitten er hier en daar wel beveiligingen op.
Breng die kast maar terug en laten ze hem maar nakijken en wat nodig ook repareren.

*offtopic*
Ik zie dat jij een vrijwel identiek systeem hebt als ik op wat kleine uitzonderingen na.
Heb zefl voor een taganvoeding gekozen van 580 watt mischien is dat een optie voor je

computer voor alle werkzaamheden

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 22:56:
Sowiesowil ik ermee terug naar de winkel gaan (informatique), het is door de winkel inelkaar gezet. Maar aangezien ik met een vorige keer 6 keer op en neer heb moeten rijden, en daar momenteel echt geen tijd meer voor heb, wil ik zelf eerst informatie inwinnen om verrassingen te voorkomen:)
offtopic:
Pfff...6x maar? Zou het dan toch aan die tent liggen :X Zelf heb ik 13x de zeldfe route af mogen leggen ivm me GFX-kaart. UIteindelijk heb ik wel kostenloos me 7900 om mogen ruilen naar een 7950x2 dat dan weer wel.

ontopic:
Zoals Metal al zegt als je nergens een garantie-zegel o.i.d ziet zitten kun je natuurlijk best zelf je kast open maken dit moet iedereen wel voor elkaar kunnen krijgen. Je kan dan door middel van je ogen of de neus van je vriendin ( aangezien die van jou vol zit :P ) even ruiken ( als je het niet al direct ziet ) waar de lucht het sterkst is. Moet er wel bij zeggen dat als je zelf niet is staat bent om te testen oid je eigenlijk de kast net zo goed dicht kunt laten tenzij je nieuwsgierig bent.

[ Voor 4% gewijzigd door UgotHeinzzd op 20-09-2006 02:05 ]

[CiP] Aqueum initium TJ09

Verwijderd

Kom op zeg als je 1 keer pats hoor ga je niet nog eens even lekker een paar keer je stoppen resetten maakt het alleen maar erger. Door zoeiets kan je het moederboard ook naar god helpen zo heb ik ook een slime vriend gehad die dat deed. 1x pats met een computer betekend opletten en ding open maken. Vast gelopen voeding fan zwakke zekering hoe kan je dat checken ?? : voeding eruit en een beetje rammelen maar hoor je het vanzelf net als met een lamp bolletje. Klaar met dat nieuwe voeding erin en hopen dat je moederboard videokaart niet naar god is.

Bon en terug naar de winkel en eisen dat ze het gelijk voor je fixen 30 min werk voor hun tops even snuffelen in de winkel en het moet klaar zijn.

Succes

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02 22:39

Fido

C:\> park

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 23:02:
[...]De lucht kwam echt sterk van achteren aan de bovenkant,bij de ANTEC fan, volgens mij zit daar de voeding. Ik sleutel zelf liever niet aan de kast, ben ik niet bekwaam voor:)
Het is logisch dat de brandlucht bij de fan vandaan komt. Die blaast immers alle lucht naar buiten. Als een condensator op het moederbord klapt, stinkt je voeding logischerwijs ook.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:12

DropjesLover

Dit dus ->

antec smartpower 2.0, daar zijn er al zeer veel van kapot gegaan wegens hitteproblemen...

bij mij bleef het bij een kapotte/piepende condensator gelukkig.

let wel, het is alleen een probleem bij de smartpowers en wordt als een probleem gezien bij antec. je krijgt als het goed is kostenloos een vervanger.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Verwijderd

Ha ik ben dus niet de enige, Ook hier is mijn ANTEC PSU geklapt,
Ik heb dat ding gewoon open geschroefd, had ook geen garantie meer.

Bij mij zijn de Condensatoren geklapt. Hij geeft nog wel spaning maar maakt een raar piep geluid.

Voel me nu heel stom dat ik nu weer voor antec ben gegaan 8)7
Maarja die is nog niet geleverd dus kan ik nog veranderen :9

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

waar slaat de uitdrukkig "naar god op".... beetje lafjes..
Maar zoals anderen ook al zeggen, terug brengen, omdat er ook andere componenten in jou kast een oplawaaier kunnen hebben gekregen.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

koekoek2003nl schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 23:26:
Ik zou hier eigenlijk niet op moeten reageren.. :X Maar wat is er mis met deze uitdrukking? Dat de hardware god niet jou god is kan ik inkomen maar verdient een computer geen leven na de dood :X ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan ik er zelf aan doen om te voorkomen dat mijn voeding knalt?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:56

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Schietgebedjes. :P

Nee, even serieus: Apparaten kunnen nou eenmaal kapot gaan. Neem een kwaliteit voeding met genoeg vermogen, zorg dat je pc goed geaard is, en meer kun je niet doen. Nu is het alleen nog hopen dat er verder niets kapot is gegaan (komt nog wel eens voor door spanningspieken), maar dat zou met de garantie geen probleem mogen zijn. Het is alleen lastig.

Het enige dat we je nog kunnen meegeven is dat een zekering/aardlek er niet zonder reden uitvalt. Ga dan dus niet direct de schakelaar terug aanzetten, maar probeer het probleem zo snel mogelijk op te sporen. Ook in verband met je eigen veiligheid!

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

De nieuwe smartpower range van Antec is slecht
Werk zelf in een computerzaak en heb de laatste twee maanden al zeker 35 antec voedingen vervangen. Van een voeding die bromt maar geen spanning meer geeft tot voedingen die verbrand zijn.

Na contact te hebben opgenomen met Antec vertelde een engineer daar dat het systeem wat de fan aan de achterkant laat aanslaan niet goed werkt waardoor de voeding te heet word en dus verbrand.

Erg jammer :'( want Antec maakt prima voedingen ( heb zelf twee TruePower voedingen)

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hier ook een Antec voeding(uit de midi Sonata ) 380 Watt, die ervoor zorgde dat de stoppen door vlogen.

Andere voeding erin en de pc doet het weer als een zonnetje.

Er zit 3 jaar garantie op die dingen, dus ik heb het maar RMA gestuurd. PC is 2 jaar en 8 maanden oud weliswaar :) Ik ben benieuwd!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, PC wordt morgen naar de winkel gebracht (lang leve de gepensioneerde ouders ;-) ) Op hoop van zege....

Verwijderd

vast een 1 april grap

<knip>
PC gekocht op 01-04-2006
<knip>

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 20:29:
vast een 1 april grap

<knip>
PC gekocht op 01-04-2006
<knip>
Was het maar een grap;) Dan had ik nu op mijn pc gezeten i.p.v. laptop vriendin...

Verwijderd

elektronica werkt nu eenmaal op rook...

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Als het alleen de voeding is kan je hem zo terugbrengen naar informatique, met een beetje geluk fixen ze hem ter plekke en kan je hem een kwartiertje later weer meenemen. Was er vandaag ook om een harde schijf om te ruilen en zo doen goed hun best om je in 1x te helpen.

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2006 @ 21:22:
elektronica werkt nu eenmaal op rook...
en als de rook eruit is...

Verwijderd

Topicstarter
Hi all, mijn pc is weer gemaakt, was binnen een half uur gefixed bij Informatique. Er zit nu een andere voeding in: Enermax noisetaker 485w, alles lijkt vooralsnog te werken;) Bedankt voor de nuttige tips allemaal.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 18:07

BHQ

koekoek2003nl schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 23:26:
Uitdrukking om aan te geven dat het kapot is. Tenzij je nog christelijk bent oid, like.. Do you care?

[ Voor 30% gewijzigd door BHQ op 22-09-2006 20:31 ]

Verwijderd

- Ik heb het idee dat mijn voeding geknald is, is dit ook zo?
Zou best kunnen, hang er eens een andere in.

- Wat is de oorzaak dat een voeding knalt?
Vaak puur ongeluk.

- Wat kan er nu nog meer kapot zijn?
Alles, dit is puur effe checken.

Niet.

Deze kan dicht :P

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 20:32:
Niet.

Deze kan dicht :P
Ik neem aan dat ontploffende hardware ook merk-afhankelijk is? Ik kan me voorstellen dat een cheapass Sweex sneller ploffen doet dan een dure... nouja, vul maar een duur merk in :P Maar alsnog kan het inderdaad gebeuren :{

🌞🍃

Verwijderd

ik heb het ook een keer gehad en bij mij waren er meer onderdelen kapot.. voeding, moedernord en CPU doorgebrand..

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 16:27
bij vriend van mij ook gebeurd er is een issue met slechte condensatoren die onder invloed van warmte te snel verouderen en dan opblazen lekken niet meer goed werken.

[roddelmode]
Het schijnt een geval van slechte bedrijfs-spionage te zijn geweest van de betreffende condensator fabrikant
[/roddelmode]

Alles terug te vinden op diverse threads..

O.a. omdat Antec voedingen goed warm worden (en stil zijn) gebeurd dit dus.

Maar alle aparaten van bepaalde periode met dat merk elco's lopen gevaar.

Ik had een recall op zijn plaats gevonden (giftige dampen brandgevaar?)

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Nou ja, wat je wel kunt doen is af en toe het stof uit je pc en je voeding halen. Doe dit bij de voeding pas wanneer de garantie verlopen is, want zelf openmaken = einde garantie. Vervolgens even met een stofzuiger met plastic opzetstuk erdoor. Stof plakt aan koelribben, fans e.d. en dat zorgt ervoor dat de koeling steeds minder wordt. Uiteraard helpt dit niets tegen voedingen met een ontwerpfout.

Voortaan zou ik wel eerst de oorzaak van een kortsluiting achterhalen (en van het lichtnet halen) voordat je de zekering reset. Zekeringen springen niet voor de lol, dat is om brand te voorkomen. }:|

_██_
(ಠ_ృ)

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
Een tijdje terug heeft m'n broertje iets soortgelijks meegemaakt....

hij zat te gamen, en ineens een felle flits achteruit z'n kast, en één groep knalde eruit..

gevolg: kapotte voeding, harddisk, en één reepje geheugen (van de 2)...
Atomsk schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:49:
Nou ja, wat je wel kunt doen is af en toe het stof uit je pc en je voeding halen.
denk niet dat dat nodig is bij een pc van die leeftijd :?

als een pc daardoor uitvalt, heb je 't al vaak over járen :)

[ Voor 40% gewijzigd door Mr. Detonator op 23-09-2006 07:59 ]

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
kan nog steeds m'n eigen posts niet verwijderen :?

[ Voor 84% gewijzigd door Mr. Detonator op 23-09-2006 08:00 ]

Pagina: 1