Krijg met geen mogelijkheid m'n BenQ 1655 lekker werkend

Pagina: 1
Acties:

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:54
Ey,

zoals de titel al duidelijk maakt, ik krijg met geen mogelijkheid mijn nieuwe BenQ 1655 lekker aan de praat. Hoe het begon:

Na hardware installatie ging de eerste CD al baggertraag. Een 8x fuji CD deed er een half uur over. Maargoed, toen nog niks gedaan verder.

Eerst IDE settings etc getest, staat allemaal goed op DMA, aangesloten op zowel een eigen IDE poort op de northbridge als een losse raid/ide controller (zit nu weer op de northbridge, waar m'n nec 1300 ook op zat). Tevens intel chipset software geupdate.

Vervolgens heb ik Qsuite geïnstalleerd, wat settings nagelopen, WOPC en solidburn staan op standaard (WOPC aan, solidburn enkel voor unsupported discs, ik heb supported discs).
Vervolgens firmware geupdate.

Branden ging nog steeds traag. CPU load was trouwens ook erg hoog (90-95%, normaal niet boven de 5%). Heb laatste aspi drivers van adaptec geïnstalleerd, CPU load is nu opgelost. Branden gaat echter nog steeds traag.

De situatie nu:
Het branden met discs welke altijd probleemloos werkte op m'n nec 1300 gaan nu zeer traag.
Fuji 8x -R op 8x met WOPC aan duurt zo'n 30 minuten
Fuji 8x -R op 8x met WOPC uit en solidburn uit loopt vast, error
Fuji 8x -R op 8x met WOPC uit en solidburn aan (forced) duurt 30 minuten
Fuji 8x -R op 4x met WOPC uit en solidburn uit duurt ook zo'n 30 minuten (loopt niet vast zoals op 8x)
Ricoh J01 op 4x met WOPC aan duurt ook zo'n 30 minuten

Eigenlijk alle combinaties die ik probeer met media welke voorheen probleemloos werkte, werkt met deze brander totaal niet lekker. Nu weet ik niet of dit een software probleem is wat bij de brander ligt (qsuite instellingen), of misschien ergens in windows (daar ik met deze brander opeens een klote cpu load heb, voorheen was dat nooit zo, maar opgelost nu middels adaptec aspi).

Ik heb uiteraard op internet rondgekeken bij soortgelijke problemen. Daar kom je echter niet veel verder dan standaard dingen als firmware updaten, aspi updaten, WOPC en solidburn forceren om vastlopers te voorkomen, en trager branden dan de disc aangeeft. Maar ik ga natuurlijk niet nu een half uur wachten op een 8x discs terwijl ik met m'n ouwe nec met 4x discs in een kwartier klaar was.

Daarnaast moet ook nog vermeld worden dat de scans met cd/dvd speed nooit helemaal lekker zijn. Maar de laatste discs (na oplossen cpu load) vertonen geen PO errors (wel veeeel PI). Ik kan er nog wat oude discs in gooien kijken hoe die scans zijn.

Iemand nog enig idee waar dit aan kan liggen?

edit: toevoeging: het probleem speelt met meerdere soorten data (iso en gewone data), gebrand vanaf elke harddisk die ik heb

Mijn Home Cinema in aanbouw

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:53
Kijk eens in Computerbeheer/Device Manager bij HD en DVD wat voor drivers er aanwezig zijn. Standaard installeert Windows er vier:
cdrom.sys
imapi.sys
redbook.sys
storprop.dll
In de loop van de tijd komen daar soms drivers bij geinstalleerd. Deze kunnen soms problemen veroorzaken. Ik heb me maanden rot gezocht voor ik erachter kwam dat zo'n driver 10 s freezes en wat andere vaagheid veroorzaakte.

Lees mijn reactie in deze draad om wat meer zicht hierop te krijgen: http://forums.viaarena.co...px?catid=6&threadid=72216 .

Kijk ook of je per ongeluk met een game Starforce drivers geinstalleerd hebt: http://forums.viaarena.co...px?catid=6&threadid=72216 .

• ShittyOldMan
Ik heb nu pfc.sys er tussenuit gehaald evenals PxHelp20.sys. Opnieuw een dvd gebrand, gaat eerst op normale snelheid, dan opeens trager, en nu bij het verifying loopt de log vol met errors :(

Ik ga zo m'n nec weer aansluiten en daar dezelfde dvd branden met dezelfde media, mocht deze ook niet goed werken dan ga ik er van uit dat het een software probleem is.

Starforce staat niet op m'n systeem.
Mocht m'n ouwe nec ook niet werken dan doe ik nog een system restore naar het punt voordat ik de benq brander aan heb gesloten.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:53
Gebeurt hetzelfde in een andere computer? Als dat gebeurt dan is het vrij waarschijnlijk dat de brander zelf het probleem is.

• ShittyOldMan
En wederom een stap verder, de onboard promise ide controller lijkt ook een rol te spelen in het geheel.

Als eerste had ik de benq aangesloten op deze ide controller waarbij er een torenhoge cpu load ontstond (waarbij ik niet aan nam dat dit aan de controller lag, gezien ik voorheen hier altijd prima een stel schijven op had draaien). Vervolgens de nec en benq omgewisseld, dus de benq op de 'gewone' IDE van de northbridge (intel E7205, granite bay), dit gaf veel errors en traag branden. De cpu load was echter wel normaal, maar ik had dan ook net nog nieuwe adaptec aspi drivers geinstalleerd waarvan ik dus dacht dat deze de cpu load hadden opgelost.

Om te testen of het een software of hardware probleem is heb ik nog een dvd gebrand op de nec (nog aangesloten op de promise controller), dit gaf wederom een hoge cpu load (waarvan ik dacht dat het was opgelost, maar wat kennelijk aan de controller ligt). Benq er weer uit gesloopt, nec weer op oude plek, gewoon alles weer helemaal op de oude manier. DVD gebrand, zonder enige problemen. Nu de nec er helemaal uitgehaald, benq aangesloten waar eerst de nec zat, dvd gebrand, en verrek, zonder problemen!! Op 8x een -R gebrand binnen de normale tijd en normale errorwaarden (c1).

Samenvattend, het gedonder lijkt te zijn ontstaan door het aansluiten van een tweede brander, toen op de promise ide controller, en door het heen en weer wisselen van controller is het systeem niet lekker gaan lopen ofzo. Hoe dan ook, heb zojuist een dvd fatsoenlijk gebrand. Gezien m'n voorraad +R schijven inmiddels op is :P zal ik binnenkort laten weten hoe het met de nieuwe stapel gaat. Vermoedelijk is het probleem namelijk opgelost, al snap ik niet hoe of waarom het is ontstaan.